Bukefalos 28 år!

Nej nu helvete blir det Munkorg..

Z

Zuukii

Jag är så jävla trött, förbannad, lessen och jag vill skälla ut varenda jävel jag ser här med lös hund... Som jag skrivit tidigare så är min hund hanaggressiv och händer det att en hund kommer lös och hoppar på honom.. Min hund har ett hjärta av guld. men blir det bråk så är han en krokodil som enbart går efter sina instinkter han blir vad Cesar kallar det "red zone hund" (han är Amstaff blandis ja)..

Jag gör allt för att undvika lösa hundar.. Jag springer iväg och gömmer mig om jag så måste.

Han har varit med om slagsmål tidigare som inte var hans fel någonstans men biter han så är det rejält .. Jag skrev ett inlägg tidigare här och det flesta tycker jag var en idiot som inte hade munkorg på min hund pga denna rasen också... Själv har det kännts så jävla förnedrande att min hund som är extremt lydig jämt måste ha en munkorg för att skydda andras knäppa hundar. Han säger aldrig ett ljud. Går förbi argsinta hundar i koppel utan problem. Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas att det inte är min hund det är fel på... Men nu har det hållt på och hända igen.. För 3 dagar sedan är fisförnäma Annelie ute med sin Chiuaua hane .. Jag vet att den är hyperaggressiv och hon har 7 stycken hemma som i stort sett är likadana.. Just då var hon bara ute med hanen såklart i högklackat (snö/halt):angel: och gissa vad.. HUnden var lös med kopplet släpandes... Tjejen ser inte att vi kommer jag ska precis till att ropa så vänder sig hennes hund och kommer i 320 blås mot oss.. Jag drar upp min hund i halsbandet så han är i huvudhöjd med mig... Hennes hund springer runt benen och kaxar biter min hund i rumpan flera ggr och min hund blir ännu mer eggad.. Jag säger åt tanten att ta hunden för i helvete... Hon springer runt där och skriker hysteriskt på sin hund och försöker fånga kopplet men utan resultat.. Tiill slut får jag i en spark på hennes hund som flyger iväg in i en snödriva.. Men den upp igen och på nytt börja bita min hund så fortfarande hänger i stryphalsbandet.. det håller på i 5 minuter men känns som en evighet.. Tillslut får hon tag på kopplet och bara.. "Ursäkta han är lite arg av sig ibland"..:eek: Jag sa inte ett ljud... Gick bara därifrån skakis och lila i ansiktet och ville bara skrika och skälla ut idioten..

Idag händer det ännu en sak.. En långhårig schäfer hane kommer mot oss och jag gör samma procedur.. Lyfter upp min hund i kopplet och håller dock i läderhalsbandet med hans huvud mot mitt ansikte.. Tanten och gubben längre bort skriker och tjoar på sin hund men den strunta fullkommligt och tokskäller cirkulerar runt runt och kommer vilken sekund som hellst flyga på min hund.. Jag får in en spark i baken på den andra hunden som naffsar mig i skon.. Men i samma veva så vänder den och springer iväg.. Fyfan när ögat igen..

Jag är så trött på att folk inte kan hålla sig till regler och hålla sina hund KOPPLAD.. det står i varenda tidning här att det är lag på detta året runt.. Varför ska jag alltid få skit om det händer något? Nästa gång är det väl nån rottis som gör köttfärs av min hund och då blir det väl endå jag som får skulden.. :crazy:

Jag orkar verkligen inte mer.. Att hela tiden hålla ögon och öron öppna inför lösa hundar att hela tiden visa andra att min hund är duktig han är ingen kamphund, aggressiv.. Jag pratade med min sambo igår som sa det , men köp en munkorg om det känns lugnare.. Han sa att vi kan ju inte göra nått att alla idioter har sina lösa hundar.. Vi får skita i vad grannar och folk kommer tycka.. Vi kommer få glåpord, stenkastning och hat blickar men jag måste väl orka igenom detta..

Kanske ska tillägga att jag har två namn på buke.. Sandra_L är mitt andra..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Jag vet det är hemskt att folk inte kan hålla sig till reglerna, visst att man vill låta sin hund springa fritt ibland men man kan väl välja sina platser om man säger så. Inte låta hunden gå lös på en promenadslinga.

Jag brukar vara hundvakt åt en dvärgpinschen och jag blir SUPERNERVÖS när det kommer en lös hund springandes. De flesta brukar ha koll på sina hundar och ropa in dom, men hur ska jag veta det? Jag vet att jag inte ska lyfta upp honom i famnen varje gång det kommer en lös hund, men vad ska jag göra? Han är en ung hane som gärna moppsar upp sig och hugger en större hund mot honom så är det klippt.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Usch va hemskt..
Det är det som är så fel, att det faktiskt är du som får skulden om din hund gör något, även om det är "självförsvar".. lagen borde ändras. Det borde va den som startar det hela som bär ansvaret..
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Tragiskt.

Jag hade munkorg på min schäfertik imellanåt, för att det sprang fram hundar till henne, och hon skulle garanterat hugga då.

Jag hade full koll på henne, hon var extremt lydig, men ändå var det hon som straffades med munkorg.:(

Hoppas att det löser sig för er.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Verkligen tråkigt, vilken attityd de andra hundförarna verkar ha:eek:. Där du bor verkar de tydligen inte visa någon som helst hänsyn.
Visserligen en olycka kan hända lätt (koppel, halsband kan gå sönder) men du verkar vara väldigt utsatt. Har nog aldrig mött någon hemma på byn med okopplad hund. Fy,vad det måste var jobbigt.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Tyvärr så är det ju så, vi kan inte lita på att andra sköter sig så därför måste vi själva ta ansvar för att se till att minska risken för olyckor. Du tar iaf tag i problemet nu när du inser att du måste sätta munkorg för att skydda dig, din hund och andra hundra. Långt ifrån alla tar det ansvaret.

Klart det känns pissigt men livet suger ibland.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas

Jag drar upp min hund i halsbandet så han är i huvudhöjd med mig...

Lyfter upp min hund i kopplet och håller dock i läderhalsbandet med hans huvud mot mitt ansikte..

Inte undra på att din hund har (förvärrade) problem om det är så du reagerar på hundmöten. Du har ju lärt din hund detta beteende och förstärker det för varje gång ni möter en hund..

Om risken finns att han biter, så är ju munkorg det bästa alternativet i detta läget och ni borde nog kombinera det med en del träning för instruktör, för att få hunden att fokusera på annat än lösa hundar.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Det är sant, men jag förstår varför TS gör så, för att hennes hund inte ska bita.

Fast då tror jag det är bättre med munkorg, det blir lite mer avslappnat
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Ja men vad fan ska jag göra då? Du hade garanterat gjort likadant .. Allt för att slippa ett blodigt slagsmål med anmälan som plåster på såret.. :crazy: Jag har försökt med allt men bråk är bråk du kan inte styra det genom lydnad när hundarna är så exalterade och blockerade.. Han hade munkorg engång tidigare då jag ahde gjort illa min rygg.. En mindre hund flög på och det blev bråk.. Jag var livrädd att den skulle bli skadat eftersom han i stort sett försökte mosa den med munkorgen (sin tyngd).. Jag drar upp han i halsbandet (hänger han i stryphalsbandet) och får kontroll direkt.. Det är det enda sättet!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Fast då tror jag det är bättre med munkorg, det blir lite mer avslappnat

Jag har inte så mycket erfarenhet av det här med munkorg, men har funderat på en sak; Vad händer om hunden med munkorgen blir biten av en annan hund (tex. en lös) och inte kan försvara sig?
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Då får man själv som ägare försvara sin hund (det skulle iaf jag göra)

TS hund kan ju ändå inte försvara sig som det är nu, eftersom hon drar upp den i kopplet, då torde det bli betydligt mer avslappnat med en munkorg, då är det bara att gå vidare och låtsas som det regnar om det kommer en lös hund. Om nu inte den lösa hunden är agressiv
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Singoalla.. Jag får anmäla och kräva ersättning för veterinärvård.. Är min hund kopplad med munkorg och den andra lös dessutom så kan jag anmäla för brist av koppellagen så sa polisen min sambo talde med då min hund hade bitit en annan aggressiv lös hund.. Han/hon får böter på detta.. Det verkade vara andra lagar här .. Och det som tynger mest är om hunden är lös eller kopplad.. Men jag vågar inte rikrigt lita på det.. Jag vill ju undvika tvister..
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Jag förstår varför du hänger hunden i kopplet. Men nu när du har munkorg och vet att din inte är kapabel att bita kanske du kan försöka träna möten (med munkorg) på ett betydligt mer avslappnat sätt. Om du har någon som kan vara statist (en kompis + hund? ) och låter dennes hund springa fram till din (som har munkorg) utan att du lyfter upp och "hetsar till" situationen. Att du bara är lugn och försöker gå vidare. Förstår du hur jag menar? Slutligen kanske din hun dinte bryr sig nämnvärt även om en annan hund kommer nära och skäller.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Har ju ungefär samma problem med min ena hane......

Förstår om de inte kul att sätta på honom munkorg, men om det gör promenaderna lugnare så kanske det är ett alternativ.
Iof tycker inte jag att du ska behöva ha det då du faktiskt har honom kopplad och att det är de andra hundägarna som brister i tillsynen över sina hundar.

Dessutom tycker jag det är obehagligt att min hund faktiskt inte kan fösvara sig (om den har munkorg) om det kommer en aggresiv hund farandes. Tror inte att man som ägare kan försvara sin hund alla gånger..........

Slälv anser jag att detta är ett stort problem och ja vet faktiskt inte hur man ska göra för att lösa det på ett smidigt sätt.

Förstår att du reagerar som du gör vid ett hundmöte, det sista man vill är ju att ens egna hund skadar någon annan.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Ja men vad fan ska jag göra då? Du hade garanterat gjort likadant ..

Nej, om jag hade en hund som beter sig så hade den antingen haft munkorg konstant vid utevistelse, eller varit avlivad.

Du skriver ju själv
"Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas"...

Snacka om att utmana ödet och trigga ett beteende!
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Men om jag förstod TS rätt var det inte mötena i sig som var problemet. TS verkade ju ha bra lydnad och hunden fungerade väll om man bara mötte någon annan hund??

Problemet uppstod väl om den andra hunden sprang fram till hennes??? Och då finns det väl inte så mycket annat att göra för att undvika slagsmål än att "hänga upp" hunden i halsbandet eller använda munkorg??
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Lider mer dig OCH din hund för du tar ditt ansvar så gott du nu kan medan andra låter sina olydiga hundar springa vind för våg. Känner så väl igen resonemanget från andra hundägare; min hund biter inte, den är inte farlig! Nej, men MIN gör och är! Vad mer kan jag göra än att ha min egen hund kopplad?

Förstår tanken med munkorg och att det ibland är nödvändigt men tänk på att när du förser en redan rädd, aggressiv, trängd hund med munkorg så kommer du att förstärka dessa reaktioner x 10! Har du munkorgen på så får inga hundar under NÅGRA omständigheter lyckas tränga eller ge sig på din hund. Det enda positiva med munkorg det är att du åtminstone slipper betala andras bitskador, även om en stöt med munkorg på kan skapa nog så svåra skador på småhundar.

Tråkigt för er:( Hoppas att du löser det på något sätt.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Men om jag förstod TS rätt var det inte mötena i sig som var problemet. TS verkade ju ha bra lydnad och hunden fungerade väll om man bara mötte någon annan hund??

Problemet uppstod väl om den andra hunden sprang fram till hennes??? Och då finns det väl inte så mycket annat att göra för att undvika slagsmål än att "hänga upp" hunden i halsbandet eller använda munkorg??

Ha inte så bråttom när du läser, det är precis vad det står.

Citerar mig själv:

Om du har någon som kan vara statist (en kompis + hund? ) och låter dennes hund springa fram till din (som har munkorg) utan att du lyfter upp och "hetsar till" situationen. Att du bara är lugn och försöker gå vidare.
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Ha inte så bråttom när du läser, det är precis vad det står.

QUOTE]

Läste lite för snabbt :o

Men då måste det ju vara en väldigt vänlig hund som inte på något sätt kan skrämma TS hund. Och även om TS får dessa möten att fungera så hjälper det ju inte när det rusar fram andra hundar som inte är vänligt inställda.

Personligen är jag tveksam till att sätta på munkorg hunden har ju inte en chans att försvara sig och klarar verkligen ägaren alltid av att försvara sin hund??
 
Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Ha inte så bråttom när du läser, det är precis vad det står.

QUOTE]

Läste lite för snabbt :o

Men då måste det ju vara en väldigt vänlig hund som inte på något sätt kan skrämma TS hund. Och även om TS får dessa möten att fungera så hjälper det ju inte när det rusar fram andra hundar som inte är vänligt inställda.

Personligen är jag tveksam till att sätta på munkorg hunden har ju inte en chans att försvara sig och klarar verkligen ägaren alltid av att försvara sin hund??

Med tanke på HUR aggressiv hennes hund är (läs den andra tråden) så är det munkorg elelr avlivning som gäller.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=842440

En hund som uttryckligen vill döda den andra, och som det tar FEMTON MINUTER att få bort ifrån sin fiende har rätt lite existensberättigande i mina ögon. Och om den ens ska få chansen så ska den ha munkorg så fort den vistas utanför sin ägares hem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 321
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp