Ni med gamlingar, hur vet man när det är dags?

Sv: Ni med gamlingar, hur vet man när det är dags?

Lånar tråden lite och undrar hur gammalt ett Svenskt halvblod brukar bli?

Det äldsta halvblodet jag har träffat blev knappa 32.
Har hört om de som blivit äldre.

De som avlivas av åldersmässiga skäl (som jag har träffat) ligger ca 20 - 26.

Kanske en fråga att bolla vidare till ASVH? De kanske borde veta.:idea:
Eller Agria? Fast det är väl inte alla som har kvar försäkring på sina gamlingar så siffrorna blir missvisande...


Vissa hade nog kunnat gå kvar längre men krävt mer omsorg och skötsel.
Många (obs! inte ALLA, men många) som har flera hästar väljer när det är dags för en "rensning" bland hästarna som regel att ta bort de som kräver merarbete.
Många väljer också att ta bort sina gamlingar istället för att sälja dem på ålderns höst (ägaren ska; börja plugga, flytta, få barn osv.).
 
Sv: Ni med gamlingar, hur vet man när det är dags?

Tack Trollsan. Jag har ett Halvblod på 22 år. Han är ganska pigg när man sitter på honom men rör inte allt för mycket på sig i hagen. Han blir jätte glad när han får följa med ut och galoperar gärna mer än han travar. Bestämmer lite själv. Har inte haft tid att motionera honom nu på en månad och man märker att han börjar bli lite stel men ska flytta honom och ge honom så mycket motion jag kan. Ut och gå en runda var dag. Känns som om han kommer att leva tills han är 50 men samtidigt så börjar man ju undra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 154
Senast: manda
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 363
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp