Bukefalos 28 år!

Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Nikki o Fabian

Trådstartare
och vad har ni där inne?

Vi bor idag i en liten trea på 65kvm. Har ett barn på 16 månader och snart en till.
Vi har inte möjliget att flytta på nått år så vi får lösa allt så gott det går utefter dom möjligheter vi har.

Efter lite flyttning av vägg så kommer det finnas ett sovrum på 12 kvm och ett på 9 kvm.
Jag och min man vill inte sova i vardagsrummet så därför komme ungarna att få dela på det "stora" sovrummet.
Min tanke är att dom ska ha en varsin säng med lådor under med tillhörande nattduksbord, varsin garderob för kläder och hyllor över sängarna där respektive barn har sina egna saker. Sen får man hitta på någon smart lösning på förvaring av gemensamma leksaker samt att ett litet bord med två st stolar skulle vara trevligt att ha om dom får plats.
Samt att det ska finnas lite plats att leka på.

Kanske jag är för optimistisk, men innan jag har hunnit mäta allt så är det min plan för tillfället.
Tror ni att det blir för trångt för två små barn?
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

absolut inte, utnyttja utrymmet under säng osv och ha hyllor med msart förvaring så kommer det funka alldeles utmärkt. Dessutom har ni ju vardagsrummet kvar.
Så det kommer funka åtminstone ett tag.¨Får ni en kille och en tjej, vet inte vad ni har nu, så får ni räkna med att de behöver egna rum så småningom, men det dröjer minst 5-6 år.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Jag har inga barn själv, men jag delade rum med min bror tills jag var tio år och han åtta. Mamma och pappa köpte huset när de bara hade ett barn, och det fanns bara två sovrum, men de hade aldrig tänkt skaffa mer än mig så det var inget de brydde sig om då. Sen fick de tre till...

Mitt rum är riktigt litet, har inte måtten, men det får plats en säng, ett skrivbord och en byrå, garderoberna är inbyggda i väggen. Det är alltså som rummet är nu när jag bor själv här. När brorsan bodde här så hade vi en säng på varje långväg, byrån vid min fotände och skrivbordet under fönstret. Något annat fick inte plats i rummet. Brorsan fick ha sina kläder i mammas och pappas rum, vi hade lite leksaker under respektive säng, men mestadels fick vi leka i hallen, vardagsrummet eller köket. Det är 22 månader mellan oss, och vi växte upp rätt nära, så det var alltid en självklarhet att han skulle vara med när jag hade kompis hemma och tvärtom, så det var egentligen aldrig några problem med att vi hade trångt.

Rummet var i övrigt neutralt med vita tapeter (även om vi båda egentligen ville ha blått), mina hästaffischer satt på ena sidan och hans fotbollsbilder på den andra. Så även om vi var en av varje kön så gick det utmärkt att komma överens om rummet.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Det blir säkert bra! Man får göra så gott man kan utifrån de förutsättningar man har! När kommer bebisen?

My och Maja delar sovrum, men de har ett stort lekrum också, så det är ju inte samma sak. De har dock en sån där halvhög våningssäng från ikea (kura tror jag den heter), där den som sover underst ligger på en madrass på golvet (en ram i golvhöjd håller madrassen på plats) och den som sover där uppe har en vanlig ribbotten. Det spar ju också plats och fungerar super för oss. Kanske inte aktuellt för er ännu med tanke på att ert äldsta barn fortfarande är så liten, men kanske om något år?

Vi har stor del av barnens leksaksförvaring i en expedithylla från ikea. Den är toppen och rymmer mycket, både i lådor och på hyllplan. Och så finns den i massa olika format :) Använd väggarna för förvaring också. Krokar kan man hänga både halsband, hopprep, vagnar, kläder och dylikt. Sänglådor låter ju också som bra alternativ.

Jag har gjort om i barnens rum säkert fem gånger på två år. Därför tycker jag att det är bra att skynda långsamt, känna in hur man vill ha det, vad som fungerar bäst för barnen och testa lite olika vägar.

Lycka till med allt :)
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Det kommer sakert funka jattebra, som de andra sager. Nu nar aldste ar 4 tycker jag det ar skont att han har ett eget rum, men de har aven ett lekrum tillsammans pa nedanvaningen. Min yngste ar 2 och har inget eget rum och inget behov av det heller.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Nej det tror jag inte. Jag bodde i en trea med mina barn tills den äldsta var fem. Då hade han verkligen behov av att få leka ifred eftersom de lekte på så olika sätt. Han var försiktig, byggde och lekte med järnvägen medans lillasyster då tre år hällde ut alla leksaker och röjde runt :D
Nu minns jag inte hur stort rummet var men det fick plats en säng av normal längd på en väggsida och en barnsäng på max 130 cm på den andra. Sedan var det en dörr in till en gå-in garderob som gjorde att sängen inte kunde vara av full längd. De hade inbyggda garderober och dörr på tredje sidan och ett utrymme på kanske någon meter kvar där. På fjärde väggen var fönstret och framför det stod deras stolar och ett litet miniskrivbord.
Sonen fick en högsäng när han var tre så att de kunde leka under den också.

Dottern hade en leksakslåda i köket så att sonen skulle få köra med järnvägen ifred ibland. Sedan lekte de mycket i storarummet också.

Jag hade "barnrummet" som var så litet att när jag ställt in dubbelsängen så kunde man bara gå på sidan förbi den vid fotänden, det kanske var 20 cm mellan vägg och fotände. Vid ena sängsidan var det kanske 50 cm innan väggen. Jag hade en byrå i rummet också vid fönstret. Byrån gick precis att öppna lådorna på om man satt i sängen och sedan var det fullt.
Det fungerade alldeles utmärkt.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Svarar alla.

Barnet är beräknat till början av maj.

Jag har alltid förespråkat eget rum men nu blir det tvunget till att dom får dela rum nått/några år. Räknar med att dom förhoppningsvis kan stå ut tills Alex är 5-6 år om det måste gå så lång tid innan vi kan flytta.

Låter ju som ni som har svarat är positiva och det känns ju bra.

Freya du skrev att dina delar sovrum, varför har ni valt att göra så? Stör dom varandra på nätterna?

Det är ju det där med nätterna som jag känner kan bli knepigt, framförallt i början när den lilla flyttar ut från vårt sovrum och inte är van, kanske denne väcker Alex en massa... Det löser sej säkert.

Just nu känns det lite kul med en utmaning till att få plats med allt, fixa smarta lösningar osv.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

När jag och exet separerade fick barnen flytta in i stora sovrummet typ samma dag. De har ca 12 kvm och jag tog det betydligt mindre, men jag leker å andra sidan inte så mycket i mitt. :D

Nu är barnen strax 6 och 3 och vill fortfarande dela rum. Har börjat fundera på våningssäng för att få ut mer av golvutrymmet, kanske få in ett litet skrivbord. Den dagen storebror på allvar önskar sig ett eget rum, så har jag möjlighet att slå upp en vägg mellan en slags alkov och vardagsrummet och därmed "återvinna" den gamla planen i huset. Vid någon tidpunkt i husets historia har väggen rivits och man har fått ett större utrymme till vardagsrum, man kan fortfarande se spikhålen i parkettgolvet. "Alkoven" har eget fönster och eget element och egen taklampa och det är inga större svårigheter att smälla upp en ny innervägg, vid behov. :)

När den dagen kommer får en ta det nya lilla rummet, den andre får ta det jag har nu och så flyttar jag in i det stora sovrummet igen. Kan tänka mig att det blir så inom högst ett par år, storebror börjar ju f-klass efter sommaren.

Men som svar på din fråga så funkar det utmärkt att dela rum, oavsett om det är syskon av samma kön eller inte. Själv delade jag rum med en bror ganska länge. :)
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Nog tror jag att det fungerar utmärkt att dela rummet, framförallt dagtid. Vi har ett "lekrum" som alla tre delar på. Däremot hade jag absout inte haft någon brådska att flytta ut bebisen på natten. Vi hade faktiskt våra tjejer sovande hos oss (i egna sängar) i knappt 4 år eftersom deras sovrum inte var klart och det fungerade hur bra som helst. Men det där är det ju väldigt individuellt hur man vill göra.
 
Sv: Ni med barn som delar rum, hur stort rum har dom

Vi flyttade ut Alex i sitt egna rum på nätterna när han var ca 10 månader, detta pga att jag började jobba och min man skulle ta nätterna, han vaknade dock inte när Alex vaknade så jag klarade inte av att ha honom där inne, till en början så sov nog jag i Alex blivande rum för att försöka "vänja" karln till att vakna.
Men när Alex väl kom in i eget rum så började även han sova mycket bättre, alla sov bättre helt enkelt.
Så beroende på hur den nya är så kommer nog denne inte att stanna i vårt rum längre än till den är ett år gammal, sen kommer knappt spjälsängen få plats i vårt nya lilla rum. Men det beror ju oxå lite på när vi byter rum med Alex.

Men det är säkert jätte mysigt att ha alla samlade om man kan sova.
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 518
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Habina
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 866
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp