Bukefalos 28 år!

Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

H

HeRomer

Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder på när ni fick den o hur den ser ut idag :)
Här e iaf min berättelse om våran underbara Zima

Vi brukar kolla annonser på blocket o en dag såg vi en söt bild på en blandras hund ( border collie/Schäfer/Schabrador o jämthund/sibirian Husky(vet ej vilket av dem) Ringde o dagen efter träffade vi denna lilla söta tjejen. de berättade att de fick nys om dessa valpar då tjejn rider o där valparna fanns, fanns oxå et stall med hästar. De åkte dit o kollade o tog med sig först en hanhund hem, o sen efter ngn dag diskuterade de att de kunde faktiskt ta o rädda ngn till o då tog de hem våran hund Zima o hennes syster Zelda till sig. O sen satt de ut dem på annons o försökte hitta bra hem till dem. Den hunden de tog mådde bäst av alla, en han hund som heter Zorro, de andra hade magen full av mask o va riktigt undernärda o för små för deras ålder. de fick ej ngn mat alls förutom det de fick av sin mamma. 10 valpar delade på maten. O de bodde ute i ett kallt stall med sina syskon o mamman i en box.. skitigt o dant var det..
efter vi åkt o kollat på henne så bestämde vi oss direkt att henne vill vi ha. så ngn dag senare fick vi hem henne. de hade redan get henne en omgång maskmedel o varit hos veterinären o gett henne den första sprutan så vi fortsatte därifrån. Zelda hennes syster kom till en tjej i gbg o har det bra nu. o hennes bror zorro med. men de andra valparna blev avlivade då det hade gått illa för dem då de ej kom därifrån i tid. (tejejn som tog hem dessa hundar anmälde ägaren)

zima har bara haft ett enda problem o det e att hon fick lite ont i ena bakbenet o haltade lite men vi gick till veterinären o de hittade ingen men hon hade kalkbrist så de föreslog att vi skulle köpa ngt foder med extra kalk i. vi gjorde det o sen dess har hon inte haft några problem alls.. är lite nervös idag o då skäller hon(men det kanske hör till rasen border collie då hon e mest det :)

Ja idag e hon 2 år..
Här kommer en bild när hon va liten. Här va hon
2816012.jpg

2815963.jpg

2816079.jpg

2816537.jpg

En bild på Zima o vår andra hund tirill som har blivit hennes mamma
2848502.jpg

O så idag
16501821.jpg
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Bild på zorro när han va liten
1912628.jpg

1912631.jpg


Ett litet kollage gjort av hans ägare. o här ser man att han e mkt större än vår zima..
6256206.jpg



Fler bilder på hundarna finns på Http://www.heromer.pixbox.se
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

*Puffar* :idea:
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Vilken söt hund :)! Så fin och skönt att den fått ett bra hem!

En hund som numera bor hos mig, fick inte heller en lätt start i livet.
Han föddes hos en kennel i mellansverige. Hans mamma hoppade in i valphagen en tisdag och landade på denna kille, kullens minsting. Jag var där för att titta på valp på lördagen efter och då ligger 5 veckors valpen alldeles ensam. Han hade inte fått någon som helst hjälp, bara isolering i en transportbur! Uppfödaren tog honom till veterinären när jag sa att jag betalar och köper valpen om det inte är alltför allvarligt. Visade sig vara brutet bakben.

Eftersom jag var omyndig fick en släkting skriva på köpekontrakten och när valpen var 4 månader ville släktingen ha honom. Jag kunde inte göra mycket, och hon var i alla fall snäll mot honom. Dock ar hon osäker, vilket smittade av sig på hunden och han blev en riktig :devil:... I kombination med ingen uppfostran. När han var 9 mån. var hon trött på honom och jag fick tillbaka honom. Under tiden hade en annan släkting (som jag då bodde hos) skaffat sig en rottweiler, en rottweiler som försökte slita denna kille i bitar. Efter en operation blev han bra, men släktingen vägrade göra sig av med rottweilern. För att hunden skulle skonas från ett nytt anfall, började jag leta efter ett foderhem till honom. Aldrig ägarbyte, utan endast att någon fick ha honom mot att han fick bo där - för att han inte skulle behöva bli en s k vandringspokal.

När jag hade hittat ett bra hem till honom, beslutades det att han skulle lämnas åter till uppfödaren:eek: Det var en GRÄSLIG dag, den då jag tvingades säga hej då till honom och lämna honom till den människa som inte ens tagit hand om honom som valp (fy fan för att köpa hund innan man själv får skriva på papperna!!!). Uppfödaren fick honom och stamtavlan och köpeavtalet, något jag inte visste. Jag trodde att jag skulle kunna få tillbaka hunden om hon inte kunde ha honom kvar - han var ju trots allt köpt en gång i tiden!

Men icke! Efter ca 4 månader hade hon omplacerat honom och vägrade tala om var han fanns. Jag började leta och via många fina vänner fick jag fram papper, kopior på köpeavtalet (som hon skickat till skk) och lyckades även få fram adressen där han fanns. Jag försökte med att ringa mannen och erbjuda mycket pengar för hunden, åkte ner och körde förbi för att se hur han hade det o sv. Till slut bestämde jag mig för att stämma henne och en kompis som är jurist hjälpte mig. Vi bråkade i tingsrätten om hunden i över ett års tid!! Till slut föll hela saken på att MIN jurist missat en viktig sak och trots att uppfödaren gjort sig skyldig till både stöld och urkundsförfalskning, var vi tvugna att ge oss.

Ett sista försök om förlikning där jag erbjöd henne 30.000 kronor för hunden (som är en total odugling) gjorde ÄNTLIGEN att vi kunde komma överens. Jag fick tillbaka hunden i april 2007, MAGER MAGER, tovig, långhårig och livrädd. Han hade levt ute, utan skydd, hos får - i 1,5 år! :cry::cry:

Idag går han inte ens i närheten av får, han vill helst ligga inne och är livrädd för andra hundar. Han är strykrädd, vågar knappt gå fram till mig och kissar inne så fort man lämnar honom 2 min.

Men jag vet i alla fall att han inte blir slagen, han får mat och vatten, sover i sängen och promenader. Tyvärr tvivlar jag mycket mycket starkt på att han någonsin blir en lycklig hund, men en sak är säkert - han ska aldrig mer flytta!!
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Fy fan va hemskt:cry: at människor bara kan behandla djur på detta viset. men sknt att han iaf har det bra nu :) ett riktigt bra jobb av dg :9
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

min tik fick inte heller någon bra start i livet. jag hade precis flyttat tillbaka till min skola med min halvårsgamla valp när en gänglig liten tik rusade in i huset där jag bodde. jag trodde det var en unghund, men icke. hon var två år gammal. hon var så mager att ryggraden stack upp ett par cm och hon var rädd för allt och alla. hur som helst skulle hon avlivas för ingen ville ha henne, men de visste inte var de skulle göra av henne innan de fick tid. "hon kan ju vara här" sa jag utan att tänka mig för. ett par dagar senare var jag såld, och när ägaren skulle hämta henne vägrade jag lämna tillbaka henne. efter en del tjat gick han med på att ge bort henne och så stod jag där med två hundar och noll kunskap...

exakt vad det är som har hänt med henne vet jag inte, men hon var ju mycket mager och strykrädd. jag vet att ägaren drack en hel del och att han hade sparkat sin gravida flickvän i magen. kunde han göra det vill jag inte veta vad han har gjort med hunden :(.

naturligtvis visade det sig att jag tagit mig vatten över huvudet. hon la på sig och slutade skygga när jag skulle klappa henne, men sakta men säkert kröp monstret i henne fram. hon blev extremt överbeskyddande mot mig, speciellt mot andra hundar. jag försökte hitta instruktörer som kunde hjälpa mig, men hon blev bara värre och värre. till slut hängde avlivningshotet över henne igen, hon var alldeles för farlig.

men en chans till ville jag ge henne, så på vinst och förlust åkte vi upp till stockholm. det var inte någon trevlig behandling hon fick utstå där uppe, men jag fick ett verktyg att bryta hennes angrepp. i samma veva hittade jag en annan instruktör och tillsammans byggde vi upp henne till "en riktig hund". det gick så bra att vi till och med gav oss ut och tävlade lite i lydnadsettan, men längre än så kommer vi nog inte. det tar så mycket energi från henne att vara på en tävlingsplats att hon med nöd och näppe orkar ett helt program. så nu lever hon, nyss fyllda tio, ett aktivt pensionärsliv istället.

jag har inga bilder på henne när jag fick henne men här är en från förra året.

lilla minina
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Vilken underbart vacker hund! :love:
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

tack så mkt :) :) Underbara zima juh:love::d
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Mina förra hundar hade det inte så lätt innan vi fick dem. De bodde i burar och fick vara ute på baksidan små korta snuttar för att göra sina behov. Den ena hade aldrig gått i koppel när vi fick henne. Hon var då 1,5 år. Den andra hade gått i koppel på utställning. Men aldrig varit på promenad under sina 3,5 år.
Den äldre var otroligt rädd för fötter och mycket annat. Man höjde inte rösten bredvid henne under några år. Då blev hon livrädd.
De var ju heller inte rumsrena eller vana att vara i möblerade rum.
Vi fick stränga order(foderhundar) om att hundarna skulle få 4 torrfoderkulor som var 1 cm stora var i frukost. Sen två matskedar burkmat till lunch. Annat fick de inte äta. :crazy:

Men efter många om och men fick jag två trevliga hundar som levde ett bra liv. De blev 15 resp 18 år gamla. 18-åringen var mer än måttligt bortskämd när hon dog. Jag började skämma bort henne lite extra vid 15 års ålder. Jag tänkte att hon dör ju snart. Men det gjorde hon inte. Hon var en självgod liten jävel när hon dog.;):love:

Här är den enda bilden jag hittar på den här datorn. Där är de rätt gamla båda två. Så de ser lite slitna ut med allt vitt runt ögonen. Men här är mina skruttiga, gamla älsklingar iaf:

PepsiSessan.jpg
 
Sv: Ni med hundar som haft en dålig start i livet?

Väldigt fräscha och fina hundar! Tycker inte alls det syns att de är så gamla! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp