Nervöst sto vid upphoppning

Skreppur

Trådstartare
Mitt sto blir nervös när jag ska hoppa upp. Har hon sadel och träns så backar hon. Är hon uppbunden i grimma, och jag ryktar samtidigt som jag försiktigt lyfter ena foten för att sedan sätta ner den igen, blir hon jättenervös! Går åt sidan, backar, går fram, försöker slingra sig.

Hur ska man hantera detta? Om man lyfter foten och hon går undan, hur ska man hantera det? Gärna ordagrant.. behöver många råd om hur man sakta kan få henne att vänja sig.
 
Sv: Nervöst sto vid upphoppning

Verkar som om du måste börja om.
Ställ upp henne i gången t.ex en kväll när hon är mätt o trött,börja med att rykta försiktigt,se om hon står stilla,du måste vara lugn o avslappnad och ej vara för hårdhänt.Beröm henne mycket om hon står stilla.
Vänta med att lyfta hovarna till hon kan detta.
Lyft sedan hovarna och sätt ner dem igen innan hon går undan,beröm mycket.

En kväll kan du bara sadla o tränsa för och se om det är något isamband med ridningen som är obehagligt.Beröm mycket om hon står stilla. Om hon blir orolig då så är det nog något med ridning eller utrustning som hon protesterar mot.Hon kanske har ont nånstans?Det kan finnas tusen anledningar,du måste vara lyhörd,beta av en sak itaget för att se var problemet kan vara,då måste du vara lugn o försiktig.

mvhR
 
Sv: Nervöst sto vid upphoppning

Jag är verkligen ingen expert men jag tänker skriva vad jag "tror" fungerar..
MEN först ett bok tips, eller 3... Läs Henry Blake's böcker: Tala med Hästar, Förstå din häst & Problemhäst och Hästproblem
Han talar en del om telepati men mycket av det han gör är ren horsemanship, eller allt skulle jag vilja säga... Jag har hitta svar på många av mina frågor och problem.. Dock ska man beakta att vissa metoder kanske inte lämpar sig för alla.. Jag skulle t ex aldrig rida in hästen i ett träd... Men man måste ju se efter vilken häst man har, och jag tycker böckerna är s*it bra :banana:

Nu till problemen, eller träningmöjligheterna! :confused:

Nr 1. Uppsittning.
Om du är säker på att hon inte stegra kan du prova att ställa in henen i ett hörn med rumpan när du ska TRÄNA uppsittning.
Från början kanske det är bäst att göra som när man lär en oinriden häst, att någon annan lyfter upp dig och så fort hon rör sig det minst glider du av igen.. Kanske det skulle underlätta ännu mera om hon får stå och äta t ex havre ur en hink under tiden?
Även om hon står stilla efter några gånger så få inte för bråttom utan vänta och ta de JÄTTE sakta, så att hon inte blir rädd igen!!

Nr 2. Rykt?
Jag blir lite förvirrade :confused: Har du några problem vid direkt rykt eller är det bara hovlyft? Jag utgår från detta och fortsätter.

Nr 3. Hovlyft
Först en viktig sak!
Om jag vore du skulle jag sluta med att rykta henne samtidigt som du försöker lyfta hoven! Är hon lite känsligare kanske hon förknippar rykten med obehag och det är ju onödigt!

Anledningen till att hon börjar röra sig är att hästar inte vill förlora balansen + att om dom står på tre ben är dom ett lätt byte för rovdjur...

Jag vet inte om detta fungerar på din tjej men så här lärde jag av ett (ENVIST inte oroligt...) kallblod att inte gå omkring..

Jag ställde mig vid sidan och tryckte med axeln mot hans bog så att han flyttar över tyngden på andra benet, då brukar dom ibland även lyfta hoven..
Men ibland var jag även tvungen att röra lite i benet, inte mer än absolut nödvändigt!
Samtidigt sa jag: HOVEN och så fort han lyfte så gav jag honom en morot, jag tog inte alls fast i hoven utan han fick ställa ner den igen utan att jag hade rört!
Så fortsatte jag att träna, man kan börja med ena frambenet t ex.. Jag tränade tills dess att jag kunde säga HOVEN och ta fast benet när han lyfte.. Då började jag med nästa ben.
I och med det så behöver han inte bli orolig eftersom det är han som väljer när han ska lyfta och då vet han alltid var han har sin balans... :D
Om hon är ännu känsligare än det kan du prova att först vänja henne vid att du bara rör vid benen så att hon vänjer sig vid det först och främst...
Sedan kan du prova (om hon inte är en vaktare) att du går in till henne när hon äter middag och försiktigt lirkar upp ena benet, gör ABSOLUT INTE det om hon vaktar maten eller om hon blir orolig det är ju inte värt att förstöra hennes matlust!

När du väl har lärt henne att lyfta fötterna så är det bra om du till att börja med har en fast rutin. T ex v. fram, v. bak, h. fram , h. bak... Då vet hon vad du förväntar dig av henne!

När dom är helt stabila kan man växla hur mycket som helst :D
Jag brukar t ex lyfta v. ben från h. sida och lite allt möjligt konstigt men min häst skulle aldrig bry sig, jag har vant han så jag behöver inte ens hålla i hoven medan jag kratsar ;)
Det är ju inte jobbit för mig men han gör ju på samma sätt med hovslagaren och han tycker att det är hemskt skönt när han inte alls lägger någon tyngd på honom medan han arbetar :smirk:

Lycka till med träningen :D Och glöm inte TA DET LUGNT :idea:

Mvh//Tilda med Tok varmbloden
 
Sv: Nervöst sto vid upphoppning

Förlåt, så mycket om jag var otydlig. Hon älskar att bli ryktat och lyfter sina hovar fint, det räcker man att man strycker handen, tar tag om hoven och säger "Opp" så lyfter hon snällt.

Jag menar mina fötter, om jag ryktar henne, lyfter ena benet som man gör vid en uppsitnting men istället för att sätta den i stigbygeln som man gör vid en uppsittning så tar jag sakta ner den igen, hon tror då antagligen att jag är beredd att hoppa upp och blir då därför nervös.

Förlåt, förstår om ni blev förvirrade :(
 
Sv: Nervöst sto vid upphoppning

OK
Då har det ju något med utrustninen eller ridningen att göra!
ont i ryggen,ont i munnen,något fel med ryttaren!!!!

mvhR
 
Sv: Nervöst sto vid upphoppning

Inte illa menat,men det kan ju vara något du gör som hon protesterar mot.
Hur länge har det hållit på?kom det plötsligt?Hon kanske har träningsvärk.

mvhR
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp