Bukefalos 28 år!

Ngt foder som ger bra hull?

L

linabergmer

Min häst är lite mager, finns ddet ngt bra foder som gör att man får upp hellet på hästen?

//Lina
 
Grovfoder är alltid bra. Ifall ditt eget hö inte är så näringsrikt kan du pröva lucern hackat strå...
 
Jag köpte sweet feed till min häst som var otroligt mager när jag köpte honom :mad:

Han tog sig fort på det,Jag blandade lika delar med korn.Han får fortafarande lite varje dag, för han tycker att det är jätte gott :love:

* Jenny *
 
Massor av grovfoder, sen kan man välja tex Hestekraft som är en bra hullgivare. Se över foderstaten, och räkna om den så kan säkert pållen öka omfånget lite.
 
öka det grovfoder som hade högre näringsvärde (kommer inte ihåg om det var höt eller silaget).
 
Ensilaget är bättre är hööt. Min häst äter nu:

6 kg ensilage
3 kg hö
0,5kg havre
0,5 kg korn
0,5 kg sojamjöl
2 dl betfor
1 dl miner blå
en skvätt olja

** Lina **
 
Vad är normalvikten på din pålle, och vad har hösilaget för TS? Vad är det för typ av häst, och vilkjet jobb utför den.
 
Har hört att pellets är bättre än havre till hästar som har svårt att lägga på sig. Dessutom kan du ju alltid blanda i 1-1½ dl. majsolja i krafften varje dag när du fodrar. Det ger energi samtidigt som det är bra för hårremen! Lycka Till! :)
 
Olja är bra, men man måste se till att proteinet följer med också, då olja är BARA energi.
 
min ena häst var mager när han kom till oss,jag gav honom massor av extra hö,betfor blandat med kornkross,mineraler,olja och foderjäst.han är nu uppe i normal vikt.men det tar lite tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
735
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
503
Senast: aglaonema
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp