Ni med fler hundar - har ni samma raser eller olika?

Jag har två dvärgpinschrar, har haft en till. Om jag någon gång kommer skaffa ännu en hund kommer det bli av annan ras.
 
Jag är uppväxt med hund och raserna/blandraserna har varierat stort och därför har jag väl inte varit så himla låst på en typ av hund utan kan tycka att de flesta raser har en egen charm.
Idag har vi en blandis (maltes, tibbe, corgi, tax), två corgis (första gången jag har skaffat mig en till hund av samma ras) och en mas.
Blandisen skaffade vi i samband med att vi fick ta bort vår förra hund (dvärgpinne) och just då ville jag bara ha en hund som var lätt och inte krävde nånting och hon var helt perfekt då.
Corgin (cardigan) blev egentligen inköpt till dottern som ville gå kurser, träna och tävla och hon var perfekt för det även om det är jag som tränar och tävlar henne då dottern helt enkelt tröttnade. Dottern ville egentligen ha en bc men jag tänkte att det blir lite väl krävande ifall det blir att jag behöver ta över den sen, aktiv sällskapshund stod det i corgins rasbeskrivning men vi fick en fullfjädrad arbetsnarkoman skulle det visa sig 😁.
Masen blev inköpt till maken som tänkt tränings och tävlingskompis i agility då han fastnat för sporten. Återstå att se hur det blir, de lopp de kommit runt utan att diska sig har de fått pinne.. Väldigt valpig, väldigt kort fokus och miljökänslig men när väl alla bitar är på plats så går hon fantastiskt bra.
Corgi nr 2 som bara är 12 veckor är inköpt till mig, tanken är att tävla och träna henne sen i kanske lydnad, rally och freestyle, även lite agility men vi får se. Att det blev en till corgi var för att jag älskar corgins temperament, jag funderade ett tag på en till ras eller en mas men det blev corgi igen ❤️.
IMG_20191127_090658.jpg
 
Jag har två hundar och två olika raser (Jack russel och shiba) men skulle Hemskt gärna vilja ha tre innan den gamla blir För gammal så att säga. Jag vet inte om det kommer att hända så snart, men nästa hund blir oavsett en till shiba eller barndomsdrömmen, en Kai ken. Samma familj men annan ras.
Jag har helt klart hittat hem bland de japanska urhundarna och ser ingen anledning att titta på något annat just nu.
 
När vi var på mässan uppe i Stockholm så reflekterade jag över folks val av raser - vissa hade flertalet av samma ras (gissningsvis uppfödare) men många hade 2-4 hundar men av olika raser.

Ni som har fler än 1-2 hundar, har ni hundar av samma ras eller har ni olika raser?
Ni som har av samma ras, har ni det för att ni inte skulle kunna tänk er en annan ras?
Och ni som har olika raser, fyller de olika syften/funktioner?

Nyfiken! :)

Nu har jag bara en hund. Men har förr alltid haft två åt gången så att säga. Jag hittade min ras i min första hund. Och har sedan dess bara haft samma. Jag kommer nog alltid ha det också. Jag har hittat vad jag vill ha och som funkar i mitt liv.
 
Vi jagar med en terrier och laikan, och jag kör bruks med mallen. Sen har vi tre pensionärer och det är min kelpie och sambons två äldsta terriers. Lagom till jul hämtar vi en ny terriervalp som ska förgylla våra liv så då har vi sju hundar tillsammans 😜😁
 
Vi hade tills nyligen fyra olika raser, nu bara två. En finnspets, en tyskterrier, en labrador och en beagle.

Det är ju jakthundar med olika användningsområden och hade jag haft möjligheten hade jag gärna haft fem olika till för att täcka upp😂 Min dröm hade varit: finnspets, tyskterrier, labrador,beagle, jämthund, münsterländer,finnstövare,pointer och en tollare.

Då hade det täckt upp de flesta jakter jag håller på med men det skulle bli lite för mycket samtidigt.
 
Ni som har fler än 1-2 hundar, har ni hundar av samma ras eller har ni olika raser?
Ni som har av samma ras, har ni det för att ni inte skulle kunna tänk er en annan ras?
Och ni som har olika raser, fyller de olika syften/funktioner?
Jag har haft olika raser nästan hela tiden. Jack Russell Terrier har jag haft sen 1999 och så skaffade jag en chihuahua 2003. Sen dess har jag haft både ock hela tiden. Tyvärr fick vi avliva den sista chihuahuan förra fredagen, så nu har vi bara två Jack Russell-tikar.

Tror inte det är så att jag medvetet har skaffat olika raser för att de har olika syften eller funktioner, utan det var mest varit att jag vill ha och så har jag köpt. Att det blev Jack Russell från början var en ren tillfällighet då vi fick en omplacering av en kund till mitt ex, men jag fastnade för rasen och körde på med JRT. Chihuahuan bestämde jag själv att jag ville ha.

Jag är inte alls speciellt rasbunden egentligen. Jag skulle kunna tänka mig flera andra raser också. Är sugen på en strävhårig kanintax tex, men hade lätt kunnat köpa flera av sällskapsraserna så länge det inte är för mycket pälsvård. Dock skulle jag aldrig köpa mig en större brukshund då det är alldeles för mycket jobb. Jag tycker inte att det är speciellt kul att träna mycket med hunden, utan vill ha hunden mer som en följeslagare än något som måste aktiveras hela tiden.
 
Vi hade tills nyligen fyra olika raser, nu bara två. En finnspets, en tyskterrier, en labrador och en beagle.

Det är ju jakthundar med olika användningsområden och hade jag haft möjligheten hade jag gärna haft fem olika till för att täcka upp😂 Min dröm hade varit: finnspets, tyskterrier, labrador,beagle, jämthund, münsterländer,finnstövare,pointer och en tollare.

Då hade det täckt upp de flesta jakter jag håller på med men det skulle bli lite för mycket samtidigt.

Åh, är uppväxt med pointer. :love: Så galet trevliga hundar.
 
Jag har schäfer och fransk bulldogg. Frallan kan man väl säga var ett olycksfall i arbetet och jag kommer inte ha fralla igen även om hon är en skitrolig individ.
Schäfer är "min" ras och jag kan inte se att jag någonsin kommer vara utan. Samtidigt har jag börjat kika lite på holländare och möjligtvis malle så det är inte omöjligt att jag testar någon sån innan jag blir för gammal.
 
Hos oss finns fyra hundar av tre olika raser.
Sambon har två norrbottenspetsar som han jagar med. Jag har en ridgebacktant och en en kelpie. Kelpien kom som nummer två för mej och jag bytte ras för att jag ville träna och tävla mer än vad en ridgeback vill.
 
Jag har tre hundar och tre olika raser. En dalmatiner som är sällskapshund (aldrig mer. :rofl: om vi inte kan köpa en långhårig version). En Aussie och en BC. Köpte båda för att ha något kul att träna med. Trivs bäst med BC.
 
Just nu bara en, en labrador, men förut två hundar. Då var det en lagotto också.
Älskar bägge raser, dock känns det lite för stort med två labbar samtidigt, med tanke på bil tex. Och även hjälp vid resor osv.
Kommer bli en mindre igen nästa gång, men förmodligen en som inte kräver lika mycket som en lagotto.
 
Jag kan ibland bli sugen på att skaffa en mindre hund av annan ras men med liknande egenskaper och kanske något ”kompletterande” som min nuvarande. Jag är uppvuxen med 2-3 hundar åt gången men mindre raser, att ha 2-3 60kgs hundar fungerar inte i dagslägets livssituation. :idea:
 
Chow chow är min hjärteras och det är den rasen jag även har avelsintresse för. Just nu har vi förutom fyra chow chow även två mopsar. Tidigare hade vi en mastiff och i framtiden skulle det vara kul att ha en basset hound och kanske en shar-pei. Även om mitt hjärta klappar extra för chow chow, så tycker jag att det är kul att ha någon annan ras också. Man blir inte så insnöad och man får lite perspektiv på hundägandet.
 
Jag har tre border collies. Den första köptes som sport-och vallhund. Intresset för hundsporter dog & vallningsintresset tog över. Köpte två border collies till & ett gäng får. Nu är jag border collie- och fårnörd.
Innan hade jag retriever och höll på med tävlingslydnad.

Nästa hund blir dock en strävhårig vorsteh som ska användas som jakt-och draghund. Men det ligger några år bort i tiden även om det är bestämt efter vilken tik jag ska ha valp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 460
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 780
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp