Nevrologiskt påverkad häst

Tania

Trådstartare
Hej jag behöver hjälp.
Jag har en 7 årig islandshäst som är påverkad nevrologiskt enligt vetrinär. Hon är vinglig speciellt i bakdelen. Ramlade över mig när vi var ute och red för typ två månader sen . Vilat sen dess .
Hon har gjort massor undersökningar och tagit blodprov för alla tänkbara sjukdomar samt röntgat halskotpelaren utan anmärkning. Det ända var att hon hade för mycket vita blodkroppar i benmärgsvätskan . Behandlades då med antibiotika och metacam i två veckor . Hon har blivit bättre men inte helt bra . Känns som inte veterinären vet vad dom ska göra mer ?? Nån med erfarenheter, tips ?
 
Hej jag behöver hjälp.
Jag har en 7 årig islandshäst som är påverkad nevrologiskt enligt vetrinär. Hon är vinglig speciellt i bakdelen. Ramlade över mig när vi var ute och red för typ två månader sen . Vilat sen dess .
Hon har gjort massor undersökningar och tagit blodprov för alla tänkbara sjukdomar samt röntgat halskotpelaren utan anmärkning. Det ända var att hon hade för mycket vita blodkroppar i benmärgsvätskan . Behandlades då med antibiotika och metacam i två veckor . Hon har blivit bättre men inte helt bra . Känns som inte veterinären vet vad dom ska göra mer ?? Nån med erfarenheter, tips ?
Vi hade en häst i samma ålder med liknande problem i stallet. Han hade förträngningar i någon nackkota så nervimpulserna kom inte fram till bakdelen som de skulle. Han föll i hagen emellanåt och om han busade med någon annan häst så kunde han slå över. Problemen kom och gick, tyvärr skadade han sig i ett bakben och fick tas bort.
 
Jag var med henne på klinik igår . Tänkte om någon varit med om det samma och har råd eller tips 😊

Fast ”tios” om ”neurologiska problem” blir omöjliga. Det blir lite som att fråga om råd ifall någon har allmän värk i kroppen och tror det är pga artros. Fast tusenfalt mer komplext utifrån att det nu handlar om neurologiskt .
 
Fast ”tios” om ”neurologiska problem” blir omöjliga. Det blir lite som att fråga om råd ifall någon har allmän värk i kroppen och tror det är pga artros. Fast tusenfalt mer komplext utifrån att det nu handlar om neurologiskt .
Fast nu har uppenbarligen ts varit i kontakt med klinik och vänder sig hit för att höra om någon annan har liknande erfarenheter. Jag ser ett problem om detta sker istället för att kontakta veterinär men jag förstår inte varför du har problem med att ts försöker att få mer kunskap kring området.
 
Fast nu har uppenbarligen ts varit i kontakt med klinik och vänder sig hit för att höra om någon annan har liknande erfarenheter. Jag ser ett problem om detta sker istället för att kontakta veterinär men jag förstår inte varför du har problem med att ts försöker att få mer kunskap kring området.

Håller med dig. Det är aldrig fel att fråga efter input när man samtidigt har en veterinärkontakt.
 
Till TS, de hästar jag känner till med liknande symptom har i två fall haft skador på nacken medan den tredje hade en nerv i kläm i området runt korset.
 
Vi har haft en som till slut togs bort efter 9 månaders utredning ungefär. De började med att hon inte kunde gå i backar nedför. Sen eskalerade de och hon utreddes av Strömsholm. De gjorde verkligen allt för att försöka få ordning på henne med MR röngten, vanlig röngten, ultraljud osv. Till slut kom veterinären hem och tittade på hästen hemma i sin vanliga miljö under longering och då konstaterade hen att hästen var farlig för både sig själv och andra och dömdes ut. Det var ett 6 årigt islandsto. Hon hade troligtvis gått omkull någon gång i hagen och slagit i korset eller likande och när hon började ridas ordentligt kom de fram.
 
Håller med dig. Det är aldrig fel att fråga efter input när man samtidigt har en veterinärkontakt.

Fast det jag menade var att vad skulle vara ”tips” utifrån just neurologiska problem som självaste vetten inte vet vad exakt det är neurologiskt som felar ?

Vi hade en häst som en morgon drabbats av neurologisk skada i boxen på något sätt. Den sprang runt och vinglade och slog huvudet mot väggarna. Den fick avlivas utifrån det.
 
Har ni testat för polyneuropati och EHV-1? Blev hästen dålig i samband med fallet eller har det kommit senare/tidigare? Har dålig koll på neurologiska sjukdomar hos häst men det var det första jag tänkte på.
 
Hej jag behöver hjälp.
Jag har en 7 årig islandshäst som är påverkad nevrologiskt enligt vetrinär. Hon är vinglig speciellt i bakdelen. Ramlade över mig när vi var ute och red för typ två månader sen . Vilat sen dess .
Hon har gjort massor undersökningar och tagit blodprov för alla tänkbara sjukdomar samt röntgat halskotpelaren utan anmärkning. Det ända var att hon hade för mycket vita blodkroppar i benmärgsvätskan . Behandlades då med antibiotika och metacam i två veckor . Hon har blivit bättre men inte helt bra . Känns som inte veterinären vet vad dom ska göra mer ?? Nån med erfarenheter, tips ?
Tog bort min precis före jul med liknande symtom, vinglig och stod och trampade och visste inte vilket ben han skulle stå på. Han fick diagnosen wobbler, förträngningar i halsen vilket påverkade ryggmärgen.
Men det fastställdes via röntgen och syntes klart och tydligt där.
Min var bara 5 år och 185 i mankhöjd, dessa problem var inte helt ovanliga på stora hästar som min som växt mycket och fort.
Fanns alternativ att steloperera men han skulle aldrig blir helt bra utan bara bättre, vilket gjorde att jag valde att låta honom somna in..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 019
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 358
Senast: solrose00
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp