Ni med hästar som varierar mkt i ryggen under arbete - sadel?

Tack för bilderna @Alexandra_W ! Enligt mina avtryck så skulle ju sadeln egentligen vara för svängd trots att det är en sadel(SantaCruz Merina) med rak bom och en hästrygg som inte är helt spikrak. Det är smutsigt längst fram på sidorna vid bogbladen så klart, sen är det rent ungefär 30cm av anläggningsytan och sen blir det jätteskitigt dom sista 10cm i bak:nailbiting: Men kan det bero på att det är mer rörelse där? För så mycket tycker jag inte att den släpper i bak. Har också förmånen att sadlarna faktiskt ligger kvar där jag lägger dom faktiskt:D
 
Tack för bilderna @Alexandra_W ! Enligt mina avtryck så skulle ju sadeln egentligen vara för svängd trots att det är en sadel(SantaCruz Merina) med rak bom och en hästrygg som inte är helt spikrak. Det är smutsigt längst fram på sidorna vid bogbladen så klart, sen är det rent ungefär 30cm av anläggningsytan och sen blir det jätteskitigt dom sista 10cm i bak:nailbiting: Men kan det bero på att det är mer rörelse där? För så mycket tycker jag inte att den släpper i bak. Har också förmånen att sadlarna faktiskt ligger kvar där jag lägger dom faktiskt:D

Den släpper antagligen bak ja, utefter avtrycken. Sen beror det lite på också hur lång sadeln är, hur lång hästens rygg är osv - det kan vara omöjligt ha still längst bak. Om du sadlar hästen i stallgången, och ställer dig mitt bakom hästen. Och så kollar du vad som händer om hästen vilar ett bakben, eller ställer ett bakben väldigt långt bak respektive fram. Så inser man att det är rätt svårt att få noll rörelse längst bak. Bara de vilar på ett bakben och ena korshalvan sänks så ligger sadeln helt annorlunda längst bak.

Men Merinan släpper väl ganska tidigt trots rak bom? Har för mig jag läst det på flera ställen när jag googlat sadlar.

Jag betalade för övrigt Wellingtonen igår... den funkar tills vidare och är det som hästen tyckt bäst om so far även om den för ögat i stallgången inte är det som legat bäst...



13122920_979536448808995_4342827517956013849_o.jpg
 
Jag tänker så här, om du inte ska rida i sadeln mer än när du hoppar, eller typ 1-2 dagar i veckan behöver den inte vara 100%. Rid istället merparten i dressyrsadeln som däremot ligger bättre. Så gör jag iaf och mina hästar är om inte annat väldigt fina och välmusklade i sina ryggar även om de gått med en lite sådär bra hoppsadel nån dag i veckan.
 
Jag tänker så här, om du inte ska rida i sadeln mer än när du hoppar, eller typ 1-2 dagar i veckan behöver den inte vara 100%. Rid istället merparten i dressyrsadeln som däremot ligger bättre. Så gör jag iaf och mina hästar är om inte annat väldigt fina och välmusklade i sina ryggar även om de gått med en lite sådär bra hoppsadel nån dag i veckan.

Jo det är ju så det är tänkt. Att hoppsadeln ska användas för att hoppa i just, och nån uteritt för galoppbus i backarna. Men alla andra uteritterna osv kommer vara i dressyrsadeln - oavsett om så hoppsadeln skulle ligga som en formgjuten dröm så är jag en dressyrsadelmänniska ;)
 
Nu finns det ju en mängd begagnade sadlar som säljs, där man bytt ut ullstoppningen till flair system. Det borde inte vara en omöjlighet att hitta en sådan, hade en Albion med flair, men den är numera utbytt mot en sadel med ullstoppning. Egentligen avgudar jag luftsadel, men min pålle tyckte inte att det spelade någon roll den här gången så då fick han bestämma det.
 
Nu finns det ju en mängd begagnade sadlar som säljs, där man bytt ut ullstoppningen till flair system. Det borde inte vara en omöjlighet att hitta en sådan, hade en Albion med flair, men den är numera utbytt mot en sadel med ullstoppning. Egentligen avgudar jag luftsadel, men min pålle tyckte inte att det spelade någon roll den här gången så då fick han bestämma det.

En i någon av de modeller om ev skulle passa är inte så lätt. Verkar vanligast med flair i de rakare?
 
Min pålle var mot snäppet överbyggd, så nej jag hade dessutom en Prestige med flair tidigare och den är absolut inget för raka ryggar.

Nej jag sa inte det var de enda. Utan det verkar vanligast. Jag har under hela tiden jag kollat sadel inte hittat en enda i modell och storlek lämplig för oss som haft flair. Svårt nog hitta en lämplig utan flair.

Den Wellington jag köpte har jag gjort avsteg från vad jag behöver för sitsstorlek tex. Helt enkelt för det var skitsvårt hitta vettiga i 16"
 
De följer inte ryggen bättre än en bomsadel. Samma sak med tex Maxflex osv.

Det finns helt enkelt ingen sadel förutom bomlösa av soffkuddemodell som ens skulle vara i närheten av att följa ryggens olika kurvningar under ett pass. Och soffkuddar vill man inte hoppa i...

Så det är inte tips på sadel jag är ute efter, för det finns inte. Utan hur andra med liknande kameleonthästar resonerat?

Haft lightversionen förr. En häst som var relativt rak på stallgång och spikrak i arbete. Där löstes det med dels mjuk pad och dels att sadeln fick brygga en aning på stallgången och samtidigt släppte ryggen tidigt. Då blev det utmärkt i arbete. Men han varierade inte så mycket under själva passet utan stallgång - arbete "bara".
Det är ganska vanligt att ryggen ändras vid arbete, det är därför det är viktigt att alltid provrida i sadeln några gånger för att känna efter hur hästen arbetar i just den sadeln.
Vi är väldigt noga med sadelns passform har har sadelutprovare ute flera gånger om året. Vi har 9 olika sadlar och ännu fler paddar.

Den häst som är svårast att få till sadel på är rak i ryggen men med stor manke, både hög och bred Ganska bred rygg och byggd i uppförsbacke. Vi specialbeställde en equipe sadel efter hans exakta mått, den tog 6 månader att få hem, nu när den kommit hem så passar den inte i hoppningen eftersom han varierar så jäkla mycket vid ridning. Han lyfter upp även väldigt raka sadlar vid ridning och då släpper den. Så nu har vi en stubben sadel med en specialpadd och den fungerar väldigt bra!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 973
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 412
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 340
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp