NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Lenis

Trådstartare
NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Min foderpålle har börjat med något mkt konstogt när han ska tas in. Tidigare var han hur lätt som helst att ta, kom tom ofta fram men inga problem annars heller. För 4 dagar sen gick det dock inte.

Han backade när jag började komma nära (ca en halvmeter) och ev godis jag försökt med tar han bara om han kan sträcka sig långt. Istället *hör & häpna* avviker han, gör en volt runt mig och börjar gå mot grinden SJÄLV. Jag går då efter, lugn men förvånad, och han håller några meters avstånd till grinden där han motvilligt låter sig tas.

Vad BETYDER detta?? Jag brukar alltid låta honom bli ledd (i hagen) med mkt slappt grimskaft.. om det har med ngt att göra.. :confused: Han har också hållit på att testa mig med olika småsaker i flera dagar, inget elakt men tröttsamt att alltid behöva bråka. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag har ju inte behandlat honom annorlunda nu! (Har inte haft honom mer än ett par månader och han är bara 5, så att han testar i stallet är väl kanske normalt.)
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Han kanske har fått sig en smäll av elstaketet så han är rädd för grindhålet?
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Det är ju en tanke.. inte tänkt på alls.. Men då borde han väl inte undvika mig?
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Hästar växer i skov och det kan vara så enkelt att han har växtvärk och känner sig lite ur gängorna.

Min Kokopelli hade väldigt konstiga spel för sig vissa perioder i den där åldern och min gamla hovslagare sade att det sannolikt berodde på att han var inne i en växtperiod. -- Att han fick ont lite överallt...

Han testade alltså inte i den meningen, men han försökte komma undan vissa saker. Det var små saker en gång t.ex blåvägrade han att galoppera på volten fast han hade kunnat det jättebra bara nån vecka innan. Han slog på en tvärnit och hotade med stegring.... :crazy:

Tipset var att om jag stötte på patrull att avsluta det vi höll på med på ett bra sätt (han fick inte komma undan helt med sina protester som vid galoppen, han fick lov att ta ett par, tre steg i galopp basta men sakta av direkt) och sedan låta honom vara ifred och/eller gå tillbaka i utbildningen och ta det lugnare en tid.

Mitt råd är alltså att vänta och se.

Kokopelli Mana
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Hej! jag har hållt på lite med hästar och har själv haft hand om unghästar har nu bla en hingst.
Det jag tror din häst försöker göra är att hitta sin rang, vart han är mellan dig och han, är han ledare eller är du det?? Det är väldigt viktigt att visa hästen sin plats och att det är du som är ledaren. en häst som inte vet vart hans ragn är blir förvirrad och kan bli farlig. Så jag tror att han testar dig nu för att se hur långt han kan gå och vinna över dig, låt han inte göra det. Mitt råd är att du sätter dig ner i hagen och bara väntar på att han ska komma till dig. prata inte med han eller så utan försök göra så att han lägger sin uppmärksamhet på dig så du blir intressant. då kommer han att komma fram till dig för att söka kontakt, så gör alltid de som är i lägre rang i en hästflock, de går fram till ledar hingsten / stoet. Och när han testar dig så visa att det är du som bestämmer och inte han, var vänlig men bestämd. slå aldrig hästen för då tappar han sitt förtroende för dig och då är det kört. de han försöker göra med dig är att få dig konsentrerad på han för att han vill vara ledaren.
Det är några av mina råd.

Komihåg låt aldrig hästen bestämma vägen en dag och nästa dag bestämmer du. det är ALLTID du som bestämmer vägen!!

MVH Emelyne
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Jo, han kan ju ha fått smällen via en person. Fast det är svårt att veta när man inte har hela bilden klart för sig. Kan lika gärna vara att han testar. Men är det speciellt grinden han ogillar så är det nog elen.
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

hur är hans kroppspråk? verkar han avvaktande av rädsla/osäkerhet eller ser han stursk och moppsig ut?

en av våra hästar hade en period i somras då han gick från att villigt låta sig fångas/komma till mötes, till att med smått uppspärrade ögon undvika en. Han skyggade om man sträckte ut handen, han som alltid är så kelsjuk annars. Detta trappades ner med tiden och tillslut var han som vanligt.

Vår teori är att någon klappat honom över elstängslet, och han fått säg en stöt. Han brukar bli helt hysterisk när han får en stöt, så det är troligt att det satte djupa spår om han fick en stöt av en människa.

Så, det kan ju vara så att någon varit i hagen och gjort något, eller klappat över stängslet.

Eller, om han inte visar tecken på rädsla, så är det förmodligen en idé han fått.
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Jag vet inte riktigt, min första tanke var att han såg ogillande ut när jag skulle ta honom.
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Min häst har gjort likadant, han började gå och ibland t o m trava mot grinden när han såg mig komma mot honom i hagen. Han sprang helt sonika och ställde sig vid grinden och där kunde jag helt enkelt ta honom utan protester.

Jag brydde mig aldrig om beteendet och nu kommer han fram till mig i hagen med spetsade öron. :love:

Jag tror inte du behöver bekymra dig. :smirk: Låt honom göra så här en tid och se vad som händer. Man får vara glad att hästen springer till grinden och inte längst bort i hagen. :p

mvh Jessica
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Själva grinden är ok, det är MIG han ogillar =(
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Han vill nog bara visa att han kan själv! :banana:
Eller så är du för långsam :p.
Nej jag vet inte, men ibland är förklaringarna bara så enkla. :)
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Det var bra beskrivet tycker jag, att han tycker att du är för långsam. Han vet ju att ni ska till grinden ändå så då kan han ju gå dit själv, mycket fortare. :D

mvh Jessica
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

det kan också vara att du närmar dig för "snabbt", rent fysiskt eller utstrålningsmässigt (lätt om man från början är irriterad eller ivrig), så han uppfattar dig som drivande?
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Jag tänkte som Annika_L när jag läste först, att han vill visa att han vet vad du vill och att han kan själv... :D

Om du går fram och stannar en bit ifrån, gör ingenting med varken grimma eller grimskaft utan låter det bara hänga vid sidan, säger: Kom så går vi till grinden, och så vänder du dig om och går till grinden. Följer han med då?

Tyckte förslaget om att sätta dig i hagen och vänta tills han kommer fram var bra också.

Eller att bara gå in nu och då utan egentligt ärende och ha godis med dig, ingen grimma, sätta dig ner, vänta in honom, ge godiset, gosa (om du får) och sen gå? Så att det inte alltid betyder att han ska följa med dig när du kommer in i hagen.
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Så här tycker jag unghingstar kan hålla på och tjafsa.
Först har man lärt dom en massa, på med grimma osv sen tjurar dom till och skall inte alls följa några regler.
Så en vacker dag, fungerar allt igen som vanligt. :)
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Tror nog att det kan vara lite "testning" på ggn. Har själv en medryttarpålle sen ett par mån som aldrig varit några problem att ta in. Tvärt om har han gnäggande kommit fram, men igår stannade han ett par m fr mig o vägrade komma närmre. När jag lungt pratande gick mot honom vände han bort, men höll sig hela tiden i närheten o betade. Efter ca 5 försök lät han sig fångas. Precis som du har jag o denna häst under några dagar haft lite av en "maktkamp" gällande rangordningen och vilka regler som skall gälla. Kanske vill din visa att "så lätt ger jag mig ej" o "jag skall nog visa". Anl till att han går till grinden vet jag ej. I o m att han gör det måste ju du följa efter honom istället för tvärt om. Vet ej om det kan spela ngn roll o ledarskapet. Så länge han ej blir aggressiv el backar mot dig tror jag nog att han snart låter sig fångas igen. Vad gör han om du bara står lungt vid grinden o väntar? Lycka till
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Här kommer lite anledningar till att en häst ogillar en människa:
Den har fått stryk.
Du kanske har stark parfym
Den kan ha bråttom in till maten så den hinner inte vänta på att du ska "fippla" färdigt med grimskaft o dyl.
Du kan ha en doft som den inte tycker om (kanske du har besökt svinstian eller liknande)
Du kan omedvetet ha skrämt hästen, eller den blivit skrämd när du skulle leda.
Kanske den blir anfallen av avundsjuka hagkamrater om den kommer till dig och de andra också vill hälsa.
Det här var bara lite funderingar. Alltid svårt att ge råd när man inte sett hur hästen beter sig IRL.
Fundera noga på om det är något som du ändrat på sista tiden. Kan vara så enkelt som att du börjat använda en jacka eller regnkläder nu när det börjar bli kallare. Den kanske prasslar eller flaxar?
Lycka till! :bump:
 
Re: NH & ni som tror ni vet hur hästar tänker! Hjälp hitåt!

Tack så enormt mycket allihop :bow: :bow: :bow:

Jättebra tips och idéer tycker jag. Det kan nog både vara en form av testning och/eller att han fått en stöt/blivit skrämd osv. Bra tanke det där med att jag närmar mig för fort, men det problemet har vi faktiskt redan haft och löst en gång :D Igår gjorde han iaf en helomvändning och var superlätt att ta, och kom fram som om inget hänt under veckan. Hoppas det håller i sig bara :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp