Nervös inför medarbetarsamtal

Barbabelle

Trådstartare
Jag är nervös inför ett kommande medarbetarsamtal jag ska ha med min chef, som jag bara haft som chef sen typ augusti, och som dessutom kommer sluta snart. Jag har knappt träffat henne, och inte heller pratat så mkt med henne.

Jag har fått en individuell utvecklinsöverenskommelse att fylla i, vilket är väldigt svårt. Jag vet inte om det är meningen att jag ska fylla i den själv innan eller om jag och chefen ska fylla i den tillsammans.

Jag har skrivit ner saker jag ska ta upp på ett papper, en del av detta hör ihop med det som står på pappret.

Hur gör ni på era medarbetarsamtal?
 
@Barbabelle ingen kollega som redan har haft medarbetarsamtal med denna chefen som du kan höra med hur det går till? Om inte så hade jag mailat chefen och frågat om det är avsett att du ska fylla i den här utvecklingsöverenskommelsen som du har fått innan samtalet eller under tiden som ni har själva samtalet. Vi på mitt jobb fick tydliga direktiv om att vi skulle ha fyllt i det vi fick mailat, kommer inte ihåg vad det hette exakt men var väl något liknande som du har fått, innan samtalet.
 
Får ett papper innan att fylla i. Eller iallafall på förra jobbet.
Sen diskuterar vi detta på samtalet som ett underlag. Det mesta jag velat ta upp utöver har kunnat utvecklas från någon av frågorna.
 
Min chef säger att vi får göra som vi vill om att fylla i innan eller om vi vill diskutera oss fram under medarbetarsamtalet. Jag brukar inte förbereda mig, men jag har en löpande dialog med min chef så hon är väl medveten om min vardag.
 
Hur gör ni på era medarbetarsamtal?
Vi får också en blankett att fylla i och det är väl mest för att man ska vara förberedd innan man kommer på samtalet. Jag brukar fylla i den för att jag vill vara förberedd.

Var inte nervös. Du är ju inte där för att bli bedömd liksom, utan det är ju för att chefen ska kolla av att allting är okej och höra med dig hur du tänker. Det är också ett sätt att fånga upp medarbetare som tycker att de står och stampar och kanske göra någonting annat av de personerna så de får utvecklas mer. Jag tänker att min chef är där för min skull. Jag är ju inte på medarbetarsamtal för chefens skull.
 
När vi har medarbetarsamtal så får vi ett litet "häfte" med 3st a4-papper. De två första sidorna är frågor som vi ska fylla i inför samtalet, den tredje ska fyllas i med chefen under samtalet och det står tydligt i instruktionerna.

Själv gillar jag att ha medarbetarsamtal! Jag har alltid massor av åsikter om allt och tycker det är skönt att få tid att ta upp allt med chefen. Chefen uppskattar också att prata med mig, höra mina tankar och bolla idéer. Mina samtal brukar också bli så långa att kollegorna undrar vad sjutton vi pratade om :angel:

Så, känns det osäkert med frågorna så maila chefen om det så snart som möjligt. Kom dit förberedd och försök få sagt det du vill säga. Så länge du inte missköter dig gravt på jobbet lär det gå hur fint som helst med det där mötet!
 
Det är bra att vara förberedd utifrån den mall du fått. Så att du hunnit tänka lite kring de frågor som kommer att komma upp. Sen behöver du inte vara nervös. Samtalet är till för att hjälpa dig, och chefen, framåt i jobbet. Det har en positiv utgångspunkt.

Med det sagt. Jag är också lite orolig inför vartenda medarbetarsamtal jag haft. Och eftersom jag varit med ett tag så har jag haft några stycken. Men det är alltid en obefogad oro eftersom samtalen är alltid är bra och positiva.
 
Vi brukade få papper på frågor om som kan komma upp under samtalet, som förberedelse inför mötet. Inget vi skulle fylla i. Under samtalet hade chefen samma papper och vi diskuterade kring hur hen uppfattade mig,jag uppfattade hen samt arbetsplatsen i sig. Sen samtal om vad som kan förbättras osv. Haft bra chefer som brytt sig om oss anställda överlag så samtalen har varit lätta att hålla, då jobbade jag på en liten arbetsplats via en stor koncern
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 484
Senast: Helvetet
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 408
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp