NH-nybörjare!!

T

TurboDevil

Hejsan alla där ute,jag har nu tagit mitt förnufft till fånga och betsämmt mig för att börja med NH.Anledningen till detta är att jag har fått en häst som verkar vara väldigt självsäker på sig själv och som jag tror kan hitta på en hel del för att försöka ta ledarskapet. Han har tex. börjat med att vägra gå in i stallet,han fryser i stalldörren.Man kan locka och tjata så mycket man bara kan men jag tror bara inte att han har respekten...Många har sagt snurra honom och försök igen,visst det kanske funkar just då men jag vill vara ledare över honom i alla lägen och då vill jag veta VARFÖR jag snurrar min kuse runt runt...så jag skulle bli JÄTTE glad :banana: om någon snäll själ där ute kunde lära mig grunderna.....har läst runt lite här och läst något om 7 games,vad är det??Jag tar emot alla tips och trix från andra för nu så ska jag lära känna min lille pålle ;) tack tack alla på förhand
 
Min häst gjorde precis som din. Fastnade i stalldörren. Jag gjorde som du skrev. Jag drev honom runt mig. Meningen med det är att ledarhästarna driver sina flockmedlemmar och i den här situationen kan hästen sedan välja. Gå in genom dörren eller jobba runt lite till. Hästen väljer oftast snabbt att gå in. det här fungerade bra på min. Jag började också läsa om 7 games men tyckte det var för svårt att läsa mig till hur övningarna skulle fungera. Jag kontaktade en tjej som håller på mycket med NH och hon kom hem och visade mig tillrätta. Det har gått som en dans efter det.
Mitt råd är alltså ta någon till hjälp för att komma igång. det finns också många bra kurser att gå. Jag har inte tidigare kört så mycket NH men nu när jag skaffat en väldigt ranghög häst som därtill haft ägare som låtit honom bestämma, ja då insåg jag att det här är vad som behövs på en sådan häst.
Har faktiskt träffat en tjej som har häst i det stall jag köpte honom från. Hon beskrev honom som ett riktigt monster och han är faktiskt en pärla.
Lycka till med din häst.
 
håller med bigganl, ta gärna böcker och läs,men du når dina resultat mycket bättre med en tränare.Jämför med dressyr,t ex.Skulle man bara ha en bok till hjälp vid ridningen och aldrig någonsin ta en lektion skulle det vara assvårt!Jag har precis som du nyss börjat träna NH,pga en kaxig unghäst som nu är superfin,jag har verkligen utvecklats nu med det här, det skrämmer mig inte längre när han protesterar utan nu kan jag tolka honom och få igenom mina förslag snabbt.Gå till www.nnha.se och kolla upp olika tränare kanske?kram!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 333
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Hejsan! För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp