Ni med hundar med lite umpf i...

Bewildered

Trådstartare
Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker.

Hunden i fraga:

du kan smalla av en 3030 3 meter fran honom utan problem. (Fraga inte hur jag vet det for historien ar sa javla dum egentligen att det finns inte. :banghead: men ey, han ar ju skottfast, alltid nagot)
Ga pa ostabila underlag, dvs i det har fallet: en hangbro gjord av kedjor och plank med mycket rorelse i. Jag tyckte det var ackligt, hunden ar oberord.
Rontgas utan lugnande, av framlingar, utan problem.
Stencool pa nya platser, bade med och utan matte/husse.
Skiter hogaktningsfullt i bade konstigt folk och dryga hundar, aven om de landar pa honom. (Ocksa en javligt dum historia)
Sover upp och ner pa frammande gasters fotter efter tio minuter.
Ingen reservation mot onyktert folk, ungar, framlingar, halta, lytta, rullstolsbundna osv osv.

Men har EN grej som han inte alls gillar - och det kan absolut fa honom att reagera med allvar - om han upplever ett hot mot sin forare/agare-vadmannuvillkalladet.

Ex. ett: pojkvan har brottat ner flickvan pa golvet, flickvan skriker i hogan sky - valpen (ja han var valp i det har fallet) reagerade genom att flyga pa pvn och hugga. Med bade blodvite och trasig troja som foljd. (Vet inte hur han avreagerade da eftersom jag inte fanns i bilden)

Ex. tva: Boogieman, svartkladd med dolt ansikte, kryper in genom sidodorren som -aldrig- anvands. Hund reagerar (i min bok - givetvis!) med full frontal, far sin boogieman identifierad via rost nar han ar ungefar 40 cm ifran. Hunden slapper sinnesstamningen pa en gang, halsar pa husse och atergar till att ligga och vila pa sin plats inom nagon minut.

JAG ser inte hur hunden beskriven kan ses som "osaker" baserat pa ex. 1, reaktiv mojligen. Eller tycker ni det har later som en osaker hund? Tanker jag skitkonstigt?

For -mig- reagerar en osaker hund annorlunda i en situation dar den bedommer att husse/matte/forare ar hotad. Skaller pa hall, springer ivag osv osv. Lagger jag ett annat varde i ordet "osaker" an andra eller ar det nissen som tanker lite konstigt?
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Jag tycker inte heller det låter som en osäker hund, däremot låter det väl som en (av få?) hundar som faktiskt vågar gå in och försvara flocken om det händer något obehagligt.
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Jo, det ar sa jag upplever hunden. Pa gott och ont da.

Jag vart bara fundersam pa om det var jag eller snubben som hade en tankevurpa.
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Jag tycker att det mest låter som en otroligt trygg hund som dessutom har modet att gå i närkamp när det behövs.

Min avreagerar väldigt lätt men visar betydligt större försiktighet vid nya saker, tex barnens studsmatta upphängd på fotbollsmålet var skitläskigt, men med mitt stöd följde han med fram och sedan var det bra, och efter det har han inte brytt sig alls, och så är det med det mesta som skrämmer honom. Om jag och husse "skojbråkar" så brukar han mest studsa runt, men där är nog hela stämningen ganska positiv eftersom det brukar vara kittelkrig.. :o:D
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

& Linnsan

Jo, i mina ogon har han "allt pa ratt plats" liksom...

Hehe... skojbrakar vi har sa hakar han pa, det tenderar innebara att han hjalper mig brotta ner husse ;) Vovve har ratt prioriteringar har i varlden!

Han hjalper mig ocksa "grooma" husse... jattesott tycker jag, husse ar val mindre imponerad av att fa haret tvattat av en hund... lol...

Och tack, jatteskont att hora att det inte ar jag som tanker helt uppat vaggarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Jag tycker ocksa att det later som en hund med stort sjalvfortroende. Miss Mandy ar likadan ... Umpf ar precis ratt uttryck:p
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Hahaha, ja men precis "lite Umpf" sadar. Lite tryck liksom, du kan nog gissa vilken hund det galler eh?

Ibland undrar jag fanken, karlar med haftighetskomplex eller nat... Om hunden namnd har i traden ar "osaker" sa funderar jag verkligen pa vad sjutton han har for hundar...

Ett citat fran snubben: Det finns ingen hund som beter sig sa...

;)
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Kom och mot Miss Mandy ... Om jag blir radd (sa det kor till i magen) sa kommer hon och staller sig framfor mig medan hon tittar runt for att forsoka hitta var problemet ar.:p Nar vi var ute harom dagen sa jag plotsligt hur hon stelnade till precis framfor en kurva, sa jag ropade in henne ... hon kom farande men stannade precis framfor mig och nar jag insisterade att hon skulle komma till min sida gick hon snett framfor sa jag holl pa att snava ihjal mig pa henne.:cautious: Sedan visade det sig att det hon, och nar jag sag det aven jag, reagerade over var en stor stubbe som sag ut som en bjorn innan man tittade ordentligt.:grin:
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Hahah awhe, sota Miss Mandy! ^^

Och nan dag ska jag traffa dig, miss mandy och the landshark! :)
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Eller for nagon vecka sedan nar vi motte ett ungt par Mennonites som var pa vag till fallet tva kilometer upp i skogen nar vi var ute med Diva. Nar jag senare gick upp igen en halvtimma senare med Miss Mandy motte vi tre mennonite killar i 20 ars aldern. Miss Mandy gillade dem inte alls ... utan sag till att hon var mellan mig och dem (tills jag sa till att det ar FOT som galler) ... och nar de stannade for att fraga om jag sett en kille och tjej dar mullrade hon mycket dovt medan hon stod lugnt vid min sida. (Jag svarade sa klart att jag inte sett en sjal dar). Jag misstanker att det var adrenalin hos killarna hon reagerade pa.
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Tank om man kunde lasa deras tankar ibland alltsa...

Slyngeln har reagerat 2 ganger pa snart ett ar pa folk dar jag undrar vad det var som satte igang det. Den ena gangen har du ju hort om, den andre var en tyst markering pa en snubbe som kom utslinkandes ur en bensinstation.

Vad det hade varit nyttigt att kunna fraga dom... haha... Fast kanske ar lika bra, vissa ganger vill man nog inte riktigt veta vad de faktiskt tanker lol
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Jag tror att Miss Mandy och jag skramde ivag nagra huliganer i kvall. HA!

Vi kom gaende over en stor husvagns parkering med bommar ner till vagen. Nagon har antingen kort pa bommarna, eller med andra medel forsokt ta sig in i gar kvall eller natt. Vi gar dar varje dag och sag det i morse. Nu i kvall kom vi innifran nar en bil kom pa vagen utanfor och stannade vid vandplanen dar bommarna ar.
Det blev en snabb inkallning och jag trevade efter kopplet runt magen, ganska langt uppfor vagen, nar de stod med ljuset mot oss. Bilen svangde runt och akte tillbaka ... men stannade och vande for att komma tillbaka till bommarna igen och stanna med ljusen rakt mot oss. (90* over vagen) Jag tror att den maste ha varit svart att se oss klart forsta gangen, men andra gangen var vi mycket narmare bommarna och Mandy gick helt klart med "UMPH" i steget.:p Bilen sladdade ut pa back vaxeln och spratte grus nar de korde ivag.:p Det kanndes inte helt fel.;)
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

*garv* Gutt!! Skadar aldrig att raka skramma lite bus! Vet inte hur det ar for dig, eller i BC, men har tror ju folk man ar nagon form av vaktare/sec/ninjaRCMP-filur sa fort man har en schafer/rottie som man har pli pa. Jag har faktiskt blivit tillfragad for ett tag sen om jag skulle vilja sitta och vakta oljepumpar... "Bara sitt dar, ga ett varv med hunden, o sitt igen"... jag tackade vanligt men bestamt nej for stunden lol

Det enda vi lyckats med pa sistone var idag... vi ser ju inte folk sa ofta, men idag tog vi oss till Brandon iaf... HEJ trana hund mitt pa bensinstation. Jaklar vad folk glor. Hysteriskt roligt...
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

LOL ... jag tranar ofta pa Walmart's parkering, men bensinstation gar lika bra. Ju mer distractions desto battre.:p Jag har nastan alltid pa mig ett par halvblanka svarta regnbyxor, svart jacka eller troja och en svart Gappay hundtranings vast. Sarskilt pa den har kontinenten ser det valdigt professionellt ut. I gar stannade ett gang Nya Zealanders nar de sag mig, tittade ner pa Diva i hennes rosa utstyrsel, tillbaka pa mig innan de utbrast, "OH en riktig WORKING dog ... far jag klappa":D
Da de var i den stangda parken trodde de att jag var park ranger:p
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

Fashion har idag var: termobrallor - svarta... hundforarjackan - svart och gron. Gront koppel, svart halsband... and to Top it off, haret i en knut i nacken och ROSA oronhangen. Im so sexxeh! Man kanner sig lite rolig nar man gar forbi de lite mer trippande kvinnorna i sina leggings, hogklackat och hoftkorta fluffifluff jackor. Sticker ut som en om tummen, men va tusan... det var ju kallt ute! ;)

Bensinstation ar kanonbra! Vi har kort pa walmart parkeringar och co-op parkeringar, men dom var sa himla isiga idag sa bensinstationen kandes bast :)

Forstaaaar inte, sallan nagon vill halsa pa mina hundar... en del pratar garna med mig, men kanner dom inte mig "fran borjan", sa vill dom inte halsa pa hundarna alls... ^^ Fast dom ar ju inte lika sota som lilla Diva :)
 
Sv: Ni med hundar med lite umpf i...

HAHA ... Diva ar en riktig terrorist. 7 manader, hoppar pa alla i sin iver att hinna fram och halsa NUUUU ... Det ar oftare att folk vill halsa pa Mandy, hon ar betydligt stadigare och sitter tills jag sager att det ar okay att halsa ... Onskar att Diva gjorde det ocksa, men hon far som ett ro for vinden. lol

och HUR far man sin valp att inte ata papper, plast, plat och annat hon hittar i naturen?:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 974
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Ni som har lite koll, dvs - battre koll an mig. En hund utbildad i utlandet for patrul och/eller t.ex. bombsok hur funkar det att certa...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: Bewildered
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp