ni erfarna studenter

ameo

Trådstartare
Moderator
Sitter och kollar efter läroböckerna till min nästa kurs (på universitetet), som börjar nästa vecka. Och har just insett att en av böckerna vi ska ha är slut överallt och ny utgåva väntas en det finns inget datum angivet.
Jag scannat blocket och där finns ingen...

HUR hade du agerat?
 
Sv: ni erfarna studenter

Jag hade kontaktat kursledningen och påtalat problemet. Vettiga universitet brukar ordna det med förslag på likvärdig litteratur, alternativt kopiera upp kompendium med material tills boken finns att få tag i. Sen finns det ovettiga universitet också, men att kontakta ansvariga är ändå steg ett.
 
Sv: ni erfarna studenter

Sitter och kollar efter läroböckerna till min nästa kurs (på universitetet), som börjar nästa vecka. Och har just insett att en av böckerna vi ska ha är slut överallt och ny utgåva väntas en det finns inget datum angivet.
Jag scannat blocket och där finns ingen...

HUR hade du agerat?
Lånat på universitetsbiblioteket eller köpt begagnat, beroende på hur viktig jag bedömer att boken är. Om det är en väldigt viktig bok upplyser jag kursansvariga/institutionen och påtalar problemet, är det en mindre viktig bok låter jag det vara.
 
Sv: ni erfarna studenter

På universitetsbiblioteken brukar det alltid finnas ett kursreferensexemplar att tillgå. Så sitt på biblioteket och läs, kombinerat med att du kopierar särskilt viktiga avsnitt.

Ett annat tips är att se om du kan hitta boken på scholar.google.se.

Men är boken slut på förlag så brukar åtminstone jag se till att lösa det för studenterna, givet att problemet påtalas gör mig.
 
Sv: ni erfarna studenter

tack för era svar :bow:

Grejen är väl att vi är bortåt 50-60 studenter som börjar kursen ifråga i nästa vecka och även om det finns referensex på biblioteket så lär det ju bli slagsmål om det. Jag ringde bokus och nästa utgåva väntas i slutet av juni, så det är ju rätt kört - då är kursen tentad sedan nästan en månad.
jag har påtalat problemet för kursansvarig så får vi se vad som händer. Jag tror att boken är rätt viktig för kursen.
 
Sv: ni erfarna studenter

Organisera er och kopiera ut kapitel efter kapitel ur boken! Kursansvarig borde ha ett ex ni kan låna.
 
Sv: ni erfarna studenter

Sitter och kollar efter läroböckerna till min nästa kurs (på universitetet), som börjar nästa vecka. Och har just insett att en av böckerna vi ska ha är slut överallt och ny utgåva väntas en det finns inget datum angivet.
Jag scannat blocket och där finns ingen...

HUR hade du agerat?

Gått till biblioteket, lånat boken och kopierat den. Och varskott universitetet, eventuellt vill de kanske byta ut den i så fall.
 
Sv: ni erfarna studenter

Gått till biblioteket, lånat boken och kopierat den. Och varskott universitetet, eventuellt vill de kanske byta ut den i så fall.
det är en bok på över 700 sidor (nästan 1,6 kg), känns aningen övermäktigt att kopiera - eller?
 
Sv: ni erfarna studenter

det är en bok på över 700 sidor (nästan 1,6 kg), känns aningen övermäktigt att kopiera - eller?

Plus att det är synnerligen olagligt att kopiera en hel bok. Det är brott mot upphovsrättlagen - du stjäl från förlaget och författaren helt enkelt.

Om kurslitteraturen inte finns att få tag på och du förväntas läsa den kan universitet kontakta förlaget och be om tillåtelse att kopiera. De måste vanligtvis betala för det dock. Universitet kan utan att betala ersättning kopiera högst 15% av en bok och högst 15 sidor.
 
Sv: ni erfarna studenter

tack för länken Ramona
Där fanns faktiskt två begagnade...
Fast det räcker ju inte långt till 50+ studenter som börjar samma kurs nästa vecka, tyvärr. Jag hoppas att kursledningen kan hitta någon bra lösning.

Och Kixlin - jag vet ju det där också, men det skulle ändå inte falla mig in att kopiera en hel bok.
 
Sv: ni erfarna studenter

Vilken bok är det?

Jag vill minnas att du läser receptarie i Kalmar, jag gjorde det första året för ett par år sedan så det kan ju kanske finnas en del böcker eller vettiga alternativ att få tag på från tidigare årskurser.

Men som sagt, minns också det där med att den bok inte fanns som vi skulle ha och det tycktes stört omöjligt att för kursansvarig att hitta en likvärdig bok vi kunde använda istället.
 
Sv: ni erfarna studenter

Stämmer bra det. Det är "Pharmaceutics: The Design and Manufacture of Medicines" jag jagar efter. Men vi får väl se vad kursledningen säger...
 
Sv: ni erfarna studenter

Den finns i lager på Amazon UK så det går ju att beställa därifrån. Det är en ny upplaga på gång så det är väl därför som förlaget inte bryr sig om att trycka fler av den här upplagan. Beställningar förs över till nya upplagan istället.
 
Sv: ni erfarna studenter

Förresten, kollade direkt på förlaget och den är INTE slut där oavsett vad Bokus säger. Du kan beställa direkt från förlaget och den finns som elektronisk bok också. Kolla på www.elsevierhealth.co.uk.

Om jag var du skulle jag ta kontakt med förlaget och förhandla till er ett bra pris om ni köper ett gäng böcker tillsammans. Har de många böcker kvar i lager så vill de nog mer än gärna bli av med dem innan den nya upplagan kommer eftersom de gamla böckerna bara slängs då. Ni kan säkert förhandla till er en rabatt på 15-25% och fri leverans. Dessutom är böcker i UK momsfria.
 
Sv: ni erfarna studenter

Tack tack för tipset!
Jo, det är ju en ny upplaga på ingång, den kommer i slutet av juni enligt bokus. Men då är det ju liksom för sent, när kursen är slut...
 
Sv: ni erfarna studenter

Tack tack för tipset!
Jo, det är ju en ny upplaga på ingång, den kommer i slutet av juni enligt bokus. Men då är det ju liksom för sent, när kursen är slut...

Telefonnumret är +44 (0)1865 844 640. Det enklaste är bara att lyfta luren, slå dem en pling och fråga hur många de har i lager och hur många ex ni måste köpa för att få mängdrabatt. Jag har själv jobbat på andra sidan telefonluren och jag skulle gett rabatt på beställningar över 10 ex. Kan ju inte garantera att de säger samma sak men det kostar ju inget att försöka (ja, förutom telefonsamtalet då).

Synd bara att ni måste använda den gamla upplagan och inte kan vänta på den nya.
 
Sv: ni erfarna studenter

Tack igen!
Jag är så bedrövligt dålig på att prata engelska, men jag skickade ett mejl i alla fall... Så får vi se om det löser sig.
 
Sv: ni erfarna studenter

Den finns i lager på Amazon UK så det går ju att beställa därifrån. Det är en ny upplaga på gång så det är väl därför som förlaget inte bryr sig om att trycka fler av den här upplagan. Beställningar förs över till nya upplagan istället.

Bra tips! Jag tänkte också på Amazon. De brukar vara jättesnabba att skicka.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 810
Senast: Twihard
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 524
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp