Bukefalos 28 år!

Ni med eget stall...

mizz_beauty

Trådstartare
Ni som har eget stall vad har ni för rutiner. In- & utsläpp, fodringstider, strö, foder etc. Kul att veta hur det är hos andra.
 
Utsläpp kl. 06-00-07.30. Morgonhö i hagen.
Lunch-hö i hagen kl. 12.00
Middags-hö i hagen kl. 16.00
Insläpp kl. 19.00, hö och betfor
Kvällsfodring kl. 22.00, hö och kraftfoder.

Vi har spån i boxarna. Köper hö av bonde.
:bump:
 
Kraftfoder 7.00 sedan utsläpp, ensilage ute så de har att tugga större delen av dagen.
insläpp 16.00 kraftfoder och ensilage.
Nattfodring vid 22-tiden.

Strör med halm.
 
Har mina på lösdrift. Fodrar dem sex på morgonen,(hö o kraft) lägger ut då så att det räcker tills jag kommer hem vid 3-4. Då får de mera hö. De får kvällskäk mellan nio och tio om det inte är ngt. speciellt.
De har spån botten med halm på, och äter hösilage. Övrigt är det vanliga, havre, betfor och kraft.
 
Morgonfoder med kraft någon gång mellan 06.00 och 08.10, beror på vem som är hemma. Utsläpp runt nio och hö i hagen. Tränas vår travare går de in vid femtiden och få hö, efter träning, annars kan de gå ut till senast åtta som det är nu på vintern. Får hö och kraft när de kommer in.
 
06.00-07.30 -Fodrar först kraftfoder i boxarna och sen får de hö ute i hagen.

13.00-14.00 -Lunch hö i hagen

17.00-18.00 -Insläpp, hö och kraftfoder väntar i boxar/lösdrift.

22.00 -Mera hö!

Hästarna står på halm, både i boxar och lösdrift. Jag skulle gärna ha box-hästarna ute längre på e.m, men då skulle fodringsrutinerna inte gå att få ihop lika bra, men detta fungerar kanon tycker jag!

//Lilla jag :bump:
 
ca 6.00 Godmorgon! Kraft inne och utsläpp, hö i hagen
ca 12.oo lunch hö i hagen
ca 16.00 middas hö i hagen
ca 18.00 (vinter) kraft och lite hö
ca 20-21 kraft, betfor och hö. Av borstning och mys. God natt!

När det blir varmare och mer att tugga på ute går de ute längre och under sommaren hela natten. De blir då fodrade i hagen.

Mina pållar står i box och har just nu spån att stå på. :)
 
06.00 Havre, Betfor och mineraler inne, därefter utsläpp och hö i hagen
15.30 Havre, Betfor och hö inne
22.00 Havre och hö inne

Hästarna står på permanentbäddar av halm. Ridning någon gång mellan 18.00 och 21.00. Det varierar lite. En vilodag i veckan, då dom bara går och latar sig i hagen.
 
05,30-06,30 kraftfoder inne, utsläpp direkt när de är klara (byter täcke meddans de äter)

ca 12 lunch hö i hagen

16-18 insläpp (nu vintertid, under den ljusare delen av året serveras maten ute) och mat(kraftfoder och hö). Ev motionering före maten.

21-22 mat igen, kraftfoder och hö.

Sommarhalvåret går de in vid 21, riktigt fina sommarnätter går de ute, men gammeltanten (24) är känslig för blött väder och vill hellst in då.
Rider gör jag under olika tider på dagen, beroende på hur jag jobbar och hur det passar sig med barnpassning osv.

Använder spån i boxarna och köper mitt hö av en bekant.

Skulle hellst vilja ha lösdrift men det kostar pengar att bygga om till det tyvärr... ska kolla över det ordentligt nån gång framöver.
 
lösdrift:
fri tillgång till hö hela dagen, tar in och rider runt 14:00-15:00, sen får att hästarna foder inne och får stå i ungefär 90minuter då dom får dricka och äta i lugn och ro.

när jag hade hästarna på stall:
05:00, får dom sitt foder inne, lägger ut hö i hagen och släpper ut så dom är ute runt 05:30.
runt 12:00 får dom hö igen ute.
vid 15:00 (ungefär) tar jag in och rider, sen ut igen och dåfår dom hö runt 16:30-17:00.
sen kommer dom in vid 20:30-21:30 beroende på väder. hö och kraftfoder inne. då får dom så mycket hö att det räcker hela natten.
hästarna står på spån
 
Utsläpp ca 7.00 med hö i hagen. Sen beror det på vädret och om jag ska rida och ev barnpassning när de går in. Fodrar med hö ca 12 och 16(+kraftfoder) inne eller ute beroende på tidigare nämnda faktorer. De nattas med hö ca 21.00.

Båda hästarna står på strö, en på permanentbädd och en på "vanlig" bädd (han är så grisig så permanentbädd funkar inte). På sommarhalvåret går de ute dygnet runt, tas bara in om det är extremt dåligt väder eller knottinvasion.
 
06:30 Utsläpp + hösilage (en av fyra får kraftfoder också)

Hö på dagen så beror det på om någon är hemma under dagen, isf så får dom hösilage vid ca 12:00. Om ingen är hemma så får dom klara sig till vid 16:00 (dom får även vid 16:00 om dom fått vid 12:00)

Tar in dom vid 18:00 - 19:00, får då kraftfoder + Hösilage

Fodrar igen vi 21:00 - hösilage + vattnar dom och då släcker vi också ;)

Vi har sågspån som strö...
 
06.00 hö och kraftfoder
08.00-09.00 utsläpp
ca 12.00 lunchfodring i hagen med gräsfröhalm
17.00-19.00 intag, hö i boxen
21.00 hö och kraftfoder

hästarna står på spån utom min som för tillfället står på halm. Hon skall föla snart.
 
På vintern utdfodrar vi efter det här schemat:
Morgonhö i boxarna 07.00
Morgonkraft i boxarna 07.15
Morgonhö ute i hagen 07.30
Lunchhö 11-12
E.M.hö 16-18
Insläppshö 19-20
Kvällshö 21.00
Kvällskraft 21.15

Försommar/sensommar när det finns ganska mycket ute i hagarna att äta så får de lite färre fodrgingar per dag (hö ca 2-3 ggr, kraftfoder 2 ggr).
 
06.15 kraftfoder + lite hö inne
06:40 hö i hagen
eventuellt lunchhö i hagen kalla dagar
16-17 insläpp(mockas innan), kraftfoder plus hö
20-21 mockas, nattas och kvällshö
 
kraftfoder 6.30 och utsläpp därefter. Morgonhö i hagen. Lunchhö ute 12.00. Lite hö och betfor vid insläpp.(när det mörknar) Under den ljusa årstiden får de en hötuss i hagen och betfor när de kommer in. Kvällsfodning 22.00
Hästarna står på spån.
 
De får mat runt 5.30
Kommer ut runt 9 tiden (beror lite på om jag eller min syster tar ut dem och hur vi jobbar).
Får massa hösilage i hagen.
Kommer in vid 17 tiden, när det bli varmare får de vara ute längre.
Får kvälsmat vid 20.00

De får kraftfoder (bla. kornkors, betfor, kraft groov, linfrökaka, kli, och tävlingshästarna får ibland derby) och hösilage.

De har halm i sina boxar.
 
vi hyr ett helt stall så det är vi som "styr och ställer" i själva stallet osv.
vi får hjälp av hon som bor (ägarens dotter) på gården med morgonfodring och utsläpp, lunchfodring och kvällsfodring vardagar = guld värt :)!
hon får betalt för det.

fodring ca kl 8 kraft + hö
därefter utsläpp
lunch-hö i hagen mellan 11-13
intagning mellan 18-20, betfor + hö
kvällsfodring mellan 21-22, kraft + hö

vi köper torv på småbal av närmaste kvarn, ska snart köpa in storbal vilket blir mkt billigare.
köper in hö av bonde.
 
Har i princip "eget stall". Vi är fem personer som delar på ett stall där det finns 6 boxplatser! :)

Morgonfodring ca 07.00
Utsläpp runt 07.30
Middagsfodring ca 12.00
Insläpp 16.30
Em fodring ca 16.30 -16.45
Kvällsfodring 20.00 - 21.00

Andra tider på våren sommaren då de går ute längre osv.

Vi har spån i boxarna.
Köper hö gemensamt från en bonde i närheten.
Sedan fodrar alla med vilken sorts kraftfoder de vill.
Vi brukar göra iordning kraften i burkar för morg, em och kväll som står färdiga på hyllor och bara kan läggas in till resp pålle. Ett snabbt och bra system.

Vi har stallmöte söndag var 14:e dag då vi fördelar fodringarna mellan oss för de kommande 14 dagarna. Det blir 4-5 fodringar/ vecka per person.
 
Ena hästen stå i inackorderingstall och andra står i min kompis stall (som jag är stallchef i :D). Är ungefär samma tider.

0700: Morgonfodring
0800: Utsläpp
1200: Lunch
1700: Insläpp/Eftermiddagsfodring
2100: Kvällsfodring

Från april/maj tas hästarna in vid kvällsfodringen. Sen går de ute dygnet runt juni/juli/augusti på bete. När vi stallar in tas de in vid kvällsfodringen till 1 oktober.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Tulle_2022
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 597
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 900
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 777
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp