Negativt vinklade hovben

xDollyx

Trådstartare
Hej!

Min ponny på 4 fick fång för 3 månader sedan och igår röntgade vi. Inga rotationer i fram, däremot negativa vinklar i bak. Någon som har erfarenhet utav detta?

Hovis skall såklart få bilderna osv :)
 
Jag förstår inte vad du menar riktigt?

Veterinärens utlåtande om ”negativ bak” kan betyda att inga fynd /problem hittas där. Dvs det kan vara positivt.

Om det är oklart vad veterinären menar/du inte förstår så ska du givetvis i första hand fråga veterinären om förtydligande .
 
Jag förstår inte
Veterinärens utlåtande om ”negativ bak” kan betyda att inga fynd /problem hittas där. Dvs det kan vara positivt.

Alltså nej hovbenets vinkel är negativ, alltså tvärt om från positiv som den blir vid typisk hovbensrotation.

Om det är oklart vad veterinären menar/du inte förstår så ska du givetvis i första hand fråga veterinären om förtydligande .

Bilderna talar ju sitt tydliga språk, men kan ju ha olika orsaker och åtgärder. Därför efterfrågade jag information från andra som kanske har upplevt samma sak så att jag kan få lite mer kött på benen angående orsak och åtgärder.

Sen är jag helt enkelt nyfiken av mig. :)
 
Jag förstår inte vad du menar riktigt?

Veterinärens utlåtande om ”negativ bak” kan betyda att inga fynd /problem hittas där. Dvs det kan vara positivt.

Alltså nej hovbenets vinkel är negativ, alltså tvärt om från positiv som den blir vid typisk hovbensrotation.
 
Ang negativa vinklar så nej inga oklarheter mellan mig och veterinär. hovbenets vinkel är negativ, alltså tvärt om från positiv som den blir vid typisk hovbensrotation.
 
Ang negativa vinklar så nej inga oklarheter mellan mig och veterinär. hovbenets vinkel är negativ, alltså tvärt om från positiv som den blir vid typisk hovbensrotation.
Ok 👍
Blir nog svårt för någon att uttala sig om din häst här . Veterinären bör vara den du frågar tänker jag .
 
Ang negativa vinklar så nej inga oklarheter mellan mig och veterinär. hovbenets vinkel är negativ, alltså tvärt om från positiv som den blir vid typisk hovbensrotation.
Aldrig hört om det innan utan bara att den sänks eller att hovbenet tipsas framåt, tippning av bakre delen av hovbenet hörde jag inte ens om på hovslagarutbildningen.
 
Jag har haft problem med att bakhovarna blir för låga i trakten och framsidan av hoven blir konvex, så kallad bullnose på engelska. Det är ett tecken på att hovbenet har negativ vinkel men blev aldrig bekräftat med röntgen på min häst.

Med kortare tår och något rasptag över endast främre delen av hoven varje vecka (barfotahäst) blev det bättre men fortfarande är trakterna lite lägre än önskat. Hon har varit skodd bak i perioder och då har det blivit sämre igen. Hovslagarna har dock inte förstått problemet utan tyckt att hennes hovar är jättefina.

Tror det är lättare att hitta information på engelska.
 
Hej!

Min ponny på 4 fick fång för 3 månader sedan och igår röntgade vi. Inga rotationer i fram, däremot negativa vinklar i bak. Någon som har erfarenhet utav detta?

Hovis skall såklart få bilderna osv :)

Min ena ponny har haft fång. Med hovbenen som tippat i sidled. Heter säkert något annat. Men samarbete med duktig hovis och rtg bilder är nu hovbenet vågrätt och det syns inget på rtg bilder längre. Det ser helt normalt ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: Ida94
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp