Negativt inställd.. till allt

jag känner mig stressad över hans vikt och därför känner jag att den kravlösa biten inte är aktuell i nuläget. Jag är rädd för eventuell fång, belastningsskador osv..

Ska läsa på om detta med klicker och positiv förstärkning! Tack ska du ha :)
Men om det är så illa med vikten måste du kontrollera matintaget. Du kommer aldrig kunna motionera bort det utan att samtidigt se över fodret.
 
Följdfråga. Att över huvudtaget få ut hästen ur hagen, hur gör man? Halsen växer men hovarna växer fast. Tips och tricks?
ska jag kunna belöna beteendet vill det ju till att han också tar det där steget..
Alltså, klickerträning är ett sätt att belöna men det behöver inte vara kravlös inlärning. Jag och många andra använder klicker som positiv förstärkning och ställer krav på hästen. Andra använder klicker som positiv förstärkning och väljer att inte ställa krav på hästen. Det behöver du ha med dig, när du försöker tolka svaren du får. Sen går det även att träna på andra sätt, du måste hitta vad som passar er.

Jag har en reaktiv häst och en mer pragmatisk ponny, dessa kräver olika insatser för att motiveras. För min häst, är träningen i sig, belöning och min ponny måste motiveras, för att vilja träna.

Jag tror att det bästa är om du kan ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig på plats, det behövs att man kan se hästens respons för att veta hur du skall gå vidare. Sen håller jag med @MiniLi för att få bukt med övervikten behöver du tänka om kring begränsa maten. Risken att hästen får fång nu, imorgon eller om en månad behöver du minimera.
 
Jag skulle nog vilja påstå att en häst som beter sig sådär upplever umgänge med människor stressande och att den går in i sitt huvud och ”gömmer sig”. Tvinga den inte till något, ta små steg framåt, gå tillbaka så fort den visar tecken på stress (blanka ögon, stela öron, tomt uttryck etc). Prova klia den, se om du kan hitta ett sätt att nå fram och få hästen att förstå att su inte tänker tvinga den eller utsätta den för något den inte är bekväm med. Försök ha den lös, studera den, härma stegen på avstånd och vara var nära utan press. Dessa hästar kommer oftast till slut ut ur sitt skal och kan ibland då bli helt förändrade och det är något helt fantastiskt att vara med om :heart
 
Alltså, klickerträning är ett sätt att belöna men det behöver inte vara kravlös inlärning. Jag och många andra använder klicker som positiv förstärkning och ställer krav på hästen. Andra använder klicker som positiv förstärkning och väljer att inte ställa krav på hästen. Det behöver du ha med dig, när du försöker tolka svaren du får. Sen går det även att träna på andra sätt, du måste hitta vad som passar er.

Jag har en reaktiv häst och en mer pragmatisk ponny, dessa kräver olika insatser för att motiveras. För min häst, är träningen i sig, belöning och min ponny måste motiveras, för att vilja träna.

Jag tror att det bästa är om du kan ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig på plats, det behövs att man kan se hästens respons för att veta hur du skall gå vidare. Sen håller jag med @MiniLi för att få bukt med övervikten behöver du tänka om kring begränsa maten. Risken att hästen får fång nu, imorgon eller om en månad behöver du minimera.

Mycket klokt svar! Jag har bara erfarenhet av att träna belöningsbaserat med häst av typ ”tjock, lat, envis” :D Och det funkar jättebra. Den hästen jag rider nu får förvisso belöning i form av godis, men bara från marken. Den är helt ointresserad av att få godis när jag sitter på, för då vill den springa! :) Har försökt belöna med godis i ridningen, men för den är belöningen rörelse.

Däremot fick inte den första ponnyn bete sig hursomhelst, absolut inte. Frihet under ansvar. Han var sån att ju mer frihet han fick, ju mer ansvar tog han. Kunde galoppera utan träns och ha honom helt lös i hanteringen, han blev bara mer motiverad då. Men han hade tydliga ramar i grunden.
 
Följdfråga. Att över huvudtaget få ut hästen ur hagen, hur gör man? Halsen växer men hovarna växer fast. Tips och tricks?
ska jag kunna belöna beteendet vill det ju till att han också tar det där steget..
Kan du ta med en kompis som gillar att hänga på människor på promenaden (alltså leda två hästar typ) Då kanske ponnyn blir motiverad att hänga med när kompisen hänger på.

Tänker att om hästen stänger av för att den egentligen blir lite stressad, och liksom går in i sig själv. Då kan kompisen kanske visa att människor inte är så himla dumma. Samtidigt belöna massor, så det blir positivt att hänga men människor. Man kan ju göra pyttesmå morotsbitar.
 
Håller med @nullo-modo ang att ta med den som handhäst. Ett väldigt smidigt sätt att slippa bråka, och få in effektiv motion. Då under förutsättning att den kan gå snällt bredvid en annan häst. Men du kan ju skritta till att börja med och sedan utöka till högre tempon och längre turer. Ponnyn slipper vikt på ryggen och det blir inte en massa negativt tjatande för att få fram den.

Klicker kan vara super för många grejer, men för ren konditionsträning så måste den ju komma iväg och röra på sig. Även på töm kan det blir lite segt om den inte går fram ordentligt så att du hamnar i knuffa-på-läge hela tiden. Men om den rör sig ok så länge ingen sitter på ryggen så tömma på... :love:

Jag har provat att tömköra nu och det var uppskattat. Ska prova att ha med honom som handhäst också och se. Det tar ju dock tid att få med honom ut ur hagen men det kanske ger sig med tiden 😊
 
Det går jättebra att motionera dem även kravlöst. :) Min ”lata tjocka” ponny började använda sin kropp helt frivilligt och fick en egen motor när jag tog bort eskalerande tryck = blev betydligt bättre musklad och fick bättre kondis. Du skriver att det kan ta jättelång tid att ta sig runt en liten runda? Jag lovar dig att hästen kommer powerwalka den rundan på halva tiden :)

Jag tror att en del här i tråden kanske blandar ihop klickerträning och trickträning? För jag förstår inte varför en del har skrivit att man inte kan konditionsträna med klicker. Positiv förstärkning kan användas i allting du vill åstadkomma med din häst.

Rekommenderar även fb-gruppen ”relationsbaserad hästträning” och verkligen boken ”rida med klicker”.

Ska kolla in detta! Tack. Men hur fungerar det utan tryck? Hur signalerar du då vad du vill att hästen ska göra, som att röra sig framåt? 🤔
 
Tycker med du ska kolla upp klickerträning och relationsbaserad träning. Ponnyn har uppenbarligen ingen positiv erfarenhet av att vara med människan.
För att få den att följa med från hagen kan du använda klicker. Be den ta ett steg och vilket håll som helst, oavsett om det är bakåt, vända eller gå tillbaka. Ge beröm vid rörelse, det är grunden i det du vill att den ska göra.
Klickerträning kan man använda när som helst, var som helst och till vilken träning som helst. Även uppsuttet.

Har fått mycket tips kring detta så ska absolut ge klicker och relationsträningen en ärlig chans. Det märkliga tycker jag är bara att hästen är så social och positiv till just själva umgänget. Han kommer gärna och möter upp i hagen och sticker ner huvudet i grimman. Där efter kommer den negativa sidan fram.
 
Vad kollade veterinären? Var det på klinik eller hemma?

Förstår jag dig rätt att det absolut inte går byta fodringsrutiner eller fodringsmängd? Hästen måste stå där den står, och äta det den äter?

Klinik, röntgen och ultraljud i benen.

Ja det är så det ligger till. Det är i så fall stallplatsbyte som gäller, men det är inte så lätt att hitta platser här med rimliga avstånd och kostnader.
 
Men om det är så illa med vikten måste du kontrollera matintaget. Du kommer aldrig kunna motionera bort det utan att samtidigt se över fodret.

Nej det är ju det. Men där han är inackoerderad är de den lösdriftsmark som gäller helt enkelt. Alternativet är att byta stall men det är svårt att hitta här i krokarna.
 
Alltså, klickerträning är ett sätt att belöna men det behöver inte vara kravlös inlärning. Jag och många andra använder klicker som positiv förstärkning och ställer krav på hästen. Andra använder klicker som positiv förstärkning och väljer att inte ställa krav på hästen. Det behöver du ha med dig, när du försöker tolka svaren du får. Sen går det även att träna på andra sätt, du måste hitta vad som passar er.

Jag har en reaktiv häst och en mer pragmatisk ponny, dessa kräver olika insatser för att motiveras. För min häst, är träningen i sig, belöning och min ponny måste motiveras, för att vilja träna.

Jag tror att det bästa är om du kan ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig på plats, det behövs att man kan se hästens respons för att veta hur du skall gå vidare. Sen håller jag med @MiniLi för att få bukt med övervikten behöver du tänka om kring begränsa maten. Risken att hästen får fång nu, imorgon eller om en månad behöver du minimera.

Tack för ditt svar! Jag ska prova mig fram med de råd jag har fått. Jag har provat att tömköra och det var faktiskt väldigt uppskattat.
 
Jag skulle nog vilja påstå att en häst som beter sig sådär upplever umgänge med människor stressande och att den går in i sitt huvud och ”gömmer sig”. Tvinga den inte till något, ta små steg framåt, gå tillbaka så fort den visar tecken på stress (blanka ögon, stela öron, tomt uttryck etc). Prova klia den, se om du kan hitta ett sätt att nå fram och få hästen att förstå att su inte tänker tvinga den eller utsätta den för något den inte är bekväm med. Försök ha den lös, studera den, härma stegen på avstånd och vara var nära utan press. Dessa hästar kommer oftast till slut ut ur sitt skal och kan ibland då bli helt förändrade och det är något helt fantastiskt att vara med om :heart
Hmm ja det kanske ligger något i det. Det har jag inte tänkt på. I alla fall när han förstår att han ska ut. För som jag skrivit till en annan så är hästen väldigt glad och tillmötesgående i hagen, klär sig till och med i grimman på egen hand men där efter vänder hans attityd. Men efter vad ni allihopa skrivit så börjar jag se mer ljust på detta. :heart
 
Kan du ta med en kompis som gillar att hänga på människor på promenaden (alltså leda två hästar typ) Då kanske ponnyn blir motiverad att hänga med när kompisen hänger på.

Tänker att om hästen stänger av för att den egentligen blir lite stressad, och liksom går in i sig själv. Då kan kompisen kanske visa att människor inte är så himla dumma. Samtidigt belöna massor, så det blir positivt att hänga men människor. Man kan ju göra pyttesmå morotsbitar.
Ja det har vi provat men då är inte särskilt pigg på det heller, men vi skulle såklart ha vävt in mer belöning så kanske det hade blivit annat resultat. Ska helt klart prova det igen.
 
Ja men han tar av sig den :meh:
Vilken typ av betesreducerare har du provat? En vanlig betesreducerare av hinkmodell är ju väldigt enkel att ta av. Har man en sådan är en välsittande grimma över som spänns ihop med betesreduceraren ett måste. Har man däremot en greenguard med greenguardgrimma och spänner den som man ska är det nästintill omöjligt för hästen att ta av den. De kan dra ur ett öra eller så om de är skickliga men halsremmen stoppar från att ta av den helt. Man måste såklart ha koll ofta om man har betesreducerare och framförallt i början innan hästen har lärt sig att äta bra med den på. Och, man måste vara envisare än hästen. Betesreduceraren ska vara något positivt. Den ska betyda gräs och inget gräs ska ätas utan den på. Mina stoppar självmant ner näsan i greenguarden, för dem är den så positiv att de vill ha den på. Min ena försöker själv ta på den när den hänger i stallet och hon står i gången :heart
 
Ska kolla in detta! Tack. Men hur fungerar det utan tryck? Hur signalerar du då vad du vill att hästen ska göra, som att röra sig framåt? 🤔

Det kan man göra som man vill. Jag använde först rösthjälper och sen vanliga hjälper när jag red, men använde inte eskalerande tryck. Dvs om han inte svarade för en lätt skänkelsignal så ökade jag inte på det trycket. Ju mer tryck, desto surare och segare blev han.
Men när han hade förstått att han blev belönad för framåttänk var det väldigt sällan han inte svarade för mina signaler.
Jag lärde in framåttänket från marken. Först klickade jag (och godis!) för minsta steg framåt (ditt problem med att han inte vill gå in från hagen hade jag kanske tagit hjälp av en handtarget), sedan la jag till röstsignaler på framåttänket. Ett smack för skritt, två för trav, pussljud för galopp (galoppsignalen lärde jag in från ryggen med draghjälp i skogen).


Sen kan det bli för mycket också, min häst började gilla att fatta galopp så mycket att han började göra det hela tiden, inte jättepraktiskt... Och sen fick jag alltid släppa honom i paddocken innan jag red för att han skulle få ur sig den värsta överskottsenergin :D
 
Klinik, röntgen och ultraljud i benen.

Ja det är så det ligger till. Det är i så fall stallplatsbyte som gäller, men det är inte så lätt att hitta platser här med rimliga avstånd och kostnader.

Det jag funderade på var om det kan vara värt att överväga annat obehag än hältor. Lyssnade veterinären på lungor (efter ansträngning) och hjärta?
 
Vilken typ av betesreducerare har du provat? En vanlig betesreducerare av hinkmodell är ju väldigt enkel att ta av. Har man en sådan är en välsittande grimma över som spänns ihop med betesreduceraren ett måste. Har man däremot en greenguard med greenguardgrimma och spänner den som man ska är det nästintill omöjligt för hästen att ta av den. De kan dra ur ett öra eller så om de är skickliga men halsremmen stoppar från att ta av den helt. Man måste såklart ha koll ofta om man har betesreducerare och framförallt i början innan hästen har lärt sig att äta bra med den på. Och, man måste vara envisare än hästen. Betesreduceraren ska vara något positivt. Den ska betyda gräs och inget gräs ska ätas utan den på. Mina stoppar självmant ner näsan i greenguarden, för dem är den så positiv att de vill ha den på. Min ena försöker själv ta på den när den hänger i stallet och hon står i gången :heart
Tack för tips! Ska prova den från greenguard. Har haft en sån rund "munkorg" om de är den du menar som hinkmodell?
 
Jag funderar nu på om han kan vara en "miljöhäst". Hörde med bönderna om jag fick lov att rida på någon utav åkrarna, fick grönt ljus till detta. Hästen var dunderpigg och bjöd till och med självmant på galopp!? :confused: Jag tänker om det kan vara så att han inte tycker att vanliga vägar är tillräckligt stimulerande för honom?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 723
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp