Bukefalos 28 år!

Neurologiska problem

Emmeff

Trådstartare
Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen.

Sammanfattning:
Bajsar inte själv, svårt att kissa och reagerar om vi lägger handen på korset/rumpan, drar liksom upp ryggen och hela bakdelen går som en våg, reagerar mindre med smärtstillande

Ingen anaplasma
250 i blodmask, analyseras fortfarande för att se stora eller lilla. Inga andra maskar
Prover ska tas för virusabort, EHV1

Långa versionen
Sto, 9 år.
Legat mycket ner i hagen under sommaren men varit pigg och glad i övrigt. Precis som vanligt att rida.
V.31 var vi bortresta och hästen blev slöare, ville inte resa sig i hagen, fick dras upp.
Vi kommer hem söndagen och då känns hon slö på morgonen och vi beslutar att ringa vet på måndagen för provtagning då vi tänkte att hon kanske lider brist på något.
På kvällen får hon problem att bajsa, inga direkt fångsymptom men lite feber.
Vi ringer vet, de ska komma på måndagen för det låter inte akut.
Jag plockar henne på bajs för att tömma henne.
På måndagen tas prover, hon får metacam utskrivet.
Hon är slö, lite lätt uttorkad men verka inte jättedålig.
Nu vägrar hon dricka, vi försöker få i henne vatten på alla sätt, annars är hästen hyfsat pigg och äter. Bajsar dock bara när hon är överfull med bajs, det trillar liksom ut.
Onsdag kommer vet och slangar henne med vatten och paraffinolja. Han tycker det är konstigt att hon inte bajsar.
Hon har även svårt att kissa, kommer lite ibland.
Jag plockar bajs på henne kontinuerligt.
Onsdagen känns hon pigg och får gå ute, hon börjar dricka litegrann.

Bajsar fortfarande inte själv, svårt att kissa och reagerar om vi lägger handen på korset/rumpan, drar liksom upp ryggen och hela bakdelen går som en våg.
Annars pigg och hyfsat som vanligt i hanteringen.
 
Hade absolut åkt in till klinik med hästen!
Spontant tänker jag att detta inte är något man hittar genom bara prover utan den kan behöva röntgas osv. Kan ju vara något som gått sönder...
Absolut in till klinik och det börjar väl helt klart bli akut :crazy:
 
Vi har ju som sagt kontakt med veterinär och jag ska ringa och rådfråga närmsta klinik imorgon men jag tänkte höra om det var något som någon kände igen.
 
Men alltså reser sig hästen fortfarande inte upp själv? Du säger den reagerar mindre vid beröring på smärtstillande?

Jag typ känner att något kan var allvarligt jävla paj i bakdelen. Är det något veterinären som kommit ut avfärdat helt utan röntgen?

Har kanske missat något väsentligt men jag tycker detta låter väldigt allvarligt att inte omedelbart köra till klinik med? Eller ja, redan när man får dra upp ett flyktdjur börjar mina varningsklockor ticka och tillsammans med något annat symptom känns det ju väldigt relevant att ta på allvar känner jag.
 
Helt otroligt att din veterinär inte har skickat er till klinik!

Min första tanke är grass sickness. Hoppas det är något annat...
 
Hon reser sig själv, det har hon gjort hela tiden. Men den veckan var hon slö och ville helst inte resa sig.
Hon går i hagen och uppför sig i stort sett som vanligt.
 
Jag har som jag skrivit kontakt med veterinär, de tror det är något neurologiskt.
Jag är beredd att åka med henne men hon är pigg och i stort sett som vanligt i övrigt.

Jag vill veta om någon känner igen symptomen.
Det är endast er jag önskar svar av nu,tack!
 
Jag har som jag skrivit kontakt med veterinär, de tror det är något neurologiskt.
Jag är beredd att åka med henne men hon är pigg och i stort sett som vanligt i övrigt.

Jag vill veta om någon känner igen symptomen.
Det är endast er jag önskar svar av nu,tack!
Jag känner igen det från Facebook , om det nu inte är samma häst
 
Om smärtan minskar vid Metacam så är det inte neurologiskt eftersom Metacam inte verkar på neurologisk smärta. Men det kan ju vara flera olika problem. Om hästen inte kan kissa så hade jag varit rejält orolig, det är inte bra.
 
Jag är beredd att åka med henne men hon är pigg och i stort sett som vanligt i övrigt.

Detta är imo lika galet som att inte åka in med en häst med ett avsparkat ben för att den går bra på de tre andra. Hästen visar allvarliga (!!) symtom och veterinärens agerande är helt ofattbart.

Symtomen liknar de på en häst som bröt bäckenet när hon slog över ordentligt.
 
@Emmeff som flera påtalat så har ju hästen rejält allvarliga symtom och kan den tex inte kissa normalt kan den snabbt bli ännu sämre, och tillståndet kan bli livshotande.
"Pigg i övrigt" tycker jag blir en konstig beskrivning av en häst som har svårt att resa sig, är slö, och inte kan kissa och bajsa normalt på egen hand.
 
Förresten, hur hjälper ni den att tömma sig på urin? Urinblåsan kan spricka om den blir för full och töms den inte ordentligt så kan det bli urinvägsinfektion. Har någon gjort ett ultraljud?
 
Detta är imo lika galet som att inte åka in med en häst med ett avsparkat ben för att den går bra på de tre andra. Hästen visar allvarliga (!!) symtom och veterinärens agerande är helt ofattbart.

Symtomen liknar de på en häst som bröt bäckenet när hon slog över ordentligt.

Det var min första tanke när jag läste första inlägget. Speciellt mtp att 6 veterinärer inkl klinikvistelser missat min stallkompis bäckenskada så låter det ju helt galet att bara ta ut en vet.

Men visst, jag har ingen erfarenhet av neurologiska problem. Känner bara att man utesluter väl först de stora grejerna.
 
Träffade en häst med snarlika symtom genom jobbet för ett par år sedan. Diagnosen där var frakturer i kotpelare och bäcken = mkt dålig prognos och framförallt stort lidande. Ta det här på allvar och åk in med hästen NU.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 751
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
719
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 415
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp