Negativt med P.R.E?

Willja

Trådstartare
Jag försöker hitta lite mer info om P.R.E nu när jag är i hästletartaget.

Jag hittar mycket positivt om P.R.E, men inte så mycket negativt. Vad finns det som är mindre bra med en P.R.E om man vill tävla och träna dressyr och ha en mysig häst med bra temperament??

Hur är de exteriört? Finns det några vanliga skador/sjukdomar?
Hur är de normalt i temperamentet?
Hur ser dressyrdomarna på P.R.E? Är det en för- eller nackdel? eller bedöms man på lika villkor som alla andra?

Något jag bör tänka på?
 
Sv: Negativt med P.R.E?

De har väl ganska svårt att länga sig, men destå lättare att samla sig?
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Nu har jag inte sett mer än en PRE irl, men när man tittar på youtube så är de nästan alltid inåttåade och biljaderar rejält, nåt som jag tycker är extremt fult, men det är jag det!
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Om du går in på; "Spanska Hästar" på gnäggsidan så kan du säkert få många bra svar där :idea:!
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Jag har väldigt svårt för just PRE och kan inte se speciellt många fördelar om man vill syssla med tävlingsdressyr.

Även om de oftast är väldigt trevliga i temperamentet känns nackdelarna tyngre.

En PRE är oftast inte speciellt stor, och även om en större häst inte är bättre ger den faktiskt ett större intryck på en dressyrbana än en liten.
Extriört ser jag en häst med för stort huvud som inte passar in till en oftast för kort rygg.
Begriper inte hur man kan få ett bra sadelläge på en så kort och samtidigt bred rygg.

Har sen hittills inte sett en enda PRE som inte biljarderar vilket inte uppskattas på en dressyrbana (eller hemma i ridhuset för den delen heller, för hållbarhetens skull).
Rörelsemönstret i övrigt har jag väldigt svårt för, ser inte det vackra i en kort stötig trav med extrema knälyft.

En dressyrdomare kommer att dömma efter vad den ser, inte hurvida det är en PRE eller ett brunt halvblod. Det är inte rasen i sig som bedöms, man får helt enkelt det man förtjänar.
Men en PRE har svårare att visa rörelserna korrekt, vilket kan dra ner poängen.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

ur tävlingssynpunkt att dom har "fel gång". det går för mkt uppåt, svårt att länga. är ju först i svår dressyr som pre'ns förutsätningar för piaff och passage ger den ett plus framför halvbloden. sen är även en väldigt medioker pre skitdyr jmf med ett motsvarande halvblod, och ska du ha en med riktigt bra dressyrmässiga gångarter och kapacitet ja då är du uppe i summor som dom flesta vanliga dödliga kan drömma om.

nu tycker ju jag att det är fina hästar och skulle gärna haft en eftersom jag inte är tävlingsmänniska, MEN om syftet var att tävla och vinna i dressyr och jag inte hade en helt obegränsad budget (vem har det?) så skulle jag köpa ett bra halvblod istället för du får mkt mkt mer för pengarna.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

som många redan nämnt så är ju biljardering en nackdel som finns hos många PRE:s... en del biljarderar bara med ett ben...eller båda. Vissa gör det ju inte alls och det är väl en sådan man ska försöka hitta i så fall. Att dom har knäaktion ser inte jag som en nackdel personligen. Men vissa pre´s har ju så små "snabba" steg, en sådan hade jag inte kollat på. Det ser så "pinnigt ut" med benen. Då är det nog bättre och hitta en PRE med lite mer knä så det ska se lite mer samlat ut. Men dom kostar väl antar jag...:o
 
Sv: Negativt med P.R.E?

*KL*

Tack för era synpunkter! Jag har haft svårt att sätta finger på vad det är som känns "konstigt" men briljaderingen syns ju ofta när jag nu tänker efter!
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Det avlas fram en mer modern PRE, ser väldigt halvblodslik ut i gången. Dessa funkar bättre men de är DYRA!!!!!
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Min biljarderar inte, är inte kort i ryggen, har inget kort, snabbt steg och har lätt att länga. Han är lagom stor (ca 165) och ser proportionerlig ut:laugh: Så allt finns det PRE med förutsättningar för tävling också även om man kanske får leta lite för att hitta dem.

Men som kryddan skrev, titta in på Spanska hästar på gnägg. Där finns mycket att läsa:laugh:
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Ofta tycker jag dom blir lite korta i halsen det beror väl självklart på ridningen också men jag får känslan av att dom många ggr är svårare att rida ut halsen på dom går gärna lite korta med ett kort trippigt steg.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Herregud vad trött jag blir på alla förbannade fördomar.... :mad:

Jag förstår verkligen inte vad du menar med för stort huvud.. Jag tycker att PRE hästarna har dom finaste huvudena än någon annan ras och har aldrig upplevt stora huvuden..
Jag har haft samma sadel på alla mina hästar och eftersom jag är väldigt lång så har jag en 17,5" sadel men det har aldrig varit några problem...

När det kommer till briljadering så har ju det med uppfödningen att göra och vad uppfödaren tycker om, även halvblod och fullblod briljaderar ju. Jag har erfarenheten av att vissa PRE briljaderar på linan och när dom springer löst men under ridning när dom är lösgjorda och balanserade så är dom helt fria från briljadering.

Jag ser inga nackdelar öht med PRE hästen och skulle ha väldigt svårt att tävla halvblod igen..

Min PRE har tagit mig från LB/LA till att sitta i ridhuset och träna alla GP rörelser korrekt på 2!! år.. Och jag har aldrig tränat så svåra rörelser förut, boddan kunde det men var absolut inte befäst..
Så allting går MYCKET fortare med en PRE eftersom dom fattar så snabbt.. Har du gjort en ny grej på måndagen så sitter det nästa dag.. Helt otroligt!!

Även ridningen är mycket mer bekväm, du har alltid lagom mycket i handen, bekväma att sitta på , skyggar aldrig, behöver aldrig be om en sak 2 ggr osvosv..

Angående domarna så får man anpassa ridningen efter din hästs fördelar.. Mina fördelar är: Lydig lösgjord häst, bra bakben, fina vägar och bra sits.. Alltså måste jag ju framhäva dom sakerna och hur "lätt" vi tycker att detta är.
Många av mina vänner vinner poäng på gångarterna men slarvar med mycket annat, bl.a. vägarna och lösgjordhet... Medans jag verkligen lär mig att rida korrekt, vilket kanske är jobbigt i de lätta och MSV klasserna där oftast gångarterna är det viktigaste, men jag vet att jag kommer ha nytta av denna noggranna ridningen när jag kommer upp i dom svåra klasserna.

Jag har även börjat rida fram gångarter på min häst och det går, dom som sett honom live den senaste tiden skulle nog inte kalla den traven för snabb eller stampig.. nu är det bara styrkan som saknas för att få fram det på banan.
Eftersom PRE hästarna är så lätta att lära och har otroliga bakben så går det att få fram en riktigt bra samlad trav som gör många halvblodsryttare avundsjuka ;)
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Jag försöker hitta lite mer info om P.R.E nu när jag är i hästletartaget.

Jag hittar mycket positivt om P.R.E, men inte så mycket negativt. Vad finns det som är mindre bra med en P.R.E om man vill tävla och träna dressyr och ha en mysig häst med bra temperament??

Hur är de exteriört? Finns det några vanliga skador/sjukdomar?
Hur är de normalt i temperamentet?
Hur ser dressyrdomarna på P.R.E? Är det en för- eller nackdel? eller bedöms man på lika villkor som alla andra?

Något jag bör tänka på?

Jag tycker absolut att du ska kika på en PRE.
Om du vill satsa på dressyren, så köp en PRE du trivs med och skaffa en bra tränare så kommer du komma riktigt långt.

Om du har möjlighet så kan du komma till strömsholm helgen den 19-20 september där det är 2 fullspäckade tävlingsdagar bara med PRE. :D Den 19e är det utställning och den 20e även dressyr.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Nu tror jag inte folk avråder från PRE utan bara avråder från att söka en häst med vissa egenskaper. Finns ju mängder med fina PRE, gäller ju bara att hitta den med bra förutsättningar.

Tycker det är lite fel att skriva "halvblodsryttare" låter nästan som en diskussion mellan vad folk brukar kalla "ridtravarägare mot halvblodsägare" blir lite sandlådenivå att kategorisera hästmänniskor efter raser tycker jag.

//Från mig som föredrar ALLA raser men gillar olika individer.
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Herregud vad trött jag blir på alla förbannade fördomar.... :mad:

Jag förstår verkligen inte vad du menar med för stort huvud.. Jag tycker att PRE hästarna har dom finaste huvudena än någon annan ras och har aldrig upplevt stora huvuden..

Fast det var ju en åsikt hon lade fram, inte ett fakta. Jag kan också tycka att PRE har stora huvuden men det är MIN åsikt.

Även ridningen är mycket mer bekväm, du har alltid lagom mycket i handen, bekväma att sitta på , skyggar aldrig, behöver aldrig be om en sak 2 ggr osvosv..

Ja, och där drog vi alla PRE över en kam... :angel:

Jag har inget emot rasen utan tycker de är vackra hästar med mycket utstrålning men att jämföra utifrån sitt eget perspektiv blir alltid fel jämfört med någon annan perspektiv. Alla tycker inte lika, ser inte samma saker och vill olika. ;)
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Fint innlegg Thessan :laugh:

Dom som er så negative mot P.R.E., har som oftest liten erfaring med rasen.

Jeg har selv snakket med en svensk GP-ryttare i stockholm, for at han rider en P.R.E. som er bror til mitt sto.
Tyvärr har inte denna hingst tävlat på lenge, men ryttaren säger at denna häst er uten tvil den besta han har ridit! Og han har tävlat GP i Sverige på halvblod förut...
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Det bästa du kan göra tror jag är nog att titta runt på lite PRE-hästar och skapa dig en egen uppfattning :laugh:
 
Sv: Negativt med P.R.E?

Nu var det just negativa saker om PRE som TS ville veta mer om. Det finns ingen hästras/typ där sådana saknas. Eller man kanske skulle säga att de har vissa egenskaper som inte passar vissa ryttare, beroende på vad man vill satsa på.

Dessutom verkar det genomgående vara att en PRE inte är det mest idealiska om man vill satsa på högre klasser i dressyr. Det är knappast en fördom, utan beror på att dessa tävlingar premierar ett annat rörelsemönster, ett rörelsemönster som uppskattas hos PRE.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 263
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp