Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rie

Trådstartare
När jag läste Beppes tråd så kom jag att tänka på en (icke)semestervecka jag (inte) fick.

Jag har inga barn och har därför för det mesta sett till att inte begära ledigt de tider när barnen har lov, om jag nu inte verkligen behöver/vill den perioden. Vilket f ö har varit sällan förekommande.

För några år sedan blev det så dags för oss att begära påskledighet.
Påsklovet var före själva påsken varför jag begärde ledigt veckan efter. I god tid före sista datum.
Snopen fick jag av min dåvarande chef veta att jag inte fick ledigt för att många skulle vara lediga veckan innan och då behövdes det mycket folk veckan efter för att komma ikapp.
Så de andra fick semester men inte jag.

Skulle ha sökt samma semestervecka som alla andra.

Man blev inte sådär sugen att vara så tillmötesgående i framtiden.

Någon som har något liknande?
 
När jag läste Beppes tråd så kom jag att tänka på en (icke)semestervecka jag (inte) fick.

Jag har inga barn och har därför för det mesta sett till att inte begära ledigt de tider när barnen har lov, om jag nu inte verkligen behöver/vill den perioden. Vilket f ö har varit sällan förekommande.

För några år sedan blev det så dags för oss att begära påskledighet.
Påsklovet var före själva påsken varför jag begärde ledigt veckan efter. I god tid före sista datum.
Snopen fick jag av min dåvarande chef veta att jag inte fick ledigt för att många skulle vara lediga veckan innan och då behövdes det mycket folk veckan efter för att komma ikapp.
Så de andra fick semester men inte jag.

Skulle ha sökt samma semestervecka som alla andra.

Man blev inte sådär sugen att vara så tillmötesgående i framtiden.

Någon som har något liknande?
Nja. Här blir vi nekade ibland.

Här hade det inte hjälpt att söka semester samma vecka som alla andra, det hade nekats ändå för det finns bara utrymme för att ett visst antal är borta samtidigt. Men så har vi inte möjligheten att hinna ikapp heller då saker sker "här och nu".
Det trista svaret är ju att man har rätt till sina semesterdagar, men i praktiken kan arbetsgivaren lägga de där de vill så länge det uppfyller semesterlagen. Även om den anställdes önskemål naturligtvis bör tas tillvara.

Sedan vet inte jag om ni har någon turordning för semester? Eller om det är "först till kvarn", dvs den som ansöker tidigast har första tjing?
I min bransch är det väldigt vanligt med en förbestämd turordning för huvudsemester och julsemester. Tror däremot inte det är så vid påsk, inte lika många som vill ansöka då
 
Sambon blev nekad nu i sommar. Han har bara två veckor kvar, han sökte de i augusti. Han kommer vara tvingad att ha tre veckor under industrisemestern. Jag antar att han får vanlig lön under en vecka i och med att han har slut semester?

De har dock sagt att han får ta ut obetald ledighet i augusti om han vill också.
 
Har aldrig haft 4 veckor ledigt under sommaren, typ stört omöjligt på min arbetsplats när alla andra söker föräldraledighet så de går före (jag har inga barn). Vill jag ha fyra veckor sammanhängande och verkligen propsar på det så får man typ juni vilket jag inte vill. Så brukar bli tre veckor, oftast behöver man flytta fram eller bak någon vecka för att det ska gå ihop, och sen en vecka i september. Lika jobbigt varje gång när sommarsemestern ska in.
 
Har aldrig haft 4 veckor ledigt under sommaren, typ stört omöjligt på min arbetsplats när alla andra söker föräldraledighet så de går före (jag har inga barn). Vill jag ha fyra veckor sammanhängande och verkligen propsar på det så får man typ juni vilket jag inte vill. Så brukar bli tre veckor, oftast behöver man flytta fram eller bak någon vecka för att det ska gå ihop, och sen en vecka i september. Lika jobbigt varje gång när sommarsemestern ska in.

Jo, det är tråkigt när kollegor använder systemet för att enbart se till sig själva och ge fingret åt de man arbetar tillsammans med. Där gäller det verkligen att arbetsgivaren gör allt vad som är möjligt för att se till att de som inte har möjligheten också får ett bra utfall, och hålla på de regler som finns om tidsförvarning för ansökan om föräldraledigt.

Det mest frapperande är när man söker föräldraledigt efter att ha fått tillbaka semesterplaneringen, för att man inte blev nöjd.
 
Måste säga att jag är jävligt glad att de få jag jobbar med har stora barn nu, alla utom en. Förr när jag jobbade med mer jämnåriga så fick man aldrig ledigt när föräldrarna ville vara hemma med sina barn, jul, påsk osv högtider. Som att vi barnfria inte har ett behov av att fira högtider och liknande med våra anhöriga :meh:

Skönt också att detta jobb är ensamarbete. Man förutsätts jobba sina pass. Värre enligt ovanstående då jag ingick i ett stort skiftlag och folk skulle hålla på att vara lediga i tid och otid och gick före med FL när de visste att sökt semester inte skulle gå igenom. Eftersom vi var tvungna att vara bemannade blev det ju då vi andra som inte kunde ta ut FL som åkte på att jobba.
 
Senast ändrad:
Min kollega försökte hindra mig från att få ledig när jag önskade det året hon började här.
Har alltid sen jag började på firman haft i princip samma veckor, behöver också anpassa mig lite efter hur sambon får sin semester eftersom vi åker ut med båten i fyra veckor.
Kollegan är den som sätter upp semesterplaneringen och hade då kryssat i två av "mina" fyra veckor redan när den sattes upp.
Jag kryssade i mina veckor och hon började bitscha om att jag inte kunde ta samma veckor som henne och att hon var först (no shit sherlock när DU sätter upp listan :meh:)
Slutade med att chefen sa åt henne att sluta tjafsa och att det löser sig och jag fick mina vanliga veckor 😎
 
Jag hade ett jobb där jag aldrig kunde få vara ledig runt jul för att min chef ansåg att det skulle de som hade barn eller hade sin övriga familj i en annan stad ha. Att jag i princip hade halva min släkt utomlands och endast mamma och pappa i samma stad gjordes ingen hänsyn för. Det spelade heller ingen roll om de som uppfyllde chefens krav ville ha semester då så i princip kunde alla ha jobbat och jag ändå få nekat för att jag inte uppfyllde ”kraven”.
 
Jag hade ett jobb där jag aldrig kunde få vara ledig runt jul för att min chef ansåg att det skulle de som hade barn eller hade sin övriga familj i en annan stad ha. Att jag i princip hade halva min släkt utomlands och endast mamma och pappa i samma stad gjordes ingen hänsyn för. Det spelade heller ingen roll om de som uppfyllde chefens krav ville ha semester då så i princip kunde alla ha jobbat och jag ändå få nekat för att jag inte uppfyllde ”kraven”.

Ptja jag har ju oftast haft 100 mil till min släkt vilket innebär att jag måste vara lediga några dagar för att det ska vara lönt att åka så man har förutsatt att jag kan ju ändå jobba för jag har ingen... inte alltid fördel att komma utifrån.
 
Jobbade deltid, tre dagar i veckan. En kollega hade varit ledig tre veckor och jag täckte upp dennes pass.
Sen ville jag ha ledigt en vecka (sa till i god tid såklart). Fick då höra att det inte gick.... kollegorna sa att det var väl klart jag också skulle kunna vara ledig och att de kunde täcka upp för mig. Men nja, det skulle ju bli en person kort mina dagar.
Det var mycket mutter innan jag till sist fick ledigt, tack vare kollegorna.

Det var samma chef som för övrigt inte ens gav en blomma när jag slutade, efter 7 år. För dom var sura på mig och tyckte jag svek.... :crazy:.
 
Jag har en bra chef och brukar gå att få ledigt när jag behöver. Brukar ställa upp endel och då förväntar man sig såklart flexibilitet tillbaka. Hade jag inte fått det hade jag såklart inte varit lika villig att ställa upp.

Till skillnad från andra föräldrar har jag dock jobbat i princip hela somrarna/jul/påsk med undantag för att jag varit lite ledig runt höskörden. För oss är det ju perfekt att jag jobbar när karln ändå är hemma och sen har han alltid varit föräldraledig under sommarmånaderna då jag vet att vi behöver personal mest då.
 
Jag jobbade på ett ställe med skitsnålt med timmar på mitt avtal men tog varenda extrapass jag fick så jobbade i snitt 10 timmar varje dag. Dvs, jag ställde fan alltid upp. Min häst fick kolik och jag hörde med en kollega ifall hen kunde låsa (annars var det alltid jag som gick sist så det var mitt ansvar) så jag kunde åka till hästen vilket var ok för kollegan. Fick sen inte åka från jobbet för chefen eftersom det ”då inte fanns någon som kunde låsa”. 😑 En snäll stallägare fick ta hand om min sjuka häst tills jag sent efter jobbet kunde åka dit.
 
Vi är inte så många på mitt jobb och löser alltid semesterplaneringen tillsammans. Om någon vill vara ledig tas det upp på APT och så kollar vi av att det går att lösa. Likaså semestern så får vi lämna önskemål och sen har vi möte och går igenom så att det ska funka. Folk brukar få semester när de vill och vi hjälps alla åt för att det ska funka.
 
Jag har aldrig fått ledigt de dagar jag vill. Inte ens som behovare när de rent tekniskt inte kunde beordra mig att jobba vissa dagar.
 
Hos oss har sommaren ändå gått att lösa ganska bra för alla, mest tack vare att det dels har varit mycket nyanställda som ändå inte haft så mycket semester att ta ut som jobbat över sommaren, och att det två gånger råkat bli så att någon ska gå på föräldraledighet direkt efter sommaren och då jobbat hela sommaren innan.

Till jul däremot har det varit ett betydligt mer kiv. Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats sen 2018 och under de åren har det varit "bra" jular med mycket ledighet, men det har också gjort att det har varit en hel del klämdagar där folk velat ta semester. Och då är det alltid de som har barn som drar sitt snyftkort att de minsann har barn (vi har kontorsjobb, så det är absolut inte fråga om att jobba de röda dagarna), och får de inte som de vill lägger de föräldraledigt istället. Det största problemet är att vi jobbar mot andra branscher som definitivt också ligger nere över jul och nyår, så det är väldigt dött och finns inget att göra under dessa dagar, så ingen vill behöva jobba eftersom det känns som om det kommit kola i klockan. Nu sist fick jag till och med höra "du som inte har barn måste ju förstå att det är viktigare att vi som har det får vara lediga".

Ändå så var förra året bättre p.g.a. covid och att vi jobbade hemma. Chefen tyckte typ att bara du är tillgänglig på telefonen är det bra, och hemifrån kan man ju faktiskt gå och göra annat om det inte finns något att göra. Men att sitta på kontoret en hel dag och glo in i skärmen utan att ha något att göra är fullständigt döden. Jag hoppas att arbetsplatsen efter pandemin inser att de tjänar på att låta folk jobba hemifrån vid såna tillfällen, eftersom det tar bort lite av bråken om vem som har störst rätt till semester.
 
Jag jobbade extra under gymnasiet och hade då ett fast antal timmar i veckan (alltid samma dag och tid). Jag var aldrig bortrest eller sjuk, men efter tre år så ville jag ta ledigt en dag. Ansökte då om ledigheter 4 månader (!) i förväg. Slutade ändå med att det inte gick för ingen ordinarie ville ta det passet och enligt chefen var det mitt ansvar att hitta en ersättare. Så om jag inte hittade någon, då kunde jag inte få ledigt 🙄
 
När jag var yngre kände jag att jag kunde vara snäll mot de som hade barn och låta de få anpassa sig efter sina barn, men efter att under för många år fått höra att mina önskemål kom i andra hand på grund av att jag inte har barn och bor ensam så har jag slutat vara snäll. För den som bor ensam är det väl ännu viktigare att få vara ledig så att man kan göra något ihop med släkt och vänner, har jag börjat tänka.

Tack och lov har jag sällan haft kollegor som tagit ut föräldraledighet när de inte fått önskad semester, men när det hänt och vi andra behövt flytta om våra planer har det ju verkligen inte uppskattats, utan den kollegan har blivit någon som man inte vill ställa upp för.

Hade för länge sen en stirrig arbetsledare som blev totalstressad när en medarbetare inte var på plats. Han ville att folk skulle ändra sina tider hos läkare och tandläkare på dagen, och visade mycket lite förståelse för att det var svårt att boka om tider man väntat länge på, förutom att man givetvis fick betala straffavgift.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 518
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp