Bukefalos 28 år!

Netikett LinkedIn

Lupino

Trådstartare
Jag får titt som tätt jobberbjudanden (eller intresseförfrågningar är väl mer korrekt beskrivet) från rekryterare på LinkedIn.

Jag har inte själv angett att jag söker nytt, men tror man får det automatiskt om man inte säger något annat.

Jag är inte intresserad just nu pga att jag är nöjd på min arbetsplats (där jag varit i mindre än 1 år). Men jag vill inte heller stoppa förfrågningar för dels vet man ju aldrig, dyker rätt erbjudande upp så kanske jag ändrar mig. Men mest av allt att det blir väldigt tydligt för min chef vad jag har i görningen om jag slår av det nu men sen faktiskt vill slå på det igen (min chef är en av mina kontakter).

Det jag undrar är om jag bara pang på ska klicka på "jag är inte intresserad"-knappen eller om det ses lite hårt och oartigt och istället svara men tacka nej genom egen formulering. Eller det kanske bara är irriterande att få ett sånt svar?

Finns det några rekryterare här eller andra som har någon åsikt?
 
Sv: Netikett LinkedIn

Men är inte de bars autoskick beroende på vissa ord i profilen? Det trodde jag iallafall :)

Eller menar du att du får personliga meddelanden.

Hej jag läste din profil ....

Sådana ska du ju så klart svara på :)
 
Sv: Netikett LinkedIn

De skickar säkert ut till många men förfrågningarna börjar ofta med "Hej Lupino" så de riktar ju sig till mig personligen (jag har en attraktiv profil).
 
Sv: Netikett LinkedIn

Men är inte de bars autoskick beroende på vissa ord i profilen? Det trodde jag iallafall :)

Eller menar du att du får personliga meddelanden.

Hej jag läste din profil ....

Sådana ska du ju så klart svara på :)

Svarar gör jag alltid om man betraktar ett klick på "jag är inte intresserad" som svar. Frågan är om de föredrar ett trevligt manuellt svar.
 
Sv: Netikett LinkedIn

Hrm, skulle man kunna få veta vad du heter där, på PM, såklart? skulle vilja se hur du fått till en attraktiv profil :)
 
Sv: Netikett LinkedIn

De skickar säkert ut till många men förfrågningarna börjar ofta med "Hej Lupino" så de riktar ju sig till mig personligen (jag har en attraktiv profil).

Jag försöker lära mig linkedin lite bättre, men jag tolkar det som att det inte är de där Jobs you may be interested in? Utan något annat?
Jag skulle nämligen gärna kryssa i den rutan att jag är intresserad av förfrågningar :) får jag fråga var jag hittar den? ( jag har gratis varianten)
 
Sv: Netikett LinkedIn

Jag använder LinkedIn väldigt lite och när jag nu skulle leta efter den där checkboxen som jag är säker på att jag såg någonstans så hittar jag den inte...

Om någon vet får ni gärna berätta var den finns om jag inte sett i syne (jag har också gratiskonto).

När ni ändå håller på får ni gärna svara på var jag kan se vilka kontaktförfrågningar som jag gjort (så jag inte frågar igen på såna jag redan ställt en fråga till). Jag vill inte tjata! :) jag såg den listan i början av mitt användande men hittar nu inte tillbaka dit
 
Sv: Netikett LinkedIn

Hrm, skulle man kunna få veta vad du heter där, på PM, såklart? skulle vilja se hur du fått till en attraktiv profil :)

Det behövs inget PM. Jag tror inte jag marknadsför mig något särskilt. Det är bara det jag har jobbat med som är väldigt attraktiv kunskap. Jag jobbar i IT-branschen kanske ska tilläggas :D
 
Sv: Netikett LinkedIn

Jag vet inte så mycket om LinkedIn, har inte orkat lägga in mig... Men vad jag har förstått så finns det i grundprofilen (som många har kvar) att man vill bli kontaktad för jobberbjudanden etc.

MEN jag har också ett attraktivt CV. I likhet med mina kollegor så ser jag s. k. headhunters som "att bjuda med armbågen". Om någon på allvar är intresserad av att rekrytera mig så tar chef på lämplig nivå kontakt. Ids de inte det är de inte tillräckligt intresserade eller vet att deras erbjudande inte är tillräckligt attraktivt. Detta tror jag att de flesta chefer är väl medvetna om.

Mail med okänd avsändare skulle jag inte lägga ned tid att svara på. Finns en knapp att avvisa erbjudandet så skulle jag utnyttja den. Den som frågar har ju lagt minsta möjliga energi på att kontakta dig. Hur seriöst är det? Tror inte de som tar kontakt förväntar sig mer än nej-tack-knappen.

Detta förutsatt att du inte vill knyta kontakter inför framtiden och ser detta som en möjlighet att göra det. I så fall skulle du t e x kunna skicka mer utförliga "nej tack"-mail till vissa företag.
 
Sv: Netikett LinkedIn

SÅ attraktiv profil har jag inte att någon chef direkt skulle kontakta mig. Dels pga att jag inte är spjutspets och dels att min tjänst är en multitjänst (dvs företag med behov av min profil har ofta flertalet anställda i samma tjänst).

Med det sagt har jag inte alls något emot att bli kontaktad!

Personligen tycker jag bättre om att få ett skriftligt erbjudande än att de ringer (vilket också händer, men då verkar de ha fått tips från någon, medan LinkedIn är ju mer för rekryterare som söker på profilen tänker jag).

I vilket fall svarade jag denna rekryterare personligen att jag inte var intresserad och passade på att fråga hur hon föredrog att få svar och jon tyckte det var trevligt med ett eget skrivet svar även om man svarar nekande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp