Newbiefunderingar om allt och inget

T

Tiara Magnifica

Ni som vet mer än jag om körning och allt som hör därtill...
Behöver feedback på mina tankar, eller nån som tar ner mig på jorden eller nåt. :)

På fredag kommer körinstruktören för premiärpasset, så nu sitter jag och drömmer och tittar på olika rockarder till salu och undrar på ett ungefär hur långa skaklarna bör vara för en liten stor häst? Min är precis under 160 och ganska kort i ryggen.
Är det klokare att köpa en tyngre vagn (typ byggd på saabaxel) eller ska man satsa på en lättare?

Känns ju säkrare med en tung, men nackdelen är väl att de oftare är lägre och därmed ökar risken om hästen får panik och sparkar? Har kollat runt en hel del efter högbyggda begagnade vagnar med svängel men utbudet är ganska dåligt.

Planen är att instruktören ska komma tre till fyra gånger i månaden, och om allt funkar ska jag packa in hästen och åka till Drive Out vad det lider och passa ut en sele. Just nu har vi en skräpsele med fast brösta som jag endast vill tömköra i.
Helst skulle jag även vilja beställa en vagn direkt från dem, då leveransen är runt åtta veckor.

Dela gärna med er av era bästa tips och alla Dos And Don'ts. Jag känner mig som en äkta newbie och vill veta allt! :laugh:
 
Sv: Newbiefunderingar om allt och inget

Fråga Drive Out, de kan massor. Men fråga flera personer, flera vagnstillverkare, flera kuskar inom olika körsporter. Det finns alltid något att snappa upp och olika kuskar har olika åsikter och erfarenheter av vad som är "bäst". Din instruktör kan säkert komma med ett och annat tips också.

Personligen tror jag inte att en stor häst (ej ponny) påverkas så direkt olika av en lättare eller en lite tyngre vagn, det är i alla fall min erfarenhet av att köra häst och kallblod. Med ponnyer kan däremot minsta lilla extrakilo göra skillnad... Men med din häst som ändå är nästan 160 cm hög så tror jag inte att vikten kommer göra så stor skillnad, så länge vi inte pratar enorma skillnader i vikt förstås. Men vilken sorts vagn du bör ha beror på vad du ska göra - ska du åka och tävla mycket så kanske en vagn gjord på Saab-axel blir lite bökig och oelegant, medan en finare vagn kanske inte passar att köra i full rulle med i terrängen...? Där borde Drive Out och andra tillverkare/importörer kunna hjälpa dig rätt.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Mezcal
·
Körning Tänker jag rätt eller kommer jag ångra mig? Mitt körintresse bara växer och växer i takt med att unghästen blir duktigare och...
Svar
3
· Visningar
2 591
Senast: ptr
·
Körning Jag är ju van att ha med stora hästar och loksele att göra, så jag har dålig koll på småttingar och bröstselar. Skönt att man kan fråga...
Svar
7
· Visningar
2 065
Senast: Mli
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 835
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp