ni kattkunniga, skulle ni kunna..

C

Cosima

..berätta om det viktigaste att tänka på när man fått hem en katt, vad man bör tänka på , och hur man lär katten att klösa på klösbrädda osv..
Vore även tacksam för tips på bra kattsidor, och övriga tips.
 
Oj...det finns mycket att tänka på när man får hem en katt. Det smartaste du kan göra är att låta katten gå ut ur transportburen när den själv vill, om du "tvingar" eller försöker locka ut katten så kan det bli väldigt stressigt för katten.
När katten väl har kommit ut så kan du låta den undersöka lägenheten/huset själv. Om du har det väldigt stort så kan det vara idé att stänga av en del och ta lite åt gången.
Allt finns väl givetvis på plats när katten kommer? det är viktigt att den ser vart toan står, vart vattnet är och vart den ska äta.

Ett smart trix att lära katten att klösa på klösbrädan är att faktiskt själv göra det när katten ser på. Dra dina naglar långsamt upp och ner på klösbrädan när katten ser på.
Om den ändå väljer att vässa sina klor någonannanstans så finns det Fy-spray att spraya på dom ställena.

Har du kollat in www.katt.nu och www.katter.nu ? Där finns en del smarta tips som man bör tänka på innan och efter man skaffar katt.

Lycka till!
 
Att visa katten genom att dra med naglarna är smart. På vår katt har vi även lyft henne till klösbrädan när hon klöst på möblerna. Det har funkat mycket bra och hon klöser aldrig på möblerna.
 
min katt klöser på möblerna ,kan bero på att klösbrädan är en plankbit med nått tvinnat bastliknande skit på .
Mycket tråkigare ,Nisse skrubbbar klorna och sträcker ut ryggen samtidigt på mitt (rätt så fula) möblemang .
Måste skaffa ett sånt där klätterträd ....han använder spånbalen jag har till marsvinen också föresten ,den e rätt hög och man kan klättra på den och hålla i sej i den ;)
 
Jag fick precis hem två vuxna katter till mig och det tog några veckor innan de började slappna av. Jag lät dom vara, och undersöka lägenheten i fred och jag började med att släppa ut dom ur transportburen vid katt-toan så att dom visste vart den var innan dom sprang och gömde sig.

De tidigare ägarna hade låtit katterna klösa på tapeterna så jag hade mycket problem innan de klöste på rätt ställe. Tacka gudarna för kattmynta! De gick direkt på klösbrädan efter det att jag lagt kattmynta i den :)

Annars är det bara att vara envis. När de klöser på fel ställe bär man dem till klösbrädan och visar hur de ska göra och så får man hålla på tills de fattar.

Lycka till med din nya katt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp