Ni med fler hundar - har ni samma raser eller olika?

Sofie.S

Trådstartare
När vi var på mässan uppe i Stockholm så reflekterade jag över folks val av raser - vissa hade flertalet av samma ras (gissningsvis uppfödare) men många hade 2-4 hundar men av olika raser.

Ni som har fler än 1-2 hundar, har ni hundar av samma ras eller har ni olika raser?
Ni som har av samma ras, har ni det för att ni inte skulle kunna tänk er en annan ras?
Och ni som har olika raser, fyller de olika syften/funktioner?

Nyfiken! :)
 
Har 2 hundar av olika ras. Gillar båda raserna och de fyller på det stora hela samma funktion i mitt liv men den ena rasen är generellt mycket mer av nästan allt än den andre. Jag har kelpie och schipperke, båda tillhör rasgrupp 1,vallhundar. Nu är min kelpie inte riktigt rastypisk och har mindre motor än normalt.
 
Har tre olika raser, dvärgschnauzer, australian shepherd och malinois

5A8A262C-1BC2-40B1-82BC-696FA51BA6C0.jpeg


Ja, de fyller olika syften (utöver att vara älskade familjemedlemmar med allt det innebär, där har alla samma syfte). Mallen skaffade jag när jag när jag fastnade rejält för svenskskyddet, som jag började träna/tävla med min yngre aussie. Jag ville ha det mest passande grundmaterialet för att kunna ta mig till SM i den sporten och även ha vinstchans, och för det behöver man med största sannorlikhet de egenskaper man får i en malle (alt en bra schäfer, fast statistikmässigt är även det mycket svårare). Sen att jag fick en till fantastisk individ och suverän kompis in i flocken var ju inte fy skam det heller :D!

Aussie känns dock som ”min” ras, hade jag inte blivit svenskskyddsfantast hade jag aldrig bytt bruksras då jag tycker aussie är min mest passande ras och en ras med grundförutsättningar att enkelt ta sig till elitnivå och en rätt stor möjlighet att ligga på SM-nivå i de andra bruksgrenarna. Om/när jag slutar med svenskskyddet kommer aussien vara min givna ras igen.

Dvärgschnauzrarna är mest för sällskap, men min man började sin tävlingskarriär med skäggisarna. Nu har aussie även blivit ”hans” ras, så nästa hund han köper kommer bli en aussie. Har haft DS sen 2007, men efter dessa tre kommer det inte bli några fler små sällskapshundar då brukshundars mentalitet och hundar över typ 50 cm i mankhöjd passar oss och våra intressen bättre :).
 
Vi har tre olika raser just nu, har haft fyra och alla raserna har specifika syften. Ställande hund, kortdrivande och brukshund.
 
Är uppvuxen med 2 olika raser, drivande (har blivit dunker, Hamilton, begel och småland genom åren) och ställande (gråhund, jämte och nu hede).
 
Har två boxerhanar. Rasvalet är helt baserat på att jag är uppvuxen med boxer och inte kan tänka mig någon annan ras, varken till utseende eller personlighet. De är framförallt familjehundar även om jag håller på med utställning och bruksträning. Tycker att de är kul att träna med men har ju inget att jämföra med.
 
Har tre pumi. Den första köptes med tanken att vara med hemma på gården och med hästarna mm, sen blev det lite agility med husse, och de visade sig vara naturbegåvningar ;) Så det går väldigt bra, och då blev det en till. Sen ville vi ha valpar från vår första som har ett driv utöver det normala, tyvärr blev det bara två hanar, och hon tog inte det bra att ha valpar, så då letade vi efter en tredje på annat håll istället. Har pratat lite om andra raser, men inte riktigt på allvar :) Jättenöjda med vårt val!
 
Jag har 3 hovawart och det är för att det är min ras. De passar mig väldigt bra i sitt sätt, sin storlek och sin mångsidighet. Finns i dagsläget inga som helst planer på att prova nån annan ras men det kan ju ändras med tiden.
 
Har en collie och en västgötaspets. Skaffade västgöten först, var helt övertygad att det var rätt ras, men vi passade verkligen inte ihop. Som tur är passar han väldigt bra med husse. Jag skaffade korthårig collie att träna med, och det är verkligen helt rätt hund. Kommer inte skaffa något annat än collie framöver.
 
Har tre, snart fyra hundar av två olika raser. Har haft andra raser också innan dessa två. Jag älskar att testa på nya raser och jag antar att min ”rastlöshet” innebär att jag inte hittat riktigt helt rätt ännu. De två raser jag har nu är ganska olika, det ena är en vakthund som jag känner mig trygg med ute på kvällarna, men samtidigt ÄLSKAR jag retrieverns lättsamma sätt att älska alla. Så jag kommer nog inte hitta någon ras som är helt perfekt eftersom jag uppskattar både sociala och reserverade raser men på olika sätt :D
 
Jag har 2 olika (bedlington och riesen) och när jag skaffade bedlisen hade jag häst och hund som sällskap. Riesen blev det när det blev mer tid över till hundträning. Jag kommer inte ha en bedlington igen, men gärna en till riesen. Just nu har jag dock inte tid eller plats för en till, men någon gång så. Kan även tänka mig en borzoi som sällskapshund, men då måste jag ha större hus och större bil först 😂
 
Jag väljer hund efter ändamål. Skulle jag börja jaga blir det en passande jakthund oavsett vad för tidigare ras det finns i huset. Eller om jag skulle bli överförtjust i skydd, en malle eller dylikt. Just nu har jag två av samma, welsh corgi cardigans. I framtiden blir det fler cardigans och en cattledog. Vi pratar också om en större gårdsvar, t ex landseer.
 
Två riesen. Jag fortsätter gärna med den rasen så länge jag är frisk och tillräckligt stark. Då och då önskar jag att de vore mindre och svagare och inte tog så mycket plats och var så mycket hund. Men för det mesta är jag helnöjd, och tror att innerst inne vill alla hundägare egentligen ha en riesen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 102
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 857
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 453
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 771
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp