Ni med få hästar, hur gör ni med grovfoder?

__sofia__

Trådstartare
Ni som bara har kanske 2 hästar och alltså inte tillräckligt många för att kunna ha storbalar med hösilage, hur gör ni med grovfoder?

Dvs hur många hästar har ni/i vilken storlek? Har ni hö eller hösilage? Vilken storlek på balar har ni? Hur lagrar ni det? Hur ofta köper/hämtar ni?
 
Har 3 hästar (160-172cm)
Har hösilage. Förvarar det just nu ute på backen men ska försöka få in några pallar så man slipper bära blöta balar. Öppnar balarna inne i höladan.
Balarna väger 20-30kg och jag köper en gång om året. Dock så har jag nog beställt för lite iår. Skulle bara ha 2 hästar men det råkade bli en tredje. Men kommer då köpa storbal av grannen när det är kallt och ställa ut i hagen
 
När jag stod i ett stall med två d-ponnysar hade vi hö i småbalar som förvarades på lastpallar i ett rum i anslutning till stallet. Balarna vägde runt 8-10 kg styck och vi hämtade ungefär var tredje vecka, ibland lite oftare. Hämtade 50-52 st varje gång eftersom det var vad som fick plats i hästtransporten:)
 
I år är första vintern på minst 20 år som jag har för få hästar för att göra av med hösilage inom rimlig tid. Hemma på gården finns just nu 3 shetlandsponnyer och en new forest. De får just nu 1 löspressad bal hö/dag att dela på (ca 7 kg), vilket de knapp äter upp eftersom de föredrar det gräs som fortfarande växer. De har också fri tillgång till halm (i höhäck) i sin ligghall.
När gräset slutar växa, vilket förmodligen är typ den här helgen om man ser till SMHIs prognos, så kommer de få mer hö.
När (om?) det blir vinter med minusgrader (och ev snö) kommer de få hösilagebal i hagen, eftersom hösilaget håller betydligt längre vid den temperaturen.
 
Jag har två hästar och köper storbalshö en gång per år. Balarna väger i år ca 200 kg styck. Förvarar det på skullen under en speciell sorts isoleringsfilt som drar ur fukt nerifrån och hindrar fukt att komma in utifrån över. Experiment eftersom jag är så innerligt trött på halmen jag tidigare hade runt hö´t. Än sålänge verkar det lovande men kan såklart inte utvärdera förren framåt våren.
 
Har 3 hästar (160-172cm)
Har hösilage. Förvarar det just nu ute på backen men ska försöka få in några pallar så man slipper bära blöta balar. Öppnar balarna inne i höladan.
Balarna väger 20-30kg och jag köper en gång om året. Dock så har jag nog beställt för lite iår. Skulle bara ha 2 hästar men det råkade bli en tredje. Men kommer då köpa storbal av grannen när det är kallt och ställa ut i hagen
C590A289-EC95-46EB-BAC4-FFC1920B1071.jpeg
 
Jag har både haft småbal hösilage och hö. Hösilaget levererades staplat och inplastat på pall och förvarades så. Jag tog in en bal i taget som jag använde och förvarade i foderkammare.
Ena hästen, d-ponny, var dammkänslig och åt endast hösilage. Då jag började med sådant foder till honom var det bara Horse Hage som gjorde småbal hösilage på ca 20 kg. Vi fick åka och hämta en trailer och bil full per gång.
Senare var vi fler som beställde full lastbil ihop. Det räckte väl några månader för varje person.

Hö förvarades i lada. Vikt på balar har varierat. Men hade tur att hitta bra bonde på rekommendation i närheten. Så det gick rätt fort att hämta. Köpte rätt lite per leverans IOM att jag inte hade optimalt lagringsutrymme med tork etc. Tog även då in en bal i taget och använde.
 
Jag har två hästar och köper storbalshö en gång per år. Balarna väger i år ca 200 kg styck. Förvarar det på skullen under en speciell sorts isoleringsfilt som drar ur fukt nerifrån och hindrar fukt att komma in utifrån över. Experiment eftersom jag är så innerligt trött på halmen jag tidigare hade runt hö´t. Än sålänge verkar det lovande men kan såklart inte utvärdera förren framåt våren.
Återkom gärna och berätta hur det fungerar med isoleringsfilt. Det skulle vara drömmen att slippa halmen.
 
Köper hö om jag kan hitta och småbalar ensilage på hösten, övergår till storbalar när det blir kallt och sen småbalar igen till våren. Jag får slänga en hel del, i synnerhet på våren när det är svårt att hitta hö.
 
Jag slänger :crazy: Har stora storbalar till vintern och mindre storbalar övrig tid. Har köpt hö i småbal när jag fått tag i det. Brukar också ha halm som jag fodrar med under sommaren när de inte får gå på bete dygnet runt.
 
Även till två hästar så kan man ha något större balar. Det finns fyrkantsbalar på marknaden, som är lite mindre än genomsnittet av stora fyrkantsbalar. Kombinerat med en genomtänkt hantering, så fungerar det.

I Fyrkantsbalar så ligger fodret i "skivor", precis som i små höbalar.

Man kan förlänga hållbarheten i fyrkantbalarna, genom att ställa dem med långa sidan ner, skära upp gaveln som en lucka där den sitter fast i överkant, och så ta ut som många skivor som man behöver. Och så slår man en lång spännrem runt balen för att stänga igen.

Lämpligen så ber man den som kör hem en omgång balar till en, att ställa dem två och två i höjd och med gaveln åtkomlig, om man saknar traktor för att förflytta balarna med.
 
Ni som bara har kanske 2 hästar och alltså inte tillräckligt många för att kunna ha storbalar med hösilage, hur gör ni med grovfoder?

Dvs hur många hästar har ni/i vilken storlek? Har ni hö eller hösilage? Vilken storlek på balar har ni? Hur lagrar ni det? Hur ofta köper/hämtar ni?

Två hästar som är runt 150 och inte äter så mycket trots fri tillgång. Min häst är superkänslig för hygienisk kvalité och måste äta hösilage och ett himla bra sådant. Så vi köper småbalar från Katslösa för över 5 kr/kg och jag har tur där min stallkompis går med på det 😅 Köper in hela vinterns behov (ger 5-6 månader, går på bete året runt) och får hem i oktober typ. Ca 50-55 kg brukar balarna vara på. Beställer alltid 4 pallar (12 balar/pall) vilket brukar bli knappt 3 ton och har två kompisar som beställer samma parti så vi köper/säljer till varandra på vårkanten vad som behövs (en fodrar året runt och har fler partier också). Funkar utmärkt!
 
Även till två hästar så kan man ha något större balar. Det finns fyrkantsbalar på marknaden, som är lite mindre än genomsnittet av stora fyrkantsbalar. Kombinerat med en genomtänkt hantering, så fungerar det.

I Fyrkantsbalar så ligger fodret i "skivor", precis som i små höbalar.

Man kan förlänga hållbarheten i fyrkantbalarna, genom att ställa dem med långa sidan ner, skära upp gaveln som en lucka där den sitter fast i överkant, och så ta ut som många skivor som man behöver. Och så slår man en lång spännrem runt balen för att stänga igen.

Lämpligen så ber man den som kör hem en omgång balar till en, att ställa dem två och två i höjd och med gaveln åtkomlig, om man saknar traktor för att förflytta balarna med.
Har du skickat in hygienanalys på det ensilage du har gjort så med efter den tid ensilage blir dåligt efter öppnandet så att du vet att detta fungerar?
 
Har du skickat in hygienanalys på det ensilage du har gjort så med efter den tid ensilage blir dåligt efter öppnandet så att du vet att detta fungerar?
Ja, jag har skickat någon gång. Då var det inga problem.

Det är dock 10 år sedan jag hade så få hästar, att jag behövde söka efter lösningar för att kunna lagra öppnade balar.
Vår och höst, så har använde vi hö istället.

I regel så har balarna ändå tagit slut efter rimlig tid. Det handlar om mindre fyrkantsbalar, alltså i häradet 150 kg, och hästar som har dygnsgivor på 15-25 kilo foder. Då tar det alltså högst 10 dagar för en bal att ta slut.
Det handlar alltså om ensilage, torrsubstans på max 55 %, eftersom det garanterat blir en konserveringsprocess i sådant foder. Hösilage har ingen process, och har redan från början en tveksam hygienisk kvalitet, i mitt tycke så är det s.k. hösilaget ett rätt riskabelt foder.

Balar som varit minsta tveksamma vid öppnandet, kasseras alltid.

I praktiken, så blir det rätt likt att använda planensilage, där man tar ur ensilaget från plansilon från ena änden. Det är bara nerskalat.
 
Har en C-ponny kallblod och en shettis. Ger hö som vi tar själva, småbalar på 11kg. Förvaras på loftet med presenningar över. Superfint! 👌 Säljer även mycket.
 
När jag stod i stall där inte grovfoder ingick och hade två hästar bokade vi hö på småbal av bonde. Tog transporten och hämtade ett lass i taget.
 
Jag har hösilage i balar på runt 200 kilo styck till mina två hästar (+ en miniponny). Nu äter mina relativt mycket så balarna används tillräckligt fort så länge det inte är jättevarmt ute. På våren/hösten får hästarna hö istället alternativt att vi tar in en bal och sprider ut och torkar silaget om det varit svårt att hitta hö i småbal. Jag undviker hö i storbal, speciellt rundbalar, eftersom jag nästan alltid tycker att det dammar för mycket för min smak. Ska det dessutom kunna förvaras bra här så måste det vara plastat då storbalar inte går upp på skullen.
 
Köper hö i småbalar, hämtar en gång om månaden ungefär vintertid :) två shettisar och en stor. Fodrar delvis med halm också som då ligger ytterst. Förvarar i en lada på lastpallar, funkar bra ett tag men går det flera månader börjar det mögla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 387
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp