Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Och Megs: Han ser ju jättefin ut! Vilken ras? Fullblod?!
Han var smalare än min, men hade mer "muskler" min har nästan inga alls Men det blir ju bara ännu en sak att jobba på! Och om man ska se det positivt så får man ju vara med från början och skapa ett grundförtroende! Och jag tycker sånt är jättekul! Jag kan tänka mig sen om några år när jag tittar tillbaka på foton och säger: Guud vad skabbig hon var! Men tänk att jag har lyckats få henne så fin! Och det är det inte många som kan, när man köper färdiga tävlingshästar Men jag är hästmänniska in i det sista!

Japp fullblod, 8år. Gick löp förut (tills 2004) sen fick han skrota i en hage tills jag köpte honom. Det är lite svårt att se ibland hur fin han blivit eftersom man blir lite hemmablind och att jag ser honom var dag, så lite då o då får jag kolla på fotona igen:D
Satte igång honom långsamt samt att vi har haft lite "gropar i vägen" :cry: tills vi kom dit vi är idag pga en spark i hagen o 2x sår på benet som sen blev inflamerat så han var halt ca 1-1,5 v var o en av de gångerna. Men nu (peppar peppar) är vi OK och kan börja täna "på riktigt".:banana:
Tycker så klart själv att han böjar bli väldigt fin!!:angel: :love:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Håller med! Jämfört med hur han såg ut innan så är det ju en stor förändring! Vad bra att det går bra nu då :) De som äger stallet (deras hästar kan stå 3 veckor och sedan träna hoppning i 1 timme) håller på sånt : När ska du börja rida då? Du måsteju börja rida nu, och sedan pratar dom bakom ryggen på mig typ att jag är rädd för henne! :mad: Fatta arg jag blir! Bara för att jag vill ha en hel och förtroendefull häst sen då! Jag blir så arg!!!!! Dom vet mycket väl vad om gör med sina hästar det är därför dom säge så, det har hänt i andra fall också. T.ex. så sparkade dom ut en från stallet (p.g.a. andra skäl enligt dom) för att det gick så ba med hennes föl (för att hon har hållt på med henne jättemycket) hennes 3 månadersföl kan mer än deras "lite över" 1-åring! Jag blir så jäkla förbannad!!! Och hennes ägare som vi är mycket goda vänner med (kände henne sen innan) håller med mig.. Men kan aldrig sätta igång för sakta! Det är bättre att jag har en frisk och glad häst som litar på mig ju! Och jag är rätt så jättefeg så det är bra för mig om jag kan ta det i min och i hennes takt samtidigt ju! :bump: Eller? Ni andra får gärna kommentera, snart får jag ett utbrott!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hennes ägare = min hästs ägare
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

JO, jag håller med. En av tjejerna i "mitt" stall sa typ samma ..."ska du inte börja rida din häst nångång......" eller typ "är du REDAN klar med ridningen" om jag ridit i ca 15-20 minuter de första veckorna.

Jag menar min häst hade ju faktiskt inte rört en fena på jag-vet-inte-hur-länge så jag tyckte att det var helt tillräckligt med att sktitta i 15 min o sen trava i 5. Nästan lite tur i oturen så att säga att han varit lite halv-skadad ett par gånger så att han fått en paus.

Nu kan jag rida i typ en 45minuter eller så och ibaland kan jag ge mig ut på en skrittrunda som kanske tar 1-1,5 timmar...men då skritta jag bara.
De senaste dagarna (sen i fredags) har han gått helt oootrroooligt bra :banana: så nu är jag mer kär i hästkraken (om möjligt) än inann. hahah, vågar nästan inte prata om det för jag är rädd för att jag ska "jinxa" det o att allt bara ska go downhill härefter:p


Hur länge har du haft din häst nu? Hur går det för er?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Samma sak med dig då.. :( Men det är tur att det finns lite vettigt hästfolk iaf. ;) Jag har haft henne sedan den 11:e juni, så inte så länge.. Och än så länge går det jättebra *peppar peppar! Jag är som sagt ute i skogen nästan varenda dag och har inte skrittat på ca 3 - 4 dagar, förutom idag (typ 20 m) idag så var vi på väg tillbaka från skogen som ligger typ 25 meter från stallet, jag hade bara grimma men jag hoppade upp från en stubbe. Sedan så skrittade jag "hela" vägen till stallet. Det märks att hon inte litar på mig från ryggen än för att hon blev på helspänn så fort jag hoppat upp och hoppade till hela tiden.. :D Men jag bara tog ett rejält mantag och struntade i henne, och det gick bra! Om några dagar så ska vi ut på skrittur, fast som handäst (läs: och människa) för att hon har en tendens att sticka när man rider och eftersom att jag inte har tagit på henne sadeln än så har jag nog lite svårt att hålla koll på henne barbacka så blir vi ?handhästar? åt en annan. Det ska nog bli lite kul! Och du frågade hur det går?! Jag skriver igen: Hon står lös i rykt och spolspilta. Hon följer mig som en hund om jag släpper henne i hagen när alla andra hästarna är inne så följer hon mig som en hund!

Hur går det med din?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hehe, jo man får börja lite lugnt. De första 2 veckorna red jag inte alls sen därefter skrittade jag mest, lite trav ett par minuter åt gången bara.
Ha, första gången jag tog upp honom till den närliggande parken så var han löddrig av svett innan vi kommit utanför stallplan!:smirk:
Nu kan vi skritta omkring (även utan kompis-häst) på långa tyglar:banana:

Vi har fortfrande lite problem med högergalopp (fattningen bara) med den jobbar vi på. Jag har tom kunnat flytta honom för skänklen i bägge varven o i både trav o skritt nu de senste dagarna :D
Har "högt" flygande planer om att få honom till dressyrhäst, fast själv hade han nog hoppat mest om han fått välja...ska låta honom hoppa lite då o då (även om jag är hopp-fegis)....
han e världens snutte:love: att pyssla med, stannar (oftast iaf:p ) där jag ber honom även om jag inte passar på alltid.
kan ju såklart ha lite "attitude" när han tycker att ridningen är lite krävande men att hantera honom från marken skulle en 5-åring klara:D han kan även vara väldigt fullblods-mesig när det kommer till saker som "sjukvård" etc, går jag in i boxen med en sprut-flaska eller en bomullstuss så håller ögona på att ploppa ur skallen på honom o han trycker upp sig i ett hörn, men stilla står han! Som fastvuxen o viftar inte ens på örat (ibland kan man ju undra vad kraken varit med om tidigare i sitt liv)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hehe, vad kul att det går så bra!! :) Verkligen! Grattis! Idag ska vi gå till ridhuset för första gången, där hon sedan kommer att spendera mycket tid de närmaste åren.. Så jag får väl återkomma med historien hur det gick! Från och med idag, kommer jag att skritta från hagen varje dag (läs mitt förra inlägg) för att få upp förtoendet lite grann från ryggen också, låter som att det inte borde hjälpa men det gör det nog, eller iaf. lite! Fia (min häst) är supersnäll att hantera, mysig och kelig är hon! Dom kanske har slagit honom om han flyttat sig Megs, eller vad menade du?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

**** borttaget****
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Nya Bilder!!!

Har nu lite nya bilder på henne:

Först, som hon såg ut innan:
I36275.jpg

Nu: 17 dagar senare:
I36268.jpg

I36267.jpg

Nää!! Jag drar inte i munnen! Kolla några bilder ner så ser ni! Hon har bara fotat precis när jag har "samlat upp" henne lite:
I36269.jpg

I36273.jpg

I36271.jpg

Jaa, jag vet att jag sitter i stolsits, jag har höjt ytterhanden avsevärt men skit samma! Jag har (hade) inte ridit på ett halvår, och jag rider dessutom barbacka! Och Jaa, jag är medveten om att hon går bakom lod men nu i början så vill jag bara få henne att slappna av och lyssna, och det har jag lyckats med! Att gå i en fin och riktig form kommer sen!
I36270.jpg

I36276.jpg

I36274.jpg

I36272.jpg


I36277.jpg

I36266.jpg


Såå..
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Tycker att det är en söt liten häst du fått tag på:)
Fint ansikte!!
Hon är tunn men det ska nog gå fort för dig att få henne i hull (du såg ju hur eländig min stackare såg ut när jag fick honom, man kunde ju se revbenen på km avstånd och det är redan stor skilland på bara 3 månader!!)

Lycka till!!!!:banana:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Jaaa! Jag tycker att hon är jättefin :love:

Det var stor skillnad på din pålle, som sagt ;)

Men ser ni någon skillnad? Från den första till dom andra, jag gör det. Hon är inte lika knotig och hon är också blankare i pälsen (syns inte på bild, det regnar rätt bra på "efter-bilderna"). Sadeln åkte på igår!! Det gick jättebra :D Var rädd att jag hade glömt bort hur man red lätt men det hade jag inte :rofl:

Såå idag ska hon vila och sedan fortsätter träningen som vanligt, uteritt på Tisdag :crazy:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hon är fortfarande extremt omusklad.

jag skulle ta det väldigt lugnt och innan jag satsar på dressyr arbete av mer intensivare sorten (du nämnde bytes träning osv i en annan tråd?) få upp muskulaturen i rygg och framför allt bog parti och även hals på den hästen.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Joo jag gör det ju! Det ä ju det hela grejen går ut på (läst tråden? :) ) jag håller ju på att ta det så lungt som möjligt :crazy:
Och har precis börjat bygga upp hennes muskler... Läs tråden vad jag har gjort innan! :bump:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hoppla10 skrev:
Antagligen samma som du, och NEJ, inte att den böjer på nacken. Den ska jobba under sig och arbeta med ryggen, men det visste du väl? Jag svarade för vad som hjälpt mig och andra jag känner som jobbat på det viset. Alla har sina sätt som passar ens häst...eller?

Men när du skriver MED inspänningstygel låter det väldigt mycket som om hästen bara ska dras ihop.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Det är din tolkning! Är mycket väl medveten om när min häst går rätt eller fel. Har ALDRIG påstått att man ska "dra" ihop någon häst. Men så fort man ger ett tips som innehåller inspänningar så är det alltid någon som tror att man är född i farstun.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Håller med dig!

Arbetar också hästen utifrån dagsformen och bygger aldrig ett träningsschema - det är så lätt att man slutar LYSSNA till hästens signaler då..när man redan har allt planerat..

Själv har jag nu i två veckor börjat arbeta min häst som nyligen kom hem från betet (5v) han hade förhållandevis bra kondition och gick att sätta igång ganska snabbt men jag tog det ganska lugnt har galopperat två gånger hittills..han har alltid blivit riden med martingal som har lett till att han lärt sig komma undan genom att gå bakom hand, till temperamentet är han mkt fullblod - mkt energisk och samarbetsvillig..det gör att han är ganska svårriden då man både måste tänka på att hålla ett lugnt tempo men att verkligen inte rida med handen...
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Krizz skrev:
Håller med dig!
- mkt energisk och samarbetsvillig..det gör att han är ganska svårriden då man både måste tänka på att hålla ett lugnt tempo men att verkligen inte rida med handen...
¨

Känner jag inte alls igen... :angel:

:p

Och det med bytena Mackan:

Du har nog läst fel! Jag såg vad du hade skrivit och jag ska inte göra några byten (i galopp?)!! Jag har precis börjat galoppera ca 2 varv i varje varv nu var tredje dag! Så här blir det inga byten...

Missförstånd? Eller felskrivning av mig?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Oj då, jag kommer inte ihåg, men du hade ngn tråd om hur man lärde in byten, men det kanske var en helt generell tråd, jag trodde automatiskt att det gällde denna hästen, så då har jag helt missuppfattat - förlåt! :o
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Jaha :rofl:

Nä det är lungt ;)

Alla gör vi fel ibland! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 809
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 891
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp