Bukefalos 28 år!

Nh. problem med zonen och ryggning

NightShade

Trådstartare
Hejsan! Var på nh kurs förra veckan dock utan min häst då det sket sig med transporten. Fick låna en annan häst på plats istället. Allting fungerade bra på kursen och instruktören tyckte att jag hade ett bra kroppsspråk. Nu har jag provat på min egen häst och då börjat med zon arbetet. Min häst verkar förstå repgrimman då han backar och ger efter när man drar i den men när man ska då honom att backa med hjälp av grimskaftet så förstår han inte alls. Han vill bara gå framåt. Hur mycket energi och rörelser jag än tar mig till så har han inte backat ett enda steg så att jag kan berömma honom. Han är väldigt lätt lärd och arbetsvillig så jag vet att om han backade ett steg och jag berömde så skulle han förstå sen. Någon som har några tips eller haft liknande problem?
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Vi har fått lära oss att man gäller upp repet med båda händerna horisontellt mot hästen "pumpa" mot hästen. Först mjukt och smått sedan gå upp i energi och skaka grimskaftet om det behövs.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Lär hästen ordet "backa" istället. Mycket enklare. Hur ofta i vardagen ställer man sig mitt framför och backar en häst med ett höjt grimskaft? Du backar hästen när du ska runt den vid rykt/hantering, när du ryggar uppsuttet, eller om den ska ut ur transport/annat. Ingen av gångerna står man långt framför.

Hur backar du den nu? Genom att dra bakåt i grimman? Lär in ordet, beröm. Funkar utmärkt.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Vad och hur man gör till vardags har inget att göra med inlärning etc.

TS,
ditt kroppsspråk fungerar uppenbarligen inte med din häst. Det finns många olika sätt att få hästen att prova med att backa och man får prova sig fram. Att stegvis gå från liten signal till maximal är ett sätt, men fungerar det trots allt inte så måste man byta spår.
Antagligen är du otydlig eller har inte hittat det gemensamma språket. Läser du själv vad din häst förmedlar till dig???

Prova: Säg back, samtidigt som du ställer det självklara kravet och fokuserar på att hästen ska ta ett steg tillbaka. Fungerar det inte, var ännu tydligare samt lägg till ett tryck på bogen med ett finger. Minsta tecken på gensvar från hästens sida, ta bort allt tryck. Inget berömtjafs! Hästens belöning är att samtliga tryck försvinner plus att du visar "rätt gjort" medelst din kropp.

LIA
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Min häst verkar förstå repgrimman då han backar och ger efter när man drar i den men när man ska då honom att backa med hjälp av grimskaftet så förstår han inte alls.

Jag förstår inte riktigt denna mening. Hur menar du att han backar när du drar i grimskaftet? Varför ska han backa då? och en till fråga: använder du inte rep?
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag förstår inte riktigt denna mening. Hur menar du att han backar när du drar i grimskaftet? Varför ska han backa då? och en till fråga: använder du inte rep?

Vi fick lära oss att man backar mha repet. Man står då framför hästen och "pumpar" det mot hästen. Inget dragande överhuvudtaget...

NH rep är det givetvis... men av gammal vana så blev det grimskaft nu när jag skulle skriva ;)
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

TS,
ditt kroppsspråk fungerar uppenbarligen inte med din häst. Det finns många olika sätt att få hästen att prova med att backa och man får prova sig fram. Att stegvis gå från liten signal till maximal är ett sätt, men fungerar det trots allt inte så måste man byta spår.
Antagligen är du otydlig eller har inte hittat det gemensamma språket. Läser du själv vad din häst förmedlar till dig???
LIA

Ja självklart så försöker jag läsa av hästen. Jag förstår att han inte förstår eller hur man nu ska säga, men jag vet att om jag ändå bara fick han att ta ett yttepytte steg eller visa tendensen till ett steg bakåt och jag berömde eller lättade på trycket så skulle han förstå. Det är därför det är fruktansvärt enerverande.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Lär hästen ordet "backa" istället. Mycket enklare. Hur ofta i vardagen ställer man sig mitt framför och backar en häst med ett höjt grimskaft? Du backar hästen när du ska runt den vid rykt/hantering, när du ryggar uppsuttet, eller om den ska ut ur transport/annat. Ingen av gångerna står man långt framför.

Hur backar du den nu? Genom att dra bakåt i grimman? Lär in ordet, beröm. Funkar utmärkt.

Nej, det är klart ;) Men för att kunna gå vidare i de övningar som jag har lärt mig så är det a&o att denna del funkar...
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

ok, då är jag med, Blev lite förvirrande när du skrev fel om att dra i hästen och att den då skulle backa, totalt ologiskt.

zoonen är ju väldigt grundläggande och återkommer ju hela tiden sen. Var noga med att den funkar vid alla situationer, på långt avständ, från sidan, bakom dig. vissa hästar har ju en tendens att vilja vara i "knäet" på sina ägare, då är det extra viktigt att man jobbar med zoonen. andra är mer avvaktande och vill hellre ha distans, då kan man "hala in hästen" mot sig, lr snarare be den komma till dig och visa att det är jättemusigt att vara nära människor ( misshandlade hästar lr som på annat sätt farit illa pga människan kan ha svårt för detta, sen när de fått förtroende för en så kan det plötsligt bli motsatt problem att den bara vill gå nära "sin" människa). så det är lika viktigt att oavsätt vilken position du och hästen har att den känner sig ok med det och att du enkelt kan få hästen vid det avståndet och den positionen du bett hästen om.

Ang. ryggningen så börja alltid med små signaler. i början när hästen inte förstår vad de betyder så ta det ganska långsamt, alltefter blir du större och ökar din energi. försök göra handrörelserna sidleds och absolut inte upp och ner, det är bara ett onödigt obehag för hästen. Tänk på att repet är det sekundära i allt, det är din positon, din energi, ditt kroppspråk som är det viktigaste. om detta inte hjälper ta då och använd dig även av repet.

hästar som redan kan backa för handen kan man bli större på direkt, då det bara är ren ingnorans från hästens sida. men vid inlärningsstadiet är det viktigt att ta det stegvis.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Ja det är just det jag känner att det är så pass grundläggande att jag vill att det ska fungera innan jag börjar med annat. Han kan ju backa för handen sedan tidigare. En sak som inte hjälper är att han kan gå rakt fram förbi mig när jag går upp i energi och bara gå runt mig i en sådan takt att jag inte hinner framför och vifta med repet eller hur man nu ska uttrycka det. Har provat genskjuta honom flera gånger men då fortsätter han åt sidan och går som runt mig i en cirkel om jag stannar.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Har du tränat något på förflyttning av bakdelen? Att hästen ska trampa över med innerbenet? Det kan du ju annars ta till om hästen bara springer ifrån dig.

Handlar det om att din häst bara passar på att ta sina egna vägar för att du inte är tillräckligt snabb, ja då får du öva på tajminingen.

det är väldigt svårt att sitta och ge råd genom datorn när jag själv inte sett er, det kan vara så att det är något du gör omedvetet som försvårar allt.

När du går upp i energin då springer han förbi dig. Menar du att när du ber om mer backning att han då inte vill göra det och därmed flyr eller är det vid zoonen att när han kommer för nära dig och du då höjer din energi som han inte tar på allvar?

har du bett honom att han ska stanna, ja då ska han oxå stå still. Står han inte still så får du backa honom nått steg, kanske får du till en början bli stor (eftersom han redan vet vad det betyder och ändå ignorerar det), sen ber du om nått steg till och då med mindre signaler.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

När du går upp i energin då springer han förbi dig. Menar du att när du ber om mer backning att han då inte vill göra det och därmed flyr eller är det vid zoonen att när han kommer för nära dig och du då höjer din energi som han inte tar på allvar?

har du bett honom att han ska stanna, ja då ska han oxå stå still. Står han inte still så får du backa honom nått steg, kanske får du till en början bli stor (eftersom han redan vet vad det betyder och ändå ignorerar det), sen ber du om nått steg till och då med mindre signaler.

Nu har jag bara hållit på så pass kort tid men han springer åt sidan när jag går upp i energi när jag vill få honom att backa längre bakåt... han viker av åt motsatt håll och håller sig så att jag hamnar vid sidan av strax bakom bogbladet... Har provat att göra en lite apdans, göra mig större och tvär gå emot honom men han backar aldrig... Går bara åt sidan som jag beskrev.

Gällande förflyttning av bakbenen så har vi tränat det på kursen... Han kan det sedan tidigare mha att man petar på honom med fingrarna... Han är väldigt känslig. Men jag vette tusan om jag kan få honom att vända sig på så vis när han är på g...
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

en liten tanke.... om det är så att du är så osäker på hur du ska kommunicera "rätt" med din häst som du skriver samtidigt är väldigt samarbetsvillig och känslig.... är det inte läge då att om du ska köra NH med den, faktiskt få konkreta råd och tips tillsammans med hästen, inte via internet på distans, via enbart saker du lärt dig på en helgkurs med en annan häst, och för en tränare som inte sett just din häst?

bara en tanke. Jag tycker det känns så himla onödigt och bäddar för problem när du är osäker på hur du ska göra, och inte haft hästen med dig på kursen.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Tanken var att både jag och hästen skulle åka iväg på kursen men nu blev det inte så pga diverse olika anledningar. Jag har gått nh-kurser förr och tränat min förra häst så jag är inte helt grön. Det enda jag undrade över när jag startade tråden var hur jag kan förstärka min energi mha repet för att få hästen att backa vid ryggning ur zon. Jag tycker att jag har fått bra tips och fortsätter därför gärna att hålla tråden öppen med tanke på att man lär så länge man lever och man kan aldrig få nog av tips/kunskap ;)
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag skulle väldigt gärna vilja se din apdans :D! Han vet uppenbarligen att du har svårt att komma åt honom just då och passar på att finta ;). Hästar är inte dumma.

Jag tror de kommer med tiden när du får in det i kroppen mera. Hoppas du kan ha med honom på nästa kurs så ni kan träna på det tillsammans. Eller snarare att du kan träna på det . Oftast är det ju människan som är den långsamma, vi överanalyserar och krånglar till det.

Han får bli din lärare. En dag sitter det och du kommer inte att förstå varför du gjorde ett så stort problem av saken. Sen när ni går vidare kommer du att möta nya utmaningar, då kanske du blir osäker och hästen kommer såklart att känna det, men ju säkrare du blir på dig själv och vad du sänder ut för signaler desto roligare och enklare blir det.

Man får alltid kämpa mest med sig själv, så är det alltid oavsätt vilken nivå man befinner sig på.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Alltså, uppstår bara dessa problemen när du vill "använda NH", ha långt rep och inte ta i det och liknande? Visste inte riktigt hur jag skulle formulera det :o Men tex att han springer vid sidan så du hamnar bakom bogbladet och sedan springer han framför/runt när du vill backa honom. Är ditt problem att du inte kan hindra honom från det mha kroppspråket eller kan du inte kontrollera honom mha att ta i repet heller?

För min häst, som inte tränas ett dugg a la NH, har ryggning varit svårt från marken. Och att stå framför och få honom att baka sådär som du beskriver med repet har varit skitsvårt. Vi har deltagit på skoj på 2 olika NH-kurser där de två tränarna ville att vi skulle göra så. Visst, min häst backade när repet slängde men det var ju efter att ha höjt huvudet till max vilket åtm på honom resulterar i helt låst rygg och en mycket obekvämt och oönskat sätt att rygga på. Han är sådan att han sätter upp nacken och spänner sig när han inte förstår och då blir det ju toksvårt att rygga, som ju är helt beroende av att de kan komma upp med manken/ryggen lite åtm.

Att backa honom genom att stå bredvid, snett framför, bakom eller sitta på har aldrig varit på långa vägar så svårt som det med repet, just för att man lätt kan visa och guida och slippa spänningen - man gör det lätt för hästen att backa. Så jag har helt enkelt tagit det därifrån. Han är en gudomligt snäll och uppmärksam häst och det var helt logiskt för honom att ta backningen stegvis. För jag vill ha honom lättbackad även om jag skulle stå precis framför. Något rep ser jag dock ingen nytta med att "lära in"/använda i vårt fall, jag backar endast när det behövs i vardagshanteringen och orkar aldrig ta på grimman :o

Mao, varför inte testa lite snett framifrån/utifrån vad som fungerar i nuläget? Ni har väl redan en fungerande kommunikation? Bygga vidare på den och utveckla den kanske?
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Vem har gått in i vems zon?

Om människan har gjort så kan likaväl den backa. Ger djuret respekt. Inte bara tar.

hästar utnyttjar inte inte zonen som rovdjur. Backar man- undergiven.
De flyr- gräsätande flyktdjur.

Jag fattar inte denna fixering vid att backa dem- visa sin makt som det rovdjur vi är:crazy:

Antingen dresserar man dem till att kunna backa för att det finns orsak till det ibland, men inte för att maktutöva.

alla hästar ger andra hästar en chans att sticka sin väg- inte rygga undan.

Lär hästen ordet backa o man kan backa den på håll- om det behövs.

Om ni står en bit bakom hästen o den ska backa på enbart visuell signal- varför göra det omständigt när vi nu är utrustade med annat än neandertalspråk o hästar lär sig snabbt våra ord.

Är det ngn prestige i att göra det så svårt som möjligt för hästen?
Läsa handsignaler- som människan inte alltid tänker på mm.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Hihi, min är jättekul just med ordet "backa". Han blir väldigt ofta ombedd att backa, han vill nämligen stå en fot utanför gummimattan på gången (står lös). Jag vill ha honom på mattan, där är han inte ivägen för spring framför och riskerar inte att halka. Dessutom är det en enkel gräns att ha, han får röra sig som han vill på mattan (inkl att vända runt) men inte gå utanför och står han på "fel" håll (väldigt lätt definierat) så säger man bara åt honom på valfritt vi när man är på väg tillbaka och ska pilla på honom så ställer han sig rätt igen. Och jag rör mig mycket runt honom i stallet så röstkommando är använt 10 gånger av 10 typ, då har han ju ställt sig rätt när jag kommer fram - jag är lat och det är väldigt smidigt ;)

Med andra ord vet han preciiiiiis vad "backa" betyder och han går att backa från alla lägen och långt håll. MEN, oftast så har han ju ställt sig på "fel" ställe för att han VILL stå där. Då får man alltid reaktionen i ordningen (på ett kort, kvickt "backa!"):
"Jag hörde inte, hoppas hon inte såg jag hörde." Står still och låtsas som ingenting.
Han märker att jag såg att han hörde/vet att han hör och tittar mot mig.
Jag säger typ "Tiger...." eller "men du...?".
Tiger tittar bort igen och VILL verkligen inte, men ser hur hela han bara "åh neeeeeej...!".
Så säger man "backaaaa", eller typ "Duuuuu"
Då ruskar han på huvudet samtidigt som han sänker det och backar och glor tillbaka glatt sen igen jättenöjd över sin bragd - för han vet ju att han får några berömmande ord varenda gång :love:

Sjukt vad de lär sig, han vänjer sig nästan av med kommandona själv ju när han kopplar ihop nya ord, tonlägen och situationer hela tiden.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

För övrigt har jag haft honom i 5.5 år (sedan 2.5 år) och jag började väl be om backning fler steg än de första han bjöd på typ i somras/höstas från marken. Alltså be om mer backning än just bara rätt reaktion - att ta ett - några steg bak. Just för att jag INTE vill hamna i läget att han spänner till och inte backar avslappnat.

Från ryggen vid "slappridning" (för mig alltså, inget ont om någon känner igen sig :D) när vi vart ute och brötat i skogen i grimma så har jag istället låtit honom backa det han bjuder på, stått still, bett om backning igen, så det blivit två helt separata grejer. Alltså när vi typ fastnar i gransnår och sådant och behövt backa några fler steg än typ 3 ;)

Från ryggen när jag rider normalt är det en helt annan sak, där rider man ju sig till en ryggning och då utgör stegantalet inga problem alls så fort hästen förstår samverkan mellan hjälperna.

Jag är alltså oxå lite inne på axels spår om att visst ska det gå att backa, men jag backar inte "bara för att" i tid och otid och jag tränar definitivt inte regelrätt på att backa. Det känns iaf för mig som en "svår" grej jag inte vill tjata. Jag tycker faktiskt inte alls att det ska vara lika självklart som att be hästen gå i alla andra riktningar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har tränat väldigt lite "riktig NH" men har alltid hanterat häst utifrån det tankesättet. Har hållt mig till det lilla jag...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 638
Senast: caballo_precioso
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 271
J
Träning Hejsan! Jag har ett riktigt problem.. LASTNINGEN!! Vi ska till Atg:n om några dagar och tänkte att eftersom hon är så stökig vid...
Svar
18
· Visningar
1 489
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp