Negativt PCR test för Covid-19, hur vanligt är det att det kan bli falskt negativt?

Känns skönt att höra att alla test inte ska upp till hjärnan genom näsan, gjort 3 snabbtest genom jobbet men det tredje funkade inte då jag fick totalt panik när den var på väg upp så jag skrek sluta och kasta iväg pinne och satt säkert 5 min efter med tårar som bara sprutade.
 
Det är inte så provtagningsintruktionerna ges här i alla fall. En pinne i kinden bak mot svalget, en i näsborrarna (sägs inget alls om att gå långt och visas inte så på videon heller) och en i spottet.

Så är det här också (Leksand,Dalarna). Först ska man hälla i någon lösning (koksalt?) i ett rör, sen topsa 3-5 cm upp i vardera näsborre och röra runt topsen i röret med vätskan i 20 sekunder, sen bak i halsen med en ny tops och ner och rör runt i röret med det, sen spottkopp, rör runt med topsen i det, sen rör runt i röret med vätskan med den topsen också.

Första vändan tog jag på VC, då var det tops i en näsborre så långt bak dom kunde komma, alltså INTE 3-5 cm upp bara, sen en tops så långt bak som möjligt i halsen också.

Dock sa han på självteststationen att det är bra att topsa ”så långt bak så tårarna rinner”. Men jag tror absolut att många stannar innan då det blir för obehagligt...

Jag som däremot gjort ett ”riktigt” test och vet hur långt bak man ska, plus att jag jobbar inom äldreomsorgen, kör så långt upp,bak, och ner jag bara kan för att inte riskera ett falskt negativt, sen gå tillbaka till mina tanter och gubbar och riskera att smitta ner dom... Hemska tanke!!!
 
Min kollega kände sjukdomssymtom, testade negativt dag 2. Tog ett till test och var positiv dag 3.
Om du är orolig @Sazlight ta ett till test? Det hade jag gjort, helst att någon annan tar provet också. Fördelaktigt om det är vårdpersonal men inte alltid det går att få tid så lätt har jag förstått.
 
Min kollega kände sjukdomssymtom, testade negativt dag 2. Tog ett till test och var positiv dag 3.
Om du är orolig @Sazlight ta ett till test? Det hade jag gjort, helst att någon annan tar provet också. Fördelaktigt om det är vårdpersonal men inte alltid det går att få tid så lätt har jag förstått.
Här som jag bor måste man vänta 2 veckor innan man kan boka nytt test (självtest) men kontaktar man vården så går det kanske att komma förbi dom reglerna.
Synd att det inte är lika överallt
 
Min kollega kände sjukdomssymtom, testade negativt dag 2. Tog ett till test och var positiv dag 3.
Om du är orolig @Sazlight ta ett till test? Det hade jag gjort, helst att någon annan tar provet också. Fördelaktigt om det är vårdpersonal men inte alltid det går att få tid så lätt har jag förstått.
Här var det tvär nej på 2 test nära inpå varandra. En mycket nära vän fick testa sig i början av december som visade vanlig förkylning, kom tillbaka till jobbet och blev sjuk 2 dagar senare igen men fick inte ta något test denna gång även om hennes tandläkare hon jobbar för blev sjuk samtidigt i covid. Om det var covid, förkylning eller inflensa andra gången vet min vän inte.
 
Här var det tvär nej på 2 test nära inpå varandra. En mycket nära vän fick testa sig i början av december som visade vanlig förkylning, kom tillbaka till jobbet och blev sjuk 2 dagar senare igen men fick inte ta något test denna gång även om hennes tandläkare hon jobbar för blev sjuk samtidigt i covid. Om det var covid, förkylning eller inflensa andra gången vet min vän inte.
Det är samma här, men kollegan fick testet av en närstående.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp