NH eller inte... lite tankar från mig...

milly

Trådstartare
Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk så det är begripligt och logiskt för hästen samtidigt som det egentligen är väldigt enkelt för oss - den som låter sig flyttas blir ranglåg och den som flyttar den andre är ranghög. Det är A och O - att man har ordning på det. Och detta har iaf ingen tidigare lärt mig! På ridskolan t ex. Inte heller har någon annan s k kunnig hästmänniska som hanterar hästar på det "gamla vanliga traditionella" sättet nånsin förklarat detta. Inte har man heller fått lära sig att se på hästens signaler så som nåt så viktigt som tuggning/slickning som hästen säger nåt väldigt viktigt med. Det enda man fått lära sig i form av hästens språk är väl egentligen att när öronen är bakåt är den sur... sen har man givetvis lärt sig lite på egen hand efterhand man umgåts med hästar men inte sånna djupare, viktiga saker som NH lär en. Inte så konstigt att man då faller för NH... äntligen någon som lär en om hur hästar VERKLIGEN fungerar!

Sen att det är bra om man kan vara en god ledare till hästen också (förutom att man ska vara ranghög) - en som hästen respekterar, litar på och VILL följa. Inget "ta spöt o rappa till hästen!" så den ska lyda pga rädsla. Sånt får man lära sig på ridskolor däremot... :angel:

Givetvis ska man inte älta och tjata med s k ledarskapsövningar eller dominansövningar på en häst som redan respekterar sin människa och har accepterat denne som ranghögre. Det hör man ju en del om att det klagas på av folk som inte gillar NH... Att man överdominerar och tjatar på sin häst. Det är ett missförstånd av dem som gör det. Men man ska se till att hästen inte flyttar dig för då börjar hästen misstro din ranhöghet och testa dig igen. Och man ska vara medveten om hästens signaler osv.

Det finns självklart folk som inte håller på med NH som redan har ordning på detta - utan att använda respektlöshet mot hästen genom att t ex få den underlägsen genom att slå den eller dylikt. Det finns folk som har lärt sig detta på sitt sätt utan att behöva NH kunskaper... som gör det bra ändå. Men många, många har fått lära sig FEL från början. :( Och kör på det racet genom hela livet...

Jag tycker iaf att det är mycket roligare om hästen min tycker om mig och gör sitt bästa för att den respekterar mig som ranghögre och den som får bestämma (än som gör som jag vill pga rädsla av att få smäll eller annat obehag). Sen ska han givetvis inte bara domineras och sättas på plats, han är min vän och kan också få ge förslag, han får tveka och få tänka en stund, han får ha dåliga dagar osv. Han behöver inte alltid prombt lyda mig och göra allt jag vill. Det är min uppgift att få honom att våga och vilja om han tvekar. :)
Men som sagt - detta behöver inte alls handla om NH, det kan vara lika självklart för någon som aldrig ens hört talas om NH. Men JAG har fått lära mig allt detta genom NH. Jag har inte haft möjlighet att umgås med hästar så pass mycket att jag fått lära mig allt detta själv. Jag har fått gå efter vad som lärts mig av ridskolelärare och annat s k kunnigt folk pga brist på annat - även om jag känt att det känns fel många ggr. Man har bara inte vetat hur man ska göra annars.

Jag tycker att vår egna svenska "NH-guru" Sven Forsström är väldigt bra på att förklara allt på ett lätt sätt. Enkelt och tydligt. Han är också noga med att påpeka att man inte ska dominera för mycket osv. Han är väldigt klok, tycker jag. :) Hans bok "Horsemanship från grunden" borde t ex vara något som alla ridskolor låter sina elever läsa (ja kanske inte de minsta men...).
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är ju jättebra att du hittat en bra väg för dig där du trivs. Min erfarenhet är dock att det finns bra och dåligt i all hästhantering och det gäller att vara selektiv själv i den information man får och av det man ser.

I ditt inlägg läser jag in att ridskolor är...:crazy:...??? och där håller jag inte med dig. Som jag skrev ovan, det finns bra och dåligt i ALL hästhantering och det innefattar även det som slarvigt kallas NH idag. God hästhantering är god oavsett vad man håller på med ;)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tycker iaf inte om det sättet jag fick lära mig från ridskolan (och samma sätt använder många andra traditionella hästmänniskor, samma saker fick man höra sen av de mer erfarna). Sättet att lösa problem... sporrar och spön osv. Hästen ska rappas med spöet om den inte lyder o det där. Nä tack. Det är INTE kunskap. Sporrar förstår jag mig inte heller på! I s f ENBART för proffsen som kan använda dom rätt. Absolut inte ridskoleelever!!!
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Du verkar ha den vanliga missuppfattningen att sporrar skulle vara något sorts tortyredskap. SÅ är inte fallet, i de flesta fall.

På en ridskola ska eleven lära sig och instruktörerna brukar vara duktiga på att avgöra när eleven kan börja träna att lära sig rida med sporrar.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ja jag finner ingen anledning till att använda sporrar. Spö används också fel om den används för att rappa till hästen... Hästar ska inte vara RÄDDA för spö.

Ja, tyvärr, erfarenheten är inte det bästa för min del vad gäller sättet man fick lära sig hantera hästar från ridskolan o traditionella tränare. Jag gillar det inte. Det betyder inte att alla gör så men det är det sättet jag fått se överallt där jag sett folk hantera hästar på traditionellt vis...

Bara det här med KLAPPA en häst med handflatan är något jag undrar varför man gör? Skulle det vara skönt för hästen?? Det finns väl inget naturligt för hästen i det? Är det inte bättre att klia den/smeka den? Var har klappandet kommit ifrån?!
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

På en ridskola ska eleven lära sig och instruktörerna brukar vara duktiga på att avgöra när eleven kan börja träna att lära sig rida med sporrar.

Fast vari ligger kunskapen om hästar om man får instruktioner att "rappa till hästen" då den råkar göra fel eller är olydig?
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag tycker iaf inte om det sättet jag fick lära mig från ridskolan (och samma sätt använder många andra traditionella hästmänniskor, samma saker fick man höra sen av de mer erfarna). Sättet att lösa problem... sporrar och spön osv. Hästen ska rappas med spöet om den inte lyder o det där. Nä tack. Det är INTE kunskap. Sporrar förstår jag mig inte heller på! I s f ENBART för proffsen som kan använda dom rätt. Absolut inte ridskoleelever!!!

Fast vari ligger kunskapen om hästar om man får instruktioner att "rappa till hästen" då den råkar göra fel eller är olydig?

Hur många ridskolor har du gått på? Sa du nåt när du såg sånt som var "fel"? Sökte du svar?

Jag har gått på flera olika ridskolor, liksom mina barn, beroende på var vi bott. Det har inte varit tal om någon misshandel med spö och sporrar som godkänts av ridskolan. Någon gång har en enskild ryttare tappat förståndet och missbrukat dessa redskap och då har det blivit tillsägelse och i ett fall uteslutning.

Jag själv är uppvuxen på ridskola (60-talet). Stallchefen var oerhört sträng och vid minsta tecken på att någon av skötarna/ryttarna inte behandlade hästarna med respekt åkte dom ut. Aldrig att någon ridlärare lärde ut "spö och sporr"-metoder utan kunde vi inte få hästarna med oss utan dessa redskap hade vi en del att jobba på.

Ser man att nåt otillbörligt sker måste man ta bladet från munnen och säga till.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Min häst har flyttat mig en massa gånger under vår 11 år långa bekantskap men hon lyder mig ändå! Styr henne med rösten och hon gör som hon blir tillsagd, kan gå lös bredvid mig.
Så för mig är det där med dominans inget jag bryr mig om, jag uppfattar att det är den som är osäker och känner sig otrygg med hästar som lägger stor vikt vid det.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Mitt gamla sto som jag ägde i 23 år styrde jag också med rösten. Hon var otroligt uppmärksam på mig. Vid ett tillfälle fick jag en "köldknäpp" i senan på baksidan av ena knäet när jag satt av efter en ridtur i snö och snålblåst och för dåliga kläder. Det gjorde fruktansvärt ont, tårarna sprutade! Underbara hästen smööög till stallet, stöttandes mig som hängde runt hennes hals.
Jag brukade också flytta henne genom att helt enkelt peka åt vilket håll hon skulle.
Om mina hästar ser mig som ledare eller inte bryr jag mig faktiskt inte alls om. Vi samarbetar och visar varandra ömsesidig respekt helt enkelt.

Jag tror också att det är den som är rädd som lägger stor vikt vid "dominans" o.dyl. Total kontroll gör den rädde mindre rädd.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Hur många ridskolor har du gått på? Sa du nåt när du såg sånt som var "fel"? Sökte du svar?

Jag har gått på flera olika ridskolor, liksom mina barn, beroende på var vi bott. Det har inte varit tal om någon misshandel med spö och sporrar som godkänts av ridskolan. Någon gång har en enskild ryttare tappat förståndet och missbrukat dessa redskap och då har det blivit tillsägelse och i ett fall uteslutning.

Jag själv är uppvuxen på ridskola (60-talet). Stallchefen var oerhört sträng och vid minsta tecken på att någon av skötarna/ryttarna inte behandlade hästarna med respekt åkte dom ut. Aldrig att någon ridlärare lärde ut "spö och sporr"-metoder utan kunde vi inte få hästarna med oss utan dessa redskap hade vi en del att jobba på.

Ser man att nåt otillbörligt sker måste man ta bladet från munnen och säga till.
Samma här. Red på 3 ridskolor o hade stränga lärare.

Om hästen bara är "normalt" hanterad o inte har dåliga erfarenheter har de en naturlig respekt för oss.
Naturligt... det är att de flyttar sig för att man vill förbi o samtidigt säger-Flytta dig. Såsom hästar gör. De bara går. Behövs det har de bak öronen.

Ännu har jag aldrig sett ngn häst peka på den delen som de ska flytta på.

Rösten är helt klart underskattad bland NH-folk.

Tittade på fyrspannen på Globen o där skulle det aldrig räcka med ngn kroppsvisning.
Det är ju rösten som man använder mest när man början rida hästen- saker som den redan förstår.

De behöver inte kunna annat än smack o ptroo. allt annat lär de sig SEDAN snabbt... om man gör rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Min häst har flyttat mig en massa gånger under vår 11 år långa bekantskap men hon lyder mig ändå! Styr henne med rösten och hon gör som hon blir tillsagd, kan gå lös bredvid mig.
Så för mig är det där med dominans inget jag bryr mig om, jag uppfattar att det är den som är osäker och känner sig otrygg med hästar som lägger stor vikt vid det.

Jag är inte alls rädd men däremot osäker på hur jag ska göra så att det blir så rätt som möjligt. Men med NH känns så självklart och det har verkligen varit en god hjälp!
Som sagt sånna här grejer får man inte lära sig (eller iaf har inte jag fått det) inom den traditionella hanteringen. Så jag är frälst i NH därför! :) Att lära dig hästens språk osv. Få enkla hanteringstips som fungerar utan ryt och spö.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ja jag finner ingen anledning till att använda sporrar.
Sporrar är faktiskt bra att kunna rida med. Kan man rida med dem utan att picka i hästen så visar det ju att man har man en stabil skänkel.
Jag har enbart sporrar i det syftet (att träna på min stabilitet).

Bara det här med KLAPPA en häst med handflatan är något jag undrar varför man gör? Skulle det vara skönt för hästen?? Det finns väl inget naturligt för hästen i det? Är det inte bättre att klia den/smeka den? Var har klappandet kommit ifrån?!

Fast vad är naturligt för hästen i dagens läge?
Varför är det fel att klappa? Hästarna lär sig snabbt att klappa = något positivt.
Smeka och klia kan man ju göra också. Jag använder mig av alla tre sakerna.

Man behöver ju inte slå för kung och fosterland bara för att man klappar. ;)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Vem har sagt att inte röstkommandon inte finns/ska användas inom NH? Röstkommandon är bra men inte en massa babbel. ;)
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Jag håller med dig i det mesta. Även med ridskolor, jag har inte sett en enda bra ridskola, dom små ute på landet har jag ingen erfarenhet av men dom flesta större ställen. Katastrof oftast och därför jag har slutat på alla jag gått på för jag står inte ut helt enkelt.

Sporrar förstår jag inte varför dom har på ridskolor eftersom dom flesta eleverna inte klarar av ens att ha en stabil skänkel. Sporrar rider man inte med om inte hästen redan är känslig och framåt, då först kan man använda sporrar för att förfina hjälperna ytterliggare.

Nh är en bra grej, ömsesidig respekt och avslappnad hantering. Ingen hysteri på något sätt. Sen förstår jag inte riktigt dom som anser att det är okej att en stor häst flyttar på än, hästar är stora djur och anser man att dom har rätt att bara gå på än så får man ha ren tur om det inte händer någon olycka tillslut. Sen får min häst klia sig på mig osv men gå på mig och knö undan mig är totalt nolltolerans för honom.

Sen när det gäller att klappa hästen, min häst blir iallafall glad när jag klappar honom, speciellt när jag rider. Klappar jag honom så verkar det som att han blir stolt liksom och samlar tex upp sig lite mera, det är uppmuntrande helt enkelt som fungerar på min pålle.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Äntligen någon som ser det som jag! ;)

Det där med klappa dom med handflatan förstår jag inte var det kommer ifrån. Varför gör man så med hästar? Känns inte logiskt bara, därför funderar jag på det...
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Samma som "schäferdunket" kanske ;) Hästdunket!

Klappar inte mina hästar så själv, det skulle vara att jag är lätt på handen i så fall.
Men det finns andra som gör det och ska jag vara helt ärlig har jag aldrig sett en häst bli rädd eller osäker av att bli klappad så. De flesta "normalt hanterade" hästar ser ut att ta det så som det är menat, som beröm helt enkelt. Så jag har svårt att tro att det gör ont på dem faktiskt.
Fast vissa är ju extremt överdrivna, de klappar så det ekar över ridhuset. Njae.

Ang sporrar är det ett förfiningshjälpmedel för mig, något man använder när man är skicklig nog att klara av dem. När jag gick på ridskola för 3-4 år sedan var det instruktören som avgjorde om ryttaren skulle rida med sporre eller ej, samt om och hur ett ev. ridspö skulle användas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Det är inte min uppfattning att det är hästens språk.
För drygt 30 år sen var jag osäker bland hästar och började därför studera hur de betedde sig mot varandra i hagen. Det jag sett av hur hästar kommunicerar stämmer inte överens med mycket av den NH jag sett. Själv läser jag hästens signaler och möter dem med främst röst men ibland också med kroppsspråk. Det är min uppfattning att hästarna blir trygga med att jag ser deras signaler och svarar på dem.
 
Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...

Ja det är ju det NH går ut på också. Att man lär sig alla signaler o annat och att man lär sig vara uppmärksam och veta hur man svarar på dessa.
Vad är NH för dig då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp