Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Scarry

Trådstartare
Hyr ut boxplatser till lite olika hästar/ponnyer, och det är jag som sköter ut/insläpp samt matning på dagarna. Nu idag då jag var och matade i en hage så kom en av de minsta ponnyerna och hotade mig rejält! Detta har aldrig tidigare hänt och just den ponnyn är den som det har varit minst trubbel med utav alla! Hon är dock boss i hagen och styr och ställer över de andra med rätt så hårda metoder. Vi pratar bakutsparkar och bitande jämt, så fort det är något som hon inte tycker om eller hon ska flytta på någon, så är det full fart direkt, inga små signaler överhuvudtaget.
Nå, tillbaka till idag. Jag hade satt maten dit den skulle och gick runt en stund i hagen. Helt plötsligt från ingenstans så kommer hon galopperande rakt emot mig, varpå jag stannar upp, sträcker mina armar utåt och säger "whoooo, prrr" som jag alltid brukar göra till alla hästar/ponnyer. Detta tar hon dock ingen som helst notis om och fortsätter rakt emot mig. Det hela slutar med att jag får slänga mig till en sida, och då stannar hon upp, svänger sin bakdel mot mig och börjar sparka bakut samtidigt som hon backar mot mig och skriar högt! Jag blev så paff och fick så totalt hjärnsläpp så jag siktar in en rejäl spark rakt i röven på henne! Hon hoppar framåt och jag tar en rejäl snöklimp som jag kastar på henne samtidigt som jag börjar jaga runt henne i hagen! Jag var vid det här laget enbart så förbannad så jag hade ingen aning om vad jag gjorde längre! Det enda jag visste så var att jag skulle ha henne bort från mig och det snabbt!
Efteråt, då jag slutade att springa efter henne, så stannade hon, svängde sig om och lämnade stå och titta på mig helt paff. Hon såg verkligen ut att tänka: "vad hände, vad gjorde hon?!" Efter denna incident så kom hon inte i närheten av mig överhuvudtaget (jag var ute i samma hage 3 gånger till) utan stod på tryggt avstånd och väntade tills jag var färdig och gick därifrån, innan hon gick dit för att äta. Då hon sen skulle tas in så kom hon sakta men säkert fram till mig och stod snällt och väntade tills jag hade på grimman, så som hon alltid tidigare har gjort. Nu senare skäms jag lite för mitt utbrott, men just då hände allt så snabbt så jag hann inte ens tänka klart, blev så totalt överraskad av detta utbrott från hennes sida så....jaaa, jag saknar ord för att beskriva hur totalt paff jag blev!
Vad tror ni om det här? Försökte hon visa mig att det är hon som bestämmer, eller fick hon bara nått totalt frispel? Aldrig tidigare har hon gjort något liknande, varken mot mig eller mot någon annan människa här.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Jag skulle nog ha reagerat liknande. Nu var det ju inte din häst (du kan väl prata med ägaren vad denne anser vara rätt tillvägagångssätt) men jag gjorde liknande med min egen, hon sparkade mej när jag hällde ut höet ur hösäcken i hagen och jag reagerade direkt med att jaga ut henne i djupsnön i hagen med hösäcken viftandes. Hon blev lite förskräckt och stod och tittade på mig. Jag gick fram till henne försiktigt sen och klappade henne lite och kollade att allt var "lugnt" mellan oss. Vill inte att hon ska bli rädd för mej men sparkas gör man inte utan konsekvens och tydliggörande om att det inte är okej att göra så.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

att ni vågar! om en häst hade sparkat mig eller kommit springanade mot mig så hade jag nog inte reagerat på det sättet! erat sätt är ju rätt men jag hade gjort helt fel!
om jag hade försökt ge mig efter den så hade jag blivit rädd att hästen skulle fattat att det egentligen är den som har övertaget om man tänker muskel massa och om den vill så kan den sparka sönder mig.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Jag skulle också ha reagerat på liknande sätt. Det beteendet är oacceptabelt och livsfarligt och då finns det inte så mycket annat att göra än att agera direkt!
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Skulle gjort precis likadant (förutsatt att det inte hade varit en stor häst). Du hade säkert bra tajming också så hon fick smaka på konsekvenser i direkt anslutning till hennes tilltag. Det är precis vad en annan mer rang hög häst hade gjort mot henne i samma situation, en rejäl spark i röven och jagat bort henne så det vissla om det. Hästarna använder inga gullegull metoder mot varann utan det är raka rör och rått våld som gäller om den andra inte fattar de mindre signalerna först och går undan självmant. Vilken liten skit och vara kaxig!
Nu vet hon att hon inte är högsta hönset utan det är du som är det i hennes ögon.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

det beror på vilken häst det är, om jag känner hästen och vet att den troligtvis inte kommer gå till attack om jag gör utfall tillbaka jagar jag bort direkt och säger åt den med en hotfull röst. Ett "HÖRRRREDU!!" med hög morrande ton och ett steg framåt brukar få de flesta att ge sig och backa. Sen hästar som på rutin är hotfulla eller brukar göra utfall skulle jag nog vilja ha ett grimskaft eller något annat att värja mej med.

En del hästar är det däremot bara att fly ifrån, tänker specifikt på en hingst som verkligen anföll och inte vek för något, där var det bara att fly och kasta sig under staketet. -JA den hade övertaget men när det gått så långt att den faktiskt väljer att anfalla på riktigt så räcker inte ett viftande grimskaft och ett skrik... betéendet är så befäst redan och jag är inte den som vill ta på mej att "uppfostra" och sätta en agressiv hingst på plats.

Men min egen häst och hästar jag känner får inte hota eller lyckas med att anfalla mej.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

förstår hur du menar att man måste känna hästen.

jag litar inte på några hästar längre. jag har varit runt många riktigt elaka hästar som har haft övertaget så jag har blivit ganska rädd. blev avbockad, sparkad och biten av en häst på en och samma dag. ett sånt där bett där han bet tag i armen och vägrade släppa, öronen slickade bakåt och nästan så ögonvitorna syntes! usch! så jag har blivit en fegis. Jobbar på det.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Jag tror hon tog en chansning och skulle visa att det var hon som bestämde. Jag tycker du handlade helt rätt. Du tala om för henne på hästars vis att det är du som är ledaren. Hon blev nog inte rädd för dig, hon förstod ju vad du menade.

Min häst har utmanat mig en gång, när han va hingst. Och jag är glad att jag klarade att få honom att backa undan. Tyvärr är han väldigt lätt i bakfötterna så jag skulle aldrig våga gå på honom bakifrån, men en grimma har han fått kastad i baken när han hotat att sparka;) Numera räcker det med att jag ryter till så fattar han poängen.

Jag tror inte du kommer få några fler problem med den hästen, hon vet sin plats och respekterar det:)

MVH
Russin8
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

förstår hur du menar att man måste känna hästen.

jag litar inte på några hästar längre. jag har varit runt många riktigt elaka hästar som har haft övertaget så jag har blivit ganska rädd. blev avbockad, sparkad och biten av en häst på en och samma dag. ett sånt där bett där han bet tag i armen och vägrade släppa, öronen slickade bakåt och nästan så ögonvitorna syntes! usch! så jag har blivit en fegis. Jobbar på det.

Dät är väl inte så konstigt! Jag är en riktigt fegis nu för tiden efter att bara ha umgåtts med min lilla (snälla och sparksäkrade) häst i typ 5-6 år :o Men vad gör det att jag är rädd och försiktigt med andra hästar när jag inte är rädd för min egna häst liksom? Bättre att inse sina begränsningar istället för att försöka tuffa till sig och göra fel :)
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Sjukt modigt av dig faktiskt, jag tycker att du gjorde helt rätt. Ett så uppenbart våldsamt beteende är självklart inte okej och då får man bara visa att nej nu jävlar... Hästar som småhotar kan man ju behandla lite lugnare men den där ponnyn attackerade dig ju, oprovocerat dessutom, klart du får möta attacken då. Ingenting att ha dåligt samvete för.
 
Sv: Nej nu j**lar! Ponnyn hotade mig rejält!

Helt rätt gjort! Hon tog en chansning och testade om hon kunde bestämma. Det kunde hon visst inte :D

Jag har en uppkäftig häst i min flock oxå, hon måttar sparkar när hon blir sur. Då är det inte så roligt att bara ha sina egna ben o en höpåse att vifta med! Men ännsålänge när hon fått sina sur-attacker så har jag kunnat jaga iväg henne ändå(hon e inte rädd för något heller). Varje gång jag tänkt "nästa gång tar jag med spö ut" så uppför hon sig galant i några månader(vilket ju tyder på att jag vann fajten). Sur blir hon när jag vill ha utrymme runt mig när jag fodrar och jag vägrar ha "bråk" mellan hästarna medan jag fodrar. Om de tjafsar när jag gått min väg är en sak, men när jag lägger upp högar skall alla hästar hålla sig i skinnet. För min säkerhets skull såklart! O hon e den som bråkar...

Måste oxå berätta en kul sak! När denna surtant flyttade in i flocken så tog det tre dagar innan hon ens fick komma inärheten av flocken/hemmaområdet. Vår flockledare höll henne borta med järnhand! Han tog aldrig en fajt med henne utan jagade bort henne direkt. Han insåg att stå o sparkas är under hans värdighet o denna lilla uppstickare skall hållas kort ;) Nu är han nr två efter surtanten så hon tog över så smått efter några veckor. Men han talade om för henne att hennes sparkande inte var okej(hon sparkade alltså mot allt o alla i flocken när hon kom).
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 824
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp