Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

F

Fire-Eye

Hejsan jag söker er med antingen ett fullblod eller er med en omusklad häst! Jag ska nämligen få ett omusklat fullblod (inte galoppör) och jag undrar om någon har tips på någon bok där det finns träningsprogram, eller om någon mer har/ har haft en omusklad häst där musklerna ska byggas upp i lugn takt, ni med fullblod får gärna svara och ge tips angående fullblod!

Och sedan söker jag någon som ska få en häst inom de senaste dagarna som vill "föra dagbok" med mig. Någon som kan föreslå ett färdigt träningsprogram??


Ni med fullblod, hur gör ni i vissa situationer? Jag hade skött henne i ett år och sedan bytte vi stall med min egna häst, och nu 8 månader senare så ska vi köpe henne! :love:

Jag behöver få upp fötroendet igen, tips?? :idea:

Tacksam för svar // Paulina :cool:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Oj, mycket frågor! Du får här ett lååååångt svar! :D

Jag har ett fullblod som har stått i vila i ett år ganska exakt, och jag har nu ridit henne 6 gånger på 1½ vecka. Jag rekommenderar (för alla rasers träning) att du läser boken "Fälttävlan" av Jan Jönsson, för där beskrivs på ett bra sätt hur man kan sätta igång en häst på ett tillräckligt mjukt sätt som inte stressar senor och ligament, och det står också VARFÖR man inte vill överbelasta en otränad häst.

Jag följer just nu samma metod som beskrivs i boken, men ytterligare lite försiktigare igångsättning. Har för mig att boken beskriver hur du kommer upp i 30 min skritt och 30 min trav på cirka en månad, men jag drar det lite längre och tar mer tid på mig, allt för att inte stressa igång hästen som vilat så länge. Ska försöka förklara här nedan hur mitt träningsupplägg ser ut;

Vecka 1-3 - Skritt 30-45 minuter och korta travintervaller. Första veckan max 2 minuters trav, andra 4 minuter och tredje 6 minuter. Rider mest i skog och mark, på stigar, traktorvägar och i kuperad terräng bredvid stigen.

Vecka 4-7 - Samma mängd skritt, öka traven till först 10 min, sedan 15 min och 20 min. (All trav ska göras i korta intervaller, max 5 min i taget till en början.) Påbörjar även markarbete (tömkörning på volt, longering, longering över cavaletti) korta stunder, 1 till 2 ggr per vecka. Jag kommer ligga kvar en extra vecka på "trav max 20 min" för att jag ska resa bort i 4 dagar och då blir hästen stående. Så istället för att öka antalet minuter trav direkt efter vilan så fortsätter vi på samma nivå en vecka till.

Vecka 8-12 - Skritt upp till 45 minuter, trav max 20 min till en början, successiv ökning till 25 och 30 min. Börjar galoppera samlat på plant underlag 2 min första veckan i perioden, och ökar sedan varje vecka till 4, 6, 10 och 15 minuter galopp. Fortfarande på relativt plant underlag och helst samlat så att inte hästen drar iväg av ren lycka och överbelastar någon del av kroppen.

Vecka 13-18 - Rider ungefär 90-120 minuter per pass, 5 dagar per vecka. (Inklusive markarbete.) Påbörjar lätt gymnastikhoppning på låg höjd. Konditionsträning med trav- och galoppintervaller i varierande terräng. Börjar förbereda inför jaktsäsongen med hoppning i terräng. Planerar dressyrpass för instruktör samt de två-tre sista veckorna fokuserar vi på hoppkondition eftersom årets första jakt bör ligga precis runt hörnet.

Det var träningsbiten. Som sagt, alla raser kan dra fördel av ett sådant träningsupplägg, men självklart måste det anpassas efter hästens kunskapsnivå och mognadsgrad. Jag kan hjälpa dig om du vill, PM:a i så fall.

Vet inte vad du vill ha för tips angående "situationer"? Vad är det ni behöver hjälp med, förutom förtroendet?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Mim varmblodstravare kommer hem imorgon, nästan helt omusklad. Vill du föra dagbok med mig, jämföra tankar och åsikter, bilder och frågor, så är det helt okej. Jag har en hel drös frågor jag med, och genom att diskutera kan man lyckas lösa flera nästan omöjliga frågor! :)


/ED
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Det allra viktigaste när man har en omusklad häst, är att inte gå för fort fram med krav och att ge ordentligt med mat så hästen har något att bygga muskler av.

Börja gärna med att fodra på hästen lite, och sedan arbeta den vid hand första veckorna så att den börjar komma igång lite utan att man belastar den.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Nu kommer jag komma med ett tips som säkert många inte tycker är bra eftersom inspänningstyglar ingår, men för mig och många andra jag vet har det varit perfekt för att bygga upp ryggmusklerna. Tömkör MED inspänningstyglar. Går på raka spår, typ grusväg, i mycket rask takt. Hästen får då arbeta rätt utan belastning på ryggen och ryggmusklerna stärks avsevärt. Annat tips för att stärka ryggen är sidvärtarörelser.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Tack! Jag personligen kan inte tömköra, men har bett en jag känner att lära mig! Jag hade tänkt att longera med inspännginger efter ca 2 veckor i lugn trav på så lite runt spår som möjligt
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hoppla10 skrev:
Nu kommer jag komma med ett tips som säkert många inte tycker är bra eftersom inspänningstyglar ingår, men för mig och många andra jag vet har det varit perfekt för att bygga upp ryggmusklerna. Tömkör MED inspänningstyglar. Går på raka spår, typ grusväg, i mycket rask takt. Hästen får då arbeta rätt utan belastning på ryggen och ryggmusklerna stärks avsevärt. Annat tips för att stärka ryggen är sidvärtarörelser.

Och vad anser du vara "Arbeta rätt" ?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Det som funkade på mitt fullblod har varit markarbete.Han hade mkt utevistelse, vi promenerade o tömkörde ganska så länge.Efter det har jag byggt på m att vara ute o skritta mkt.Han byggde upp sig på ca tre mån o ser nu jättefin ut.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Att kröka på nacken är inte rätt. Hästen ska trampa under sig och höja ryggen! bland annat..
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Det bästa enligt mig om man har en omusklad sätt är en kuperad hage med hästkompisar i så att de rör på sig ordentligt, samt rätt kost till det. Har mina på lösdrift med fri tillgång på hö, och det ger verkligen resultat. Köpte en fullblodsarab för några år sedan och hon var inte vacker i kroppen. Hade henne i box (på nätterna alltså) i ett år och fick inte upp henne i hull. Sedan kastade jag täcke och ställde henne på lösdrift, och hon blev jätte fin i kroppen och musklade på sig :)

Annars tycker jag att klättring i skogen ger bra resultat. Man behöver ju inte rida utan det fungerar bra att gå/jogga också. Särskilt i början så belastas hästen mindre innan den satt muskler.
Tömkörning är också bra, då får den också arbeta utan ryttare.
Gör aldrig något färdigt träningsprogram till mina utan sätter bara upp mål inom en rimlig tid. Kollar mycket till hästens dagsform vad den är redo för.

Min senaste häst fick jag hem för 2-3 månader sen, en 3 årig arab hingst. Han var väldigt omusklad och klumpig med hovarna. Efter ca 1 månad med min ena ponny som sällskap så hände det mycket. De går i en hage där de kan springa och klättra mycket. De leker flera timmar om dagen, så han har blivit jätte fin i kroppen nu, och är jätte smidig och sätter hovarna rädd utan att snubbla :)
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

CarolaLind skrev:
Och vad anser du vara "Arbeta rätt" ?
Antagligen samma som du, och NEJ, inte att den böjer på nacken. Den ska jobba under sig och arbeta med ryggen, men det visste du väl? Jag svarade för vad som hjälpt mig och andra jag känner som jobbat på det viset. Alla har sina sätt som passar ens häst...eller?
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Japp, håller med dig! Min häst är såå fin! Kan någon lära mig hur man lägger in bilder?:love:
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Kolla under Snack & Annat/Datorer i menyn till vänster. Där finns det en nålad tråd om hur man lägger in bilder.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Några tips:
  • Skritta fram på hårtunderlag, det hjälper att starka upp senor och leder.
  • Rätt foder är SÅ VIKTIGT!
  • Skritta mycket
  • Om du har svårt att få upp ryggen så ta hjälp av hjälptyglar.
  • MYCKET MAT!!! För många gör fel att hästarna har för lite fett. Fett blir till muskler.
  • Skritta över nerlagde bommar är jätte bra
  • Upp och ner för kullar
  • Kolla upp sadlen. En dålig sadel så kan du glömma att muskla upp den rätt.
  • Börja med att rida varannan dag.
  • Ta det lungt, låt inte hästen springa i 250.

Har haft stora problem med min "nya" pålle.
1½ månad efter han hade kommit till mig:
000_07532.jpg

4 månader efter:
000_11602.jpg

http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/Dagstorp%20Reg%20Dressyr/trav1.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/Dagstorp%20Reg%20Dressyr/galopp1.jpg
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

:bow: Tack så mycket för alla underbara svar! Nu vet jag lite mer! Jag skriver inte detta för att jag inte vill ha fler svar :d Utan kom gärna med fler svar! ;) :D
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Oj silken skillnad! Ska läsa hur man lägger in bilder så får ni se hur omusklad hon är! Och om ni kollar igen om ca 3 månader så får ni nog se lite resultat! Sadeln är uppkollad. Innan (för typ 1½ år sedan) hade hon ryggproblem så dom hämtade en equiterapeuft (usäkta stavning) och rekommenderad sadelutprovare till denna sadel hon har idag. Jag rider varje dag. Men skrittar de första 2 veckorna. Och longerar med gummibandet allra längst ut å hon får en lång och låg form och höjer ryggen, självklart ingen galopp! Hon är lite deprimerad så nu i början använder jag inte gummiband, hon får bara trava av sig och ha roligt! Jag går långa promenader med henne och pysslar mycket för att hon ska bli glad igen. Hon börjar bli gladare (har haft henne i 3 dagar) nu! Vi återkommer med mer info!
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

I45808.jpg


Så ser hon ut när hon står still (ingen vacker syn)

Sedan ser hon ut såhär när hon springer (måste bara lägga in några bilder där hon är fin så ni ser att hon inte är ful):

I45781W128H96V20060613T112832Z


I45769W128H96V20060613T112636Z


I45774W128H96V20060613T112737Z


I45780W128H96V20060613T112826Z
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Hoppla10 skrev:
Nu kommer jag komma med ett tips som säkert många inte tycker är bra eftersom inspänningstyglar ingår, men för mig och många andra jag vet har det varit perfekt för att bygga upp ryggmusklerna. Tömkör MED inspänningstyglar. Går på raka spår, typ grusväg, i mycket rask takt. Hästen får då arbeta rätt utan belastning på ryggen och ryggmusklerna stärks avsevärt. Annat tips för att stärka ryggen är sidvärtarörelser.

Det var en artikel i Ridsport för ett tag sen där de låtit hästar gå på rullband med inspänningar, utan inspänningar, med ryttare osv, och med inspänningar jobbade hästen INTE bra, det var för statiskt. Det var en väldigt bra artikel, gå till bibblan och kolla om du inte har tidningen själv.
 
Sv: Ni Med Fullblod Eller ni med Omusklade Hästar

Jag svarade som sagt bara för vad som hjälpte mig!!

Till alla som inte använder inspänningar eller i alla fall säger att ni inte använder inspänningar: Vad har ni för tips till denna trådskapare? För det var ju det denna tråd var till för, att ge tips till bättre musklad häst.
Inte att kritisera andras metoder, men det är ok att göra det sålänge man kommer med andra förslag. Och i denna tråden skulle vi inte disskutera inpänningarnas vara eller icke vara utan ge förslag!
Jag är mycket intresserad av att veta hur ni "emot inspänningar" jobbar, tex vid tömkörning!
Ser framemot förslag som ger bättre muskling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 665
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp