Bukefalos 28 år!

P

peroseng

Jag har funderat lite över det här med natural horsemanship. Har varit på praktik i ett stall där dom hade en lite annorlunda syn på hästhållning än vad jag är van med. Stallägarens åsikt var att alla människor är dumma i huvudet och inte förstår nånting och att alla hästar är jättefina fast dom stegrar sig, bockar som rodeohästar och skenar utan att man vet varför. Pat Parelli var en sådan person man skulle se upp till. Jag blev tvingad att rida hästar som kastade av mig fast jag inte ville och var jätterädd. Sa jag att det var någon häst jag inte vågade rida blev hon irriterad eller arg. Är det detta som kallas NH. I stall där dom hållit på med traditionella metoder har jag aldrig blivit tvingad till något jag inte velat. En sak dom också tyckte var att tävlingshästar på hög nivå ska bocka och stegra sig men jag har alltid trott att sådant beteende inte är önskvärt. Jag har alltid trott att natural horsemanship är ett mjukare sätt att hantera hästar på men på något sätt verkar det handla om väldigt mycket tvång att till varje pris få någon att göra som man vill utan att använda fysiskt våld att man måste fast man inte vill eller vågar och att psykiskt bryta ner individer.:confused:
 
Sv: Nh

eh.. det låter som en galning och är absolut inte sunt horsemanship i mina öron, varken naturligt eller annat.
 
Hon hade en sak rätt...Parelli är nån att ser up till. MEN även vem som helst kan sabba det om de inte lyssna till vad han säger. Och jag tror denna tjejen har missat nåt.

Parelli säger jämt. Man ska inte rider om man törs inte just då. Och "när ska man hoppa av en häst? Den stunden du tänkar på det!". Det absolut inte ingen träning program med våld eller tvång. Tyvär men kanske din stallägare förstår inte engelska riktig om hon studera Parelli.

Inte alla hästar är fin. Vissa kan har mental problemer också vissa är jätte snälla och vissa är våldsamt. Ditt liv är absolut inte värt att rider hästar som du tror kan vara farlig. Du ska genast säger nåt till din lärare och slutar där. Det är inte NH och du vill inte lära sånt kunskaper. specielt om du känna sig ner trängt och rädd.
 
Sv: Nh

Man ska överhuvudtaget inte göra något med hästen den dag det inte känns bra! Daglig skötsel behöver den ju, men du ska absolut inte sitta upp på den eller nåt sånt. Det ska kännas bra i magen att gå till stallet! Du ska se fram emot att få umgås med din häst! Du ska tycka att allt fungerar, eller åtminstonde går i rätt riktning. När både du och hästen är nöjda och harmoniska, kan vi börja snacka NH !
 
Sv: Nh

Hon har helt fel!
NH bygger på att man har ett harmoniskt förhållande med sin häst, ser till hästen som en individ och vän, att hästen har förtroende och respekterar sin häst likaså ska hästen lita på och respektera sin ägare
 
Sv: Nh

Låter inte som NH... Snarare som en knäpp stallägare :devil:! Man ska ju inte bli tvingad till att göra nåt om man är rädd, då känner ju hästen det och... Tja, ni kan ju räkna ut resten själva :crazy:...! Meningen med NH är väl att man ska lita på och få/ha en bra relation till hästen? Och man litar ju inte direkt på den om man är rädd :mad:?! Eller är jag helt ute och cyklar :p?
 
Sv: Nh

Och såklart att hästen litar på en själv till 110%!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 194
Senast: AbCdE
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 460
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp