Bukefalos 28 år!

Ni med egen gård

linafina

Trådstartare
Vad har ni för gård? Hur stor? hur mycket mark? osv. Vad kostade den att köpa och vad kostar den er per månad på ett ungefär? Hur många hästar? Några inhyrda hästar?

Jag vill veta allt som är bra att veta när det gäller att ha egen gård. Alla kostnader vill jag helst veta.

Hur långt har ni till arbetet? Hur många bilar har ni? Andra djur? Försäkringa, bredband? Jag vill som sagt veta ALLT.

Hoppas att någon vill svara.
 
Sv: Ni med egen gård

Vad är du ute efter egentligen?
Vad har du för nytta av att veta att jag köpte en gård för 13 år sedan och att den då kostade 1,2 miljoner + kanske 750 000:- i renoveringar.
Och då så är huset fortfarande sunkigt.
Men jag har 2 stugor som jag hyr ut, och de är fina.
Samt stall med 5 boxar och 14 ha mark med hagar och 3 ligghallar.

Vi har 13+1 hästar, 4 kattor, bredband och 3 bilar.
45 min till Stockholm och 25 min till Uppsala.
Inkomster på hyresintäkter 80 000:- + jorbruksstöd 10 000:-
Utgifter el 40 000:- + eldningsolja 20 000:- + räntor 35 000:- + försäkring 5 000:-
Och så kanske 5 000:- för sopor och slamtömning.

S:a runt 1 300:-/ månad i utgifter för boende med stall.
Men att jämföra med det är inte realistiskt.
 
Sv: Ni med egen gård

Hmmm... Om du läser mäklarannonser en tid så får du bra grepp om vad gårdar med olika mängd tillhörande mark kostar. Beror på så mycket och vilken standard man vill ha också.


Konstnaderna per månad kan variera otroligt det också, dels beroende på hur mycket man väljer att amortera utöver själva räntekostnaden och dels vad man har tillgång på i övrigt så att säga. T.ex. uppvärmningen är ju en stor utgiftspost för de flesta med el/olja uppvärmning medans det för andra med skog o intresse för ved är en mycket blygsam utgift. Den biten kan säkert variera från 0-30 000 kr per år.

Andra utgifter för en gård är försäkring, vatten, hushållsel, sophantering, slamhantering, inköp o underhåll av diverse redskap som t.ex. gräsklippare mm. Lite också beroende på intresse hos den som äger gården. T.ex. kan man anstränga sig rejält och producera väldigt lite sopor eller så är man en stor sopproducent med meföljande högre taxa.

Så du måste nog specificera lite mera vad du är ute efter... Du kan också gå in på bankernas webbsajter och leka med "låneräknaren" där och se vad olika typer av huspriser skulle generera för månadskostnad.
 
Sv: Ni med egen gård

Nog för att det kostar en del att ha egen gård. Men det som jag tycker är absolut något man ska tänka över är: Har du den entusiasm som krävs för att driva en gård?

Förutom att du varje dag och varje morgon måste gå upp och fodra osv kräver en gård rätt mycket underhåll. Alla byggnader ska skötas och målas.. Markerna ska skötas. Staketen ska underhållas. Du behöver också en hel del apparater för att ta hand om marken. En traktor med skopa är nästan helt oumbärligt.

Jag börjar tröttna faktiskt. Jag har själv en gård med endast 4 ha mark och tre hästar. Mina byggnader är dessutom gjorda av trä vilket kräver mycket mer underhåll än om de var gjorda av sten. Min man är inte särskilt entusiastisk till att jobba på gården och vi har haft svårt att hitta duktig hjälp. Vi har heller ingen traktor vilket vi saknar så himla mycket. Bara att flytta ensilagebalar eller gödselhögen eller att skotta på vintern är ett jä**a jobb.

Visst är det härligt att ha hästarna hemma men frågan är om det överväger jobbet? Speciellt så här i mars när det fortfarande ligger ett halvmeterstäcke av snö, och gårdsplanen är full av is...
 
Sv: Ni med egen gård

Inte_Ung skrev:
Vad är du ute efter egentligen?
Vad har du för nytta av att veta att jag köpte en gård för 13 år sedan och att den då kostade 1,2 miljoner + kanske 750 000:- i renoveringar.
Och då så är huset fortfarande sunkigt.
Men jag har 2 stugor som jag hyr ut, och de är fina.
Samt stall med 5 boxar och 14 ha mark med hagar och 3 ligghallar.

Vi har 13+1 hästar, 4 kattor, bredband och 3 bilar.
45 min till Stockholm och 25 min till Uppsala.
Inkomster på hyresintäkter 80 000:- + jorbruksstöd 10 000:-
Utgifter el 40 000:- + eldningsolja 20 000:- + räntor 35 000:- + försäkring 5 000:-
Och så kanske 5 000:- för sopor och slamtömning.

S:a runt 1 300:-/ månad i utgifter för boende med stall.
Men att jämföra med det är inte realistiskt.

Jisses. Jag ville bara veta av ren nyfikenhet. Jag har inte tänkt jämföra eller något sådant. Ville bara se hur alla med gård har det och hur olika det kan vara. Allting handlar ju om hur stor gård man har osv.

Men tack för att du tog tid att svara åtminstone.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med egen gård

Alkemisten skrev:
Nog för att det kostar en del att ha egen gård. Men det som jag tycker är absolut något man ska tänka över är: Har du den entusiasm som krävs för att driva en gård?

Förutom att du varje dag och varje morgon måste gå upp och fodra osv kräver en gård rätt mycket underhåll. Alla byggnader ska skötas och målas.. Markerna ska skötas. Staketen ska underhållas. Du behöver också en hel del apparater för att ta hand om marken. En traktor med skopa är nästan helt oumbärligt.

Jag börjar tröttna faktiskt. Jag har själv en gård med endast 4 ha mark och tre hästar. Mina byggnader är dessutom gjorda av trä vilket kräver mycket mer underhåll än om de var gjorda av sten. Min man är inte särskilt entusiastisk till att jobba på gården och vi har haft svårt att hitta duktig hjälp. Vi har heller ingen traktor vilket vi saknar så himla mycket. Bara att flytta ensilagebalar eller gödselhögen eller att skotta på vintern är ett jä**a jobb.

Visst är det härligt att ha hästarna hemma men frågan är om det överväger jobbet? Speciellt så här i mars när det fortfarande ligger ett halvmeterstäcke av snö, och gårdsplanen är full av is...

Klart att det kostar pengar. Vem har sagt nått annat? Om jag har entusiasm eller inte är väl inget vi behöver ta upp här, jag har väl inte sagt att jag ska köpa?

Går själv upp varjemorgon för att köra 1,3 mil för att fodra och släppa ut tio hästar. Så hade jag haft dom utanför dörren hade jag tyckt det var skönt kan jag säga.
 
Sv: Ni med egen gård

linafina skrev:
Vad har ni för gård? Hur stor? hur mycket mark?Mindre lantbruksfastighet 8 ha bete/vall, 8 ha skog. Plats för 4 hästar
Vad kostade den att köpa
Inget - pappa skrev över den på mig
Vad kostar den er per månad på ett ungefär? Själva gården kostar ingenting i princip - lite el. Lite färg då o då. Just nu inga renoveringar på gång
Hur många hästar?2 just nu
Några inhyrda hästar? inga just nu

Jag vill veta allt som är bra att veta när det gäller att ha egen gård. Alla kostnader vill jag helst veta.

Hur långt har ni till arbetet? Jag har 25 km, gubben 20.
Hur många bilar har ni? 2
Andra djur? Katter
Försäkringar -ja, Gården m alla fastigheter ca 3000:- i årskostnad.
Bredband - ja, genom telefon

Jag vill som sagt veta ALLT.

Hoppas att någon vill svara.

Ja du, inte tror jag att du har någon användning för dessa uppgifter.
Om jag skulle skriva något speciellt om min gård så är det att det finns fantastiskt bra med ridvägar - överallt
 
Sv: Ni med egen gård

Luff skrev:
Ja du, inte tror jag att du har någon användning för dessa uppgifter.
Om jag skulle skriva något speciellt om min gård så är det att det finns fantastiskt bra med ridvägar - överallt

Tack så mycket för ditt svar.
 
Sv: Ni med egen gård

Poängen med mitt inlägg tror jag du missade där faktiskt. Det jag menade var att förutom pengar och att sköta hästarna finns det så mycket annat man måste göra när man har egen gård.

Själv tycker jag att jag knappt hinner rida längre. Jag lägger mer tid på att bygga staket och fixa med trädgården och gödselhögen och ensilagebalar och målning och köra till tippen och klippa och putsa hagar och bära ut vatten och laga vägen och ta hand om stormfälld skog och.... och.... och...än ridning.:crazy:

Jag skulle gladeligen betala 2500-3000 och ha min häst helinackorderad med ridhus. Vilken lyx att bara komma och rida och sköta hästen! Sedan kanske man kan ha dem hemmavid på sommaren.
 
Sv: Ni med egen gård

Jo då jag förstår precis vad du menar :). När man har arbetat på gårdar så som jag har gjort så får man vara med och se den sidan av det hela också. Hagar som ska fixas, saker som ska målas och rustas upp och en massa annat som behöver göras vid eller som gått sönder.

Jag ville helt enkelt bara av ren nyfikenhet se exakt hur alla har det och HUR olika det kan se ut. Vi har inga planer på att flytta till gård från om några år. Det vet vi inte ens säkert.

Det finns för och nackdelar med allt. Alla tycker inte likadant iheller.
 
Sv: Ni med egen gård

varför inte bara svara på hennes frågor och skita i OM vaför??

Hon kanske gör en undersökning vad det kostar och skiter i om folk på sina gårdar får slita som djur 20 timmar om dygnet.
Det är ju inte relevant i frågan..

Typ på ett korrekt svar på denna tråd är typ

Min gård köptes för 1 miljon år 1980 det är 10 boxar inga inhyrda jag har 10 islänningar Hagarna är stora och fina på totalt 10 hektar.

Jag lägger ner ca 10.000 om året på renoveringar av stallet allt ifrån trasiga ledningar nya stolpar laga tråden i hagen Lampor som går sönder disktraskor diskborstar toapapper som skall köpas in osv.



Man kan gämföra egen gård med egen insats och hyra..Hyr amn en stallplats så står stallägaren för reperationer om något går sönder.Går hagen sönder ja då säger mantill och det blir fixat.
Går en lampa sönder fixas det med av stalläagren mm.
Men har amn en egen gård och amn får en vattenskada som kostar 100.000 får amn SJÄLV hosta upp dessa pengar.
Går en lampa sönder bytes inte denna av sig själv utan det får amn själv göra.
Går hagen sönder så är den sönder tills man lagar den
Självklart tar det mer tid att ha egen gård och man ska ha en buffertkapital för ev oförutsädda räkningar som kan komam ske på gården.

Sen fördelen är såsålart att amn bor enskillt och har häsatrna hemma slipper bråka med inhyrda. bara du som bestämmer hur reglerna skall se ut mm=):love:
Man kan gå ner till hästarna 10 ggr om dagen och bara ge dom en pöss;)
 
Sv: Ni med egen gård

Hej,

Jag/vi är nya gårdsägare i storstads-område. Gissar att det är något mer sådant här du vill veta :)

linafina skrev:
Vad har ni för gård? Hur stor? hur mycket mark?
linafina skrev:
Pga att det är välldigt dyrt med hus och mark där vi bor så har vi köpt en gammal gård med ett litet hus (som ska byggas om/ut). Har två mycket fina uteboxar som min sambo snickrade upp i höstas. Det finns även en lada på gården som ska byggas ut/om för att bli ett 4 hästars stall. Vi har 3 ha bete och 4 ha skog. Jag har även 700m till 2 privata ridhus som man får hyra in sig i, helt perfekt läge vill jag lova. Området har ca 60 hästar.

Vad kostade den att köpa och vad kostar den er per månad på ett ungefär? Hur många hästar? Några inhyrda hästar?
Stället var inte billigt och vi lägger undan till huset (el, telefon, ränta, amortering, sophämtning mm) 9000:- /mån. Jag hyr ut en box och har min i den andra.

Jag vill veta allt som är bra att veta när det gäller att ha egen gård. Alla kostnader vill jag helst veta.
Vill tillägga att jag har en hel del års erfarenhet av att bo och jobbat på hästgårdar sedan tidigare, så att allt vardags jobb har inte kommit som en chock. Tycker faktiskt att jag har mer tid, slipper att köra till stallet, jag kan slänga in en tvätt medansom jag mockar osv. Självklart så kommer det att bli så att vi får lägga ner en massa jobb på att bygga huset och sköta gården, men det är ju för vår skull och blir det för mycket under en perjod så får man väll lugna ner sig. Och man får ju planera djurvakt i förväg om man ska bort osv. Tycker nog att fördelarna väger tyngre än naktdelarna.
Vad det gäller kostnaderna så beror det ju på vad man vill ha och hur man vill ha det. Man får anpassa saker och ting till sin plånbok.

Hur långt har ni till arbetet? Hur många bilar har ni? Andra djur? Försäkringa, bredband? Jag vill som sagt veta ALLT.
Jag har 3,5 mil till jobbet, min sambo jobbar på traktament så han ligger ute på veckorna. Vi har två bilar, en liten och en drag bil av modeller över 10 år. Har även 2 katter.
Årsförsäkring ligger runt 2500:-/år (gård). Har inget bredband, men området har det så det kan nog bli innom något år.

Hoppas att någon vill svara.

Nu har du fått svar på några frågor av mig, hoppas att det kan vara något.
 
Sv: Ni med egen gård

linafina skrev:
Vad har ni för gård?
En villa med stall på tomten och arrende

Hur stor?
Bostadshuset är på ca 90 kvm, ett gammalt Per-Albin torp i vinkel byggt 1926. Renoveringsobjektet är en liten gäststuga på gården på ca 25 kvm.
Sedan finns en gammal ladugårdsbyggnad på tomten, byggd 1952, med stall i ena änden med 4 boxar och fantastisk takhöjd för att vara så gammal. I andra änden är förråd med full takhöjd ändå upp till nocken ca 9 m. Hela byggnaden är på 162 kvm per våningsplan.
Sedan finns också diverse uthus som tjänstgör som vedbod, hönshus o.s.v.

hur mycket mark?
Till huset hör lite drygt ½ ha mark, sedan har vi utökat med ett arrende på ca 6 ha betesmark som vi ska köpa inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vad kostade den att köpa?
Köpte stället ifjol för 460 000.

vad kostar den er per månad på ett ungefär?
inklusive sopor, slamtömning, avbetalningar på lån, el och hela kittet så blir det runt 5000 kr/mån.

Hur många hästar?
Några inhyrda hästar?
Två egna och en plats bokad fast hästen har än så länge inte flyttat in.

Hur långt har ni till arbetet?
Vi har ca fyra mil till jobbet, inte alls farligt långt, vi bor ju i Norrland...;)

Hur många bilar har ni?
På tok för många...7 stycken faktiskt, de flesta veteranbilar så vi kör bara med 1...och så traktorn då, skulle aldrig klara oss utan den!

Andra djur?
Japp, får, höns, katter och hund.

hoppas det gav något...:)
 
Sv: Ni med egen gård

Vad har ni för gård?
Skogs och jordbruksfastighet
Hus ca 150 kvm, 2 våningar, Bryggstuga, häbre, "tvättstuga", ladugård/stall
hur mycket mark? osv.
206 hektar egen mark och ca 50 hektar arrenderas
Vad kostade den att köpa och vad kostar den er per månad på ett ungefär? Försäkringa, bredband?
Ärvd fastighet, driftkostnad ca 5000:-/ månad
Hur många hästar?
2
Några inhyrda hästar?
en på G
Hur långt har ni till arbetet?
Jobbar hemma och maken har ca 2½ km till sitt jobb
Hur många bilar har ni?
3
Hundar, katter, får, getter och gris
 
Sv: Ni med egen gård

Har en gård på ca 32 ha (20 skog, resten åker/bete) som kostade 2,2 miljoner att köpa förra året. Huset är i OK skick till skillnad från ladugården och vedboden som vi ska göra om inom de närmaste åren. Har i stället byggt en ligghall för hästarna (2 st egna, inga inhyrda) tills vidare. Månadskostnaden? Alldeles för hög :angel: Beror på om man räknar bara lån och amorteringar eller alla övriga kostnader som tillkommer varje månad + oförutsedda kostnader som t ex när vattenpumpen gick sönder en månad (12 000:-).

Jobbar hemifrån just nu men kan tänka mig att pendla 10-12 mil enkel resa/dag (med tåg). Sambon jobbar på olika ställen, kan bli mellan 10-50 mil i resor/dag. Själv har jag varken bil (sambon har dock) eller körkort :angel: detta ska dock ordnas SNARAST...

Försäkring finns givetvis, även för skogen, och bredband sedan nyår (underbart).
 
Sv: Ni med egen gård

Vad har ni för gård?
En liten gård med ett ganska nytt stall plats för 4 hästar för tillfället...



Hur stor?
1 1/2 plans på 152 kvm

hur mycket mark?
arrendera det mesta

Vad kostade den att köpa och vad kostar den er per månad på ett ungefär? Försäkringa, bredband?
Ett värde i dag på ca 1,3-1,4milj

Hur många hästar?

3

Några inhyrda hästar?

Inte längre


Hur långt har ni till arbetet?
Eget företag, studera även...

Hur många bilar har ni?
3

Andra djur?

3 Katter, 1 kanin, 2 marsvin och hela akvariet fullt av fiskyngel

och 2 barn;)
 
Sv: Ni med egen gård

linafina skrev:
Vad har ni för gård? Hur stor? hur mycket mark?
Huset är en 100 år gammal skånelänga, ca 150kvm boyta + ca 100kvm som e vindsutrymme och verkstad. Stallet är ett fd garage och maskinhall. Har 2 tunnland mark vilket vi hoppas kunna utöka snart med arrende eller köp av lite mark runt omkring...

osv. Vad kostade den att köpa och vad kostar den er per månad på ett ungefär?
Kostade 1,5milj vilket var ett kanonpris om man tänker på läget... men då var allt i renoveringsbehov enligt oss iaf... (var fullt beboligt men sunkigt) Kostade minst lika mkt i renovering men då gjorde vi vid allt från golv till tak i huset och byggde helt ny inredning i stallet + hagar och egen paddock, värdet idag täcker alla våra kostnader och mer därtill så vi gjorde en bra investering trots allt! Har idag inga fler lån på gården så de enda e driftskostnader och då vi har elvärme så e de dyyyrt! Kostnad nu på vintern för bara elen är runt 5000:- i månaden, ibland mer ibland mindre... Fast på sommaren e de juh betydligt lägre o kan hamna under 1000-lappen vissa månader. Sen tillkommer vatten, tömning av avloppsbrunn, sophantering, kostnad för vägen (vägförening) men dessa kostnader e små om man jämför med elen...

Hur många hästar? Några inhyrda hästar?
Har 4 hästar på gården, 3 stora o en shettis, 2 av dem e egna o 2 e inhyrda.

Jag vill veta allt som är bra att veta när det gäller att ha egen gård. Alla kostnader vill jag helst veta.

Hur långt har ni till arbetet? Hur många bilar har ni?
Sträckan vet jag inte direkt men vi bor precis i utkanten av Malmö juh o jobbar båda i Malmö, sambon har ca 10min till sitt jobb o jag 6min så de e inga större avstånd! Kanon o bo så nära då jag ofta kör hem och slänger till hästarna hö på min lunch. Vi har 2 bilar.

Andra djur?
2 hundar och 5 stallkatter

Försäkringa, bredband?
Har If försäkring och tror vi betalar runt 5000:-/år (vet inte exakt så vi har de på autogiro...) Jepp vi har bredband (24mbit)

Jag vill som sagt veta ALLT.

Hoppas att någon vill svara.

Hoppas de kan vara till lite hjälp... som nån annan skrev så e de jättebra och göra lånekalkylerna på mäklarsidorna, där kan man oftast gå in på ett objekt o få både lånekalkyl och vad driftskostnaderna är på just den fastigheten och det e ett jättebra sätt att kolla vad det kan kosta! Sen blir juh vissa månader dyrare än andra iom div saker som måste fixas på gården juh, allt från staket som ska lagas till gräs som ska gödas eller gräsklippare som måste lagas/bytas osv... De e inte billigt o bo på gård och man har nog svårt att komma billigare undan än om man står uppstallad i nåt stall men sen e de så mkt annat som man får istället när man bor på gård o de e värt alla pengar juh! Skulle aldrig vilja flytta även om vissa dagar e motiga! :love:
 
Sv: Ni med egen gård

En liten undran.
Om ni nu renoverade för massor av pengar, varför skaffade ni er inte en billigare uppvärmning då också?
Typ bergvärmepump eller liknande.
5000:-/månad är väldigt dyrt och sänker definitivt värdet på huset.
Jag har vänner som värmer upp ett 560kvm hus med bergvärme.
De har en årlig elkostnad på 10 000:-.
Mindre än 900:-/månad alltså.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 427
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 480
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp