Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Jag måste få försvara mig lite, eftersom det låter som att alla som har scheman jobbar utifrån det och slutar bry sig om hästens individuella behov... Jag vet inte hur andra gör, men bara för att jag har strukturerat upp en plan och gjort delmål, så slutar jag inte lyssna och titta på hur hästen arbetar/mår. Som nu t.ex. - jag hade mitt schema som sträckte sig till 1:a oktober, men på grund av att pållan betäcktes och fick vila några veckor, så har jag nu fått riva det förra schemat och börja om från noll igen igår. Det är ju en självklarhet att saker kan hända som ruckar på träningsschemat, men då är det ju bara att ändra om lite... På vilket sätt har man åsidosatt hästens behov då? Ett egenhändigt skrivet schema är ju ingen lag man måste följa, men det är en grundtanke och en inspiration för en själv. Jag kan läsa i mitt schema vad jag ska göra om några veckor och längta dit, drömma om hur bra det kommer gå på första hopplektionen t.ex., eller längta efter första galopparbetet. Det gör att jag känner en vilja att komma framåt, att jag och hästen har något att kämpa för tillsammans.

Alla kanske inte trivs med att skriva scheman och planera i förväg, men om man föredrar det så har man väl all rätt, eller? Och vilken seriös ryttare skulle säga "Nej, jag skiter i att det ösregnar idag, för vi SKA ut och hoppa terränghinder på vallen, hur halt det än är, det står i schemat" egentligen? Jag är i alla fall inte sån. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 791
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp