Ni med långa bebisar?

Luna10

Trådstartare
Viking är ju en rätt så lång kille, vid 3 månader mätte han 64,5 cm och vägde 6,5 kg. Nu 2 veckor senare har han väl växt ytterligare ett par cm.
Men jag börjar få lite problem, och undrar hur ni andra har löst dem?

1. Jag har en beg Emmaljunga kombi vagn ,vet ej modellen, men den är plommon/grå i färgen.

Viking är ju nu så lång att för att kunna ha benen raka måste han sticka ut fötterna på var sida om tygstycket i fotändan (det som ska hindra en sittande bebis från att glida ner). Det gör ju att jag inte kan använda vår åkpåse mera, då måste han ha benen böjda och det känns ju inte bekvämt. Hur gör man då när det är jättekallt ute och man vill hålla hans fötter varma? Han har ju strumpor, yllesockar och desutom fodrade mjuka "stövlar" (ser ut som moonboots ungefär), men det skulle ju kännas bra med nånting runt båda fötter. Tips?

Filtar går ju att linda runt, men det känns inte riktigt smidigt, och sparkas ju lätt av.


2. När jag var och handlade igår konstaterade jag att några veckor har Viking växt ur babysitsen på kundvagnen. När brukar de kunna sitta så stadigt att de kan sitta i vanliga barnsitsen på kundvagnen? Viking drar ju sig gärna upp till sittande om han får hålla i våra händer och har gjort så i några veckor, men stadig är han ju abolut inte.:crazy:

Tacksam för tips!
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Jag har samma problem. Rasmus var 68cm på 3 månaders kollen.. Han kan inte ligga i liggdelen på vagnen längre utan jag har fått byta till sittdelen på vagnen och har då den helt i liggläge och en åkpåse i. Så där i ligger han rejält omstoppad.
För att inte frysa om fötterna när han är ute (uppe utan åkpåsen) har jag strumpor, sockar och fårskinnstofflor.

Iom att han är så lång som han är så har vi fått byta till nästa stol i bilen. Babyskyddet blev för litet så vi har en fast stol i bilen så vi måste ta ur honom ur den när vi går från bilen. (babyskyddet tog vi ju med oss). Och detta skapar ju problem..
I mataffärn sätter jag honom i kundvagnen (barnsisten). Sitta kan han men inte stadigt så jag får hålla ena handen i honom hela tiden för att han inte ska ramla ur. Krångligt men vad gör man? När sambon är med i affärn tar vi honom i vagnen istället..
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Isak satt i vanliga barnsitsen på kundvagnar vid 8 mån ca.
Höll bara armarna runt honom hela tiden. Dock satt han då rätt stadigt.
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Viking är ju nu så lång att för att kunna ha benen raka måste han sticka ut fötterna på var sida om tygstycket i fotändan (det som ska hindra en sittande bebis från att glida ner). Det gör ju att jag inte kan använda vår åkpåse mera, då måste han ha benen böjda och det känns ju inte bekvämt.

Upptäckte när vi var ute nu i em att tygstycket ju går att knäppa bort:o. Känner man sig dum eller...
Men problemet kvarstår egentligen ändå, drar jag fast blixtlåset på åkpåsen ligger han lindad som en mumie och kan inte röra benen alls, speciellt nu när han har en lite bylsigare vinteroverall på sig. Är det en ovanligt liten åkpåse vi har eller?:confused:
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Iom att han är så lång som han är så har vi fått byta till nästa stol i bilen. Babyskyddet blev för litet så vi har en fast stol i bilen så vi måste ta ur honom ur den när vi går från bilen. (babyskyddet tog vi ju med oss). Och detta skapar ju problem..
I mataffärn sätter jag honom i kundvagnen (barnsisten). Sitta kan han men inte stadigt så jag får hålla ena handen i honom hela tiden för att han inte ska ramla ur. Krångligt men vad gör man? När sambon är med i affärn tar vi honom i vagnen istället..

Vi har ett Akta Graco som väger som synden så jag har nog oftast plockat ur honom ändå, speciellt om vi ska gå i flera affärer och så, då har jag honom hellre i selen. Men ska vi in till bekanta eller på möte eller så har jag tagit babyskyddet.
Men selen är ju ett alternativ i mataffären också förstås:idea:.
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Det ka säkert variera hur stora åkpåsarna är. Vår är längre än vagnen, så Ludvig lär inte växa ur den innan han växer ur vagnen. Vet inte om han är lång eller "normal"; 62 cm och 3 månader?

Tror du att du behöver tjock overall i åkpåsen? Det beror ju förstås på hur tjock den är, men vår åkpåse är så pass tjock att det räcker medbyxor och raggsockar, och sedan mer kläder på överkroppen, som ju sticker upp lite mer än benen. Ludvig är varm o go på det sättet (på entimmespromenad i -5 grader) o skulle nog bli för varm i en tjock termooverall. Den hade nog däremot varit svår att få plats med bra.

Lycka till :)!
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Upptäckte när vi var ute nu i em att tygstycket ju går att knäppa bort:o. Känner man sig dum eller...
Men problemet kvarstår egentligen ändå, drar jag fast blixtlåset på åkpåsen ligger han lindad som en mumie och kan inte röra benen alls, speciellt nu när han har en lite bylsigare vinteroverall på sig. Är det en ovanligt liten åkpåse vi har eller?:confused:

Det låter ju som en väldigt liten åkpåse. Nu har inte min skrutt en stor tjock vinteroverall i åkpåsen utan bara en fodrad fleece men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bli trångt med en större overall.. På längden är det långt kvar tills den är för liten!

Vi har en sånhär.. (längst upp till höger)
http://www.babyland.se/new_article_list.aspx?Action=Search&SearchString=åkpåse&SearchCriteria=1#
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Jag fattar inte konstruktionen ? Tygstycke ? Vi har en emmaljunga edge kombi, + begagnad åkpåse. Och våran har aldrig haft benproblem eller dyl. Då var hon 63 lång och vägde 6,9 kg vid 3 månaders ålder. Har du någon slags huva på åkpåsen eller vad, sovsäcksmodell ? Våran är bara ett fyrkantigt stycke med dragkedjor på sidorna som går upp en liten bit på sidorna bara.
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Har ingen vinteroverall i vår åkpåse, men den kanske är ovanligt varm? Är det riktigt kallt ute har de haft stickekläder på. Den har lammull på insidan.

Mina har fått vänta länge innan de fått åka i kundvagnen, kanske de varit runt året (kommer inte riktigt ihåg...). Jag har aldrig våga släppa taget om kundvagnen; alltid kroppskontakt med barnet.
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Min dotter var ungefär lika lång som Viking (64cm/7080g vid 3 månaders ålder) och hon hade inga som helst problem att få plats i sin åkpåse (brio).

I kundvagnen satt hon antingen i sitt babyskydd (som hon växte ur innan 5 månaders ålder) eller i vanliga sitsen, och så höll vi i hennes händer när vi körde vagnen
 
Sv: Ni med långa bebisar?

Har du bylsig varm overall +åkpåse? Är inte det lite kaka på kaka när det inte är superkallt?
 

Liknande trådar

Träning Behöver "snälla" svar och inte sågningar, för det här är en jobbig fråga för mig! Nu i december var det 5 år sedan jag köpte Eloise...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 168
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp