Ni med få hästar, hur gör ni med grovfoder?

Antingen mindre balar med hösilage eller vanligt hö. Har bland annat köpt små hösilagebalar som vägt mellan 40-60 kg per bal. Perfekt för få hästar.
 
Jag har två hästar och köper storbalshö en gång per år. Balarna väger i år ca 200 kg styck. Förvarar det på skullen under en speciell sorts isoleringsfilt som drar ur fukt nerifrån och hindrar fukt att komma in utifrån över. Experiment eftersom jag är så innerligt trött på halmen jag tidigare hade runt hö´t. Än sålänge verkar det lovande men kan såklart inte utvärdera förren framåt våren.
 
Två hästar som är runt 150 och inte äter så mycket trots fri tillgång. Min häst är superkänslig för hygienisk kvalité och måste äta hösilage och ett himla bra sådant. Så vi köper småbalar från Katslösa för över 5 kr/kg och jag har tur där min stallkompis går med på det 😅 Köper in hela vinterns behov (ger 5-6 månader, går på bete året runt) och får hem i oktober typ. Ca 50-55 kg brukar balarna vara på. Beställer alltid 4 pallar (12 balar/pall) vilket brukar bli knappt 3 ton och har två kompisar som beställer samma parti så vi köper/säljer till varandra på vårkanten vad som behövs (en fodrar året runt och har fler partier också). Funkar utmärkt!

Så gör vi också. Räknade dock något för högt på balarna i år innan vi beställde. De har i snitt bara vägt 49 kilo, förra året låg de på 60 så vi behöver köpa mer framåt våren om jag får tag i en ny häst, annars räcker det till de två som blir kvar.. har också bytt ut ett russ mot en större som äter dubbelt så mycket.
Så nöjd med kvalitén på hösilaget därifrån så för mig är det värt att det kostar lite mer 🙏🏼
 
Så gör vi också. Räknade dock något för högt på balarna i år innan vi beställde. De har i snitt bara vägt 49 kilo, förra året låg de på 60 så vi behöver köpa mer framåt våren om jag får tag i en ny häst, annars räcker det till de två som blir kvar.. har också bytt ut ett russ mot en större som äter dubbelt så mycket.
Så nöjd med kvalitén på hösilaget därifrån så för mig är det värt att det kostar lite mer 🙏🏼

Ja verkligen värt det 😍
 
Har en D-ponny och en shetlandsponny, tar eget torrhö i storbalar. Får in ett femtontal balar i min carport, det är ungefär det som går åt för en vinter, men kan behöva köpa till någon från en annan bonde framåt vårkanten vissa år. Funderat på småbalar, men det finns typ ingen som pressar småbalar här i närheten, annars hade det varit lättare att förvara.

D-ponnyn tål inte hösilage, så det är inget alternativ oavsett hur många hästar som står i stallet eller hur liten balen är.
 
Har en D-ponny och en shetlandsponny, tar eget torrhö i storbalar. Får in ett femtontal balar i min carport, det är ungefär det som går åt för en vinter, men kan behöva köpa till någon från en annan bonde framåt vårkanten vissa år. Funderat på småbalar, men det finns typ ingen som pressar småbalar här i närheten, annars hade det varit lättare att förvara.

D-ponnyn tål inte hösilage, så det är inget alternativ oavsett hur många hästar som står i stallet eller hur liten balen är.
Håller sig balarna bra i carporten under vintern?
Mitt problem, och anledningen till att jag ursprungligen skapade tråden, är att jag har ett mindre skjul som använts till höförvaring, men jag tycker att höet blir fuktigt och börjar mögla efter ett tag.
 
Håller sig balarna bra i carporten under vintern?
Mitt problem, och anledningen till att jag ursprungligen skapade tråden, är att jag har ett mindre skjul som använts till höförvaring, men jag tycker att höet blir fuktigt och börjar mögla efter ett tag.
Jag trodde jag hade svarat på detta, men jag hade tydligen inte tryckt på skicka. Sorry.
I år är tredje året vi gör så här, och peppar peppar verkar vi ha hittat ett sätt som funkar. Vi tar eget hö, vilket så klart underlättar. Men vi tar in höet sent, det får ligga kvar på åkern och så går vi och vänder på balarna istället så att de verkligen torkar. Bonden vi rådfrågade sa minst två veckor från pressning, vi har nog lagt till minst det dubbla. Sen har vi balarna ställda på lastpallar och absolut inte för tätt. Det måste vara luft emellan. Sist har vi en tunn presenning som hänger för öppningen. Den skyddar mot väta men släpper samtidigt in luft.

Vår ponny är fruktansvärt känslig. Hon har hostat av exakt allt torrhö vi testat och allt hösilage rinner ur henne. Veterinär har dock gjort bedömningen att med torrhö kan vi göra mer för att underlätta för henne än vad vi kan göra med hösilage. Och i år har hon, peppar peppar, bara hostat till någon morgon vid något tillfälle. Vi blöter allt hö hon äter, men höet är verkligen jättefint i år, så en normalfungerande häst hade inte hostat av det alls (som vår andra ponny). Det är en så enorm skillnad mot tidigare år att jag nästan börjat gråta av lättnad, och det är verkligen värt allt extrajobb med att springa och vända på balarna eller spola allt hö.
 
Ni som bara har kanske 2 hästar och alltså inte tillräckligt många för att kunna ha storbalar med hösilage, hur gör ni med grovfoder?

Dvs hur många hästar har ni/i vilken storlek? Har ni hö eller hösilage? Vilken storlek på balar har ni? Hur lagrar ni det? Hur ofta köper/hämtar ni?
 
Ni som bara har kanske 2 hästar och alltså inte tillräckligt många för att kunna ha storbalar med hösilage, hur gör ni med grovfoder?

Dvs hur många hästar har ni/i vilken storlek? Har ni hö eller hösilage? Vilken storlek på balar har ni? Hur lagrar ni det? Hur ofta köper/hämtar ni?
Har du eget stall utan inackorderade? Annars kanske du kan gå samman med andra i stallet? I stallet jag är medryttare i hämtar man gemensamt foder och går ofta samman om man ska beställa någon form av foder som fler kan behöva. :)
 
Har du eget stall utan inackorderade? Annars kanske du kan gå samman med andra i stallet? I stallet jag är medryttare i hämtar man gemensamt foder och går ofta samman om man ska beställa någon form av foder som fler kan behöva. :)
Jag har ett eget stall utan inackorderade, och har bara en storhäst på 155 cm och en minishettis på 85 cm - så det blir inte särskilt mycket foder som behövs, vilket gör det svårt med hösilage eller liknande :)
 
Jag har ett eget stall utan inackorderade, och har bara en storhäst på 155 cm och en minishettis på 85 cm - så det blir inte särskilt mycket foder som behövs, vilket gör det svårt med hösilage eller liknande :)
Jaha, det gör ju det hela lite svårare. Jag vet dock en med två hästar som har köpt små balar till bara sina hästar, som andra skrivit högre upp i tråden. :) Det verkar fungera bra.
 
Är det torrt hösilage och inte för varmt ute klarar det sig bra för mig. Ställer bal i hagen till mina, två små och två stora hästar. Räcker ca 2 veckor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
591
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 028
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 379
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp