NH-träning av folk?

J

Jagga

Har min häst stående på en liten ridskola, där vi har ett löpande helgjourschema där både fodervärdar och privathästägare ingår. Allt brukar flyta bra med morgonfodring, utsläpp, insläpp och kvällsfodring.

Nu i helgen hände tydligen något vid insläppet och jag fick höra en historia om att min häst "anfallit" och sparkat mot den som skulle ta in honom. Vad som hänt vet jag inte riktigt säkert (kan ju ingen veta som inte var där) men man kan ju bara spekulera i scenariot. Troligen var det så att man gick längst ner i hagen och hämtade honom, där han stod och nojsade med de andra hästarna över staketet. De andra hästarna som väntade på sin tur att komma in har väl då börjat röra på sej och han har tagit några stora steg (ja, han ÄR stor - 1,74) och höjt huvudet. Antagligen har då den som höll i ryckt till i grimskaftet en eller två gånger och sedan tappat taget och han kom lös (i hagen) och började kuta runt. Hittade grimskaftet avslitet i hagen och haken kvar i grimman, hästen var uppjagad och lite skärrad på eftermiddagen och kvällen men lugnande ner sej efterhand.

Ingen skada skedd kan tyckas. Men den här personen som nu "lyckats" framkalla denna farliga best ur min rätt så timide pålle, har ju fått vatten på kvarnen och talar vitt och brett om hur otäck han nu är att handskas med. Och det är väl tyvärr så att många hör sådant och blir osäkra, sprider rädsla och osäkerhet omkring sej och det hela blir som en ond cirkel med mer osäkerhet, mer rädsla och fler hästar som känner av detta obehag och reagerar - som hästar gör genom att bli vaksamma och spända. Jag anser att det här inte skulle ha hänt om man hanskats med hästen på hästens villkor, tänkt efter innan osv.

Det är ju inga kattungar som vi har gående i hagarna, och de uppför sej ju inte som sådana heller. Vad jag skulle önska är att man kunde införa NH-träning av folk också, så de lär sej att ens eget beteende kanske är orsaken till att incidenter uppstår (inte första gången för den här personen) och att inte skylla hästen för vad som händer - när det är så lätt att tänka efter lite, före.

Är det någon som har någon erfarenhet av något ställe där man kör någon form av introduktionsutbildning i handhavande av hästar inför jourtjänst?
 
:smirk:, jaadu, det hade verkligen behövts till många!! Jag fick reda på att i mitt förra stall hade stallägaren fått banka (!!!!) på min häst varje morgon för att han skulle gå ut ur boxen...detta pga att jag lärt min häst att inte gå ut mer än på kommando.
Jag hade sagt det till stallägaren att du bara behöver "bjuda ut" honom med en lätt pussning, men det hade väl h*n glömt bort, så det var kul att få reda på :(

Nä, sannerligen kan många människor behöva lära sig mer om sitt eget kroppspråk och beteende, men det är inte så lätt. Det enda man kan göra är att försöka lägga fram det på ett bra sätt, och vill de ha tips och hjälp så får de gärna det. Men mentaliteten hon många är ju att "jag vet bäst", så lätt är det inte...
Hoppas din häst mår bra efter det racet!

//Cutie
 
Det var verkligen trist att din häst baktalas. Vad jag undrar är om ni inte har stallmöten, för där borde ju det vara perfekt att ventilera hästhantering över lag. Om nu alla ska ta hand om allas hästar är det ju faktiskt en del grundläggande säkerhetsaspekter som alla borde få en genomgång i. Jag har själv förfasats mer än en gång när människor behandlar andras hästar precis som om det vore deras egna snälle häst, som är van att ledas in i pannluggen t.ex. Man måste betänka att hästar är olika, och att säkerheten ska gå främst.

;) Hoppas det ordnar upp sig! /Krocket
 
Känner igen det där väl! Det är tråkigt när det är mäniskan som gör fel och så råkar hästarna illa ut för det! :(

Min häst släpptes ihop med två ston för något år sedan. Han är ranghög, men riskerar han att skadas ger han upp. Ett av stona var också ranghög och de andra stoet låg i rang.
Det låga stoet var brunstigt, vilket ägaren inte upplyst oss andra om.. :crazy:
Det som sker är då naturligtvis att min häst hälsar på det ranghöga stoet, inga problem utan de blåser snällt på varandra. Sen ska han hälsa på det brunstiga stoet, men ICKE säger sto nr2! Han försöker gå mellan för att få hälsa, men då vänder sig det ranghöga stoet utdelar en ordentlig spark på min häst. Min häst blir förbannad och sparkar tillbaka. Efter någon minuts bråkande ger de sig.
Min häst går iväg och betar istället och allt blir lugnt.

Sen dess är min häst stallets MONSTER som är ute efter att sparka ihjäl alla andra hästar och ingen vågar släppa ihop honom med sin häst (förutom en ny, underbar räddande ängel till tjej som kom till stallet i somras, så nu ÄNTLIGEN har han en hagkompis! :)).
Okej att man är rädd om sin häst, men det behöver ju inte gå till överdrift pga okunskap. :mad:

Vet hur du känner det... Men vad ska man göra? :crazy:
 
Denna diskussion är alltid lika fängslande att höra.
Själva har vi en liten herre som tidigare varit ranghög och tuff. Detta informerade jag, av välvilja, till övriga hästägare i stallet.
Han var inblandad i diverse bataljer i början och rasade i rang. En ägare, till en ranglåg föriktig herre, pratade med andra, obs! inte mej, om vår förskräcklige best och hans beteende. Det pratades om att inte våga ta in från hagen, ge hö etc. SUCK_ Lugnet infann sig som det brukar bland hästar.....Sedan flyttade ett sto in och sällade sig till gänget av äldre gentlemän. Hon startade med att brunsta och karusellen drog igång på nytt.
Helt plötsligt tog deras lille gentleman över, gav de andra stryk och gick som en vakthund med en radie på minst 10 meter runt honom och stoet. Hästägaren ville först inte tro, innan hon såg med egna ögon hur han betedde sig, att deras häst var som alla andra hästar.
Det borde vara obligatoriskt med kunskap i hästars beteende innan du skaffar en.

merman
 
:bow: håller helt med min NH tränare är kalas han lär ut hur man själv som människa ska göra och inte göra när man är bland hästar!
 
Hästvett nh osv

Jag måste bara komma med en egen historia.
Vi hade tidigare vår lilla c-ponny i ett "fint" stall med bara stora "fina" hästar. Vår lilla kille har alltid varit mycket bra på att bete sig (hanteras av vår son på 3 år)
Det började komma historier från stallägaren med sin anställda om hur farlig vår lilla ponny var. Droppen var när den anställde hästskötaren hade blivit nersparkad bakifrån i huvudet. Ja helt enkelt blivit attackerad!

Trodde inte en sekund på stallägaren så vi sökte upp hästskötare. Jo, hon var rejält söndersparkad i bakhuvudet-örat-kinden. Vet ni vad som hade hänt?
Jo, istället för att gå stigen till hagen på morgonen (cirka 15 meter från boxen) hade hon tagit "genvägen" som är några meter närmre nerför berget som var isklätt. Det var mitt i vintern. Hästskötaren hade halkat nerför berget och dragit med sig vår ponny i fallet. Eftersom han kom efter så fick hon den här sparken (och vår ponny fick fula skrapmärken på kroppen)
Vi blev av stallägaren i princip rekommenderade att avliva den farliga ponnyn för allas säkerhet. :mad:
Vi bytte stall istället!

Så ibland undrar man hur psykologiska hästmänniskor är. Dom kanske skulle ha en hamster istället? :)
 
Re: Hästvett nh osv

Har varit med om samma sak!!!

Fick höra att min häst(då hingst) var livsfarilig att ta ut. Mna var tvungen att ha träns med stigbett och 2 longerlinor och sedan minst 2 som håll i han.
Men tacka fan för att en häst blir stirrig när man redan innan man gå in i boxen är fientlig mot hästen och kommer in med attetyden....HÄSTJÄVEL du skulle bara våga nått då jävlar ska du få en känga du sen glömmer och man är livrädd vilket hästen känner på sig och undrar va fan det är som händer en hel dussin med människor kommer och gapar och skriker!!!

Man får en häst man förtjänar min vän(NH TRÄNARE) kunde gå med han utan problem i repgrimma visst han var unghingst då och livet lekte säg mig vilken unghäst som inte busar ???

Attityden mot hästarna är A OCH O går vi in till en häst livrädda och nästan intar en fientlig beteende så visst fan blir hästen skärrad och testar dig.
Men går du in till hästen och sätter på grimman och går till hagen händer det oftast inget!!

Att säga att en häst är HELT supersnäll är att ljuga en häst kan bli rädd och springa över dig även den snällaste ridskolehästen!
 
För att inte tala om alla som ska komma och gagga om hur faaaarliga DERAS hästar är, så när jag ska ta ut dem MÅSTE jag ha kedja över nosen och träns och bla och bla och äsch, för när jag väl tar ut dem som jag gör med alla andra (med grimma och utan att sträcka grimskaftet om inte HÄSTEN kräver det under ledandets gång) så har det fungerat HUNDRAPROCENTIGT.
 
Det borde vara obligatoriskt med kunskap i hästars beteende innan du skaffar en.

merman

Ja, man borde få göra ett prov med blandade frågor vart 3:e år eller så när man har häst.. :smirk:
Många frågor skulle det nog bli!
 
hästen var uppjagad och skärrad på eftermiddagen och kvällen men lugnande ner sej efterhand.

Är det inte också lite överdrivet? En häst är väl knappast skärrad en hel em och kväll efter att någon tappat den så den kutat runt i hagen? Tråkigt att någon snackar skit om din häst men det här var väl lite att ta i åt det andra hållet? Kan det inte vara så att ni pratar runt varandra lite åt båda hållen?
 
Uppjagad

Jooo. När jag kom ner till stallet vid halv sextiden (em/kväll för mej :D) så var han svettig på hals och bröst, hetsade lite när han åt av höet som fanns kvar, rörde sej oroligt runt i boxen. När jag tog ut honom sedan han i alla fall ätit klart och började skritta fram så var han mycket spänd och ryckte till för alla möjliga småsaker från att någon gick förbi på vägen till att det låg några hinderdelar på banan, blåste upp sej och letade orosmoment. Något han då inte brukar göra "till vardags". Så jag tycker inte det var överdrivet att skriva så som jag gjorde.

Däremot kan jag ju hålla med dej om att vi inte talar MED varandra - något jag tycker är mycket tråkigt och skulle önska var annorlunda. Nog för att jag försökt men finns inte samma vilja från andra hållet så faller sådana försök platt till marken, tyvärr. Och att det ju skulle gagna alla om vi alla var lite mer "hästiga" när vi hanterar djuren.

Men min fundering om NH-träning för oss som hanterar hästarna var ju den egentliga frågan.
 
Re: Uppjagad

Min generella uppfattning är att det är människor som behöver Nh-tränas. ;)
Knappast hästar i alla fall. De pratar ju redan sitt språk. :cool:
 
Om man har synpunkter på hur ens häst skall hanteras och det är många som skall hantera den så är det dömt att misslyckas, det finns alltid någon som gör på i ägarens ögon fel sätt. Visst är det bra om alla får en kurs i hur var och en vill ha sin häst hanterad....men vem skulle orka ? Det räcker ju med tex att fråga hur gör du när du släpper en häst i boxen/hagen så svarar alla mer eller mindre olika, det finns inget rätt och fel.
 
Och har man en häst som är lite känsligar/tuffare och inte riktigt klarar av att bli hanterad av okunniga/dumma/rädda människor så kanske man inte ska ha den i ett kollektivstall!!!!

Det är alltid ägarens sak att se till att ens häst kan hanteras av de som måste hantera den. Sen händer det alltid olyckor ändå, hur försiktig man än är. Men ansvaret ligger hos ägaren att ge de bästa möjliga förutsättningarna! I det ligger ansvaret att inte låta sin häst bli hanterad av personer som inte klarar av den.

/Anna
 
Och har man en häst som är lite känsligar/tuffare och inte riktigt klarar av att bli hanterad av okunniga/dumma/rädda människor så kanske man inte ska ha den i ett kollektivstall!!!!

Jag glömde att skriva den här meningen i mitt förra inlägg ! Men precis så tänkte jag !
 
Håller med Gunther...
Detta är också varför jag inte har häst med sådana här arrangemang ,det är för många potentiella okunniga/dumma/elaka människor som kan pajja min häst .
Icke .
 
Jag vet inte, men jag tycker att det är rätt obehagligt att människor som är rädda för hästar ska hantera dom!
Alla hästar kan hitta på bus. När det blåser ute alla vill komma in samtidigt t ex.
Ingen häst är "säker".
För att inte tala om att vilken häst som helst kan bli rädd och studsa som en studsboll hela vägen in till stallet.
Är man rädd för hästar och/ellerinte kan något om dess beteende ska man inte hantera dem. Det kan gå riktigt, riktigt illa!

Det är vad jag tycker! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp