Ni med husvagn

Rie

Trådstartare
Vi kikar lite på husvagnar.
Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar årsmodeller ungefär 1988-1992. Många är mer eller mindre renoverade (vilket vi föredrar) och ljust/vitmålade vilket ger en mycket luftigare känsla.
Hur är er erfarenheter? Håller målningen eller spricker det när husvagnen rullar?
Ser också att en del har klistrat plast på dörrar/luckor/ovansida bänkar osv.
Hur håller det?
Vad ska vi tänka på att kontrollera utöver det "vanliga"?
Någon liten viktig detalj?
 
Vi kikar lite på husvagnar.
Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar årsmodeller ungefär 1988-1992. Många är mer eller mindre renoverade (vilket vi föredrar) och ljust/vitmålade vilket ger en mycket luftigare känsla.
Hur är er erfarenheter? Håller målningen eller spricker det när husvagnen rullar?
Ser också att en del har klistrat plast på dörrar/luckor/ovansida bänkar osv.
Hur håller det?
Vad ska vi tänka på att kontrollera utöver det "vanliga"?
Någon liten viktig detalj?
Är väl fukten jag tänker först på. Sen gasolen.

Kan vara värt att gå upp till lite nyare fick jag tips av många när jag ville köpa.
 
Fukttest. Titta under, öppna upp under sofforna och kolla hörnen. Kolla runt fönster och takluckor så det inte är missfärgat
Vatten, kolla så det är torrt i skåpen under kranarna och att det kommer vatten på rätt ställe😄
Om vagnen har godkänd besiktning så bör ju resten funka.

Hoppas ni hittar vagn ni blir nöjda med!
 
Nåt att tänka på är vilka sängar ni vill ha. Vi köpte med dubbelsäng. Aldrig mer säger jag. När den ena ska gå upp så måste man kräla över den andra, man sätter knäskålarna i den som sover. Nästa vagn om vi köper nån ska ha enkelsängar. Allmänt kallat pensionärsslafar 😁
 
Nåt att tänka på är vilka sängar ni vill ha. Vi köpte med dubbelsäng. Aldrig mer säger jag. När den ena ska gå upp så måste man kräla över den andra, man sätter knäskålarna i den som sover. Nästa vagn om vi köper nån ska ha enkelsängar. Allmänt kallat pensionärsslafar 😁
Det är det där vi är lite oense om. Jag vill ha enkelslafar, men det är inte lika många husvagnar som har det som är till salu nu i alla fall.
Vi kom på det här lite sent i höst, men kanske bättre att vänta till våren då.
Min sambo tar plats och jag har svårt när det är trångt plus att jag är vaken mycket ändå på natten.
 
Finns husvagnar som har enkelslafar med sängbord i mitten och där finns nån skiva att dra ut så blir det dubbelsäng. Men går jag till mig själv, så aldrig mer husvagn med dubbelsäng. Känner fler som säger "aldrig mer dubbelsäng", oftast har första husvagnen haft det" för det är ju så mysigt", efter några campingnätter är det inte lika mysigt med knäskålar inborrade i benen... Och nästa husvagn blir enkelslafar 😁
 
Det är det där vi är lite oense om. Jag vill ha enkelslafar, men det är inte lika många husvagnar som har det som är till salu nu i alla fall.
Vi kom på det här lite sent i höst, men kanske bättre att vänta till våren då.
Min sambo tar plats och jag har svårt när det är trångt plus att jag är vaken mycket ändå på natten.
Jag gissar att priserna är bättre nu?
 
Vi har nyligen köpt husvagn igen. Hade en för flera år sedan när barnen var små men denna gång blev det en lite mindre, Solifer 470.
Det bästa är att det är långbäddar och man slipper att klättra över varandra. Sängarna är drygt 80 cm breda och 2 m långa. Perfekt och man sover jättebra! Det var avgörande när vi skulle köpa husvagn igen.
Väger bara 1110 kg och vi kan dra den med våra bilar utan problem.
 
Vår gamla vagn hade dubbelsäng, eller rättare sagt så bäddade man ner soffgruppen till dubbelsäng..nä, fy vad tokig man blev. Rev ut skiten och satte i enkelsängar. När vi nu köpte en lite nyare vagn så var det ett enkelt val att vi skulle ha enkelsängar. Det blir aldrig något annat i detta hem! Fick dock leta lite för att hitta rätt planlösning och pris så att säga..
 
Fukten är viktigt att kolla upp.
Vi fukttestade när vi köpte men hade ändå en läckande ruta som inte gick att åtgärda trots byte av ruta.
Äldre vagnar har träreglar vilket inte är så bra. Sen fundera på storlek och vikt. Vinterbonade vagnar är tyngre.
Köpa är en djungel. Det finns premiummärken samt mycket enkla husvagnar. Sen har de olika märkena olika modeller från premuim till billigare.

Bädda upp och bädda ner på dagen tycker jag är värdelöst. Enkelsängar eller dubbelsäng. En äldre vagn skulle jag ha under tak när den inte används. Vi hade en liten solifer 1987. Trevlig vagn - sängarna att bädda upp varje kväll. Bra förvaringsutrymmen. Ska ni vara på en plats i ett par veckor så är tält bra och lite större vagn. Vill ni resa runt så är det mycket smidigare med mindre vagn och markis.
 
Vi har nyligen köpt husvagn igen. Hade en för flera år sedan när barnen var små men denna gång blev det en lite mindre, Solifer 470.
Det bästa är att det är långbäddar och man slipper att klättra över varandra. Sängarna är drygt 80 cm breda och 2 m långa. Perfekt och man sover jättebra! Det var avgörande när vi skulle köpa husvagn igen.
Väger bara 1110 kg och vi kan dra den med våra bilar utan problem.
Tack för info. Den modellen lät intressant, ska kika på den.
 
Vår gamla vagn hade dubbelsäng, eller rättare sagt så bäddade man ner soffgruppen till dubbelsäng..nä, fy vad tokig man blev. Rev ut skiten och satte i enkelsängar. När vi nu köpte en lite nyare vagn så var det ett enkelt val att vi skulle ha enkelsängar. Det blir aldrig något annat i detta hem! Fick dock leta lite för att hitta rätt planlösning och pris så att säga..
Jo, jag har förstått att man får sålla rätt friskt bland utbudet.
Nu började vi väldigt sent med spaning efter vagn så utbudet är inte så stort så sent på säsongen. Hittar vi ingen är utbudet större till våren....och priserna högre.

Hittade f ö två fina vagnar som vi var intresserade av....förutom att de inte hade enkelsängar/långbäddar.
Nu har vi bestämt att bara titta på långbäddar.
Vi vill sova bra.
 
Ner på knä och kolla undersida golvet, främst hörn och kanter. Det ruttnar lätt där.
Kollat på tre husvagnar och alla hade påverkan, ingen säljare hade en aaaaaning om det :idea:

Jag gillar inte att bädda upp och ner, så vi köpte vagn med klara sovplatser (våningssäng till barnen samt dubbelsäng, vi har inga problem med dubbelsäng!)
 
Ner på knä och kolla undersida golvet, främst hörn och kanter. Det ruttnar lätt där.
Kollat på tre husvagnar och alla hade påverkan, ingen säljare hade en aaaaaning om det :idea:

Jag gillar inte att bädda upp och ner, så vi köpte vagn med klara sovplatser (våningssäng till barnen samt dubbelsäng, vi har inga problem med dubbelsäng!)
Vi får krypa och kika överallt när vi har något hett objekt framför oss.
 
Ner på knä och kolla undersida golvet, främst hörn och kanter. Det ruttnar lätt där.
Kollat på tre husvagnar och alla hade påverkan, ingen säljare hade en aaaaaning om det :idea:

Jag gillar inte att bädda upp och ner, så vi köpte vagn med klara sovplatser (våningssäng till barnen samt dubbelsäng, vi har inga problem med dubbelsäng!)
Kan bara hålla med här. Färdiga sovplatser.. Det är så mkt bättre camping om man bara kan gå och lägga sig plus att man kan gå upp och ta en kopp morgonkaffe i soffan. Innan alla vaknat (eller ett glas vin för den delen när alla somnat!)
Vår vagn har soffan och ingången mot draget, dubbelsäng i mitten och våningssängen tvärställd längst bak.
Nackdelen om man nu ska se det som en nackdel är att vagnen blir rätt stor om man ska det så. Vår är en 650 (ca 8,5m lång med dragstång) boggie. Den är tung och kräver BE kort, men det har vi båda två. Stora fördelen är att vi 4 plus hunden får gott om plats och hög lastvikt.

Bästa är egentligen att rycka plåstret köp en vagn, är man inte nöjd så säljer man och köper en annan😄
 
Vi får krypa och kika överallt när vi har något hett objekt framför oss.
Det är värt att vara kritisk.

Vi åkte 50 och 15 mil för kolla på vagnar och det kändes jäkligt surt att komma dit och inse att man åkt i onödan. Helst när man uttryckligen frågat säljaren om skavanker.

Men hellre en lång resa i onödan än att ovetandes åka hem med ett ruttet släp.
 
Kan bara hålla med här. Färdiga sovplatser.. Det är så mkt bättre camping om man bara kan gå och lägga sig plus att man kan gå upp och ta en kopp morgonkaffe i soffan. Innan alla vaknat (eller ett glas vin för den delen när alla somnat!)
Vår vagn har soffan och ingången mot draget, dubbelsäng i mitten och våningssängen tvärställd längst bak.
Nackdelen om man nu ska se det som en nackdel är att vagnen blir rätt stor om man ska det så. Vår är en 650 (ca 8,5m lång med dragstång) boggie. Den är tung och kräver BE kort, men det har vi båda två. Stora fördelen är att vi 4 plus hunden får gott om plats och hög lastvikt.

Bästa är egentligen att rycka plåstret köp en vagn, är man inte nöjd så säljer man och köper en annan😄
Vi har också en 650 :)
Är glad att vi inte köpte mindre, men den är onekligen klumpig på vissa campingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp