Nervklen vid lågtryck?

Petruska

Trådstartare
Jag har i många år haft en tendens att tappa både humöret och tempot på sommaren. Jag får rätt tydliga depressionssymtom - med den intressanta och helt avgörande skillnaden att jag hela tiden vet att det snart går över. Jag får också mycket migrän. Med åren flyter migrän, depressionskänslor och allmän ångest-oro-stress ihop ganska mycket för mig, men oavsett hur jag beskriver det så har jag mycket mer av hela det obehagliga paketet att hantera på sommaren. Särskilt vid lågtryck!

Det är inte så att jag är kliniskt deprimerad och borde sjukskrivas, men jag mår klart sämre än normalt och orkar mindre och har väldigt mycket mindre driv i livet.

Det enda mönster jag kan se är lågtryck, eller sådant där väder (vanligt i kusttrakterna) då det känns som att det ska bli regn, men det regnar inte¨, det känns bara som om det borde regna. Just nu har vi haft sådant väder i kanske tio dagar, och jag har fått mer än nog av migrän och allmän livsleda!

Känner någon igen sig i det här?

Har någon några bra strategier för att hantera det?

Observera än en gång att jag inte pratar om svårare psykiatriska tillstånd, bara om att må sämre än vad som är riktigt okej. Jag vet som sagt att det går över, men det vore ju ännu bättre att helt lösa problemet och slippa vänta på att det går över.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag är enormt påverkad av åskväder, jag blir orolig och får vansinnigt ont i huvudet. Att andra typer av väder påverkar förvånar mig inte. Tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt det, väder är ju väder.

Min påverkan av åska har dessutom blivit värre och värre med åren :meh:
 
Har tyvärr inga tips eller lösningar på problemen, mer än att prova googla på "biometeorologi", så då kan man få läsa lite om vädrets påverkan på humör och hälsa.
 
Har tyvärr inga tips eller lösningar på problemen, mer än att prova googla på "biometeorologi", så då kan man få läsa lite om vädrets påverkan på humör och hälsa.
Ja, jag hittade en väderprognoskarta över Tyskland. Den var illustrerad med glada, vanliga och sura smileys istället för solar och moln och sådant. "Biowetter" är tydligen en stor sak i just Tyskland. Det enda konkreta råd jag hittills har hittat är att flytta till någon del av världen där man tål väder och lufttryck, men det känns som en jobbig lösning.

Ska även kolla biometerologi, men jag gissar att Lösningen inte presenteras där heller?
 
@svea Mitt mycket tveksamma tack, mycket. Jag har varit medlem sedan barnsben. Mina föräldrar har berättat att jag blev rasande (det blev jag ideligen) och sedan somnade strax innan det blev åska. Somnade gjorde jag aldrig annars, påstår de.

@trazel och @athena_arabians Jag tror att det blir värre med åren för mig också. Just nu är det rätt rekordartat vidrigt, faktiskt.
 
Det bästa just nu är att jag ändå mår så djävla dåligt att det inte spelar någon roll att någon jobbar med någon sorts såg-/borr-/annan maskin i huset.
 
Jag vet inte om det blir värre med åren för mig, jag är inte tillräckligt gammal för att avgöra det. :angel: Men det har helt klart blivit värre senaste åren och sedan jag fick barnen (eller så är det så att mitt humör prövas lite mer med en treåring och en femåring än tidigare :meh:). Jag har ofta ont i huvudet och det känns som att jag går runt med ett tryck i huvudet när det ska bli åska också. Jag är väl helt enkelt väderkänslig.
 
@Petruska ja det där med att flytta känns väl kanske lite väl drastiskt nog, men annars så lär det ska vara ställen som typ kanarieholmarna som har mest optimalt väder ;)
Är nog tyvärr lite rädd för att det kanske inte ges några tips, men kan ju iallafall kanske vara en liten "tröst" att veta att det är ett fenomen som mer och mer tas på allvar.
 
Jag vet inte om det blir värre med åren för mig, jag är inte tillräckligt gammal för att avgöra det. :angel: Men det har helt klart blivit värre senaste åren och sedan jag fick barnen (eller så är det så att mitt humör prövas lite mer med en treåring och en femåring än tidigare :meh:). Jag har ofta ont i huvudet och det känns som att jag går runt med ett tryck i huvudet när det ska bli åska också. Jag är väl helt enkelt väderkänslig.
Ja, med två så små barn kan man ju tänka sig att du en väldigt stor del av tiden har lite sömnbrist, har lite ansträngt tålamod och har lite svårt att få vara ifred. Då är det ju inte konstigt om väderkänsligheten blir svårare att hantera så att säga ovanpå det andra.

Men jag vill inte vara väderkänslig!
 
@Petruska ja det där med att flytta känns väl kanske lite väl drastiskt nog, men annars så lär det ska vara ställen som typ kanarieholmarna som har mest optimalt väder ;)
Är nog tyvärr lite rädd för att det kanske inte ges några tips, men kan ju iallafall kanske vara en liten "tröst" att veta att det är ett fenomen som mer och mer tas på allvar.
Jag bor inte långt från Katrineholm. Det är inget bättre här. :cry:
 
@Petruska ja det där med att flytta känns väl kanske lite väl drastiskt nog, men annars så lär det ska vara ställen som typ kanarieholmarna som har mest optimalt väder ;)
Är nog tyvärr lite rädd för att det kanske inte ges några tips, men kan ju iallafall kanske vara en liten "tröst" att veta att det är ett fenomen som mer och mer tas på allvar.
Absolut en tröst! Ibland har jag tänkt att jag lider av årstidsbundna (hyggligt lindriga) depressioner. I mitt fall då sommardepressioner.

Gäller det för fler än mig att särskilt sommarhalvåret är jobbigt på det här viset?

Alltså, jag hatar verkligen att frysa om vintern, och jag kan bli arg och trött på mörkret, men det är inte alls på det här sättet. Inte alls. Inte den här tunga känslan i kropp och själ utan vettig anledning. (När man hatar kyla är ju kylan anledningen, det är ju en helt annan sak.)
 
Ja, med två så små barn kan man ju tänka sig att du en väldigt stor del av tiden har lite sömnbrist, har lite ansträngt tålamod och har lite svårt att få vara ifred. Då är det ju inte konstigt om väderkänsligheten blir svårare att hantera så att säga ovanpå det andra.

Men jag vill inte vara väderkänslig!

Förr i världen kunde man tydligen få lindrigare straff om brottet begåtts under inflytande av dåligt väder. Man har också sett ökade självmordsfrekvenser vid lågtryck.
Undersökningar visar att omkring 30 procent av alla människor känner någon form av obehag vid förändringar i vädret. Ett par procent känner sig till och med riktigt sjuka när ett lågtryck närmar sig, och det beror troligen inte bara på förändringar i lufttrycket.
från www.alltomvetenskap.se/nyheter/vadret-och-halsan

På länken fanns mycket spännande att läsa om hur man mår vid väderomslag. Men inget om vad man kan göra åt det... :banghead:
 
Jag lider av samma fenomen. Så fort värmen kommer så barkar mitt mående åt helsike, och inte blir det bättre av att nätterna är så ljusa att jag inte får någon vettig sömn. :( Jag får även spänningshuvudvärk from hell när det ligger åska i luften. Fick jag som jag ville skulle det vara höst jämt, då mår jag som bäst.

Tyvärr har jag inga konkreta råd att ge som inte redan tagits upp. Har medicinering fungerat förut så kanske det kan vara värt att prova igen, så länge det behövs?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 209
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 960
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 994
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp