Ni med hormonfria preventivmedel

Caramba

Trådstartare
Vad tycker ni om dem?
Jag måste vara urusel på att googla, men var hittar man fakta om säkerheten och eventuella biverkningar? För/nackdelar.
Tänker främst på kopparspiral, pessar, p-dator, kondom, men finns det fler jag inte känner till så säg till.
 
Hade kopparspiral ett tag men fick ont av den mer än vad jag stod ut med. Minns inte hur länge jag hade den men mindre än ett år.
 
Vad tycker ni om dem?
Jag måste vara urusel på att googla, men var hittar man fakta om säkerheten och eventuella biverkningar? För/nackdelar.
Tänker främst på kopparspiral, pessar, p-dator, kondom, men finns det fler jag inte känner till så säg till.
Jag funderar på cervixpessar så jag hakar på den här tråden.
 
Jag har kopparspiral sedan ungefär ett år tillbaka och trivs väldigt bra!:)
Gjorde ordentligt ont att sätta in den och hade ont några dar efter men sedan har det flutit på bra.
Har en aningens mer ont vid mens, men mängden har inte ökat nämnvärt.
Är verkligen glad att kopparspiralen funkar för mig då jag inte kan äta p-piller p g a risken för blodpropp ( finns i släkten) och de östrogenfria pillren får jag extrem eksem av.

Nackdelen med kopparspiral är väl att många får väldigt ont vid mens och att det oftast ökar ganska mycket i mängd.
Dock ska kopparspiral vara ett väldigt säkert preventivmedel!
 
Har haft alla som nämns utom p-dator.

Kopparspiral

Nackdel: mer mens.
Fördel: allt annat. Väldigt säkert, så skönt att kunna ha sex när som helst utan betänkligheter. Jag hade aldrig problem med smärta ETC.

Pessar

Nackdel: jag är lite känslig mot vissa spermiedödande glidmedel, fick klåda. Hittade dock ett som passade. Känns inte alltid så spontant.

Fördel: säkert - om man följer instruktionerna! Tar inte bort något av känslan.

Kondom

Nackdel: jag kan inte hjälpa det, men för mig är det inte samma sak!

Fördel: allt annat! Säkert, enkelt, skyddar mot annat än graviditet. Jag tycker silikon är bättre än gummi.
 
Jag är inne på min andra kopparspiral. Jag var väldigt nöjd med den första. Nu med den andra så får jag plötsliga svinaktiga mensvärkar från helvetet (inget sådant med den förra). De försvinner lika snabbt som de kommer. Eftersom jag inte har regelbunden mens kan jag liksom inte hantera dem förebyggande med värktabletter heller utan det är bara att ta när de kommer. Det är möjligt att den åker om det fortsätter såhär.

Jag var supernöjd med den första. Fick varken kraftigare blödningar eller mensvärk.
 
Jag vill höra mer erfarenheter av kopparspiral, eftersom jag gärna skulle vilja sätta in en, men jag är så rädd!:o
 
Jag hade kopparspiral i 7-8 månader och de första menserna gick hur bra som helst. Sen kom en som verkligen var fruktansvärd, skitont hade jag. Nån till utan problem och sen gjorde det skitont varje gång. Max smärtstillande och vetekudde och låg ändå i fosterställning och pep.

Funderar på om den kan ha halkat och hamnat i kläm på nåt sätt. Eller om jag trots allt blivit gravid och fått tidiga missfall, vilket min mamma tydligen lyckades med.

Ut åkte den i alla fall och vi har återgått till kondomer.
 
Jag har cervixpessar och är jättenöjd med det.
Jag tycker inte att det är mer spontanhämmande eller lustdödande än kondom.
 
Jag hade hormonspiral tidigare, men blev enormt påverkad av hormonerna. Bytte för ett år sedan till kopparspiral, passade mig mycket bättre. Det enda dåliga är att jag blöder enormt mycket.
 
Vi har kört en kombination av säkra perioder och kondom. Det som är bra är att det är strulfritt, inga hormoner, känns bra i knopp och kropp. Dåligt är väl att kondom är lite omständligt och oskönt och att det inte är 100% säkert. Ibland kan ju ägglossningen komma när den inte bör, och har enbart kört på normal ägglossningsgrejs. Men är man lite försiktig och noga är det väldigt liten risk. Vi är i ett långt förhållande så om det skulle ha blivit något hade det inte blivit jordens undergång, annars hade jag inte vågat.
 
Jag hade kopparspiral som första preventivmedel (utöver kondom) i 4 år och älskade den! Åt ssri så jag ville inte ha något med hormoner.
Blödde kanske lite mer, men mensvärken blev nästan mindre. Kan iofs vara en tillfällighet men ändå.

Hade dock ganska trixig isättning då den gled ur när vi väl fått in den, så jag fick sätta in en ny. Jag hade väldigt ont i ca en vecka efteråt men nu i efterhand så var det lätt värt det.
Enda anledningen till att jag tog ut min och nu inte har en ny är för att jag har pmdd och har p-piller som medicinering och eftersom min snart ändå skulle ut så kändes det onödigt med dubbelt preventivmedel.
 
Har haft alla som nämns utom p-dator.

Kopparspiral

Nackdel: mer mens.
Fördel: allt annat. Väldigt säkert, så skönt att kunna ha sex när som helst utan betänkligheter. Jag hade aldrig problem med smärta ETC.

Jag vet inte hur mycket det är värt att säga detta,
men jag hade stundvis problem med smärta då mitt ex hade kopparspiral.

Nu hade hon liknande problem som beskrivits av andra här i tråden, så det var ett enkelt beslut att ta att kopparspiral inte passade oss.
 
Jag har kopparspiral och har haft den i snart 4 år. Har inte haft några som helst problem.
Ingen smärta nu eller vid insättning. Tog en värktablett nån timme innan och det kändes knappt.
Allt sånt varierar ju såklart från person till person men jag är väldigt nöjd.
 
Jag använde kopparspiral i många år och det fungerade oerhört bra.
Mera blödning än vid P-piller men inte mera än utan spiralen.
Den togs ut när jag ville ha ett barn till och jag blev omedelbart gravid.
Efter det barnet så har jag steriliserat mig.

(Och nu är jag så gammal att preventivmedelstiden är över, liksom mens = hurra.)
 
Hur funkar det om jag skulle vilja sterilisera mig? Betalar man själv och i så fall vad kostar det och tid? Vilken väg tar man?
 
Det kostar olika i olika landsting.
Jag bodde i Uppsala län då och betalade bara patientavgift.
Men då det var lång kö i mitt län så nyttjade jag det fria vårdvalet och gick till Vårdcentralen som fick skicka en remiss till Danderyds Sjukhus.
Det tog under tre månader för mig att få det gjort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 386
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 554
Senast: ExtraW
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 627
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp