Ni med Cane Corso.

D

Dunis

Hej. Tänkte att det kanske finns någon här som har en corso. Vi har en 13 veckors corso hane, en super trevlig hund som kan vara både lugn och fin och helt "galen" :). Vi trivs jätte bra med honom, men har lite funderingar som jag tänkte dela med mig av. När vi fick hem honom så var han väldigt reserverad och morrade åt främlingar, vi gjorde ingen stor sak av det utan fortsatte som vanligt nu kan han vara reserverad mot nya människor (rasen är ju sådan) men han morrar inte. Men här om dagen var det en Karl på jobbet som gick fram till honom när han var i sin bädd och då morrade han och nafsa lite efter honom, jag sa då åt Karl (han är hundmänniska) att gå undan och satte mig själv på golvet för att prata med min valp, fick honom att komma fram och hälsa på karln även fast jag såg att han inte gilla det och var osäker. Sen fick han gå tillbaka till sin bädd och vara ifred. Jag tycker självklart att han ska få vara ifred i sin bädd men vill ju inte att han ska morra om någon kommer fram. Ser att det är ren osäkerhet på honom. Hur tycker ni att jag ska gör? Inte min första hund dock min första corso :). Ville gärna ha tips om hur jag ska bete mig från er med egen corso.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

När vi fick hem honom så var han väldigt reserverad och morrade åt främlingar, vi gjorde ingen stor sak av det utan fortsatte som vanligt nu kan han vara reserverad mot nya människor (rasen är ju sådan) .


Nej, Nej och åter Nej , rasen ska inte vara så ... sen att vissa uppfödare använder det som ursäkt,för att de har, och avlar på indivder, med dålig mentalitet är en helt annan sak.

Jag kan inte låta bli att undra vilken uppfödare han kommer ifrån, du får gärna pma istället för att skriva det är, men krasst är det nog så att ni har köpt en valp med viss tveksamhet kring mentaliteten och ni har nog en hel del att jobba på, hur kan jag inte råda er, det finns det dem som bättre kan.

Jag har själv två cane corso och känner inte igen problemet alls, jag har däremot det omvända problemet att båda mina älskar allt och alla och med sin storlek "vältar" folk i sin iver och glädje att hälsa.

Du kan läsa om mina hundar i tråden ....http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1042937&highlight=cane+corso.

Lycka till med er valp. :)
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Tack för ditt svar.
Ska börja med att säga att uppfödaren har absolut inte sagt att rasen ska vara sådan, utan det är något jag läst på rasstandard osv.
Vår valp är också mycket glad i människor, men i vissa situationer kan han vara lite reserverad (försiktigt,osäker).
För det mesta vill han också fram och hälsa.
Hoppas någon kan ge mig råd i hur jag ska göra om han skulle morra mot någon igen (hoppas verkligen inte att han gör det).
Har träffat båda hans föräldrar och dom var mycket trevliga och sociala, hoppas verkligen inte jag har köp en valp med dålig mentalitet.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Jag tycker hundens egna plats är fredad som du själv skriver. Vad skulle karln där och göra? Hundmänniska och allt.

Du vet ju själv vad du har valt att ha i kopplet, jätteviktigt att hunden känner att det är du som styr i alla lägen så att den inte känner att den måste ta egna beslut, som kan bli fel.
Jag skulle låte "tydlighet" bli mitt signum, att du är tydlig i alla lägen. Är man flera om hunden måste alla vara tydliga om vad som gäller i alla lägen, alltid.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Fast rasstandarden säger att rasen ska vara reserverad mot främlingar ( och detta kan man ju diskutera ) men reserverad betyder en ointresserad hund
( och då är ju mina faktiskt i ärlighetens namn inte särskilt rastypiska, vilket är lite lustigt eftersom domarna gärna berömmer deras trevliga och sociala temprament.. hmm ) men reserverad är som sagt inte att förväxla med en osäker/ rädd eller aggresiv hund.

Och det du beskriver din valp som, är inte reserverad, utan just rädd/osäker och i ett trängt läge även hotfull( nafsar), i min hundvärld är det inte ett önskvärt eller korrekt beteende från en 13 veckors valp och jag har aldrig varit med om det, med någon av mina tidigare eller nuvarande hundar och har därför svårt att råda dig.

Beteendet är ju inte inlärt på en sådan liten, utan beror på individens mentalitet och även om beteendet kan tränas bort, så kvarstår ju den bottenliggande mentaliteten varför detta är, anser jag ett rätt allvarligt problem och troligtvis svårt att helt komma underfund med.

Jag vet ju att detta beteende förekommer inom rasen, som hos flera andra raser, och jag vet att många uppfödare tyvärr avlar på mentalt dåliga hundar vilket jag skrev i din tråd ( som jag först nu gjorde kopplingen till... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1086567 ) så jag tycker att det är lite extra sorgligt att just ni redan har de här problemen.

Jag har ju tyvärr träffat flera vuxna hundar med dålig mentalitet och det blir ett ännu större problem om man inte har erfarenheten sedan tidigare att hantera det och små barn i familjen.

Jag hoppas dock att ni får hjälp och hittar en lösning . Vad säger er uppfödare om beteendet?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Cane Corso.

Tycker inte heller beteendet är något man vill ha därför jag tar upp det.
Skulle det visa sig att han fortsätter med detta är det ju mycket tråkigt då han är en toppen trevlig hund.
Han är jätte bra med vår dotter och där känner jag ingen oro, men man blir ju lite orolig nu.
Skulle han visa något mot henne kan vi självklart inte ha kvar honom.
Har faktiskt inte pratat med uppfödaren om det då detta hände här om dagen.
Ska ta upp det med henne, samt diskutera med min far och farföräldrar då dom har otroligt mycket kunskap om alla möjliga sorters hundar.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Jag har haft CC och den har aldrig morrat åt någon människa, "bara så där". Jag tror att han har gjort det vid något tillfälle när han kände sig hotad (eller, han trodde att husse var hotad) men inte annars. Inte i sin bädd, inte någonstans alls.
Jag hoppas du inte får några problem med din hund, lycka till.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

lite OT
Det var väldigt snabbt marcherat, från intresse av en ras till att ha en valp hemma.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Nu började vi ju inte fundera på hund eller ras samma dag som jag la in en tråd här. Detta är något vi funderat över i många år.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Som flera sagt innan, detta är inte ett rasproblem utan en specifik individ. Det är ingen som kan råda dig hur du ska gå tillväga här på ett forum eftersom ingen av oss har sett vad det var som triggade/triggar valpen att morra. Mitt tips är att du tar kontakt med en erfaren instruktör som får komma och titta på hunden och ge dig råd utefter vad han/hon ser.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Om det nu varit så planerat, hur kommer det sig då att en så ung valp är med på jobbet ietället för att vara hemma?
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Därför att enda sättet för oss att kunna ha hund är att jag har den med på jobbet eller självklart dagis alternativt dagmatte/husse.
Men då jag kan ha med mig hunden så tycker jag det är en bra lösning.
Varför skulle jag inte kunna ha den med på jobbet?
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Själv planerar jag mina valpköp o ser till att ha minst 7 veckors ledighet med en valp + att jag alltid har minst 2 veckor sparade vid behov för "vård av sjuk hund".
jag är ensamstående o ni är tydligen två vuxna i hushållet så jag ser inte problemet för er att kunna vara hemma med hunden.
Hunddagis brukar inte ta emot valpar under 6 månaders ålder.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Själv planerar jag mina valpköp o ser till att ha minst 7 veckors ledighet med en valp + att jag alltid har minst 2 veckor sparade vid behov för "vård av sjuk hund".
jag är ensamstående o ni är tydligen två vuxna i hushållet så jag ser inte problemet för er att kunna vara hemma med hunden.
Hunddagis brukar inte ta emot valpar under 6 månaders ålder.

Oj! Så har jag aldrig gjort med mina hundar. En vecka hemma måhända, har jag tur så två..annars är det full rulle efter det. Önskar dock att jag hade lyxen att ta med hundarna på jobbet, hade jag det hade den fått följa med efter en vecka eller två antagligen. 7 veckors ledigt finns inte en chans i världen att jag skulle få bara sådär.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Nä, jag förstår heller inte riktigt var problemet med att ha med hunden på jobbet ligger? Att lämna en liten valp ensam hemma är inget alternativ, inte ens efter 7 veckor.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

KL

Vänta lite nu!!

Menar du att en normal valp på något vis skulle "ta skada" av att den fick följa med sin ägare i dennes normala liv!?!?!?
Att man ska "bara vara hemma" med valpen i många, många veckor och vara "mammaledig" för att man skall klassas som en bra/seriös/ansvarstagande valpköpare?

Jag har aldrig genom alla år någonsin haft 7 veckors ledighet för att jag köpt valp!

Som kortast har jag varit hemma en helg innan valpen fick följa med mej ut i vardagen. Och mina hundar är trots - eller tack vare? - detta trygga, balanserade individer allihop!

/Swat
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Det är nog verkligen få förunnat att kunna vara ledig och hemma i sju veckor ( även om man då lyckas pricka in en semester ). Jag är tämligen övertygad om att en normal valp inte tar någon som helst skada av att följa med sin ägare till jobbet.
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Hmm, inte heller jag har suttit hemma med mina valpar månader i streck utan de har vackert fått följa med i mitt vanliga liv iallfall efter någon vecka, sen får man ju visserligen anpassa sin vardag en del så det även funkar för valpen.

Nu har ju jag fördelen av att arbeta till allra största delen hemifrån och i mångt och mycket styra min arbetstid själv, men både figge och fendi sov så fint nerbäddade i traktorn när de var ca 12 veckor gamla, och jag minns ( med viss fasa) hur min tidigare boxervalp sov inannför min uppdragna jacka medan jag red.

Att kunna ha med valpen och sen den vuxna hunden till jobbet( självklart under förutstättning att jobbmiljön är ok för en valp/hund) är ju nästan en förutsättning om man skaffar hund, själv blir jag betydligt mer beklämd av alla stackars hundar ( unga som vuxna ) som tillbringar många långa timmar ensamma hemma.

Men nu kom ju tråden att handla om någor helt annat än TS ursprungsfråga dock, så det kanske är dags att lämna det här ämnet i just den tråden nu?

Hur har det gått för dig TS, har du pratat med uppfödaren?
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Jag är bara tvungen att skriva en sak här!
Min Frost vaktade mej när han var liten puppe, hände vid enstaka tillfällen och det vart ett jäkla liv. Han var väl i ungefär samma ålder som din valp i skrivandets stund.

Han är i dag 7 år gammal och inte alls vaktig på det sättet, jag kan villigt erkänna att jag ignorerade hans beteende som puppe och det var ungefär samma råd jag fick av min uppfödare.

Jag har använt mej MYCKET av de principer hon använder sej utav i sitt sätt att vara med hundar. Och jag kan bara säga att det funkar!
Hon är väl dessutom en av få (om inte den ända) corso uppfödare i Sverige som kan ha så många corsos tillsammans samtidigt oavsett kön.

En reserveration kan ju te sej på olika sätt... Själv tolkar jag corson som den ej agerande typen, precis så som mina pojkar är. Man ignorerar och går undan, medans det finns dom som tar tag i saken och agerar more or less. Lite mer rottis stuk om jag säger så :devil:

Hoppas din lille fått fason precis som min fick ;)
 
Sv: Ni med Cane Corso.

Jag vet ju att detta beteende förekommer inom rasen, som hos flera andra raser, och jag vet att många uppfödare tyvärr avlar på mentalt dåliga hundar vilket jag skrev i din tråd ( som jag först nu gjorde kopplingen till... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1086567 ) så jag tycker att det är lite extra sorgligt att just ni redan har de här problemen.

Fast jag tror att vi kan vara rätt säkra på att mentalt dåliga hundar förekommer från alla uppfödare, om än bara ett fåtal. Dom finns där så är det bara =)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 596
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 489
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp