Nettikett och debatklimat vs engagemang i hund(sport)?

Bulldoozer

Trådstartare
Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag allmånt ute i den digitala världen häver man ur sig saker man sällan skulle göra ansikte mot ansikte men det går bra att skrika högt i diverse FB grupper, olika forum och trådar. Det har varit så länge men jag börjar på riktigt lessna på att de som skriker högst får "rätt" och den stora majoriteten av förklarliga skäl inte orkar ägna sin tid åt att kriga ut sin erfarenhet och kunskap eller leta reda på källhänvisningar till att underbygga sina argument. Fakta är sällan nåt som förmedlas även om det presenteras som fakta så är det oftast den individens högst ounderbyggda åsikter och erfarenheter.
Det allt från att ren felinformation sprids som gör att folk inte vågar låta sina unghundar vara fysiskt aktiva förrän efter året till total avsaknad av nyanserad debatt och till att rena lögner sprids.

Hur ska nya hundköpare kunna sålla information när det är så vanligt med desinformation som presenteras som fakta, oftast med tillägget att undertecknad minsann haft hund i 30 år eller minsann är hundtränare/uppfödare whatever? När man ber om statistik och källa då länkar kanske personen till en artikel på nån hundblogg som inte innehåller ett spår av källhänvisning till fakta som skulle kunna underbygga "sanningen" som lagts fram utan är nån persons åsikter och allmänna "vetande" som det skrivits efter eller ignorerar helt ens önskemål om att få ta del av källor.

Sen det här fenomenet att istället för att se om sitt eget hus och förbättra eller jobba på att få till en förändring så är det mycket lättare att gå ut och kritisera andra . Jag har jobbat en hel del i ideella föreningar vilket är ett högst tungrott och otacksamt (och framförallt OBETALT) arbete där det inte blir roligare av att ha medlemmar som inte är sena att kritisera det mesta men inte kan tänka sig att vicka på ett lillfinger för att bidra till en bättre utveckling. Konceptet med en ideell förening är att det är medlemmarna som ska bidra till den, dock så verkar uppfattningen bland många medlemmar vara att allt ska serveras på ett silverfat av någon annan.
En klassiker är en person som år efter år går ut i FB grupp och kritiserar bristen domare väldigt väldigt hårt och får såklart stort medhåll av andra utövare, samtidigt finns en grupp som försöker få till stånd att utbilda domare men det är otroligt svårt att få intresse nog att fylla platserna. När man går ut till medlemmarna som efterfrågar folk som vill utbilda sig till domare så är det ingen av de som inte är sena att kritisera domarbristen som kan tänka sig att själva bidra till att lösa den, för det ska såklart nån annan göra åt dom så de kan tävla..

Antalet folk som jobbar i det tysta och lägger många obetalda timmar på sitt intresse blir inte mer motiverade av att det bedrivs hets och att det startas rena kritik-trådar i allmänna grupper när en person varit med om att allt inte var perfekt på eventet de precis kommit hem ifrån. Jag är rädd för att med det klimatet kommer folk tappa viljan att engagera sig i att bidra för att det enda man får är skit iallafall.

Såklart måste man kunna uttrycka sin åsikt, men sin åsikt är just ens åsikt och många verkar tro att det viktigare att slåss för den med näbbar och klor och vinna än att det faktiskt ska finnas en nyanserad debatt.
Såklart måste man också kunna uttrycka missnöje att nåt blivit fel men det kanske bättre att i första hand gå till ansvariga och samtala än att knyta näven i fickan och sen åka hem till tangenbordet och leverara en sällan skådad svada om hur dåligt nåt var och peka ut ansvariga som inte fått en chans att ta till sg kritiken eller att kunna bemöta den i tidigt skede innan den ligger ute på öppet forum och lajkas av hundratalet andra.

Själv kan jag absolut också vara kritisk till vissa delar i olika organisationer och visst förekommer det grupper/föreningar där det absolut finns grundproblem eller dåligt klimat men det finns också de som jobbar oerhört hårt med medlemsvård och att ha en god verksamhet. Jag har haft turen att vara på brukshundsklubbar som haft ett väldigt trevligt klimat och är öppna för alla som vill utöva en hundsport, det betyder inte att alla brukshundsklubbar automatiskt är bra. Jag har varit hos privata tränare som varit fantastiskt duktiga och hjälpt mig framåt i träningen men jag har också varit hos privata tränare som faktiskt inte passat mig alls (men kan passa nån annan) och som varit rent av dåliga. Jag har inga problem att påtala för folk när jag tycker att det här kanske inte var så bra och de kan ibland hålla med och ta till sig och förbättra eller tycka att jag har fel men de har iallafall fått ta del av min åsikt och haft en chans att bemöta den vilket jag tror ger den personen mer än att jag går ut och sprider hat ute på nätet.

Efter att ha jobbat ideellt i många år, tidigare i kraftsport och numera som aktiv medlem på en brukshundsklubb så har jag som regel att om det inget jag är beredd att själv gå in i och aktivt försöka förbättra så kanske jag inte behöver skrika så högt om förändring heller. Jag är EN person och jag skulle säga att mitt och makens tidigare engagemang i vissa delar av kraftsprort definitivt fortfarande finns kvar i distriktets verksamhet. Vi var TVÅ personer som lyckades få till en förändring och lyfta vissa aspekter av verksamheten på distriktsnivå som forfarande håller en hög om inte högre nivå efter att vi dragit oss tillbaka.
Vår BK hade i princip ingen större verksamhet i agility efter coronan och jag som EN person gick in på eget iniativ och började hålla träning en dag i veckan och gissa vad? Det blev ringar på vattnet och drogs igång en öppenträning av andra efter det och antalet engagerade i agilitygruppen är vad jag fått höra rekordstort mot vad det varit genom åren.
Argumentet att JAG är bara en person håller inte, en person som jobbar mot en förbättring kan göra otroligt stor skillnad i en verksamhet men det är just det att jobba mot en förbättring är ett ganska stort och tidsödande arbete som är obetalt att jämföra med att gnälla på nätet om att nån annan ska göra förbättringen är ju mycket lättare och mindre tidsödande och man får ju snabbt medhåll och ryggdunkar av andra som håller med.

Har ni saker ni brinner för och vill förbättra och hur?
Är jag ensam om att vara less på att det i många fall bara går ut på att vinna och köra över andra parter än att man ska kunna ta en nyanserad diskussion (och gärna hänvisa till nån riktig fakta när man gör ett påstående)?
Hur ska vi jobba för en inkluderande hundvärld istället för att spy ut vår galla på nätet?
Är det rättvist mot funkisar som stått en hel helg (och xx antal timmar i planering innan) och jobbat med att få ihop ett arrangemang helt gratis att åka hem och upptäcka att nån missnöjd deltagare spyr ut sin galla på öppet forum om hur de faktiskt är värdelösa som arrangörer?
Kommer vi kunna ha kvar ideella föreningar när alla är snabba med att säga vad nån annan ska göra men ingen själv är beredd att ta på sig jobbet som kommer med mestadels nackdelar för en själv?
 
Jag tror helt enkelt folk måste börja tänka själva snart igen inte köpa allt som står och skrivs på random sidor och forum och grupper på facebook.
Jag tänker mest hur ska folk ha råd att ha en hobby om det fortsätter såhär?
Kikade nyss på kurser hos privata agilitytränare och där kostade en timme 900 kr ( i liten stad).
Jag tycker inte man är särskilt intresserad av hund i sig om man tar dessa priser utan då blir det mer som ett jobb.

Hundkurser ska drivas främst ideelt tycker jag.
 
Jag tror helt enkelt folk måste börja tänka själva snart igen inte köpa allt som står och skrivs på random sidor och forum och grupper på facebook.
Jag tänker mest hur ska folk ha råd att ha en hobby om det fortsätter såhär?
Kikade nyss på kurser hos privata agilitytränare och där kostade en timme 900 kr ( i liten stad).
Jag tycker inte man är särskilt intresserad av hund i sig om man tar dessa priser utan då blir det mer som ett jobb.

Hundkurser ska drivas främst ideelt tycker jag.

Så folk ska inte kunna tjäna pengar på att dom utbildat sig? Tycker du detsamma om ridlärare/tränare inom hästsporten eller är det bara hund som ska vara gratis?
 
Facebook är en toxisk plats med algoritmer som göder just arga känslor.

Hundvärlden (liksom hästvärlden och alla andra hobbies) skulle bli bättre om folk övergav Facebook och gick tillbaks till välmodererade forum som inte använder algoritmer för att få reklamintäkter.
 
Veterinärer, tillverkare av djurfoder, djuraffärer....
Ja sådant ska självklart kosta men inte fritid med hund jag tycker klubbarna ska fortsätta vara dom som håller i majoriteten kurser och hundsport och även andra sporter som fotboll det ska vara föreningar inte privatpersoner som tar tusen kronor i timmen.
 
Jag tror helt enkelt folk måste börja tänka själva snart igen inte köpa allt som står och skrivs på random sidor och forum och grupper på facebook.
Jag tänker mest hur ska folk ha råd att ha en hobby om det fortsätter såhär?
Kikade nyss på kurser hos privata agilitytränare och där kostade en timme 900 kr ( i liten stad).
Jag tycker inte man är särskilt intresserad av hund i sig om man tar dessa priser utan då blir det mer som ett jobb.

Hundkurser ska drivas främst ideelt tycker jag.

Om folk vill betala ser jag inget fel i det, mitt inlägg var inte tänkt som att polarisera ideellt arbete mot betalt då jag personligen tycker att båda ska kunna samexistera.

Jag vet många tävlanden på internationell nivå som har företag och håller privatträningar, för dom är det ett sätt att få ihop till brödfödan samtidigt som de kan utöva sitt intresse. Skulle man ta ifrån de chansen att ta betalt för sig och de skulle behöva ha ett "vanligt" jobb skulle de sannolikt ha svårare att ligga på den nivån i sitt tävlande. De kan planera runt sin tävlingssäsong, lägga in mer timmar under lågsäsong och se till att vara mer fria under tävlings säsongen. Det är nog inte lätt att ha ett tradionellt jobb och tävla framgångsrikt inom nån sport tror jag.
 
Om folk vill betala ser jag inget fel i det, mitt inlägg var inte tänkt som att polarisera ideellt arbete mot betalt då jag personligen tycker att båda ska kunna samexistera.

Jag vet många tävlanden på internationell nivå som har företag och håller privatträningar, för dom är det ett sätt att få ihop till brödfödan samtidigt som de kan utöva sitt intresse. Skulle man ta ifrån de chansen att ta betalt för sig och de skulle behöva ha ett "vanligt" jobb skulle de sannolikt ha svårare att ligga på den nivån i sitt tävlande. De kan planera runt sin tävlingssäsong, lägga in mer timmar under lågsäsong och se till att vara mer fria under tävlings säsongen. Det är nog inte lätt att ha ett tradionellt jobb och tävla framgångsrikt inom nån sport tror jag.
Nej men är väl öppet för diskussion antar jag eftersom du frågade på öppet forum?

Förstår vad du menar men majoriteten av dessa privata har faktiskt andra jobb och är inga elittävlare själva.

Tycker faktiskt att klubbar är bättre för oss vanliga och hoppas att dom får vara kvar jag skulle gärna hålla kurs gratis på min klubb om jag haft det intresset.
 
Tillägg, jag vet också många som tar betalt och håller egna kurser och har företag som tar betalt och som samtidigt ställer upp mycket ideellt inom sporten och kanske även är aktiva inom en brukshundsklubb och tillför mycket ideelt också. Det ena utesluter inte automatiskt det andra.
 
Jag tror helt enkelt folk måste börja tänka själva snart igen inte köpa allt som står och skrivs på random sidor och forum och grupper på facebook.
Jag tänker mest hur ska folk ha råd att ha en hobby om det fortsätter såhär?
Kikade nyss på kurser hos privata agilitytränare och där kostade en timme 900 kr ( i liten stad).
Jag tycker inte man är särskilt intresserad av hund i sig om man tar dessa priser utan då blir det mer som ett jobb.

Hundkurser ska drivas främst ideelt tycker jag.
Jag håller inte alls med.
Däremot tycker jag att det ska bli högre status på alla instruktörsyrken. Det borde krävas utbilding och ett certifikat samt uppdateringar för att få kalla sig "hundtränare".
De som är seriösa är oftast mycket skickliga, pedagogiska och har trevliga metoder.
Men så finns det en massa självutnämna utövare med flummiga idéer, hårda metoder eller bygger sin kunskap på gamla förkastade teorier.

Skulle hundkurser drivas ideelt så skulle alla seriösa packa ihop och skaffa ett nytt yrke. De måste ju ha mat de också.
 
Nej men är väl öppet för diskussion antar jag eftersom du frågade på öppet forum?

Förstår vad du menar men majoriteten av dessa privata har faktiskt andra jobb och är inga elittävlare själva.

Tycker faktiskt att klubbar är bättre för oss vanliga och hoppas att dom får vara kvar jag skulle gärna hålla kurs gratis på min klubb om jag haft det intresset.

Får jag fråga varför du inte har det intresset om du nu som du skriver gärna hållt kurs gratis?

Jag har intresset och håller träningar och kommer hålla kurs gratis nu när jag blir färdig instruktör, jag har ju dock begränsat med tid då jag har egna hundar, egen träning och ska jobba för att försörja mig så det kommer definitivt inskränka en del på min fritid och är nåt jag bara kan lägga ett begränsat antal timmar på samtidigt som efterfrågan är hög. Vi har på vår bk inte möjlighet att på ideell basis kunna möta efterfrågan i närområdet och då är det bra att det finns privata alternativ hellre än att folk inte ska kunna få hjälp med sina hundar.
 
Får jag fråga varför du inte har det intresset om du nu som du skriver gärna hållt kurs gratis?

Jag har intresset och håller träningar och kommer hålla kurs gratis nu när jag blir färdig instruktör, jag har ju dock begränsat med tid då jag har egna hundar, egen träning och ska jobba för att försörja mig så det kommer definitivt inskränka en del på min fritid och är nåt jag bara kan lägga ett begränsat antal timmar på samtidigt som efterfrågan är hög. Vi har på vår bk inte möjlighet att på ideell basis kunna möta efterfrågan i närområdet och då är det bra att det finns privata alternativ hellre än att folk inte ska kunna få hjälp med sina hundar.
Har inget intresse för människor och är inte pedagogisk för fem öre :)
 
Det är en jättetråkig utveckling jag är själv inte så särskilt aktiv men när jag är på någon hundkurs eller övning brukar jag alltid försöka ha en positiv attityd typ " kul att ni /du ordnande det här" " det var roligt idag" eller maila arrangören efteråt.
Nätetiketten är ju bedrövlig på många forum typiskt är väl någon som frågar ungefär " min hund har haft diarre i tre dagar och nu undrar jag om det är farligt" på random hundforum istället för att ringa till vet. Eller alla som är 100% övertygade om att deras hundträningsmetod är den enda rätta. Ofta utan att ens ha träffat hunden.

Men vi är många som uppskattar era ideella insatser men vi borde kanske bli ännu bättre på att tala om det för er!
 
Ja man kanske skulle göra ett försök då 😇

Sen behöver man inte vara instruktör, i vår lilla (numera rätt stora) agilitygrupp på BK är vi så tacksamma om nån medlem kan tänka sig ställa upp med att tex vara perkeringsvakt på nån tävling, koka kaffe eller bara vara med och hjälpa till på våra öppna träningar nån gång. Om alla gör nånting litet för att hjälpa så blir det så mycket lättare än när allt från planering till utförande ligger på ett fåtal :heart .
 
Jag tycker att man ser en allt tydligare trend att folk tycker att de ska kunna "köpa sig fria" och slippa lägga ner arbete genom att betala lite mer. Och visst, det kan fungera när det gäller kurser, om man bor på ett ställe där det finns privata alternativ till det man är intresserad av.

Men vill man ha tävlingar, MH, BPH osv så krävs det ideella insatser, och då måste det också finnas levande klubbar runtom i landet. Alla kan inte göra allting, eller hjälpa till jämt. Men om alla som är intresserade av att gå kurs, öppen träning, tävling(eller testa en provtävling), mentalutvärdering eller liknande kunde hjälpa till på något vis vore det guld värt och en avlastning för slitvargarna som ställer upp nästan hela tiden. Man behöver inte sittta i styrelsen eller utbilda sig till funktionär(även om det är roligt!), bara genom att ta ett pass i köket hjälper man till.
 
Jag tycker att man ser en allt tydligare trend att folk tycker att de ska kunna "köpa sig fria" och slippa lägga ner arbete genom att betala lite mer. Och visst, det kan fungera när det gäller kurser, om man bor på ett ställe där det finns privata alternativ till det man är intresserad av.

Men vill man ha tävlingar, MH, BPH osv så krävs det ideella insatser, och då måste det också finnas levande klubbar runtom i landet. Alla kan inte göra allting, eller hjälpa till jämt. Men om alla som är intresserade av att gå kurs, öppen träning, tävling(eller testa en provtävling), mentalutvärdering eller liknande kunde hjälpa till på något vis vore det guld värt och en avlastning för slitvargarna som ställer upp nästan hela tiden. Man behöver inte sittta i styrelsen eller utbilda sig till funktionär(även om det är roligt!), bara genom att ta ett pass i köket hjälper man till.

Är inte grejen också lite att fler än de typiska "föreningsmänniskorna" är med på saker? Det ser jag åtminstone i andra sammanhang. Tidigare var det en snävare klick, lättare att hitta människor som vill engagera sig, men å andra sidan nådde verksamheten inte lika brett som nu. :confused:

(Även om jag också uppfattar att folk i allmänhet "har mer pengar än tid" numera. Det gäller tyvärr även mig själv; min ork och min tid är en så begränsad resurs och går inte att prioritera om med mindre än att jag byter både yrke och bostadsort, men vill jag så kan jag ju omfördela vad jag lägger mina pengar på.)

I min värld är det positivt att båda delar finns, precis som att det behövs både ideella idrottsföreningar och kommersiella gym för att få en bredd som passar så många som möjligt (och för att de som vill kunna leva på att erbjuda tex så bra träning som möjligt har en chans att göra det).
 
Är inte grejen också lite att fler än de typiska "föreningsmänniskorna" är med på saker? Det ser jag åtminstone i andra sammanhang. Tidigare var det en snävare klick, lättare att hitta människor som vill engagera sig, men å andra sidan nådde verksamheten inte lika brett som nu. :confused:

(Även om jag också uppfattar att folk i allmänhet "har mer pengar än tid" numera. Det gäller tyvärr även mig själv; min ork och min tid är en så begränsad resurs och går inte att prioritera om med mindre än att jag byter både yrke och bostadsort, men vill jag så kan jag ju omfördela vad jag lägger mina pengar på.)

I min värld är det positivt att båda delar finns, precis som att det behövs både ideella idrottsföreningar och kommersiella gym för att få en bredd som passar så många som möjligt (och för att de som vill kunna leva på att erbjuda tex så bra träning som möjligt har en chans att göra det).

Det vet jag faktiskt inte. Men det verkar inte bara vara brukshundklubbar som har samma problem, jag har hört att många ridklubbar och andra sportföreningar har samma problem.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Konstig rubrik men jag har sett att det är väldigt vanligt att folk hyr in sin häst hos nån annan och vet om att det existerar viss...
2
Svar
35
· Visningar
5 688
Senast: Mathilda09
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 360
Senast: kicket
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 018
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp