Ner i källaren

Keep on Dreaming

Trådstartare
Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur bostadssituationen ska se ut.
Vi är 5 st i hushållet. Han, jag rottweilern Isa 5år och de två kattungarna. Hunden bor i hallen och köket som hon alltid gjort och eftersom hon och katterna inte kommer överens så måste katterna inhysas i en annan del av huset. Vi har gott om plats, två våningar och 260kvm (enplans med källare) så utrymme finns åt alla. De kompostgaller som är uppställda kan katterna hoppa över men hunden passerar inte så det är i teorin bara hon som är instängd. Boendevåningen ser ut så att när hunden är i hallen och köket så ligger de övriga rummen vart och ett för sig (ur kattperspektiv) då de inte går ut till hunden än.
Nu till problemet. Mannen vill absolut ha kissarna i sovrummet vilket innebär att det är det enda utrymme de har under stora delar av dygnet, lådan ska stå där, maten och allt på heltäckningsmattan... På nätterna har jag två katter som ligger på min kudde, leker med mitt hår, äter på håret tassar på mig mm. Så jag har flyttat ut ur sovrummet och sover på soffan tills han tar sitt förnuft till fånga. Honom låter de vara ifred även när han är själv med dem... Jag skulle helst vilja ha kattlådan i pannrummet i källaren då det alltid luktar lite av en låda även om man är noga med hygienen så långt är han med. Sen tar det stopp. :banghead: Men om lådan står i källaren så måste katterna vara där med tycker jag. Meen säger han det blir ju synd om katterna om de ska flytta ner i källaren och ser alldeles sorgsen ut. Kall mörk blöt otäck källare... De måste ju kunna vara trygga=ha fysisk kontakt med oss på nätterna... Till saken hör att den del av källaren de skulle ha tillgång till är ungefär 5-6 gånger det utrymme som vårat lilla sovrum. Den är uppvärmd, har heltäckningsmatta på golvet och är möblerad med soffor och fåtöljer (gillestuga). Jag studerar hemifrån och när hunden är hemma skulle jag på dagarna flytta ner mig och studierna till katterna så de hade mig där hela tiden och inte bara blir dumpade där nere. när han jobbar så tar han med hunden vilket han gjort tusen gånger innan katterna ens kommit på tal så de har fritt svängrum. Hur tusan ska jag kunna övertala honom till att flytta ut kissarna ur sovrummet och flytta in mig igen? Vi har givetvis fler rum än källare, hall, kök och sovrum men de är mindre än sovrummet eller på annat sätt mindre lämpliga att ha katterna i. Detta är ett tillfälligt problem för tids nog kan kisse sätta vovve på plats och allt men jag skulle vilja ha tillbaka min säng NU!

Så mina två frågor är:
Skulle katterna lida av att bo i källaren på nätterna?
Om nej hur sjutton ska jag övertala sambon om att vi ska ta ner dem?

/Trötter
 
Sv: Ner i källaren

Så mina två frågor är:
Skulle katterna lida av att bo i källaren på nätterna?
Nej det låter det verkligen inte som, om de inte är väldigt små. Tänk på alla katter som växer upp som gårdskatter t.ex. Inte är det väl synd om alla dem? Låter som en trevlig miljö för två katter.

Om nej hur sjutton ska jag övertala sambon om att vi ska ta ner dem?
Hade inte sambon prioriterat mig i sovrummet istället för katterna hade jag nog slängt ned honom dit tillsammans med dem :o
 
Sv: Ner i källaren

-Dom små liven har väckt hans fadersinstinkter. Ungarna ska värmas, skyddas och dom ska inte behöva vara rädda. Väldigt sympatiskt men jobbigt för dig för nu är det ju inte några mänskliga, hjälplösa små bebbar som flyttat in utan betydligt självständigare kattungar. Men gillestugan låter som en bra plats för dom att övernatta. Katter är nattdjur mer än dagdjur, brukar vara pigga sent på kvällen och i gryningen. Därnere kan dom härja runt och ha kul.
 
Sv: Ner i källaren

Det låter inte alls som att de skulle lida i källaren över natten. Förutsatt att de har leksaker, klösmöbler osv. Hur du ska få med din sambo på det vet jag inte. En tid utan dig i sängen borde göra susen kan jag tycka.;)
 
Sv: Ner i källaren

Jag förstår inte varför du vill ha dem i källaren/gillestugan över natten är det bara inte att stänga ut dem från sovrumet alt ha dörren öppen så katterna kan bestämma själv vars de vill vara. Då slipper du ha katterna som biter dig i håret pga tristess då de mest troligt hellre kutar järnet på stora ytor om de inte är trött. Hunden var ju redan instängd i kök och hall med kompostgaller?

Sedan lät de som du vill ha dem i gillestugan även under dagtid då du skulle hålla dem sällskap medan du studerar när sambon ej jobbar."Jag studerar hemifrån och när hunden är hemma skulle jag på dagarna flytta ner mig och studierna till katterna så de hade mig där hela tiden och inte bara blir dumpade där nere" Det tycker inte jag låter ok. Det blir ju längre tid än bara under natten.

Varför kan ni inte låta hunden och katterna få lära känna varandra får de aldrig vara i samma rum så är de ju alltid främlingar för varandra. Jag bodde bara i 45kvm då jag introducerade min stora hund som älskar jag katter utomhus. Det gick bra utan att dela upp dem i olika rum då min hund förstod kommandot nej. Det är inte katterna som ska sätta hunden på plats, det är ni som ägare som ska sätta gränser och inte tillåta hunden att tex jaga katterna.

Vad har du för sand? För har man rätt sand luktar de inget från lådorna om man inte just är där då en katt gör sina behov
 
Sv: Ner i källaren

Hade inte sambon prioriterat mig i sovrummet istället för katterna hade jag nog slängt ned honom dit tillsammans med dem :o

Jag gick ut och la mig på soffan vid midnatt och sov där hela natten vid ett tillfälle för att det var sånt stök i sängen.
En natt utan mig och katterna bor numera i källaren.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 940
Senast: annie_cool
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 302
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp