Bukefalos 28 år!

Ni med hanhundar i avel.

Ciindy

Trådstartare
Hur resonerar ni kring tikarna eran hund ska få para? Är det någonting speciellt ni kollar upp och är det någonting som får er att dra åt er öronen direkt?

Vi fick nyss ett samtal om en tik som dom eventuellt skulle para och hade jag fått bestämma själv hade vi dragit öronen åt oss direkt, tyvärr har jag en familj som inte är lika "insatta" och det är ju mamma och pappa som har det mesta att säga till om, tyvärr. Tänkte bara höra med er bukefolk som har hanhundar hur ni resonerar kring parning och om jag är "överkänslig".
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Jag har fått en del förfrågningar på att använda min ena hane, hittils är det bara en tik som jag godkänt.

Jag kollar upp mentalitet, hälsa på tiken och linjerna bakom, syskon osv.
Att hunden är rastypisk, att uppfödaren är seriös, att hundarna kompletterar varandra. Jag vill också att kombinationen ska vara så pass bra att jag själv skulle kunna tänka mig ta en valp från kullen.

Listan kan göras lång...
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Jag kollar upp mentalitet, hälsa på tiken och linjerna bakom, syskon osv.
Att hunden är rastypisk, att uppfödaren är seriös, att hundarna kompletterar varandra.

Jag vill också att kombinationen ska vara så pass bra att jag själv skulle kunna tänka mig ta en valp från kullen.

håller helt med, är det en jakthund så ska det dessutom finnas jaktprov eller att man med säkerhet vet att hunden är en duktig jakthund

berätta, vad vad det du inte kände var bra?
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Det finns en väldigt liten avelsbas på norrbottenspets och man kan inte vara riktigt så kritisk som jag hade velat. Det är därför min hund kommer att gå i avel utan att ha ett godkänt jaktprov men med vetskapen om att han kan jaga och att han haft lite "otur". Jag vill inte ha han där egentligen men avelsrådet ringde och frågade om vi inte skulle ha med honom, man får väl bli kräsnare när utbudet blir större :( Men sitter nu och kollar upp tikens föräldrar och syskon så gott det går på internet.. Men det är en annan anledning än att tiken inte "duger" som jag känner lite njaa...
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Jag tycker att hunden verkar vara riktigt bra det jag kan hitta men jag blir lite osäker när tikägaren ringer när tiken är bara några dagar från höglöp och det måste göras den här veckan... Kom dom på bara på en dag att tiken skulle paras eller är dom bara "sega". Jag vill att dom ska ringa tidigare så man har gott om tid på sig att hinna fundera, det är ju lika mycket vårat ansvar att det inte blir fel. Nu har vi ungefär ett dygn på oss att fundera och jag tycker det känns.. oseriöst? Ägaren har en kennel och då känns det som att dom borde vara mer "förberedda" på att tiken ska löpa?

Tittade även nu och ser att en tik från den ägaren fick valpar när hon var 5 och 8 år..
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

håller helt med, är det en jakthund så ska det dessutom finnas jaktprov eller att man med säkerhet vet att hunden är en duktig jakthund

berätta, vad vad det du inte kände var bra?


Då det gäller ett par olika tikar så har det bla varit att tikens temperament inte tilltalade mig och jag själv inte tyckte att min hund skulle komplettera denna. Det var även hundar med lite för stora avvikelser åt olika håll, inga kasserande avvikelser men i mina ögon ändå en för stor risk att sätta i avel. Det har även varit så att jag tyckt om tiken och linjerna osv men inte kännt att tikägaren haft tillräckligt med kunskap för att föda upp en kull och därefter kunna ge råd och stöd åt valpköparna.
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Jag tycker att hunden verkar vara riktigt bra det jag kan hitta men jag blir lite osäker när tikägaren ringer när tiken är bara några dagar från höglöp och det måste göras den här veckan... Kom dom på bara på en dag att tiken skulle paras eller är dom bara "sega". Jag vill att dom ska ringa tidigare så man har gott om tid på sig att hinna fundera, det är ju lika mycket vårat ansvar att det inte blir fel. Nu har vi ungefär ett dygn på oss att fundera och jag tycker det känns.. oseriöst? Ägaren har en kennel och då känns det som att dom borde vara mer "förberedda" på att tiken ska löpa?

Tittade även nu och ser att en tik från den ägaren fick valpar när hon var 5 och 8 år..


Jag anser att en parning måste planeras i tid och vill själv träffa tiken och ägarna ett bra tag innan evetuell parning.

Jag hade sagt nej.
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Jag vill också säga nej men tyvärr är pappa (hundens ägare) av den åsikten att det är bra att han får valpar då han har ett grymt fint temperament. Men jag vill inte ta vilken tik som helst och inte heller från en tikägare som ringer när tiken redan löper... Hade velat ringa och säga att hon gärna får återkomma till nästa löp..
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

ja det är inte lätt när man ska besluta sig så fort...har du kollat upp tiken i avelsdata?? kan ju vara att du hittar nåt där som gör att du lättare kan argumentera emot eller så kanske du känner att det kanske skulle funka?
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Det är viktigt att man följer rasklubbens och SKK:s rekommendationer angående hälsoprogram, t ex angående ögonlysning, patella och höftleds/armbågsröntgen.

Så bör båda hundarna vara bra mentalt, ha gått MH med bra resultat. Båda hundarna bör vara utställningsmeriterade och registrerade.

Att man håller sig under den av SKK rekommenderade inavelsgraden, 6,25%
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

I fråga om jakthundar görs i princip aldrig mh. Det finns viktigare saker att ha koll på där än resultatet av ett test framtaget för brukshundar..
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Allt ser jätte bra ut av det jag lyckats luska fram. En inavelsgrad på 1,8% och både mamman och pappan - syskon och kusiner har ua på ögonlysning. Tyvärr vet jag ju ingenting om temperamentet men det går ju alltid att ta reda på. Vi får fundera här uppe ett tag till :p
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

I mitt fall så är kravet att tiken har egna jaktmeriter..
Hon skall vara fysiskt korrekt...
Trevligt temprament...
Sen skall inavelsgraden inte bli för hög på avkomman....
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Varför inte fråga dem rent ut varför de inte hört av sig tidigre? Kanske att de haft en annan hane i åtanke i första hand och att det på något sätt inte funkar att använda denne?
 
Sv: Ni med hanhundar i avel.

Den här tiken har inga jaktmeriter då hon används till jakt på älg och inte fågel som är vad rasen är "till" för. Hon ringer igen idag och då ska vi fråga lite olika frågor som kommit upp och är vi nöjd med dom svaren blir det nog ett ja...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 108
Senast: Pinus
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 377
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 665
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp