Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

det är ju inte direkt konstigt i sig. är allmänt etablerat att stora flockar på mer än plus 7 hästar och mer, är inte optimalt, hästarna grupperar sig om flockarna är större än så, och måste de samtidigt vistas i hage med många mer hästar så sjävklart innebär grupperingarna de delar in sig att de ändå om de är ranghöga / ranghögst blir påverkade . dock undrar jag lite utifrån det du beskriver - är din häst verkligen ranghög om du upplever att han har sånt kontrollbehov? i min erf så verkligt ranghöga hästar har inte det kontrollbehovet öht... de är så sjävklart ranghöga att ingen annan öht ifrågasätter det. och den verkligt ranghögsta har inget att oroa sig för öht och funkar därmed utmärkt rent per automatik...? eller vad man ska beskriva det som ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

dock undrar jag lite utifrån det du beskriver - är din häst verkligen ranghög om du upplever att han har sånt kontrollbehov? i min erf så verkligt ranghöga hästar har inte det kontrollbehovet öht... de är så sjävklart ranghöga att ingen annan öht ifrågasätter det. och den verkligt ranghögsta har inget att oroa sig för öht och funkar därmed utmärkt rent per automatik...? eller vad man ska beskriva det som ;)
Han har inte kontrollbehov genom att köra med andra hästar. Han håller koll på dom. Det är skillnad, han är ingen bossig typ som bossar runt med alla och slåss med alla, inte därför han är trött.

En häst som skiter i flocken skulle jag inte kalla för ledartyp överhuvudtaget. En ledarhäst har ju ett ansvar för flocken, och jo, i den stora flocken så fungerade det utmärkt, den var lugn och fin och aldrig några konflikter emellan hästarna sålänge min häst var där iallafall. Dock efter min häst flyttade och nervösare bossiga hästar tog över och började "leda" så blev flocken väldigt mycket mera instabil och "grinig", mera tjaffsig hästarna emellan. Max var dom 11 hästar där och det var aldrig flera flockar, dom höll fint ihop. Optimalt är såklart det inte är, var ju därför jag flyttade, för mycket jobb för min häst. Det blev för mycket det haglivet plus träningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

du har nog svarat på din egen fråga....
Och med det menar du vadå, vilken fråga har jag ställt ens menar du?

Du menar på att den ska ligga och slöa och ta det lugnt? Är det en ledartyp för dig? Eller är du en av dom som tror att hästflockar inte ens i naturen har någon häst som är av ledartyp och håller koll och ihop flocken?
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

I större flockar har hästarna olika uppgifter, såsom "fredsmäklare" "ledare" "vakt".

I en etablerad flock, där inga större förändringar sker kan man ganska tydligt se hästarnas olika "uppgifter". Jag hade ett sto en gång som vaktade en gammal häst, vart den gamla än gick så följde hon med.

En annan gång så såg jag en valack hjälpa en annan som inte kom upp för en hal backe, genom att med sitt huvud trycka på bakifrån så att han kom upp.

Just nu så har vi en skjutbana inte så långt ifrån oss. Hästarna är vana vid detta när dom är ute och har koll, men speciellt ett sto blir väldigt orolig om hon står inne och inte kan se dom andra när dom skjuter.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

I större flockar har hästarna olika uppgifter, såsom "fredsmäklare" "ledare" "vakt".
Absolut.
I en etablerad flock, där inga större förändringar sker kan man ganska tydligt se hästarnas olika "uppgifter". Jag hade ett sto en gång som vaktade en gammal häst, vart den gamla än gick så följde hon med.
Det har jag sett tydligt i flockar min häst gått i, han lägger sig inte i smågrejer osv, det är mest dom större grejerna han engagerar sig i. Vet speciellt en gång där en äldre häst släpptes in i flocken och unghingstarna blev som tokiga på den, då sa min häst ifrån ordentligt till dom små och sen gick den gamla tillsammans med min häst i flera dagar innan han kommit in i flocken.

Sånna grejer hela tiden tycker jag man ser, otroligt kul är det att se hur flocken arbetar under året. Det är synd tycker jag att han inte orkade med träningen och den stora hagen och flocken för han trivdes där. Hade han stått inne på nätterna hade det fungerat dock. Önskar att jag kommer hitta ett liknande stall med såpass fina hagar den dagen inte han håller för träningen mera.
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Min häst som är en väldig flockhäst och har stenkoll på sin flock blir jättelugn när han är i boxen eller utanför hagen. Precis som att då är inte flocken hans "jobb" längre utan slappnar av. Beror nog mycket på vad dom har för relation till boxen dock. Min häst släpper helt flocken såfort han lämnar hagen.

Lite så mitt sto är också. Hon har väldigt behov av att ha koll på vad flocken gör och verkar tycka det är skönt att kunna släppa det och veta att resten av flocken står i sina boxar de också, stallet är stängt så hon behöver inte ha koll på vad som sker ute utan kan i lugnt och ro äta sitt hö.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Lite så mitt sto är också. Hon har väldigt behov av att ha koll på vad flocken gör och verkar tycka det är skönt att kunna släppa det och veta att resten av flocken står i sina boxar de också, stallet är stängt så hon behöver inte ha koll på vad som sker ute utan kan i lugnt och ro äta sitt hö.

i princip alla hästar, oavsett rang, bör kunna vara själva inne och vara helt lugna i sig,är inga konstigheter öht. tillochmed unghästar utan rang, fixar det och mår bra utan konstigheter.

däremot är det ju ngt som stressar ute i flock i sig, om hästen anses behöva komma in för att vila sig och koppla av.... dvs då fungerar ngt inte riktigt i sig, om box är lösningen för att hästen ska orka, eller kunna koppla av i sig.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

i princip alla hästar, oavsett rang, bör kunna vara själva inne och vara helt lugna i sig,är inga konstigheter öht. tillochmed unghästar utan rang, fixar det och mår bra utan konstigheter.

däremot är det ju ngt som stressar ute i flock i sig, om hästen anses behöva komma in för att vila sig och koppla av.... dvs då fungerar ngt inte riktigt i sig, om box är lösningen för att hästen ska orka, eller kunna koppla av i sig.

Eftersom hon varit såhär mer eller mindre hela tiden. Dock har det känts bättre i mindre stall med fasta rutiner antar jag att hon ändå har lite drag av stress i sin personlighet.
Vad tror du annars att det kan röra sig om?
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Alla hästar följer ju inte "mallen" ;)
Vi hade förut en inackordering i vårt stall som blev väldigt stressad om hon gick tillsammans med andra hästar i hagen - kunde inte vara inne själv, klev över folk, kastade sig handlöst, etc. När hon fick gå i egen hage var hon mycket lugnare och kunde utan problem vara inne ensam. Det funkade bra med hagkamraterna men hon kunde liksom inte hantera detta att mötas och sedan "skiljas" från dem varje dag. Behöver hästen något annat än lösdrift och stor flock tycker jag att man kan ge den det - om man har möjlighet.
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

Alla hästar följer ju inte "mallen" ;)
Vi hade förut en inackordering i vårt stall som blev väldigt stressad om hon gick tillsammans med andra hästar i hagen - kunde inte vara inne själv, klev över folk, kastade sig handlöst, etc. När hon fick gå i egen hage var hon mycket lugnare och kunde utan problem vara inne ensam. Det funkade bra med hagkamraterna men hon kunde liksom inte hantera detta att mötas och sedan "skiljas" från dem varje dag. Behöver hästen något annat än lösdrift och stor flock tycker jag att man kan ge den det - om man har möjlighet.

Är lite inne på ditt spår.. Hästarna är ju trots allt väldigt förtamade och ibland kanske det får anpassas lite ;)
 
Sv: Nervös häst vid flytt till lösdrift, vad göra??

När jag flyttade min häst till en ny lösdrift hanterade jag heller inte mkt första året och sen när jag började igen blev han just galen i boxen. Helt tokig, kunde rent av gå ner mig. Det hade inget med boxen eller lösdriften att göra utan helt enkelt att han blev orolig att ställas in utan en kompis - gången gick bättre men inte helt bra. Det blev till att träna att stå i gång och box. Men jag började med markarbete utomhus i flera veckor innan jag tog in honom. Idag står han lös i gången när jag går ut ur stallet och iväg för att hämta mat. Lite tålamod och träning bara.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp