Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

SantaLussia73

Trådstartare
Har ett 11-årigt svenskt halvblodsto (90% fullblod), av den lite hispiga typen. Hon har varit i mina ägor i snart 5 år och fram till för två år sedan har hon stått på box med relativt lite utevistelse och en häst som sällskap i hagen. Hon var redan då nervös för att bli lämnad ensam i stallet och i hagen och vissa dagar kunde man komma och se boxen helt upp och ner vänd. Men dessa tillfällen var dock inte alltid och hon var förutom det lugn vid all hantering i stallet.
Jag fick tanken att flytta henne till lösdrift för två år sedan och hon gick då tillsammans med fem andra hästar. Hon är väldigt mån om sin flock och är noga med att ha koll på var alla andra flockmedlemmar är. Under första året hanterades hon inte allt för mycket, mest på grund av platsbrist för pyssel med hästen.
I somras flyttade jag hem mina två hästar från grannens lösdrift till min egen, tillsammans med två andra hästar. Angränsande till ligghallen finns en box vilken jag brukar använda till separata utfodringar, pyssel och liknande. Men det stora problemet är att hon blir jättenervös när man ställer in henne där, trots att man står bredvid och resterande flockmedlemmar står i ligghallen, alltså bara någon meter ifrån henne. Hon springer runt, svettas och slår i väggarna, ett beteende jag inte riktigt sett tidigare. Jag får känslan av att hon blivit betydligt mycket mer beroende av sin flock jämfört med när hon stod på box. Lösdrift ska ju vara det mest naturliga att ha en häst på, men hur bra är det egentligen i detta läget? Är väldigt intresserad av att bygga om lösdriften till stall med enbart boxar, mest för att jag saknar sysslorna med boxar. Frågan är då vad som blir bäst för min tjej. Har någon varit med om något liknande och vad tror ni blir bäst? Är så förvirrad av detta och orolig att beteendet inte försvinner om jag bygger om och sätter henne på box, utan kanske bara blir värre. Får känslan av att det är behovet av att ha koll på flocken som stressar henne...

Lång text, men otroligt tacksam för svar! :)
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Vad händer om du går?

Min häst är van vid att vara ensam sedan hon var unghäst, hon klarar det utmärkt. Men hon har "ballat ur" ett par gånger när folk har tyckt att de skulle göra henne sällskap i hennes ensamhet, av någon anledning stressar hon upp sig då.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag tror det kan hjälpa att göra lite av en rutin att ta in hästen ett par timmar per dag så hästen hinner lugna ner sig i boxen. Så den inte släpps ut när den är upprörd. Har det hållt på sen i sommras så är det ju en ganska lång tid, hur är det du har gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Vad händer om du går?

Min häst är van vid att vara ensam sedan hon var unghäst, hon klarar det utmärkt. Men hon har "ballat ur" ett par gånger när folk har tyckt att de skulle göra henne sällskap i hennes ensamhet, av någon anledning stressar hon upp sig då.

Jag vet faktiskt inte hur hon är när hon är ensam. Men vid diverse stormar och liknande när hästarna stått inne har boxen varit helt upp och ned när jag kommit dagen efter.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag tror det kan hjälpa att göra lite av en rutin att ta in hästen ett par timmar per dag så hästen hinner lugna ner sig i boxen. Så den inte släpps ut när den är upprörd. Har det hållt på sen i sommras så är det ju en ganska lång tid, hur är det du har gjort?

Hon har inte riktigt lugnat sig utan varit skakig när jag tagit ut henne. Har funderat på att göra det till en rutin och låta henne stå några timmar per dag, får se om det kan fungera.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har haft två hästar som efter flytt till lösdrift inte ville stå o box längre. Båda börjar stöka omkring om de bara ska "stå" i box, att stå i box för att bli iordninggjord före eller efter ridning går däremot utmärkt. Den som är uppvuxen på lösdrift och bara stått mkt korta perioder på box under nätterna (in- och tillridning, tävlingar) tar boxvistelse med ro. Jag har tänkt att det beror på att de som tidigare stått på box associerar det med att stå stilla och ha tråkigt långa perioder. Den som bara stått på box vid tillfällen då det händer mycket eller efter en dag i farten tar det mycket lugnare och är ändå trött så att säga. Kan det vara något liknande för din häst?

Jag hade inte bytt lösdrift mot stall för boxsysslornas skull. Lägg istället den tiden på att träna hästarna!
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har haft två hästar som efter flytt till lösdrift inte ville stå o box längre. Båda börjar stöka omkring om de bara ska "stå" i box, att stå i box för att bli iordninggjord före eller efter ridning går däremot utmärkt. Den som är uppvuxen på lösdrift och bara stått mkt korta perioder på box under nätterna (in- och tillridning, tävlingar) tar boxvistelse med ro. Jag har tänkt att det beror på att de som tidigare stått på box associerar det med att stå stilla och ha tråkigt långa perioder. Den som bara stått på box vid tillfällen då det händer mycket eller efter en dag i farten tar det mycket lugnare och är ändå trött så att säga. Kan det vara något liknande för din häst?

Jag hade inte bytt lösdrift mot stall för boxsysslornas skull. Lägg istället den tiden på att träna hästarna!

Problemet tror jag inte är just att stå i boxen, utan snarare att hon inte har koll. När man tar in en häst i boxen är får man stoppa alla andra som också vill in samtidigt :p Så boxen verkar ändå populär.
Hon är väldigt stressad var man än har henne och flocken inte är nära henne. Till skillnad mot hur hon var när hon gick enskilt, eller med en endast en hagkompis. Sen upplever jag att hon blir lugnare när jag är bredvid henne, men det är jag ju inte hela tiden, och av både säkerhetssynpunkter och för hennes välmående vill jag att hon ska kunna hantera att vara ensam om något händer.
Hade två hästar som rök ihop rejält i somras där en blev blockhalt, då fick hon stå i boxen över natten och även om det inte var vad hon hade föredragit själv så var hon lugn under hela tiden. Är ganska säker på att halvblodets nerver aldrig kommer hålla sig lika lugna i en liknande situation, men i dagsläget skulle hon troligen gå igenom eller fastna med benen över väggen om hon blev lämnad ensam så länge...
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Börjar undra om det är så att hon inte trivs med alla flockmedlemmar eftersom hon har ett sådant behov att hålla koll nu, som inte inte riktigt hade innan.
Hon har blivit "lite för tajt" med en av hästarna. Så pass att de inte klarar vara utan varandra överhuvudtaget. Vet inte om det är positivt eller negativt egentligen i det stora hela egentligen. Varje stund utan varandra blir ju väldigt stressigt.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Då kanske du ska träna mer på att vara utan flocken helt enkelt? Att rida ut ensam, vara ensam på ridbanan (om den är utom synhåll från de andra hästrna vill säga), promenera vid hand och sådant? Då finns det något att göra av med energin som blir av att vara utan kompisar. I boxen finns det ju inget annat att göra än att leva om :)
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har en häst som är väldigt flockbunden och det har alltid varit svårt att lämna henne själv. Hon har nu varit hos mig i 14 år och är fortfarande nästan lika flockbunden. En period då vi tränade och tävlade en hel del var det inga som helst problem att ta in henne själv, rida själv och åka transport själv men även då gick det inte att ställa in henne i boxen om övriga hästar var ute.

Hon verkar förknippa boxen med att bli lämnad av sin flock och hon var även lite skeptisk till att åka transport i början.

Hästen är ju ett flockdjur och behöver tränas för att vara själv och min tanke är att starkt flockbundna individer behöver mer träning och blir det en period med bara flockvistelse och ingen enskild hantering så får man börja om lite från början. Starkt flockbundna individer kan också behöva längre tid efter en flytt för att landa i sin nya omgivning.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag gör nästan allt själv med henne, rider ut, går ut och går osv och det är aldrig några problem. Det är inte heller några problem om jag är med henne i boxen. Visst, hon vill ha koll, men är fortfarande lugn. Det som hon tycker är jobbigt är när hon får stå där ensam. Även om hon har de andra hästarna inne i ligghallen blir det obehagligt att stå ensam där inne.
Tanken är att börja vänja henne att vara där när jag går i ligghallen bredvid och mockar. Då har hon i alla fall mig, även om de andra hästarna skulle gå ut. Men även detta är väldigt jobbigt för henne och hon blir helt dyngsur efter bara några minuter. Frågan är då hur länge jag bör ha henne där, tills hon lugnar ner sig lite eller så pass kort stund och endast när jag står hos henne, till en början och sedan lämnar henne successivt, så att hon inte hinner bli så nervös?
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

En fuxmärr som har sådant kontrollbehov mår bättre av att stå på box nattetid o kan därmed slappna av.

OM hästen skulle bli skadad o MÅSTE hålla sig lugn så skulle det inte gå som hon fungerar nu.
Vissa hästar klarar inte av det livet o vänjer sig aldrig.

Att de blir så stressade är inte OK anser jag.
fuxmärrar tillhör ofta den kategorin
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Fast färgen på häst ?;) näee axel du e för gammal ;)

TS : är ju omöjligt att svara på men alla hästar funkar inte på lösdrift och alla hästar funkar inte på Box . Bara du känner ju hästen och kan bedöma men visst , i vissa fall funkar inte flock konstellationen nej ... Har du flera hästar så prova dela dem i ngn annan konstellation och se om det ändrar sig ... Det låter lite knepigt om du haft hästen länge och känner den och den helt plötsligt inte går att ha inne själv utan att den stressar .

Vad är " relativt lite utevistelse" bara så jag är med .?
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har mina hästar i en stor lösdrift med flera flockar och har under åren sett ganska många hästar komma till anläggningen. De har ofta en period av extrem flockbundenhet som börjar efter nån månad eller så - när de känner sig hemma. Det brukar gå över efter ytterligare ett par månader.

Vi har ett sto (17 år ca) som är jättestressad när man tar in henne själv i stallet, men det är ok om man tar med en annan häst in. I somras tränade de henne ett par gånger på en horsemanship kurs här, och jag tror faktiskt det hade effekt. Tyvärr vet jag inte riktigt vad de pysslade med, men det verkar finnas lite metoder att förbättra 'självständigheten' hos hästar.

Det jag funderar på om din box jämte ligghallen är att din häst kanske stressas av att se sin flock utan att kunna vara med dem. Skulle det vara enklare om hon togs in så att hon inte såg dem?

I övrigt håller jag med alla som sagt att lösdrift passar vissa hästar och inte andra.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Det jag funderar på om din box jämte ligghallen är att din häst kanske stressas av att se sin flock utan att kunna vara med dem. Skulle det vara enklare om hon togs in så att hon inte såg dem?
Så kan det mycket väl vara, lite den effekten som är hos min häst nu under boxvilan/sjukhagevilan. Han fungerar utmärkt i både box och sjukhage sålänge han inte är nära "sin" flock, då blir han jättestressad. Så att låta honom gå i sjukhagen brevid hagen med hans flock är inte en bra idé.

I övrigt har jag lite samma erfarenhet av lösdrift som du, att dom flesta blir mera flockbundna efter ett tag, normalt brukar det ju lägga sig efter ett litet tag beroende på hur mycket hästen arbetas med.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har bestämt mig för att sätta henne på box till sommaren. Har fått uppfattningen av att hon oavsett vad det gäller, om flocken är nära osv, inte mår bra av detta. Som axel skriver, anser inte det ok att hon blivit såhär stressad sedan flytten. Vi ruckar ju ändå så mycket på hästens naturliga beteenden att lösdrift inte behöver vara det mest naturliga, eller bästa. Tror hon kommer att må bättre av att tas in för natten så att hon får sitt space och förstår att det faktiskt kan vara avslappnande att slippa ha koll på flocken hela tiden.

mackan: Med relativt lite menade jag ut vid 8 och in vid 15-18 (lite beroende på väder och årstid).
Men för en häst med såpass mycket energi är det jobbigt att stå så länge i en box utan sysselsättning samtidigt som hon ser de andra hästarna i stallet tas ut och in för ridturer och dylikt. Tanken är nu att boxen bara ska ersätta deras vanliga nattvila och alltså att de kommer ut vid 6/7 tiden och in, beroende lite på, men kanske kring 20, beroende på vad hästarna verkar trivas bäst med.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Jag har bestämt mig för att sätta henne på box till sommaren. Har fått uppfattningen av att hon oavsett vad det gäller, om flocken är nära osv, inte mår bra av detta. Som axel skriver, anser inte det ok att hon blivit såhär stressad sedan flytten. Vi ruckar ju ändå så mycket på hästens naturliga beteenden att lösdrift inte behöver vara det mest naturliga, eller bästa. Tror hon kommer att må bättre av att tas in för natten så att hon får sitt space och förstår att det faktiskt kan vara avslappnande att slippa ha koll på flocken hela tiden.

varför skulle det vara avslappnande för ett flockdjur att stå ensam och "slippa ha koll" på flocken som är hennes trygghet?
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

varför skulle det vara avslappnande för ett flockdjur att stå ensam och "slippa ha koll" på flocken som är hennes trygghet?
Min häst som är en väldig flockhäst och har stenkoll på sin flock blir jättelugn när han är i boxen eller utanför hagen. Precis som att då är inte flocken hans "jobb" längre utan slappnar av. Beror nog mycket på vad dom har för relation till boxen dock. Min häst släpper helt flocken såfort han lämnar hagen.

Dock är detta under hans normala liv med träning inblandat, nu under box/sjukhagevilan så är han inte lika lugn, men då är han iofs stirrig överlag.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

skulle nog vilja nyansera ditt och Korvens inlägg och säga såhär:

jag ser inga paralleller öht att en häst skulle behöva vila från sin flock och om den är orolig i grunden skulle bli lugnare av att separeras från den.
däremot ser jag det som väldigt normalt, att varje häst ska kunna fungera lugn separerad från andra hästar, flock, eller inte flock, och fungera i stallet ensam och vara lugn. det är väldigt basic. jag ser det som att ngt annat är på tapeten om sånt beteende att inte kunna separeras från flock eller stå inne själv. om så är fallet, och det är inte ngt frekvent förekommande problem i sig, så måste man analysera vad det är som egentligen är problemet i grunden och sen får man utgå från det.

i min erf. är det 1 procent av hästar som öht inte kan lära sig och vara lugna att separeras från flock och stå inne själv. se ovan motivering.

Grazing:
är din häst röjig och dominant i flocken allmänt men sen slappnar av när den separeras ? eller kan du redogöra exakt hur du menar att den slappnar av på box separerad från flocken ? bara så jag förstår vad du menar ?
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Grazing:
är din häst röjig och dominant i flocken allmänt men sen slappnar av när den separeras ? eller kan du redogöra exakt hur du menar att den slappnar av på box separerad från flocken ? bara så jag förstår vad du menar ?
Han är absolut ingen röjig häst, dock är han ledartypen och har stenkoll på flocken och tar hand om både unghästar och dom äldre, väldigt mån om att allt ska fungera. Dock inte nervös eller flockbunden alls, kan även gå ensam i hagen utan problem och i mindre flockar så är det sällan något problem alls, då känns han relativt utvilad när han kommer in.

Däremot när han gick med en större flock på många många ha så var han helt slut när han kom in i boxen, han somnade direkt. Rida och träna var inte att tänka på, han tog tiden utanför hagen som en vilostund verkade det som. Var tvungen att byta stall för visst trivdes han men att träna och hålla igång plus en sådan stor flock fungerade inte. Ett sådant hagliv han hade kunnat fungerat med om han tex aldrig hade funkat i ridningen igen, men ska han prestera så fungerar det inte i en större flock med tanke på hans kontrollbehov.

Men som sagt, detta när han är aktiv i träningen, alltså hans normala tillstånd, nu under konvalecenten är han inte riktigt sig själv alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 798
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp