Ner i hull ! Hjälp?

sky_fly

Trådstartare
Vet inte om tråden ska ligga här men gör väl ett försök. :p


Nu är det ju så att nya damen har anlänt och hon är väl inte i det tunnaste laget. Som en tunna rättare sagt.. :D
Våran fråga är nu hur vi ska få ner henne i hullet.
Promenader är redan igångsatt men det måste väl finnas något mer man kan ordna med..

En bild på söötisen :)

th_DSC00631.jpg


http://i40.photobucket.com/albums/e213/Sky_fly/DSC00627.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Men så söööt :love:
Ja till och börja med motion, som du börjat med, dra ner på maten och framför allt se till att begränsa betet i sommar ;)
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Damen i fråga motionerar nog ganska bra i beteshagen :angel:
Be Sky_Fly snällt så sätter hon nog gärna in en bild på damens personliga tränare :D
Kan det vara en idé att "rida från marken" vid promenaderna? Och jobba lite i skritten? Eller blir det för tufft med den buken :crazy:
Ska vi kanske hålla oss till enbart promenader... *velig*
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Ah, jag gissar att det är din poa som motionerar den lilla söta damen i hagen;) Skulle vara jätteroligt att få se en bild på den:D även fler på den lilla damen också:angel:
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

En sån häst är ju svår att få ner i hull - det enda som gäller är MYCKET MOTION! Och givetvis att man håller maten på begränsad nivå MEN glöm aldrig att även en liten häst måste få sitt tuggbehov tillfredställt!! Så jag skulle aldrig ge mindre än 3kg hö (minst 1.5kg hö på 100kg häst). Alternativet är förstås halm till en viss del men man kan heler aldrig ge ENBART halm eftersom det inte innehåller något protein alls.

Det gäller helt enkelt att hålla igång sånna hästar istället.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Ja, jo så korkade är vi inte..
Hon är på bete nu och tuggar så mkt hon vill :)
Motion har vi redan påbörjat med promenader..
Men vi vill ha tips på olika saker man kan göra med..
Från marken när man är på en promenad.. Vi har typ inte tålamod att bara gå o gå o gå och Lill damen tycker heller inte att det är så kul..
Lite tips?
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Kanske prova att ta med henne som handhäst :idea:
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

tömkörning, passa på när nån av er ska ut å motionera, man kan likagärna jogga efter häst som att jogga ensam, och så får lilla damen motion också.. :)
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

sky_fly skrev:
Ja, jo så korkade är vi inte..
Hon är på bete nu och tuggar så mkt hon vill :)
Motion har vi redan påbörjat med promenader..
Men vi vill ha tips på olika saker man kan göra med..
Från marken när man är på en promenad.. Vi har typ inte tålamod att bara gå o gå o gå och Lill damen tycker heller inte att det är så kul..
Lite tips?
Kanske du borde begränsa betet om du har möjlighet... Prova att cykla med henne. Jobbigt att cykla sakta i början... Longera... Jogga med henne... Hm, önskar jag kunde komma på nåt riktigt skojigt tips men men... Lycka till i alla fall!
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Vi har varit inne på handhäst..:D.. och kommer att se hur det funkar. Har ju hennes "tränare" som är en stadig 4-åring som borde passa att valla rund ladyn ;)
Inkörd är hon sedan innan men har tyvärr inte grejer till henne, hon har bara varit hos oss sedan helgen.
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Haha.. det där med cykla skulle vara en bra idé då "stormatte" inte suttit på en cykel på massor av år. Tur att det är skogsvägar utan åskådare, kan ju träna båda ;)
Tänker sätta barnen i arbete med, de kan passa på att bekanta sig med donnan medans hon rör sig..:D
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

kan ju säga att hästen inte ens är tjock jämfört med vad vi skaffade oss för 5år sen - det var verkligen en tunna!!!

synd att man inte hade möjlighet att väga, hade varit kul att veta hur mkt övervikt det egentligen var... men 30cm mindre sadelgjord är nog ngr kg...
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

var försiktig med att motionera för mkt så att benen inte tar stryk av övervikten, lååååna skrittpass, varje dag, och ner på fodret, hon kanske inte ska gå i grönhage hela dagen?? sandhage på natten eller in i stallet, BORT MED ALL KRAFT
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Men om vi ska ta in henne så får hon stå inne själv och det är ju inte så kul. och hon får bra motion i hagen av kärleksgubben Calle. (Den bruna stora hästen på bilderna)

kan ju tillägga att damen hade fått Ytterst lite pellets och Lüsern (vet ej hure stavas, låter iaf ; Lusern) i förra hemmet. Det är nog därför hon ser ut som hon gör. xD

Ingen som har något tips på tex övningar eller något annat när man är ute o går?
Tacksam för alla tips. :)
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

Kraftfoder finns inte ens på världskartan i vårt stall till såna hästar :cool:
 
Sv: Ner i hull ! Hjälp?

*putt putt*
(igen!)

Hallå, någon måste väll veta vad de finns å göra.. eller? xD
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 296
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp