ni med framåt ponnyer!

L

limited_edition

ponnyn jag köpt är väldigt stark och framåt mot hindrerna hon mest rusar bara... hon verkar vara lyhörd egentligen men får lite panik när mn tar i henne... hon hopar i ALLA lägen men det går ju för fort! måste på nåt sätt få henne att vänta på mig....

vad har ni gjort för övningar för att få era ponnyer/hästar att vänta på er? :)
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Rid mycket med ben och sits och halvhalter.

Var noga med dina eftergifter. Dottern rider en ponny som fick panik bara man rörde tyglarna. Han reste sig på bakbenen bara hon kortade tyglarna. Så fort han insett att efter ett tygeltag får han eftergift och stöd på tygen betyder kontakt, inte smärta, så var det inga problem.
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Halvhalter, markarbete, halter efter och innan hinder osv.
Min ponny borjade trippa på stallet nar jag forsokte korrigera honom innan ett hinder, resultatet blev inte bra, iaf inte nar vi kom upp i de hogre klasserna då ridbarheten blev valdig viktig.
Den viktigaste laxan jag larde mig var att det går att bromsa med satet också, inte bara med tyglarna.
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

hej !
jag rider ett russ som inte är "het" men jätte svår att få kort galopp på . min kompis (vuxen) sa att jag skulle länga tyglarna lite så att han förstod att jag "litade" på honnom så mkt att jag vågade länga tyglarna lite . det gav direckt resultat men de är ju bara en genväg runt problemet , men iallafall
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Jag har också en sån häst, eller hon var sån innan vi fick lite mer kontroll och lärde känna varandra.
jag gick till instruktör för att får hjälp med det och jättebra är om du har ett hinder på en volt. Fatta galopp på volten och galoppera några varv tills h*n lugnat ner sig sen när h*n är lugn så hoppar du.

Mott sto gjorde så mycket innan hindrena eftersom hon var väldigt osäker och vinglig och ville gärna springa för att få upp balansen. kanske inte är så med din häst men jag hoppas i alla fall att det går bra. :)
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Jag har som åskådare sett ett träning där ekipagen hoppade en bana som bestod av "vanliga" hinder blandat med cavalettibockar och bommar. Kan ju kanske vara något för dig och din häst. Med hjälp av cavalettin kan hon inte rusa iväg och du får bromshjälp utan att bli hängande i tyglarna.

Sedan är även hopp på volt-förslaget bra! Trava eller galoppera på volten och så bara av en händelse styr mot hindret, fortsätt på volten igen och upprepa proceduren.

Och glöm förstås inte bort den grundläggande dressyren!

Lycka till!
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Håller med Jempa!
:idea:
Bommar och cavalettier är ovärdeliga i sammanhanget, det är ett mycket bra hjälpmedel som ibland verkar användas alltför lite.

Tips är att träna mycket i travserier, på raka och böjda spår, ibland med långa och ibland med kortare avstånd emellan. Varva denna träning med mycket vanlig dressyr, och när sedan det fungerar är det bara att sätta upp ett hinder i slutet av serien. Bommarna kan då bromsa upp lite åt ryttaren, så att det inte blir sådana disskussioner om allting när det gäller att dämpa tempot och hästen kan förhoppningsvis lära sig att det är mycket trevligare att springa långsamt och slippa tjafsa emot hand, sits och röst.
Viktigt också att komma ihåg att verkligen lätta ordentligt steget innan och över hindret, vilket ger förtroende och lär hästen att själv hjälpa till mer själv. Slösa med beröm när den gör rätt, och om den börjar springa igen kan det vara bra att "gå ner en gångart" och lägga en eller ett par volter för att hitta tillbaka till lugnet igen.

Lycka till massor, och du ska se att du får till en trevlig häst, positivt är ju att den bjuder på hinder och verkar VILJA hoppa :D , vilket man inte ser hos alla hästar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ni med framåt ponnyer!

Vi har en sån häst på ridskolan, och det enda som hjälper är att man har så lite kontakt med tyglarna som möjligt (alltså inte hängande tyglar, utan man håller dem så mjukt man bara kan.)
Att dra i henne o liknande gör henne bara starkare, hetare och farligare att rida.. :crazy:

På henne hjälper det bara att rida med sätet, och samtidigt göra väääldigt mjuka små förhållningar.
Så det är det tipset jag kan ge dig ; Rid mycket med sätet.

Sen har de andra kommit med bra förslag på övningar oxå :)
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Min ponny är också pigg. Prova lösgörade övningar så att hon blir lite lugnare ex ått-volter. Mycket övergångar är också bra, men kom ihåg att rida in i halten.
Om hon springer på mycket och är stark så ta först en mjukare förhållning och om hon inte lyssnar då så tycker jag att du ska ta tag i henne ordentligt en gång ( inte så att hon byter gångart) och sedan när hon saktar ner farten så klappar du henne och släpper sedan efter. Försök att rida iform på lite lägre hinder.
Det är också bra att lägga in volter en bit innan hindrerna

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ni med framåt ponnyer!

ahh..så gjorde min ponny ibland med (rusade) men vi tränade mkt att hoppa utan att hålla i tyglarna, när ponnyerna på träning fick hoppa "själva" utan att vi höll i dem så hoppade alla perfekt avägt tempo och mkt bättre.
Sen funkar ju det också med att ha mkt cavaletti osv.
Är din ponny mkt känslig i munnen? om du har ett för skarp bett kanske den tycker de är obehagligt och då rusar för att komma undan när du tar i den.
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Vår ponny är sådan. För honom hänger det på bettet. Vi har ett rakt äppelmouthbett med D-ringar. Ett mycket milt bett alltså. Funkar kanon.
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Har ej ponny men en häst med samma problem. Vi var hos en instruktör på hoppläger i helgen och vi provade bl.a. med 5 travbommar före hindret men så fort han ser hindret så tittar han bara på hindret, så glömmer han bommarna och kliver på dom istället. Han har även en förmåga att tvära mot hindret. Han är nu 21 år och han har alltid varit sådan, men vi hoppar inte för att tävla utan mer för "nöjes" skull, men för det vill man ha en häst som hoppar riktigt. I övrigt hoppar han allt. Någon gav tips om att länga tyglarna men för oss så går det bara fortare och han kastar sig mot och över hindret. Det går hyfsat första gången han hoppar ett hinder, men om man ska hoppa samma en gång till är det helt kört.
Jag fortsätter att läsa alla svar du får så får jag prova också.
 
Sv: ni med framåt ponnyer!

Min kusin hade en ponny hos sej som också "kutade" mot hindrerna. Första gången så höll jag bara henne, men då sprang hon nästan igenom hindret.

Så när jag märkte att hon började springa fort mot hindret utan jag sagt till henne gjorde jag en volt till. efter två volter fick hon hoppa för att inte förstöra bjudningen.
När jag hoppade hindret tredje gången gick hon jättefint massvis med bjudning, men ville veta vad jag tyckte om saken.
Hon blev belönad med att hoppa över stockar på en stubbåker. :D

På en tävling mötte jag ponnyn och hennes ägare, och de berömde mig för arbetet med henne.

Hon väntar på vad ryttaren säger till henne, men om ryttaren inte säger nånting, så sätter hon full fart lr vägrar.

Det där med att hoppa på volten är en jättebra ide.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp