Bukefalos 28 år!

Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

A

annibanni

Startade nyss en tråd om Berner Sennen, men får ge upp den tanken för nu eftersom jag har en hundrädd förälder jag måste gå till mötes. Hon måste ju kunna gå ut med den. Så har läst i trådar här på buke och på sidor om DSG och nu känns det som om jag hittat rätt. Tittade tidigare på Jack Russel och var såld på den, men vill egentligen inte ha en terrier, och då känns ju DSG som ett bra val. Men, har flera gånger trott att jag hittat rätt ras för att sedan bli avskräckt att jag inte skulle klara av rasen. Så nu behöver jag lite hjälp från er med DSG hund. Om ni tror rasen skulle passa mig.

Det är inte aktuellt föränn om ett halvår att börja leta mer seriöst, då jag tagit studenten och kommer ha mycket fritid. Den närmaste tiden har jag nämligen tänkt läsa lite distans och ha någon extrajobb och då skulle en hund passa in fint. Har också bekanta som troligtvis kommer kunna ta hunden om jag behöver åka bort någon helg eller vecka.

Så nu då lite om mig:
*Jag vill kunna ha med hunden i stallet (gärna också när jag rider men inget krav). Så 3 dagar i veckan får hunden följa med dit och springa lite lös om han inte sticker.
*De andra dagarna skulle hunden få ett par promenader per dag, en promenad på 1-1 1/2 h, och sen några korta.
* Han kommer få dagliga bus stunder med mig såklart och jag vill träna lite trickträningar med den. Gärna prova på agility och sök. Men på hobbynivå så kanske kör lite sökövning en dag och en annan dag agility. Men inga timlånga pass, mera runt 30 min pass.
*Någon dag brukar jag bara vara hemma o slappa så är det ngt den klarar av också eller klättrar de på väggarna om de inte aktiveras mentalt varje dag? (han får självklart promenader dessa dagar).

Är detta ngt som räcker för en dsg?
Vill gärna höra från er ägare hur en dag eller vecka för er ser ut. Hur mycket ni aktiverar hunden osv. Om man ska träna sök, hur länge behöver man hålla på för att den ska bli lite trött osv. Sedan undrar jag också hur pass skälliga era är och hur pass pigga är de inomhus då de aktiverats.

jätteglad för alla svar:) vill kort o gott ha en liten enkel hund som bästa vän som vill hänga med mig på allt:) Jag har blivit rekommenderad amerikansk cocker spaniel men jag vill ha en lite mera vass hund, som det är mycket hund i. Cocker Spaniel känns lite för veka. Är inte intresserad av schnauzer heller. I mitt hundlexikon verkar det som att dsg behöver lika mkt som en schäfer i mental och fysisk aktivering, men är tveksam till det, eller? Står också att de är svårlärda, ngt som stämmer? Blev lite rörigt men jättetacksam för svar:)
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Låter som en dsg skulle passa dig perfekt!
De är mjuk i lynnet, signalkänsliga, arbetsvilliga o OTROLIGT lättlärda :love:
Men de är larmande vakthundar, skäller när det kommer folk. Oftast tystnar de snabbt o är i övrigt en väldigt tyst ras.

Köp från en seriös kennel som avlar på hd-fria föräldrar. Fråga hur mamman är med jaktinstinkt om du inte vill ha en jaktidiot. Olika linjer ger olika hundar. De flesta är ganska vida när de släpps fria. De hoppar, studsar o är mästare på att roa sig själva utomhus. Samtidigt har de stenkoll på matte/husse o är väldigt följsamma.. En dsg älskar sin familj o accepterar alla andra.
Inte en hund som naturligt drar i koppel, morrar åt andra hundar eller människor så det blir nog bra med din mamma också, tror jag. En dsg kommer oftast bra överrens med andra djur o människor, brukar vara bra stallhundar. De är ju avlade för det o stallet blir garanterat råttfritt. :banana:

Vem kan motstå ett sånt här ansikte? Min Nila ca 12 veckor :love:
picture.aspx


Här är det full fart som gäller med en av kompisarna!
stnludde_nila.jpg
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Va roligt att höra. Vill ju ha en från föräldrar med så lite jakt som möjligt. Problemet är ju att jag hellst vill ha en vuxen omplacering, är osäker på om jag klarar fostra en valp från scratch, man vill ju inte göra fel. Det beror på om jag får bo kvar hemma också när jag tar hunden. Blir jag tvungen att flytta och då ta jobb så finns ju inte tid med en valp. Men tyvärr verkar det vara ont om omplaceringar, finns mest valpar. Mamma skulle nog kunna motstå din underbaring, hon gillar inte hundar (o andra djur) verkar det som, men inte jag han var helt:love: Så de skulle klara sig med bara promenader vissa dagar också? och bus.

Hur är det med sjukdomar och sådant? Har fått för mig att det är en ganska frisk ras, något som sänker försäkringskostnaderna? Och hur går de ekonomiskt? De äter väl inte överdrivet mycket?

mkt frågor men de verkar vara toppenhundar:)
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Ja de är väldigt friska! Min tjejs försäkring kostar 170kr i månaden. Hundmaten kostar ca 250kr i månaden. Men sen får hon ju tuggben o så ska man ha bajspåsar också :)

De klarar sig med bara promenader men lite hjärnaktivitet kan rekomenderas! Du behöver ju kanske bara köra inkallningar, kassta boll eller så :) Min är med i stallet o på ridturer.
Hemma vill hon gärna ligga nära o varmt.. under täcket är en favorit ;)

29496422.jpg


29731239.jpg
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jupp jag är såld:love: Tror inte jag skulle behöva ändra något i min situation, vilket är nytt för alla andra raser jag tittat på har inte stämt till 100 % utan skulle behövt ändra något av mina krav. Vill till att få hem den lille bara. Blir blod svett o tårar för att övertala henne att få bo kvar hemma ett tag, så dyrt att skaffa eget:p Åså projektet med att hitta en vuxen dsg. Men skönt att det är en frisk ras som är ganska "billig i drift":)
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Det som är smidigt med en sån liten hund också är ju att du kan ta med den på bussen, lättare o ha i bilen o sådär :) Hoppas du hittar någon vuxen hund då. De är underbara och jäkligt smarta hundar!
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Om du går in på rasklubbens hemsida, www.gardshund.com, så finns en sida med omplaceringar.. brukar ofta ligga någon vuxen hund ute där. :)

Min tjej är billlig i drift, tycker jag. Försäkringgen kostar 137 kr/mån hos IF.
De äter ganska lite eftersom de är små.. torrfoder äter min 2-2½ dl om dagen. Men nu äter hon Klass färskfoder o då räcker en korv i 2 dagar. Det är lite dyrare o ge men vad gör man inte för de små!? En kartong av dem kostar 180 kr o räcker i 40 dagar...

Rasen är frisk förutom att det finns gasnka hög frekvens av hd. MEN har aldrig hört talas av ngn som haft ont av det, beror nog på storleken. ;)

Kolla in rsklubbens hemsida o de olika aktivitetsgrupperna. Finns säkert ngn i närheten av dig o då kan du åka till en träff o se dem i verkliga llvet. Det var så jag bestämde att det var en dsg jag ville ha. Har aldrig ångrat mig o kommer nog aldrig ha en annan ras. De är otroligt starka personligheter, så charmiga. :love:

Många säger att de vill ha en stor hund i en lliten kropp. En av våra uppfödare sa ngt bra om dsg; "en stark individ i en liten kropp"
Stämmer precis :love:

Vi tränar lite trix i köket:
picture.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Tack för tipset. Vill ju ha mkt hund i liten storlek, bara inte FÖR mycket. Det var därför jag gick från jack russel till DSG:) Tittade in på sidan, fanns tom 3 hundar där nu, tyvärr ingen som var kattvan, jag har ju katt med:p Så måste funka med den. Jag är lite nyfiken på vad annonsörerna menar med mycket motion och aktivering, låter ju som timlånga aktiveringspass:crazy:
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

De är nog bara rädda att hunden ska bli utan motion. De är väldigt energiska hundar som aldrig blir trötta o mår inte bra att inte göra någonting. Promenad 1-1½ timme om dagen plus lite tankearbete räcker bra för de flesta. Har du gård kommer du upptäcka att den helst vill vara ute o ligga o spana över ägorna. Det är ju vad de är avlade för :)

Men jag måste säga att min tjej har klarat vintern otroligt bra trots bristen på aktivering i kylan.. ändå är hon av den mer aktiva typen. Hon har helt enkelt beslutat sig för att sova sig igenom tråkiga dagar, ett bra beslut. :rofl:

ps. kolla in denna sida.. härliga bilder idag.. *länk raderad av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

jag har oxå en dsg, helt underbar, väldigt lättlärd och otroligt följsam och förarvek, Han älskar att jobba, lydnad, rallylydnad. spår m.m, det är en riktigt allroundhund. det är oxå viktigt att veta, DET är en arbetshund och ingen renodlad sällskapshund. KOlla noga kenneln du väljer i från, det finns mindre stabila hundar därute och lite hanhundsaggersivitet. Jag har inte sett så många utfall mot hanhundar på någon utställning som dansk-svenska gårdshundklubbens årliga utställning. tråkigt. Det går att fixa lätt, det verkar snarare som det handlar om problem med uppfostran, smarta hundar hittar gärna på bus:)och kan lätt ta över om du inte är konsekvent i din uppfostran.
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Alla hundar tar väl över om man inte visar vad som är rättofel? Blir så tveksam o osäker, vill inte ha en hund som utmanar mig hela tiden. Alltså jag vet att det handlar om individen men vissa raser kräver ju mer ledarskap än andra känns det som, ex rottweiler. Så av vad ni alla skrivit är dsg urpigga och aktiva även inomhus? Vill ju att hunden ska vara någorlunda lugn efter att vi varit ute. Inte hyperaktiv ständigt. Men jag överdriver kanske lite, måste träffa några dsg irl.

tack för era svar:)
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Alla hundar tar väl över om man inte visar vad som är rättofel? Blir så tveksam o osäker, vill inte ha en hund som utmanar mig hela tiden. Alltså jag vet att det handlar om individen men vissa raser kräver ju mer ledarskap än andra känns det som, ex rottweiler. Så av vad ni alla skrivit är dsg urpigga och aktiva även inomhus? Vill ju att hunden ska vara någorlunda lugn efter att vi varit ute. Inte hyperaktiv ständigt. Men jag överdriver kanske lite, måste träffa några dsg irl.

tack för era svar:)

Min tjej går o lägger sig när vi är inne.. har nog lite med uppfostran att göra. Men om hunden får det den behöver är det den gosigaste, lugnaste hund du kan föreställa dig inomhus. Vill gärna ligga nära, helst i knä när man ser på tv, sitter vid datorn mm. Full fart ute o lugn inne, så är min tjej. :love:

Alla dsg är förarveka, (signalkänsliga) mer eller mindre. Det ligger inte för dem att utmana varken folk eller andra hundar egentligen. Men sen finns det dem som är ouppfostrade o som aldrig lärt sig vad som är rätt eller fel. Kanske får de dåligt med aktivering också o då måste de göra av med energin på ngt. men så är det väl med alla raser?! En smart hund är det som lär sig snabbt vad matte/husse tillåter den attt göra.

Ang. utfall på utställning tycker jag att påståendet ovan överdrevs. Sällan slagsmål varken på utställningar eller träffar. Men däremot är det en livlig ras som låter mycket.. även här beror mycket på ägarna. Men släpps hundarna fria blir det tyst nästan direkt... förstår dock om det kan misstolkas.

Undrar om föregående var på Tollarp i år? För det var jag o jag upplevde inte alls samma sak :confused:
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag tycker absolut att DSG låter som en bra ras för dej/er!

Aktiva, vänliga hundar med hjärtat på rätta stället!

Någon nämnde tidigare att Hd-fel finns inom rasen och det är absolut sant!
Utöver det tycker jag dock att man skall tänka på att föräldrarna bör vara Mh-testade - med ett VETTIGT testresultat! ;) - och titta lite på storleken på föräldradjuren och gärna även på tidigare valpar efter de båda (samt föräldrarnas föräldrar och syskon).

Vissa uppfödare avlar på hundar som bara blir större och större... Helt ovanligt är det ju inte med hanar som väger 14-15 kg!

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag tycker absolut att DSG låter som en bra ras för dej/er!

Aktiva, vänliga hundar med hjärtat på rätta stället!

Någon nämnde tidigare att Hd-fel finns inom rasen och det är absolut sant!
Utöver det tycker jag dock att man skall tänka på att föräldrarna bör vara Mh-testade - med ett VETTIGT testresultat! ;) - och titta lite på storleken på föräldradjuren och gärna även på tidigare valpar efter de båda (samt föräldrarnas föräldrar och syskon).

Vissa uppfödare avlar på hundar som bara blir större och större... Helt ovanligt är det ju inte med hanar som väger 14-15 kg!

Lycka till!
/Swat

Håller med på alla punkter. Utom mh-kravet - ännu har det inte blivit en vana bland uppfödarna fast rasklubben trycker på. Dessutom är det svårt att genomföra, speciellt söderut, när dsg inte kommer med i första hand. Vet de som anmält o köat länge utan att få plats...
Men rent allmänt är det ett bra verktyg o jag hoppas fler o fler kommer använda det. Jag har själv gjort det o det var verkligen kul o se reaktionerna i olika situationer. :rofl:
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Oj! Min tjej väger 6 kg.

Ser ganska många som är feta men du menar att du sett att endel är högre också?
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Min tjej är ganska vek o lite ängslig så det skulle nog vara bra om fler gjorde mh. Men jag har, som du sett att det inte är många uppfödare av DSG som gjort det. Så det kan nog vara svårt o ha det som krav. Speciellt nu när hon letar efter en äldre hund.

Jag är inte jätte insatt i avel eller rasklubben för DSG ska jag tillägga men jag säger som jag uppfattat det :)
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag håller nog med om MH på denna rasen. Två av de D/S gårdshundar jag känner har varit väldigt testande. Onormalt skulle jag tycka, hugg och utfall. Så lite mkt terrier kan det nog bli i dom ibland.
Ngn över skrev att hon hade en ängslig och vek. Så det är lite mkt variation..
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

Jag tänker så här:
Vi pratar om en sällskaps-ras och vad kan då vara viktigare än att avla på "vettiga" hundar? (Det gäller iof ALLA raser oavsett användningsområde!)

Jag ser stora risker i att "stirra sej blind" på lindriga hd-fel, samtidigt som det avlas med hanar som har dåliga eller avbrutna Mh-tester pga tex. stora rädslor!

Hur ett önskvärt Mh-resultat för en DSG skall se ut kan vi sedan diskutera i all evighet :D Men personligen så tycker jag att detta resultat är helt acceptabelt även om jag självklart har en del önskemål för att vara helt nöjd.

1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 2
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 4
5d.Avst.lek leklust: 2
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 5
10.Skott: 1

Vad gäller storleken på hundar sedan så är det ett uttalat problem att rasen blir större och större. Både viktmässigt och storleksmässigt!
De hanar jag träffat som vägt runt 14 kg och lite drygt det, har både varit stora/höga OCH överviktiga. Tyvärr! De har nästan varit snarlika en liten beagle ;)

/Swat
 
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

ja det var jag, två år i rad, och jag kommenterade inte slagsmål utan utfall, min kommentar är att det är en smart hund som gärna tar sig friheter utan att man märker det, min hund går i princip alltid lös och lyder väldigt bra, ändå har jag nu lagt märke till att han har börjat dra ut ringen runt mig där han får gå till större diameter;), när man tillslut upptäcker det så undrar man ju hur i hellskotta gick detta till. Precis det tycker jag händer i tollarp, därför kommentarerna. ett tillägg: jag har hanhund, om du har tik? så är du där den andra dagen, kanske därför isådanna fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med Dansk/Svensk Gårdshund

jag håller med i allt , ett förtydligande bara dsg ligger i grupp 2 inte i grupp sällskap(9?)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 243
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 121
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp