Bukefalos 28 år!

Nekad ledighet

beppe

Trådstartare
Blir galen på min nya chef. Har försökt att få ta ut ledighet i god tid dvs 3 månader innan. Chefen väntar in i det sista med besked ifall någon skulle bli sjuk. Var tvungen att avboka en läkartid då jag inte fick ledigt.
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?
 
Blir galen på min nya chef. Har försökt att få ta ut ledighet i god tid dvs 3 månader innan. Chefen väntar in i det sista med besked ifall någon skulle bli sjuk. Var tvungen att avboka en läkartid då jag inte fick ledigt.
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?
Låter som en typisk fråga att ställa till ditt fack.
 
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?

Det beror på inom vilket område du jobbar.

Det här gäller om du jobbar statligt:

Släktangelägenhet​

Du får ledighet med lön vid allvarligare sjukdomsfall, dödsfall, begravning, bouppteckning eller arvskifte inom egen familj eller den närmaste släktkretsen för den tid som behövs (inklusive restid), dock högst 10 arbetsdagar per kalenderår.

Släktkretsen omfattar i regel medarbetarens make/sambo/motsvarande föräldrar/motsvarande svärföräldrar, far- och morföräldrar, barn, barnbarn och syskon. När det gäller begravning, bouppteckning eller arvskifte omfattas personkretsen även av farbror, faster, morbror, moster, syskonbarn, svärson/dotter, svåger och svägerska.
 
Blir galen på min nya chef. Har försökt att få ta ut ledighet i god tid dvs 3 månader innan. Chefen väntar in i det sista med besked ifall någon skulle bli sjuk. Var tvungen att avboka en läkartid då jag inte fick ledigt.
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?

Det beror väldigt mycket på vilken typ av ledighet det handlar om. För begravningen ska det inte vara något nöd och näppe oavsett tidsfrist innan.

När det gäller semester har arbetsgivaren rätt att bestämma ganska fritt enligt lagar, men det finns också regleringar i kollektivavtal.

Metoden att vänta för att någon annan kan bli sjuk verkar helt absurd. Om arbetsgivaren med 3 månaders varsel vet att du kommer att vara ledig har hen alla möjligheter i världen att förbereda organisationen på rätt nivå i den händelse av att någon annan blir sjuk. Du bör kunna få besked direkt; och det bör vara ganska starka, redan kända eller förutsedda, skäl för att neka med den framförhållningen.

Men. Arbetsgivaren har rätt att kancellera även pågående semester om nöden kräver. Då är det bara att infinna sig, trots att man har 1,5 vecka kvar på sin stugbokning vid fiskesjön (vilken man dock har rätt att ställa krav om ersättning på).
 

För avbrott av semester​

"
Synnerliga skäl krävs​

Din chef måste dessutom ha synnerliga skäl för att kunna avbryta eller dra in din redan beviljade semester. Med synnerliga skäl menas sådant som inte har kunnat förutses. Ett exempel kan vara att alla anställda på arbetsplatsen blir sjuka. Om endast en anställd blir sjuk ska det dock ingå i din chefs normala personalplanering och anses alltså inte som synnerliga skäl.
"
"
Du har enligt semesterlagen egentligen en rätt till besked om semestern beviljas senast två månader i förväg. Om det finns särskilda skäl får arbetsgivaren ge besked senare.

När det gäller kortare ledighet och ansökan om ledighet gäller med kort framförhållning gäller inte tvåmånadersregeln på samma sätt. Men självfallet är arbetsgivaren skyldig att ge dig besked om semestern beviljas så skyndsamt som möjligt, eller i vart fall ge besked om varför inte besked kan lämnas.
"
 
Trots att vi för tillfället är övertaliga på vår avdelning så får vi som vill, med vissa undantag, inte ledigt. För chefen plockar dessa till andra enheter som saknar personal.
Det är så frustrerande. Nu vet jag att det inte är rätt. Men nästa gång jag behöver ta ledigt så känns det lättare att sjukskriva sig för att vara säker på att få ledigt.
När det gällde begravningen så frågade chefen om den var på för-eller eftermiddagen. För att vi måste tänka på att verksamheten ska fungera.
 
Blir galen på min nya chef. Har försökt att få ta ut ledighet i god tid dvs 3 månader innan. Chefen väntar in i det sista med besked ifall någon skulle bli sjuk. Var tvungen att avboka en läkartid då jag inte fick ledigt.
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?
Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?
I så fall är det en god idé att börja med att kontrollera vad som står kring ledighet i det....
Eller prata med facket om du inte hittar något i avtalet.
 
Kolla vad som står i kollektivavtalet. Vissa har avtalat att om semestern är ansökt om i tid måste arbetsgivaren meddela senast 14 dagar innan ifall den är beviljad eller inte.

Sen är det nog dags för ett snack med chefen. Det är ohållbart att inte kunna planera sitt liv. En sådan chef kommer göra att folk säger upp sig.
 
Blir galen på min nya chef. Har försökt att få ta ut ledighet i god tid dvs 3 månader innan. Chefen väntar in i det sista med besked ifall någon skulle bli sjuk. Var tvungen att avboka en läkartid då jag inte fick ledigt.
Fick med nöd och näppe ledigt när min morbror skulle begravas.
Finns det någon lag eller regel för ledighet? Eller är det endast chefens goda vilja som gäller?
Missuppfattar jag eller hade du begärt ledigt för att kunna gå på läkartid? Om så är fallet är det ju riktigt ritkigt dålig stil av chefen. Dåligt oavsett såklart!
 
Missuppfattar jag eller hade du begärt ledigt för att kunna gå på läkartid? Om så är fallet är det ju riktigt ritkigt dålig stil av chefen. Dåligt oavsett såklart!

Vi har inte rätt att få ledigt för läkarbesök, söka i god tid hjälper inte alltid. Finns det inte folk så finns det inte folk.
Sist lyckades min chef dock lösa det genom att flytta om personal.

Beroende på bransch så förstår jag att chefen väntar för att se hur personalläget ser ut, speciellt nu med corona så kan det ändras väldigt snabbt. Vi får höga viten om vi inte kan bemanna enligt avtal.
 
Vi har inte rätt att få ledigt för läkarbesök, söka i god tid hjälper inte alltid. Finns det inte folk så finns det inte folk.
Sist lyckades min chef dock lösa det genom att flytta om personal.

Beroende på bransch så förstår jag att chefen väntar för att se hur personalläget ser ut, speciellt nu med corona så kan det ändras väldigt snabbt. Vi får höga viten om vi inte kan bemanna enligt avtal.
Nej det vet jag. Tycker bara att det är riktigt illa att inte vara tillmötesgående i en sådan situation.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter När jag läste Beppes tråd så kom jag att tänka på en (icke)semestervecka jag (inte) fick. Jag har inga barn och har därför för det...
31 32 33
Svar
655
· Visningar
26 528
Senast: Mineur
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 451
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 859
Senast: Manji
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp